1
2

Logika w rozumieniu Arystotelesa

W myśl podziału wprowadzonego przez Arystotelesa i utrzymanemu w jego LikejonielikejonLikejonie wszelkie nauki należy podzielić na trzy grupy. Są to kolejno: nauki teoretyczne, zwane też „naukami czystymi”, które opierają się na samych rozważaniach teoretycznych, niezależnie od ich możliwego zastosowania w praktyce. Należą do nich metafizyka, fizyka i matematyka.

R1LdLfV5uQG3F1
Arystoteles ze Stagiry (384r.p.n.e–322r.p.n.e.)
Źródło: domena publiczna.

Nauki praktyczne, a więc takie, których osiągnięcia można zastosować w praktyce, czyli polityka i etyka. Nauki wytwórcze (zwane też „pojetycznymi”, od gr. piomicronίetasigmaiotaς, poiesis, oznaczającego „wytwarzanie”), a zatem nauki, których celem jest wytwarzanie konkretnych przedmiotów, czyli rzemiosła i wszelkie dziedziny sztuki. W tym podziale nie uwzględniono trzech pozostałych nauk: poetyki, która służy jedynie teoretycznemu namysłowi nad dziełami sztuki, retoryki, która służy każdej nauce ukazując jak wyrażać się pięknie i zrozumiale, oraz właśnie logikilogikalogiki.

RSbKyIXTmMLGF1
Wydanie Logiki Arystotelesa z roku 1570 r.
Źródło: domena publiczna.

W mniemaniu Arystotelesa celem logiki jest badanie poprawności rozumowania, weryfikowanie i uzasadnianie stawianych twierdzeń, a także ocenianie ich prawdziwości. Sprawia to, że nie podlegając pod żaden konkretny rodzaj nauk szczegółowych okazuje się ona głównym narzędziem dla nich wszystkich. Stagiryta przy tym konsekwentnie stosował swój podział na materialną i formalną stronę każdego bytu, można więc stwierdzić, że jeśliby przyrównać treść każdej nauki do materii, to logika stanowiłaby formę dla każdej z nich – wyznaczałaby ramy i sposoby możliwych rozważań.

Główne pojęcia logiki Arystotelesa

Wyjściowym terminem dla logicznych rozważań Stagiryty są kategorie, które w mowie potocznej określamy jako pojęcia ogólne. Według Arystotelesa kategorie, to nazwy substancji (rzeczy, przedmiotów) oraz określenia ich konkretnych właściwości. W zależności od tego, czego konkretne kategorie dotyczą, możemy wyliczyć ich dziesięć rodzajów: substancji, jakości, ilości, miejsca, czasu, stosunku, stanu, doznawania i działania. Jest to ogół możliwych typów pojęć, spośród których wystarczy kilka, aby powstało zdanie. Do najprostszych należą oczywiście te zawierające jedynie podmiot i orzeczenie, jak „Kot śpi” czy „Pies biegnie”, gdzie pierwsze słowa odpowiadają kategorii substancji (określanego za ich pomocą bytu, przedmiotu) i działania (wykonywanej czynności).

R62dVn24NrTDR
Przykład rozkładu zdania na kategorie w ujęciu Arystotelesa: "Platon wykładał wczoraj na Akademii" jest zdaniem składającym się kolejno z kategorii: substancji (osoby), działania (czynności), czasu (przeszłości) i miejsca (uczelni).
Źródło: domena publiczna.

Aby poprawnie używać kategorii i je rozważać, należy ściśle określać używane pojęcia. Temu służy definicja, która - zgodnie z podejściem Stagiryty - nie dotyczy konkretnego słowa, lecz opisuje przedmiot, który ma się pod nim znajdować. Każda definicja polega na określeniu przynależności przedmiotu do grupy sobie podobnych i na wskazaniu jego odmienności w obrębie tejże grupy. Definicja trójkąta równobocznego brzmi: „Trójkąt równoboczny jest trójkątem, który ma wszystkie boki równe”. Pierwszy czynnik definicji jest więc wskazaniem tzw. „rodzaju bliższego”, a drugi – „różnicy gatunkowej”.

R2WrWcUBHIHPs
Sposób szukania i tworzenia definicji w ujęciu Arystotelesa na przykładzie pojęcia „kwadrat”. Wiemy, że kwadrat należy do grupy prostokątów, ale wyróżnia go z niej posiadanie wszystkich boków tej samej długości. Stąd definicja: „Kwadrat jest prostokątem o równych bokach”. Z drugiej strony wiemy też, że należy do grupy trapezów, w której wyróżnia go posiadanie wszystkich kątów prostych. Stąd definicja: „Kwadrat jest trapezem o czterech kątach prostych”. Obie są oczywiście poprawne.
Źródło: domena publiczna.

Kiedy łączymy ze sobą poprawnie zdefiniowane kategorie (pojęcia) powstają zdania, które w sensie logicznym nazywamy sądami. Trzeba jednak pamiętać, że nie każde zdanie jest sądem w sensie logicznym. Zdania będące wykrzyknieniami, prośbami czy pytaniami nie za takowe się nie uważa. Wykrzyknienie „O ty niedobry psie!”, prośba „Kup mi proszę, szampon”, czy pytanie „Czy jadłeś dziś obiad?” nie wyrażają przecież żadnego sądu (w sensie logicznym, tzn. zdania, w przypadku którego możemy oceniać jego prawdziwość lub fałszywość). Jak zatem łatwo dostrzec, sądy muszą się dzielić na twierdzące i przeczące, a zatem stwierdzać jaki dany przedmiot jest, lub jaki dany przedmiot nie jest. Zdanie twierdzące (afirmujące), to na przykład: „Każda średnica okręgu przechodzi przez jego środek”. Zdanie przeczące (negujące), to na przykład: „Dwie proste równoległe nigdy się nie przetną”, gdyż zaprzecza temu, co w myśl definicji prostych równoległych nigdy się nie stanie. Mówią potocznie: pierwsze zdanie potwierdza, że cięciwa ze swej definicji „jest taka”, że przechodzi przez środek okręgu, zaś drugie mówi, że proste równoległe „nie są takie”, że mogą się przeciąć.

Sądy, jak zdążyliśmy już wspomnieć, dzielimy na prawdziwe i fałszywe. Dany sąd jest prawdziwy, jeśli jest zgodny z rzeczywistością, zaś fałszywy – gdy jej przeczy. Wystarczy rozrysować dwa przed chwilą zaprezentowane przykłady, aby zauważyć, że są to sądy prawdziwe. Gdyby jednak ktoś twierdził na przykład: „Żadna średnica nie przechodzi przez środek okręgu”, to już proste rozrysowanie okręgu i jego średnicy dowodzi, że jest to sąd fałszywy. I na tym polega kryterium prawdy wprowadzone przez Arystotelesa. W myśl jego koncepcji prawda polega na zgodności teorii z rzeczywistością. Kiedy nasze sądy oddają faktyczny stan rzeczy, są prawdziwe, a my mamy w nich rację.

R1IoUgHgPJ3vK
Arystotelesowska definicja prawdy: Prawdziwym jest to twierdzenie, które jest zgodne z rzeczywistością. Rzeczywistość weryfikuje zatem nasze teorie i pozwala oceniać je jako prawdziwe lub fałszywe.
Źródło: domena publiczna.

Sylogizmy Arystotelesa

Za pomocą zestawiania różnych sądów możemy tworzyć sylogizmy. Najprościej rzecz ujmując, sylogizm jest rozumowaniem, lub po prostu wnioskowaniem. Polega on na zestawieniu dwóch zdań dotyczących takich samych lub podobnych kategorii, które zawierają jeden wspólny element, po to, aby otrzymać wniosek zawierający wszystkie elementy z tych dwóch zdań. Jeśli zestawimy zdania (sądy), które brzmią „Wszyscy ludzie są śmiertelni” i „Sokrates jest człowiekiem”, otrzymamy prosty wniosek (sylogizm):

Rf0DVFGboxSrc

Jest to najpopularniejszy i najczęściej cytowany sylogizm, w którym dwa pierwsze zdania są przesłankami (pierwsza dotyczy kategorii ogólnej2kategorii ogólnej, czyli wszystkich ludzi, druga zaś kategorii szczegółowej1kategorii szczegółowej, czyli pewnej osoby), zaś trzecie zdanie jest wnioskiem. Jest to rozumowanie, które rozpoczyna się od określenia cech przedmiotu najbardziej ogólnego (ludzkości) i zestawienia go z cechą przedmiotu szczególnego (Sokratesa), a w wyniku wskazuje nam konkretną, szczególną cechę konkretnego i szczególnego przedmiotu. Jest to więc rozumowanie zwane rozumowaniem „od ogółu do szczegółu”. Takie wnioskowanie nazywamy dedukcją. Dedukcja z ogólnych przesłanek wyciąga wnioski szczegółowe.

Zdaniem Arystotelesa możliwe jest jednak wnioskowanie przeciwne, a więc takie, w którym z wielości twierdzeń szczegółowych wyciągamy wnioski ogólne. Jest to więc rozumowanie zwane rozumowaniem „od szczegółu do ogółu”. Nie jest to już co prawda sylogizm (gdyż ten musi zawierać dwie przesłanki), lecz bardziej skomplikowany przykład rozumowania. Można je zilustrować następująco:

R3JgJJupoGPSx

Pięć przyjętych zdań stanowi przesłanki, z których wyciągamy wniosek zawarty w ostatnim zdaniu. Wnioskowanie, w którym z szeregu twierdzeń szczegółowych wyciągamy twierdzenie ogólne, nazywa się indukcją.

Słownik

arystotelizm
arystotelizm

ogólna nazwa poglądów filozoficznych Arystotelesa, określająca całą jego myśl filozoficzną, ale także wpływ, jaki wywarł na następców w swej szkole i późniejsze ruchy filozoficzne. W średniowieczu arystotelizm (zwłaszcza metafizyka i fizyka) posłużyły teologom i filozofom do tworzenia teologii chrześcijańskiej. W ten sposób arystotelizm ugruntował w myśli chrześcijańskiej tomizm i scholastykę

dziedziny filozoficzne
dziedziny filozoficzne

poszczególne domeny filozofii, składające się na filozofię ogólnie rozumianą. Historycznie pierwszą parcelację dyscyplin filozoficznych przedstawił Arystoteles, choć już w jego czasach znany był inny podział, zaproponowany przez szkoły hellenistyczne (stoików, epikurejczyków i sceptyków), dzielący filozofię na: etykę, logikę i fizykę. Obecnie mówi się o sześciu klasycznych dyscyplinach filozoficznych, a więc tych dziedzinach wiedzy, które nie stały się niezależnymi naukami (są to: etyka, estetyka, epistemologia, aksjologia, metafizyka, ontologia). Oprócz nich uprawiane są filozofie dedykowane poszczególnym naukom szczegółowym (np. filozofia prawa, filozofia historii itp.) oraz konkretne dziedziny filozoficzne, dedykowane różnym naukom (np. etyka lekarska, moralność medycyny itp.)

likejon
likejon

(od gr. lambdaύkappaepsiloniotaomicronnu, lykeion) szkoła filozoficzna, założona przez Arystotelesa ze Stagiry. Historycznie druga, zaraz po Akademii platońskiej. Nazwa wywiedziona od świątyni Apollina Likejosa, obok której znajdowały się budynki uczelni. Nazywana też „Gimnazjonem” lub „Gimnazjum” (od gr. gammaupsilonmunuάsigmaiotaomicronnu, gymnasion, gdyż wcześniej znajdowały się tam sale gimnastyczne), lub Perypatem (od gr. piepsilonrhoiotapialfatauepsilonnu, peripatos – przechadzka, gdyż Arystoteles lubił wykładać przechadzając się wraz z uczniami)

logika
logika

(od gr. lambdaόgammaomicronς, logos, jednego z najbardziej wieloznacznych pojęć greckich. Tu: rozum, słowo, myśl). Nauka zajmująca się poprawnością rozumowania, jasnego sposobu jego wykładania, właściwego wyciągania wniosków i weryfikacji stawianych twierdzeń. Zaistniała w starożytności (dzięki Arystotelesowi ze Stagiry), jako jeden z działów systematycznej filozofii. Dziś funkcjonuje jako nauka od filozofii niezależna, osobna dziedzina wiedzy