Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przyjmuje się, że informacje przekazywane są za pośrednictwem języka. Mówienie nie służy jednak tylko do przekazywania informacji, ale także do ustanawiania i podtrzymywania kontaktów międzyludzkich i więzi społecznych. Ludzie, poznając świat poprzez zmysły, interpretują te doświadczenia za pomocą języka mówionego i pisanego, używanego zarówno w komunikacji z innymi ludźmi, jak i podczas prowadzenia wewnętrznego dialogu w wyobraźni.

Badania nad komunikacją wykazują jednak, że język nie jest jedynym instrumentem przekazywania informacji i znaczeń. Komunikacja niewerbalna jest istotną częścią komunikatu, ale nie jedyną. Zwrócono zatem uwagę na takie elementy, jak: tempo wypowiedzi, intonację, śmiech, akcent, mowę ciała, w skład której wchodzą gesty, mimika oraz gospodarowanie przestrzenią. Komunikacja niewerbalna nie tylko uzupełnia komunikację werbalną, ale w niektórych sytuacjach wręcz ją zastępuje (np. gest pomachania ręką na pożegnanie czy skinienie głową na potwierdzenie).

Skuteczna komunikacja polega na spójnym powiązaniu sygnałów werbalnych i niewerbalnych – sygnały niewerbalne przyczyniają się zatem do lepszego zrozumienia sygnałów werbalnych. Dlatego też należy zadbać o spójność różnego rodzaju przekazów, jako że sygnały sprzeczne powodują u odbiorcy dezorientację i niepokój.

Komunikacja przebiega wielopłaszczyznowo.

Komunikacja jako spójna kombinacja sygnałów

Poniższy schemat ilustruje wielotorowy proces komunikowania się z uwzględnieniem różnych kanałów komunikacji.

R1UgIl5iNwxzg1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: komunikacjaElementy należące do kategorii komunikacjaNazwa kategorii: werbalnaElementy należące do kategorii werbalnaNazwa kategorii: pisemnaNazwa kategorii: ustnaElementy należące do kategorii ustnaNazwa kategorii: bezpośredniaElementy należące do kategorii bezpośredniaNazwa kategorii: rozmowy,[br] negocjacje,[br] konferencje Koniec elementów należących do kategorii bezpośredniaNazwa kategorii: pośredniaElementy należące do kategorii pośredniaNazwa kategorii: rozmowy [br]telefoniczne, [br]telekonferencje,[br] radio, TVKoniec elementów należących do kategorii pośredniaKoniec elementów należących do kategorii ustnaKoniec elementów należących do kategorii werbalnaNazwa kategorii: niewerbalnaElementy należące do kategorii niewerbalnaNazwa kategorii: przestrzeńNazwa kategorii: czasNazwa kategorii: dotykNazwa kategorii: kanał wizualnyNazwa kategorii: kanał wokalnyKoniec elementów należących do kategorii niewerbalnaKoniec elementów należących do kategorii komunikacja
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Komunikacja werbalna

Kanał werbalny to używanie słów o określonym znaczeniu, posługiwanie się konkretnymi strukturami gramatycznymi i krótkimi lub długimi zdaniami. Kanałem werbalnym przekazuje się treść merytoryczną. Głównym instrumentem komunikacji werbalnej jest język. W celu lepszego zrozumienia znaczenia kanału werbalnego należy przeanalizować poszczególne jego elementy. Ważną częścią tego kanału są słowasłowosłowa. Dobór słów w celu opisu zdarzeń ma wpływ na wyobraźnię. Niektóre badania pokazują nawet, że słowo (a więc nazwanie zjawiska) jest często pierwotne wobec uczucia, jakie zjawisko to wywołuje u człowieka, mimo że czas między nazwaniem danej rzeczy a spowodowaną przez nią emocją jest niedostrzegalny. Dlatego w kontekście komunikowania nadawca decyduje, jakimi słowami posłużyć się w komunikacie w celu wywołania u odbiorcy określonego zachowania czy też uczucia. Ewa Brzezińska podaje przykład, w jaki sposób, opisując to samo zdarzenie za pomocą różnych słów, można zmienić sposób jego interpretacji u odbiorcy, a zatem także zmodyfikować oddziaływanie przekazu:

  1. W trakcie akcji porządkowej na stadionie, w starciach z policją, zostało ciężko rannych trzech kibiców. Zostali oni odwiezieni do szpitala.

  2. Policja pobiła trzech kibiców na stadionie. Ranni przebywają w szpitalu i walczą o życie***.

*

Dobór słów w przytoczonych cytatach całkowicie zmienia interpretację wydarzenia przez odbiorcę. Pierwsze zdanie jest neutralne zarówno pod względem treści, jak i intencji nadawcy, ma charakter czysto informacyjny. W drugim zdaniu wskazany jest winny zaistniałej sytuacji, a zarazem zasugerowana została określona interpretacja wydarzenia.

Kolejnym elementem istotnym w kontekście komunikacji werbalnej są struktury gramatycznestruktura gramatycznastruktury gramatyczne zastosowane w przekazie. Dobór określonej struktury gramatycznej ustanawia (określa) rodzaj relacji między nadawcą a odbiorcą. Obok przekazania treści merytorycznych kanał werbalny może zatem przekazywać także inne informacje, dotyczące relacji władzy, zależności czy uległości.

  1. Użycie trybu rozkazującego sugeruje, że nadawca ma władzę nad odbiorcą:
    Na jutro ma pan przygotować sprawozdanie.

  2. Użycie trybu oznajmującego – neutralne, nie ustanawia sytuacji zależności:
    Chciałbym, aby pan na jutro przygotował sprawozdanie.

  3. Użycie trybu pytającego sugeruje, że odbiorca dominuje, a nadawca jest od niego (lub jego decyzji) zależny:
    Czy mógłby pan na jutro przygotować sprawozdanie?***

Niezwykle istotne jest także, aby komunikat był dostosowany do potrzeb, doświadczenia lub umiejętności odbiorcy. Na przykład posługiwanie się fachowym/naukowym żargonem w stosunku do odbiorcy, który nie pracuje w danej branży lub nie ma doświadczenia w określonej dziedzinie, spowoduje, że komunikacja będzie nieskuteczna, a nadawca nie osiągnie zamierzonego celu. Należy pamiętać, że to nadawca jest odpowiedzialny za wynik komunikacji.

Komunikacja niewerbalna

Na poniższej grafice przedstawiono dystans, jaki zachowują ludzie podczas komunikowania się. Należy zwrócić uwagę na fakt, że im lepiej dana osoba zna swojego rozmówcę i bardziej mu ufa, tym bardziej jest skłonna dopuścić go do siebie bliżej. Odległość jest jednym z ważniejszych elementów składowych komunikacji niewerbalnej.

RgvHGsqI0pAlc
Źródło: WebHamster, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pozostałe elementy komunikacji niewerbalnej to nie tylko mowa ciała, głos czy mimika, ale i komponenty związane z otoczeniem.

R368druLuDLHl1
Schemat. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: komunikacja niewerbalna
    • Elementy należące do kategorii komunikacja niewerbalna
    • Nazwa kategorii: głos
      • Elementy należące do kategorii głos
      • Nazwa kategorii: wysokość
      • Nazwa kategorii: głośność
      • Nazwa kategorii: artykulacja
      • Koniec elementów należących do kategorii głos
    • Nazwa kategorii: wygląd
      • Elementy należące do kategorii wygląd
      • Nazwa kategorii: twarz
      • Nazwa kategorii: budowa ciała
      • Nazwa kategorii: ubiór
      • Nazwa kategorii: męskość/kobiecość
      • Koniec elementów należących do kategorii wygląd
    • Nazwa kategorii: czas
      • Elementy należące do kategorii czas
      • Nazwa kategorii: sekwencyjność
      • Nazwa kategorii: synchroniczność
      • Koniec elementów należących do kategorii czas
    • Nazwa kategorii: mimika
      • Elementy należące do kategorii mimika
      • Nazwa kategorii: uśmiech
      • Nazwa kategorii: płacz
      • Nazwa kategorii: marszczenie brwi
      • Koniec elementów należących do kategorii mimika
    • Nazwa kategorii: otoczenie
      • Elementy należące do kategorii otoczenie
      • Nazwa kategorii: dom
      • Nazwa kategorii: praca
      • Nazwa kategorii: samochód
      • Nazwa kategorii: rodzina
      • Koniec elementów należących do kategorii otoczenie
    • Nazwa kategorii: mowa ciała
      • Elementy należące do kategorii mowa ciała
      • Nazwa kategorii: kontakt wzrokowy
      • Nazwa kategorii: postawa
      • Nazwa kategorii: gesty
      • Nazwa kategorii: ruch
      • Koniec elementów należących do kategorii mowa ciała
    • Nazwa kategorii: przestrzeń
      • Elementy należące do kategorii przestrzeń
      • Nazwa kategorii: architektura
      • Nazwa kategorii: aranżacja wnętrz
      • Nazwa kategorii: dystans
      • Koniec elementów należących do kategorii przestrzeń
      Koniec elementów należących do kategorii komunikacja niewerbalna
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RkXXaroH1Xu4v
Zastanów się, co mówi o tobie twój pokój. Jeśli wejdzie do niego obca osoba, to co mogłaby powiedzieć o tobie na podstawie jego wyglądu?
Źródło: conntonbro, domena publiczna.

Kanały komunikacyjne

Bardzo ważnym elementem komunikacji są kanały komunikacyjne. Są one środkiem, który umożliwia przenoszenie komunikatu (przesyłają informacje od źródła do adresata). Manipulacja (w pozytywnym i negatywnym tego słowa znaczeniu) bierze swój początek w znajomości funkcjonowania poszczególnych kanałów i umiejętnego zastosowania sygnałów właściwych różnym kanałom i skomponowania ich w spójną całość, mającą za zadanie przekazanie konkretnego znaczenia. Nawet gdy mamy do czynienia z komunikacją ustną bezpośrednią, w procesie przekazania komunikatu zaangażowane zostają trzy podstawowe kanały:

Rz6TwYq7RvjZN
Kanał wokalny Posługiwanie się głosem o określonych atrybutach. Może być to np. głos męski bądź kobiecy. Ważne są: ton głosu, jego siła, artykulacja, modulowanie, akcentowanie, tempo wypowiedzi., Kanał wizualny Świadome lub nieświadome zachowanie nadawcy, jego wygląd, zaangażowanie, gesty i mimika. To także pomoce wizualne, kolory, kształty, symbole, którymi nadawca się posługuje w celu przekazania określonego znaczenia., Przestrzeń Dystans w komunikacji interpersonalnej ma ogromne znaczenie dla budowania relacji między nadawcą i odbiorcą. Oczywiście granice stosownej przestrzeni różnią się w zależności od kręgu kulturowego czy kultury narodowej zaangażowanych w proces komunikowania osób. Zbyt mały lub zbyt duży dystans może wywołać u odbiorcy negatywne emocje, a wówczas osłabieniu ulega skuteczność pozostałych kanałów komunikacji, w konsekwencji także efektywność samego przekazu. W analizie przestrzeni należy uwzględnić cztery strefy: intymną, osobistą (osobniczą), społeczną i publiczną. Poszczególne dystanse różnią się w zależności od wspomnianych wcześniej czynników kulturowych.

Znaczenie poszczególnych kanałów komunikacji

Komunikacja interpersonalna wymaga zbudowania pewnego stosunku emocjonalnego między nadawcą a odbiorcą, kanał werbalny nie ma więc absolutnie znaczenia dominującego. Ponieważ kanał werbalny pozwala uwzględnić tylko jedną cześć komunikatu (treść), pozostałe kanały decydują o tym, jak komunikat zostanie przekazany, czyli jak nadawca mówi (kanał wokalny) i jak się w tym czasie zachowuje (kanał wizualny). Dlatego komunikat należy rozpatrywać w dwóch aspektach: w odniesieniu do jego merytorycznej zawartości i w odniesieniu do kontaktu emocjonalnego i siły perswazji.

Przykład manipulacji

W USA w prezydenckich kampaniach wyborczych tradycyjnie rywalizują kandydaci dwóch dominujących partii: demokratów i republikanów. Tematem, wokół którego republikanie starali się skupić uwagę wyborców w 1988 r., był stosunek kandydatów do kary śmierci oraz tzw. weekend pass, czyli prawa, które umożliwiało więźniom wychodzenie na przepustki. Cała uwaga zwolenników Busha skupiała się na osobie Williama Hortona, czarnoskórego więźnia, który po wyjściu na przepustkę zgwałcił kobietę na oczach jej narzeczonego, a następnie dotkliwie pobił mężczyznę. Kandydat demokratów Michael Dukakis głosował za przepustkami, więc w reklamach republikanów był przedstawiany jako winny tragedii. W reklamie zatytułowanej Drzwi obrotowe widać więźniów wchodzących jedną stroną, a wychodzących drugą. Narrator informuje widzów o polityce weekend pass, którą wspierał Dukakis. Gdy narrator podaje informację, że wielu przestępców uciekło i popełniło kolejne zbrodnie, na ekranie ukazuje się informacja: „268 zbiegło”. W połączeniu z tym, co mówi narrator, odnosi się wrażenie, że liczba 268 to liczba zbiegłych przestępców pierwszego stopnia, którzy popełnili przestępstwa, korzystając z przepustek, co jest oczywistym przekłamaniem i wynikiem sprawnego połączenia kanału wizualnego i dźwiękowego w celu manipulacji percepcją odbiorcy. Według statystyk, w ciągu 10 lat czterej przestępcy pierwszego stopnia zbiegli, a jeden z nich, właśnie Horton, dopuścił się gwałtu i pobicia.

Słownik

komunikacja interpersonalna
komunikacja interpersonalna

proces, w trakcie którego dochodzi do porozumiewania się między ludźmi

proksemika
proksemika

nauka zajmująca się m.in. badaniem wpływu relacji przestrzennych na proces komunikowania się

struktura gramatyczna
struktura gramatyczna

element właściwy dla wszystkich języków i dialektów, tworzy podstawę ich funkcjonowania

słowo
słowo

elementarna część języka, za pomocą słów określa się wszelkie pojęcia, np. obiekt lub klasę obiektów rzeczywistych i pojęcia abstrakcyjne