Przeczytaj
Topos miejsca szczęśliwego
W sztuce światowej istnieją tematy powtarzające się niezależnie od kręgu kulturowego i epoki. Wprawdzie konkretne realizacje tych motywów różnią się szczegółami, jednak mają tak wiele cech wspólnych, że nazwano je „miejscami wspólnymi”. W języku greckim wyrażenie „miejsce wspólne” brzmi tópos koinós. Pierwotnie termin oznaczał stosowane w retoryce schematy argumentacji, odwołujące się do (wspólnej nadawcy i odbiorcy) wiedzy, wynikającej ze znajomości m.in. mitów czy symboli. Tak rozumiane toposytoposy przybierały formę alegorii, metafor, sentencji, używane w zależności od tematu wystąpienia – inne toposy wykorzystywano, gdy układano mowę pochwalną, a inne, gdy formułowano oskarżenie.
Niemiecki badacz, literaturoznawca i eseista Ernst Robert Curtius (1886–1956) wprowadził to pojęcie do badań nad dawnym piśmiennictwem. W pracy o łacińskiej literaturze europejskiego średniowiecza wymieniał m.in. topos miejsca szczęśliwego, nazywając tę przestrzeń w języku łacińskim locus amoenus i przeciwstawiając miejscu straszliwemu (nieprzyjaznemu) – locus horridus.
Miejsce szczęśliwe sytuowano w różnych przestrzeniach, nadawano mu rozmaite nazwy, ale w większości wypadków wyobrażano je sobie bardzo podobnie. Zazwyczaj jest to oddalona od cywilizacji przestrzeń naturalna, na którą składają się: drzewa, krzewy, strumienie lub rzeki, łąki i niewysokie pagórki. Często przyjmowała ona też formę ogrodu, a więc miejsca odgrodzonego od dzikiego otoczenia. Ogród postrzegano jako przestrzeń przyjazną, bo opanowaną przez człowieka, który sam ukształtował to miejsce i sprawił, że przynosi korzyści materialne, np. owoce, ale też cieszy swoim pięknem.
Raj jako miejsce szczęśliwe
Pośród loci communisloci communis wymienia się także raj. Jest to przestrzeń opisana po raz pierwszy w biblijnej Księdze Rodzaju. Był to ogród znajdujący się w krainie Eden. Słowo „eden” w jednym z języków wschodnich oznaczało step, więc umieszczenie w nim ogrodu, charakteryzującego się dostatkiem wody oraz wielością roślin i zwierząt, miało podkreślić niezwykłość tej przestrzeni. W Biblii opisano również przyczynę, dla której pierwsi ludzie, Adam i Ewa, musieli opuścić raj – powodem było zerwanie zakazanego owocu z drzewa poznania dobra i zła, co symbolizowało z kolei akt sprzeciwu wobec zaleceń Boga.
Choć biblijna deskrypcjadeskrypcja sugeruje, że raj był realną przestrzenią umieszczoną w otoczeniu czterech rzek, to już w pierwszych wiekach chrześcijaństwa pojawiła się koncepcja, by rozumieć ogród Eden alegorycznie. Jeden z ważnych teologów tej epoki, Orygenes (185–254), w dziele zatytułowanym Peri archón (O zasadach) krytycznie ocenił traktowanie raju jako konkretnego miejsca na ziemi.
Raj w rozumieniu Orygenesa oznaczałby jedność z Bogiem, bliskość z nim, a więc miałby wymiar duchowy.
Wśród teologów przeważały jednak inne opinie, bo uważano, że opis z Księgi Rodzaju należy rozumieć dosłownie. Problemem było jedynie ustalenie lokalizacji raju.
Lokalizacja raju i czas jego stworzenia
Do zagadnień podejmowanych przez wielu badaczy Pisma Świętego należała periodyzacja stworzenia raju. Zajmowali się nią bibliści, przy czym dochodzili do odmiennych wniosków, np. anglikański pastor James Ussher (1581–1656) wyliczył, że świat, a z nim raj, powstał 25 października 4004 r. p.n.e.; natomiast jego rodak, znawca kultury hebrajskiej John Lightfoot (1602–1675), ustalił inny termin: 13 września 3928 r. o 9.00 rano. Innym zagadnieniem było umiejscowienie raju na mapie świata. Podawano różne lokalizacje – niekiedy zadowalano się stwierdzeniem, że Eden to kraina równikowa, innym razem wskazywano Azję, Afryką lub Amerykę Południową, a jeszcze konkretniej: Armenię, Cejlon, Mezopotamię, Palestynę czy Brazylię.
Raj po potopie
Rajski ogród jako topos szczęścia w chrześcijańskiej komunikacji kulturowejOgród jako ucieleśnienie szczęścia zajmuje ważne miejsce w wielu mitach i wierzeniach religijnych, szczególnie w cywilizacjach Bliskiego Wschodu. W jałowym i pustynnym krajobrazie bliskowschodnim ogrody obszarów zwłaszcza Żyznego Półksiężyca – z dającymi cień drzewami, kwiatami, zapachami, ptakami, dźwiękami, strumieniami i sadzawkami – były symbolami szczęścia, bezpieczeństwa, schronienia, piękna, urodzaju, czystości i wiosennej świeżości. W poszukiwaniu źródeł idei rajskiego ogrodu współczesna archeologia prowadzi nas aż do czasów cywilizacji przedagrarnej. Stanowisko archeologiczne w Göbekli Tepe w południowo‑wschodniej Anatolii, u źródeł Tygrysu i Eufratu, którego początki sięgają co najmniej 9500 roku p.n.e., kryje pozostałości prehistorycznego sanktuarium, w tym – być może – ślady ucieleśnienia idei ogrodu rajskiego. Naukowcy nie mają wątpliwości, że miejsce to miało charakter kultowy, nie znaleziono bowiem żadnych śladów zamieszkania przez ludzi.
Raj w literaturze i malarstwie
Topos raju podejmowano w sztuce i literaturze, by za pomocą dzieł przekazywać prawdy religijne zapisane w Starym Testamencie. Te dzieła miały obrazować piękno miejsca, które Bóg przeznaczył dla Adama i Ewy, a tym samym – uzmysławiać odbiorcom, że na początku dziejów ludzie żyli w idealnej harmonii ze Stwórcą i naturą, a następnie utracili szczęście polegające na bliskości z Bogiem i na bezgrzeszności. Opisy raju nie służyły jednak wyłącznie celom moralizatorskim, lecz wpływały też na sposób obrazowania sielskiej krainy, co z kolei ułatwiało deskrypcję innych miejsc, porównywanych z rajem lub z nim skontrastowanych.
Szczególnego znaczenia w literaturze XX i XXI w. nabrał motyw „raju utraconego”„raju utraconego”, którego sam twórca lub jego bohaterowie zostali pozbawieni chociażby z przyczyn politycznych. Nostalgia za rajem nie musi jednak wynikać wyłącznie z faktu utraty możliwości przebywania w konkretnym miejscu, np. w przypadku Polaków – na Kresach Wschodnich, a w przypadku przedstawicieli innych nacji – w rejonach, które stały się częścią innego państwa lub uniezależniły się od kraju macierzystegokraju macierzystego. Innym, mocno podkreślanym zwłaszcza po drugiej wojnie światowej powodem „wygnania z raju” jest poczucie zniszczenia humanistycznych wartości. To przekonanie nie ma związku z religią i wyrażają je także twórcy otwarcie mówiący o swym agnostycyzmieagnostycyzmie lub ateizmieateizmie.
Słownik
(gr. a – bez; gnōsis – wiedzy) – pogląd, według którego w danym stanie wiedzy nie można całkowicie poznać rzeczywistości, a także ustalić, czy Bóg istnieje, czy nie
(gr. a – bez; theos – bóg) – zaprzeczenie istnienia Boga lub bogów
(łac. descriptio) – opis, zobrazowanie
(gr. exḗgēsis – wyjaśnienie) – krytyczna interpretacja tekstów
nurt w literaturze, nawiązujący do idei propagowanych przez św. Franciszka z Asyżu (ok. 1181–1226), w tym radowania się z życia niezależnie od pozycji społecznej, posiadanego majątku czy stanu zdrowia, oraz miłości do natury jako tworu Boga
(gr. eironeía – pozorowanie) – kategoria estetyczna, której podstawową cechą jest sprzeczność między znaczeniem słów a intencją ich nadawcy
(łac. colonia – osada rolnicza) – posiadłość jakiegoś państwa leżąca poza jego granicami, zależna od niego politycznie i eksploatowana gospodarczo
l. mn. od locus communis
(gr. patriarchos – praojciec) – protoplasta ludzkości lub rodu czy nacji
określenie nawiązuje do tytułu eposu angielskiego poety i pisarza Johna Miltona (1608–1674) Raj utracony (1667); frazeologizm raj utracony oznacza to, co było bardzo piękne, dobre, a czego już nie ma
ponowna interpretacja, wskazująca na nowe, nietradycyjne odczytanie np. dzieła sztuki
(gr. tópos koinós, łac. locus communis) – pojęcie wprowadzone do badań literackich przez niemieckiego uczonego Ernsta C. Curtiusa; oznacza ono „miejsce wspólne” w kulturze, czyli wciąż powracające motywy i tematy, które wskazują na ciągłość tradycji danej kultury