Przeczytaj
Podobnie jak w przypadku funkcji wewnętrznej, również na funkcję zewnętrzną składają się różne obszary działania państwapaństwa. Przedstawia je poniższy schemat.
Zapewnienie bezpieczeństwa to tylko jedno z zadań państwa w jego relacjach międzynarodowych. W ramach funkcji zewnętrznej państwo podejmuje również działania mające na celu rozwój relacji międzyludzkich, przepływ ludzi i kapitału, rozwiązywanie konfliktów międzyludzkich z wzajemnym poszanowaniem praw i interesów.
Przyjrzyjmy się poszczególnym obszarom funkcji zewnętrznej i sposobom ich realizacji.
Bezpieczeństwo państwa
Nie walczy się z tym, z kim się handluje
Drugim obszarem są działania sprzyjające przepływowi informacji i kontaktom międzyludzkim. Ta dziedzina funkcji zewnętrznej może również być elementem zapewnienia bezpieczeństwa. We współczesnych państwach powiązania gospodarcze mogą mieć równie duże znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom. Dlatego ten drugi obszar realizacji funkcji zewnętrznej to działania gospodarcze, przygotowanie infrastruktury dla inwestycji zewnętrznych, podpisywanie umów umożliwiających korzystną wymianę handlową.
Działania te są podejmowane przez przedstawicieli administracji centralnej. To przecież rząd podpisuje umowy międzynarodowe, to rząd proponuje zmiany w prawie, które mogą sprzyjać działalności gospodarczej, to rząd – przynajmniej częściowo – decyduje o inwestycjach infrastrukturalnych, które sprzyjają rozwojowi gospodarczemu i transnarodowym działaniom.
Nie można jednak zapominać, że umowy międzynarodowe i przychylny klimat dla inwestycji często przygotowywane są przez służby dyplomatyczne poszczególnych państw. Głównymi jednostkami dyplomatycznymi, dzięki którym polskie państwo prowadzi swoją działalność międzynarodową, są ambasady. Poza ambasadorem, który jest głównym, stałym przedstawicielem państwa poza jego granicami, w ambasadzie pracują również odpowiedzialni za różne dziedziny współpracy przedstawiciele. Strukturę ambasady i obszar odpowiedzialności poszczególnych jej szczebli przedstawia poniższy schemat.
Realizacja drugiego obszaru funkcji zewnętrznej państwa wymaga dużego zaangażowania wielu kompetentnych osób. Od efektywności ich pracy zależy nie tylko pozycja państwa na arenie międzynarodowej, ale także realizacja interesów szerokich grup obywateli.
Informacje i kontakty
Trzeci obszar związany z realizacją przez państwo funkcji zewnętrznej to działania sprzyjające przepływowi informacji oraz kontaktom międzyludzkim. W ramach realizacji tego elementu państwo powinno dbać o rozwój infrastruktury komunikacyjnej, najlepiej we współpracy z sąsiadami. Drugim ważnym elementem wspomagającym realizację tej funkcji są odpowiednie uregulowania prawne. Na intensywność kontaktów państwo może wpływać przez ustanawianie regulacji paszportowych, wizowych lub komunikacyjnych. Ze względu na szybki rozwój stosunków międzynarodowych ta funkcja staje się coraz ważniejsza. W jej ramach można również wyróżnić dwa aspekty. Przedstawia je poniższy schemat.
Na podstawie wykresu można wskazać znaczenie kolejnych elementów funkcji zewnętrznej państwa. Tym razem dotyczy ona stosunków międzyludzkich. Jednak nie da się tego obszaru oddzielić od dwóch poprzednich.
Funkcja zewnętrzna państwa jest przede wszystkim funkcją ochronną. Instytucje państwa, realizując ją, odpowiadają na wyzwania cywilizacyjne współczesnego świata. Ich zadaniem jest ochrona bezpieczeństwa, zdrowia i zabezpieczenie interesów obywateli w coraz bardziej zglobalizowanym świecie. To bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie. Dlatego do realizacji tej funkcji potrzebni są wykształceni i kompetentni ludzie. I tak dochodzimy do sedna. Aby państwo mogło dobrze realizować swoją funkcję zewnętrzną, konieczna jest właściwa realizacja funkcji edukacyjnej. Z kolei poczucie bezpieczeństwa zewnętrznego przy braku poczucia bezpieczeństwa wewnętrznego nie jest wystarczające. Płynie stąd taki wniosek, że funkcje państwa musimy postrzegać całościowo.
Słownik
pracownik komórki zajmującej się przekazywaniem Ministerstwu Obrony Narodowej oraz innym władzom wojskowym w Polsce istotnych informacji o stanowisku władz państwa przyjmującego w odniesieniu do spraw obronnych i polityki bezpieczeństwa; dodatkowo asystuje przedstawicielom rodzimego przemysłu obronnego w sprawach sprzedaży własnych produktów; pomaga przedstawicielom MON i innych władz wojskowych we wzajemnych kontaktach służbowych
pozyskiwanie informacji w dziedzinie politycznej, gospodarczej i kulturalnej w państwie przyjmującym, z wykorzystaniem ogólnie dostępnych źródeł, np. prasy lub portali internetowych
forma organizacji społeczeństwa mająca monopol na stanowienie i wykonywanie prawa na określonym terytorium; ma zdolność do nawiązywania i utrzymywania stosunków dyplomatycznych z innymi państwami; jest często mylone z narodem i krajem
pomocniczość; każdy szczebel władzy politycznej powinien realizować zadania w sposób jak najbardziej skuteczny i przekazywać kompetencje innym szczeblom władzy, gdzie mogą być skuteczniej wykonywane; subsydiarność polega również na pomocy, np. finansowej, niższym szczeblom władzy w wykonywaniu jej zadań
aktywność jednej z walczących stron, która łączy metody, formy oraz środki charakterystyczne dla różnorodnych działań militarnych, tradycyjnego wykorzystania wojska i sprzętu wojskowego, i niemilitarnych, czyli różnych form zastraszania oraz działań terrorystycznych
okres od zakończenia II wojny światowej (przemówienie Winstona Churchilla w Fulton, doktryna Trumana) do rozpadu Związku Sowieckiego; polegała ona na wzajemnym straszeniu się przez dwa bloki militarno‑polityczne, przy jednoczesnej obawie przed wykorzystaniem broni jądrowej