Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Księga Hioba, czyli o cierpieniu sprawiedliwego

R8R791SIb7Pct1
Ephraim Moses Lilien, Hiob, 1922
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Nawet pobieżna lektura owej księgi pozwala dostrzec, iż przeplata się w niej poezja z prozą, a partie opisowe sąsiadują z dialogami i monologami. Księga Hioba rozpoczyna się i kończy rozdziałami o charakterze narracyjnym, jej środkową część wypełniają natomiast fragmenty poetyckie: monologi oraz dialog Hioba z przyjaciółmi. Sama forma dialogu jest bardzo nietypowa dla Biblii hebrajskiej. W takiej formie, w jakiej występuje w Księdze Hioba, nie pojawia się właściwie nigdzie indziej w Starym Testamencie. Można więc przypuścić, iż nie mamy tu do czynienia z dziełem jednego autora, lecz raczej z utworem, który kształtował się przez dłuższy okres. Dowodzi tego zarówno połączenie w obrębie tej księgi form poetyckich i prozatorskich, jak i istnienie wstawek takich jak mowy Elihu – postać ta nie jest wspomniana ani w rozdziałach wstępnych, ani w zakończeniu, a pojawia się nagle w rozdziale 32.

Opowieść o Hiobie w odróżnieniu od większości znanych nam historii biblijnych rozgrywa się w bliżej nieokreślonym miejscu i czasie. O Hiobie wiadomo tylko tyle, iż żył w ziemi Us.

Hi 1, 1–3

1 Żył w ziemi Us człowiek imieniem Hiob. Był to mąż sprawiedliwy, prawy, bogobojny i unikający zła. 2 Miał siedmiu synów i trzy córki. 3 Majętność jego stanowiło siedem tysięcy owiec, trzy tysiące wielbłądów, pięćset jarzm wołów, pięćset oślic oraz wielka liczba służby. Był najwybitniejszym człowiekiem spośród wszystkich ludzi Wschodu.

2 Źródło: Hi 1, 1–3, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu.

Księga Hioba należy do tak zwanej literatury mądrościowejliteratura mądrościowaliteratury mądrościowej. Piśmiennictwo o tym charakterze rozwijało się bujnie na terenie całego Bliskiego Wschodu, od Babilonu po Egipt. Podobne teksty znajdujemy we wszystkich kulturach Wschodu. Wiele dzieł o charakterze mądrościowym weszło również w skład Biblii: wystarczy wspomnieć Księgę Przysłów czy też z dzieł późniejszych Mądrość Syracha.

Cierpienie jako synonim zła

Andrzej Gieralowski Zło czynione człowiekowi niewinnemu – przypadek Hioba

Wśród kulturowych obrazów zła wyróżnia się biblijna opowieść o Hiobie, który został dotknięty cierpieniem tak wielkim, że stało się ono synonimem zła doświadczanego przez niewinnych ludzi w całej historii świata. Cierpienie niewinnych było zawsze tym, czego ludzie nie mogli zaakceptować i nie akceptują także dzisiaj. Tym tłumaczy się nieustające zainteresowanie historią Hioba, stanowiącą paradygmat radykalnego zła dla wielu dawnych i współczesnych jej komentatorów. […] Wszyscy oni usiłowali wyjaśnić sens tego, co zdarzyło się Hiobowi, który z bogatego i opływającego w materialne i duchowe dobra, otoczonego liczną rodziną i szczęśliwego człowieka, stał się nędzarzem znoszącym wielkie nieszczęścia, dotkniętym przez ciężkie choroby oraz pozbawionym wszystkiego, co posiadał, łącznie z dziećmi, które poniosły śmierć. Do tego jego niewinność była kwestionowana przez pozostającą przy życiu żonę i przyjaciół, uznających „zasadę odpłaty” za wystarczające wyjaśnienie cierpienia. Złem fundamentalnym, leżącym u źródeł każdego cierpienia doznanego przez Hioba, było oskarżenie przez szatana, iż jego sprawiedliwość i pobożność nie są szczere, gdyż posiadając wszystko, bardziej niż Bogu ufał temu, co posiadał. W oskarżeniu tym, jak sądził św. Augustyn, tkwi sedno biblijnej opowieści o złu wyrządzonym niewinnemu człowiekowi. Kluczową kwestią, zwłaszcza dla współczesnego czytelnika, jest, jak się wydaje, pytanie o odpowiedzialność za zło czynione niewinnemu bohaterowi Księgi Hioba. […] Kto […] sprawił, że Hiob został dotknięty przez radykalne zło, chociaż nie było ono w jakikolwiek sposób przez niego zasłużone? Szatan czy Bóg? Jeśli ten drugi, to czy można uważać Boga za dobrego? Czy może jednak odpowiedzialnością za zło niewinnych trzeba obarczyć ludzi nadających swym złym czynom boski charakter?

1 Źródło: Andrzej Gieralowski, Zło czynione człowiekowi niewinnemu – przypadek Hioba, [w:] Studia Philosophica Wrat is lav iens ia vol. XII, Akademia Ignatianum w Krakowie 2017.
R1G5VY6gKsvvG
Albrecht Dürer, Hiob z żoną, skrzydło Ołtarza Jabacha, ok. 1504
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

literatura mądrościowa
literatura mądrościowa

(sapiencjalna; łac. sapientia - mądrość) literatura należąca do jednej z głównych kategorii ksiąg biblijnych, nastawiona na dydaktyzm i podanie odpowiedzi na zasadnicze pytania dotyczące sensu życia ludzkiego

paradygmat
paradygmat

(gr. parádeigma) przyjęty sposób widzenia rzeczywistości w danej dziedzinie