Przeczytaj
W koncepcji państwa liberalnegoliberalnego odnajdziemy przede wszystkim odwołanie do arystotelesowskiego złotego środka, który odrzuca zarówno „tyranię motłochu” (demokrację), jak i „tyranię z góry” (despotyzm), by powierzyć władzę warstwie średniej - ludziom zamożnym i wykształconym. Intelektualną kolebką państwa liberalnego było oświecenie. Wielkie znaczenie miała teoria umowy społecznejumowy społecznej. Jej twórca, Huig de Groot (Hugo Grocjusz), kwestionował absolutną zasadę rex est lex (król jest prawem), proponując jej zamianę na lex est rex (prawo jest królem). IndywidualizmIndywidualizm, uznający państwo za związek jednostek, wyznaczył tej organizacji inne od dotychczasowych zadania. Państwo miało stać się „nocnym stróżem”, zaspokajającym jedynie ważne potrzeby obywateli, chroniącym ich wolność i własność – i temu też miały służyć jego instytucje polityczne.
Wolność jednostek
Rola państwa została więc ograniczona, a na pierwszy plan wysunęła się wolność jednostki (co ważne, jednostki kierującej się rozumem) oraz jej swoboda w zakresie aktywności gospodarczej, politycznej czy religijnej. Jak twierdził John Locke: gdybyśmy nie mieli wolności, rozum na nic by się nie przydał; bez rozumu natomiast wolność nie miałaby znaczenia
. W jego koncepcji na czoło wysuwa się władza ustawodawcza, władza pochodząca od społeczeństwa i mająca jego kompetencje. Jednak także władza wykonawcza nie jest już samowładna, bowiem jej źródłem jest wola umówionych jednostek. Uważano, że warstwa średnia, która przejmuje stery, potrafi zagwarantować jednocześnie i wolność, i ład społeczny. Stąd państwo przez liczne cenzusy wyborcze (głównie majątkowe) trafiało w ręce skromnej, acz zamożnej i zwykle dobrze wykształconej grupy. Poszczególne instytucje polityczne, charakterystyczne dla nowej formuły państwa, z reguły były obsadzane właśnie osobami ze wspomnianej grupy. W tym okresie upowszechniła się idea konstytucji, gwarantującej jednostkom prawa i wprowadzającej liberalne zasady ustroju politycznego. Konstytucji, która czasami, jak we Francji, burzyła stare instytucje polityczne i kreowała nowe, a czasem, jak w Wielkiej Brytanii, modernizowała, ustalała podział władz oraz struktury i relacje między poszczególnymi organami państwa.
Rola partii politycznych
Ważnym elementem kształtowania się państwa liberalnego był proces powstawania partii politycznychpartii politycznych. Podział władzy i wzrost siły legislatywy wymuszał budowę tych instytucji. Pierwsze partie były organizacjami elitarnymi, skupiającymi wąskie grupy osób, sztaby przywódcze lub frakcje parlamentarne. Nie musiały zabiegać o głosy społeczeństwa, bowiem zasady państwa liberalnego niejako gwarantowały im udział we władzy. Z tego powodu nie rozbudowywały się instytucjonalnie. Na podstawie powyższych koncepcji powstawały nowe bądź ewoluowały stare instytucje polityczne. Państwa przyjmowały różne ustroje, np. Wielka Brytania stanowiła monarchię parlamentarną, Stany Zjednoczone – republikę prezydencką, Francja zaś – monarchię konstytucyjną z silną pozycją króla, a obecnie republikę z silną pozycją prezydenta. Choć ze względu na uwarunkowania historyczne, geograficzne i społeczne instytucje polityczne w poszczególnych krajach różniły się między sobą, wszędzie opierały się na podobnych zasadach.
Słownik
idea koncentrująca się na człowieku jako odrębnej, indywidualnej jednostce; poglądowi temu towarzyszy niekiedy przekonanie, że prawa tak rozumianego człowieka są ważniejsze od wartości utożsamianych ze społeczeństwem
pogląd francuskich i brytyjskich filozofów z okresu oświecenia głoszący wolność gospodarczą i możliwość rozwoju własności prywatnej bez ingerencji państwa
teoria oparta na indywidualistycznej koncepcji człowieka i społeczeństwa, głosząca, że wolność i nieskrępowana przymusem państwowym działalność jednostek ma wartość nadrzędną i przyczynia się do rozwoju gospodarczego i społecznego
inaczej: stronnictwo (z łac. pars – część) – dobrowolna organizacja społeczna o określonym programie politycznym, mająca na celu jego realizację przez zdobycie i sprawowanie władzy lub wywieranie na nią wpływu
element teorii politycznej, w świetle której państwo istnieje na podstawie zgody jego mieszkańców; przedstawiana jako hipotetyczne wydarzenie, które dało początek władzy politycznej