Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

RDLT8qKlTXrIe1
Leopold Staff na pocztówce wyd. w 1933 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Leopold Staff (1878 – 1957) nazywany jest poetą trzech pokoleń. Tworzył w okresie Młodej Polski, dwudziestolecia międzywojennego i w latach powojennych. Zadebiutował w 1901 r. tomikiem Sny o potędze. W jego poezji odnajdujemy związki z dekadentyzmemdekadentyzmdekadentyzmem (wiersz Deszcz jesienny), nietzscheanizmemnietzscheanizmnietzscheanizmem (wiersz Kowal), franciszkanizmemfranciszkanizmfranciszkanizmem (wiersz O miłości wroga), klasycyzmemklasycyzmklasycyzmem (wiersz Odys). Pozostawił po sobie wiele tomików poezji, między innymi: Ptakom niebieskim (1905), Gałąź kwitnąca (1908), Ścieżki polne (1919), Ucho igielne (1927), Wysokie drzewa (1932), Wiklina (1954).

Poeta, który w całej swojej twórczości przywiązywał dużą wagę do formy, wzorując się na klasykach, w powojennej twórczości odszedł od wcześniejszej poetyki w kierunku zwięzłości bliskiej aforyzmowiaforyzmaforyzmowi i zaprzestał posługiwania się regularną formą wiersza. Zmienił się także język jego poezji, który zmierzał do postaci nieomal prozaicznej (charakterystycznej później dla poezji Tadeusza Różewicza).

Przykładem wiersza o bardzo oszczędnej i uproszczonej stylistyce są Podwaliny.

Leopold Staff Podwaliny

Budowałem na piasku
I zwaliło się.
Budowałem na skale
I zwaliło się.
Teraz budując zacznę
Od dymu z komina.

pod Źródło: Leopold Staff, Podwaliny, [w:] tegoż, Od Staffa do Wojaczka. Poezja polska 1939–1988 antologia, Łódź 1991, s. 31.

Utwór ten został zamieszczony w zbiorze Wiklina (1954), ostatnim zbiorze poetyckim wydanym za życia poety. Zawiera wiersze powstałe po zburzeniu dotychczasowego porządku świata podczas II wojny światowej, czego odbiciem wydają się być lakoniczne stwierdzenia „zwaliło się”. W wyrażeniu „dym z komina” można się dopatrywać echa obozów koncentracyjnych, można też je interpretować całkiem inaczej - jako symbol tego, co wewnętrzne, przynależne sferze postaw lub wartości, w przeciwieństwie do świata zewnętrznego („piasek”, „skała”). Warto wiedzieć, że kiedy Staff pisał ten wiersz, miał 76 lat. Nie tylko przeżył dwie wojny światowe, ale i doświadczył dwóch zawałów serca, ponadto dwukrotnie spłonęła jego biblioteka. Mimo że na wielu płaszczyznach swojego życia spotkał się z unicestwieniem, zagładą - nie uległ katastrofizmowi. Wręcz przeciwnie, z wiersza, stanowiącego przykład liryki bezpośredniej, przebija przekonanie o niszczeniu i budowaniu jako o cyklu wpisanym w zmienny porządek świata. Światopogląd ten przekłada się na zwrot w kierunku nowego sposobu obrazowania. W wielu wierszach zawartych w swoim ostatnim zbiorze Staff zrezygnował z zastosowania klasycznej strofy, tak jak w Podwalinach, który jest wierszem wolnym: nie obowiązują w nim żadne reguły dotyczące rymów, sylab czy długości wersów.

Budowanie domu na skale i budowanie domu na piasku

Motyw budowania, stanowiący trzon wiersza Podwaliny, odsyła do ewangelicznej przypowieści o dwóch budowniczych. W Ewangelii wg św. Mateusza osoba, która budowała swój dom na piasku, została określona jako nierozsądna, co oznaczało niesłuchanie i niewypełnianie słów Chrystusa. Z kolei biblijny budowniczy, który postawił dom na skale, był figurą człowieka roztropnego, który słucha słów Boga i wprowadza je w czyn.

Ewangelia wg św. Mateusza, 7, 24–27

Każdego więc, kto tych słów moich słucha i wypełnia je, można porównać z człowiekiem roztropnym, który dom swój zbudował na skale. Spadł deszcz, wezbrały potoki, zerwały się wichry i uderzyły w ten dom. On jednak nie runął, bo na skale był utwierdzony. Każdego zaś, kto tych słów moich słucha, a nie wypełnia ich, można porównać z człowiekiem nierozsądnym, który dom swój zbudował na piasku. Spadł deszcz, wezbrały potoki, zerwały się wichry i rzuciły się na ten dom. I runął, a upadek jego był wielki.

bib Źródło: Ewangelia wg św. Mateusza, 7, 24–27, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań – Warszawa 1980, s. 1131.

W wierszu Staffa, bardziej niż o pokazanie dwóch różnych postaw, chodzi o przedstawienie indywidualnej historii. Jak mówi Teresa Dobrzyńska, jest to „opowieść o zdarzeniach z życia narratora, który uczy się na własnych błędach, wyciąga wnioski z niepowodzeń”. Zgodnie z interpretacją Teresy Dobrzyńskiej,  za drugim razem nauczony doświadczeniem podmiot liryczny opowiedział się za trwałymi wartościami, które - zgodnie z wykładnią Pisma Świętego - powinny stanowić solidny fundament wszelkich działań. Tak się jednak nie stało. Tę drugą katastrofę budowlaną można rozumieć jako kres możliwości przewidywania i planowania działań, a także wstrząs wynikający z utraty oparcia w Piśmie Świętym. Biblia i głoszone przez nią wartości stanowią bowiem, podobnie jak kultura antyczna, fundament kultury europejskiej.

R1A4n5QNp0sYv1
Źródło: Pxhere, domena publiczna.

Słownik

aforyzm
aforyzm

(gr. aphorismós) – krótkie zdanie wyrażające filozoficzną myśl; sentencja

dekadentyzm
dekadentyzm

(fr. décadence – upadek, schyłek) – termin określający tendencję występującą w literaturze w II połowie XIX i w początkach XX w. jako wyraz przekonania o kryzysie i upadku tradycyjnych form kultury europejskiej

franciszkanizm
franciszkanizm

postawa religijno‑światopoglądowa i oparty na niej kierunek literacki XX w., zapoczątkowany w okresie Młodej Polski; odwoływał się do postaci i legendy św. Franciszka z Asyżu oraz do ideałów ewangelicznego ubóstwa i pokory, które ten święty uosabiał; wyrażał się zazwyczaj w postawie radosnej aprobaty natury i prostego człowieka

klasycyzm
klasycyzm

(łac. classicus – należący do pierwszej, najlepszej klasy) – postawa artystyczna wyrażająca się naśladowaniem pełnych proporcji i umiaru wzorów antycznych w sztuce; także nazwa prądu literackiego epoki oświecenia, wyróżnianego obok sentymentalizmu i rokoka

nietzscheanizm
nietzscheanizm

prąd myślowy w filozofii i literaturze, który ukształtował się pod wpływem poglądów Friedricha Nietzschego w II połowa XIX w. Nietzsche głosił pogardę dla słabości, bierności i pesymizmu, postulował konieczność zrewidowania wszystkich wartości – w tym ideałów humanitaryzmu, altruizmu itp., na rzecz popierania siły, energii, mocy wybitnych jednostek

podwaliny
podwaliny

coś, co daje czemuś początek lub jest podstawą istnienia czegoś