Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sokrates wskazywał na jedność wiedzy (epistemeepistemeepisteme) i cnoty (aretéaretéareté). Idea ta przyjęła w historii filozofii miano intelektualizmu etycznego. Według tej zasady, dobro jest nie tylko niemożliwe bez wiedzy, ale jest wręcz z wiedzą tożsame. Mówi się więc: dobrze czyni tylko ten, kto ma wiedzę o dobru. Albo jeszcze dosadniej: kto wie, czym jest dobro, z konieczności czyni dobrze. Zależność tę można przedstawić także od strony negatywnej: nie jest w stanie uczynić dobra ktoś, kto nie wie, czym ono jest. Gdy więc mówimy „dobro” i „wiedza”, mówimy o tym samym – dobro jest bowiem wiedzą, a wiedza dobrem.

bg‑pink

Poszukaj przykładów i zastanów się, czy według ciebie znajomość dobra automatycznie pociąga za sobą dobre czyny? I jeszcze: czy dobre czyny z konieczności są wynikiem wiedzy o tym, co dobre?

Rnpzg6nFBx58H
Powyższe twierdzenia da się jeszcze rozwinąć. Jeśli wiadomo, czym jest uczciwość, postępuje się uczciwie i nie ma odstępstw od tej reguły. Jeśli wiadomo, czym jest braterstwo, z konieczności jest się braterskim.
Źródło: domena publiczna.

Wiedza o tym, czym są sprawiedliwość, odwaga, męstwo i współczucie, automatycznie czyni postępowanie sprawiedliwym, odważnym, mężnym lub współczującym. I odwrotnie: jeżeli ktoś postępuje etycznie (np. pilnie się uczy, zwraca kasjerce błędnie wydaną resztę, sprząta klatkę schodową), to pewne jest, że ten czyni tak, bo wie, czym jest wartość (tzn. czym zgodnie z przykładami są kolejno: pracowitość, uczciwość i troska o dobro wspólne). Konsekwentnie należy powiedzieć więc, że zło wynika z niewiedzy: złodziej nie wie, czym jest uczciwość; egoista nie wie, czym jest miłość; kłamca nie wie, czym jest prawdomówność. Podsumowując: wynikiem wiedzy jest dobro, skutkiem niewiedzy – zło. Troska o rozumną duszępsychēduszę jest według Sokratesa wyrazem etycznej dzielności, najwyższym ludzkim powołaniem.

By lepiej zrozumieć intencję Sokratesa, warto przytoczyć słowa Giovanniego Reale, znawcy filozofii starożytnej, który tłumaczy, na czym polega jedność wiedzy i cnoty.

Giovanni Reale Historia filozofii starożytnej

Ogół ludzi, a także sofiści, którzy przecież uważali się za nauczycieli cnoty, widzieli tylko wielość cnót (sprawiedliwość, świętość, roztropność, umiarkowanie, mądrość), a nie dostrzegali zupełnie węzła, który je wszystkie łączy, owego łącznika, który sprawia, że są one właśnie cnotami i który uzasadnia nazwanie ich wszystkich terminem „cnota”. A cnotę zwyczajni ludzie, a w znacznej części także sami sofiści, rozumieli tak, jak ją rozumiała tradycja i poeci, a zatem bardziej jako coś opartego na obyczaju, zwyczajach i przekonaniach społeczeństwa greckiego, a nie jako coś opartego na podstawach rozumowych i uzasadnionego w sposób ściśle racjonalny. Otóż, w odniesieniu do cnoty Sokrates czyni dokładnie to samo, co presokratycy zrobili w odniesieniu do przyrody, a co sofiści zaczęli robić, aczkolwiek nie zawsze skutecznie, w odniesieniu do człowieka: usiłuje poddać panowaniu rozumu życie ludzkie, tak samo jak oni poddali pod panowanie ludzkiego rozumu świat zewnętrzny. Według niego cnota nie jest i być nie może zwykłym dostosowaniem się do obyczajów, zwyczajów ani nawet do ogólnie uznanych przekonań; ona musi być czymś umotywowanym racjonalnie, opartym na poznaniu i poznawczo uzasadnionym.

Reale1 Źródło: Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 1999, s. 331–332.

W tym jednak momencie pojawia się zdroworozsądkowy zarzut. Doświadczenie uczy bowiem, że może być też inaczej, tzn. choć wiadomo, czym jest dobro, postępuje się źle.

ROFNiRABJqbC2
Zobrazować tę sytuację mogą następujące przykłady:
Miłość rodzicielska wymaga cierpliwości i empatii, jednak zdarza się, że rodzic niesłusznie krzyczy na swoje dziecko. Punktualność jest cnotą, a mimo to dochodzi do spóźnienia; wiadomo, że powinno się troszczyć o zdrowie, lecz wciąż nie dba się o dietę.
Źródło: domena publiczna.

Wiedza i dobro są więc raczej rozbieżne, a nie tożsame. Zdawał sobie z tego sprawę Owidiusz, który w swych Metamorfozach pisał: Widzę i pochwalam to, co lepsze, lecz wybieram gorsze. Podobnie głosił św. Paweł w Liście do Rzymian: Łatwo przychodzi mi chcieć tego, co dobre, ale wykonać – nie. Nie czynię bowiem dobra, którego chcę, ale czynię to zło, którego nie chcę.Indeks górny 11Indeks górny 1

Na ten zarzut Sokrates odpowiedziałby, że jeśli postępuje się źle i jednocześnie twierdzi się, iż zna się dobro, to w rzeczywistości jest się w błędzie. Posiada się wtedy tylko pozór wiedzy, która naprawdę jest mniemaniemdóksamniemaniem, ulega się pozorom, nie sięga się bowiem w głąb i nie widzi dalekosiężnych skutków wyborów. Nikt nie czyni zła, ponieważ jest złem, tak jak czyni się dobro, ponieważ jest dobrem. Każdy człowiek z  natury pragnie dobra, nie zła, które czyni się, pomimo że jest złem, co znaczy: czynienie zła opiera się na błędnym uznaniu czegoś za dobro (np. nie wiadomo, że to, co obecnie się uważa za dobro, przyniesie w konsekwencji zło lub uniemożliwi zaistnienie prawdziwemu dobru).

Poza tym wiedza o tym, co dobre, jest czymś znacznie większym niż tylko intelektualnym pojęciem – wiedza prawdziwa obejmuje nie tylko rozum, ale również uczucia i wolę człowieka. Wyjaśnia to wybitny starożytnik, Adam Krokiewicz.

Adam Krokiewicz Zarys filozofii greckiej

Sokratesowi zarzuca się powszechnie jałowy „intelektualizm etyczny”, bo przecież codzienne doświadczenie uczy, że teoretyczna wiedza, jak należy postępować, wcale jeszcze nie zabezpiecza człowieka od popełniania sprzecznych z nią czynów. Zarzut ten wydaje się jednak niesłuszny. Według Sokratesa, kto świadomie dopuszcza się złego czynu, temu się tylko wydaje, iż „wie”, jak należy postępować, gdyż jego rzekoma wiedza etyczna nie jest wiedzą rzetelną i żywą, lecz wiedzą pozorną i martwą, wiedzą tylko intelektualną, odciętą od uczuć oraz woli (tzn. czynów) i dlatego czczą na podobieństwo czczych mniemań. Sokrates nie uprawiał „etycznego intelektualizmu”, lecz właśnie go zwalczał. Jego etyczna wiedza różniła się zasadniczo od wiedzy czysto erudycyjnej, polegającej na pamięciowym opanowaniu różnych wiadomości, którą można było posiadać jako jakby „obcy” ładunek.

AK1 Źródło: Adam Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000, s. 262–263.
bg‑pink

Zastanów się, czy powyższe argumenty są przekonujące. Czy na przykład wiedza może być powiązana z wolą i uczuciami, czy też jest im zupełnie obca?

Słownik

episteme
episteme

(gr. epistḗmē – wiedza) wiedza pewna, nauka; wiedza o charakterze naukowym w przeciwieństwie do wiedzy opartej na opinii, poglądzie, mniemaniu

areté
areté

(gr.rhoepsilontauή, areté, łac. virtus – cnota) jedno z kluczowych pojęć etyki, oznaczające trwałą dyspozycję do czynienia dobra; realizacja cnoty prowadzi do życia w zgodzie z konkretną koncepcją czy systemem etycznym, dzięki czemu mamy osiągnąć życie godne i oparte na przestrzeganiu konkretnych zasad moralnych. Jej przeciwieństwem jest występek (gr. kappaalfakappaίalfanukakija)

daimonion
daimonion

(gr. deltaalfaiotamuomicronnuῐ́omicronupsilon, daimonion – bóg, bóstwo, też: demon) - w antycznej Grecji pojęcie służące do określania pomniejszych bóstw, duchów i demonów; zyskało nowe znaczenie dzięki Sokratesowi i od czasów jego działalności kojarzone jest z wewnętrznym głosem rozsądku lub z sumieniem, które odradza pewnych czynów i chroni człowieka przed błędnymi decyzjami

dóksa
dóksa

wiedza oparta na domyśle, mniemaniu czy opinii; przeciwieństwo wiedzy naukowej

egalitaryzm
egalitaryzm

(fr. égalitaire – dążący do równości) pogląd polityczny, którego celem jest wprowadzenie sprawiedliwego ustroju społecznego polegającego na całkowitej równości ludzi pod względem politycznym, ekonomicznym i społecznym

psychē
psychē

(od gr.psiupsilonchiή, psychē – dusza, umysł) w myśli greckiej oznaczało tyle, co dusza czy umysł lub też jaźń; najbardziej wewnętrzna sfera „ja”, odpowiedzialna za myślenie, odczuwanie, doznawanie świata, namysł nad nim i samym sobą

1