Karolina è una ragazza polacca. Lei studia in una scuola italiana. Consulta il dialogo e fa’ gli esercizi. Quale materia scolastica ti piace di più?
Karolina jest polską uczennicą uczęszczająca do włoskiej szkoły. Zapoznaj się z dialogiem i wykonaj ćwiczenia. Jaki przedmiot szkolny lubisz najbardziej?
RUnX3ZiNKaOEq
Zdjęcie przedstawia klasę szkolną. Na środku klasy, przodem do kadru stoi nauczycielka. Kobieta jest młoda, ma krótkie, kręcone włosy i nosi okulary. Ubrana jest w bluzkę z kołnierzykiem, żakiet i kraciaste spodnie. Obok nauczycielki znajduje się biurko, za nią regał z książkami i mapy na ścianie. Przed nauczycielką w ławkach, tyłem do kadru, siedzą uczniowie. W pierwszej ławce siedzi dziewczynka.
La prima lezione di Karolina
Pierwsza lekcja Karoliny
Źródło: Max Fischer, dostępny w internecie: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Insegnante: Ognuno prende un foglio di cartail foglio (m) di cartaun foglio di carta e disegnadisegnaredisegna un triangoloil triangolo (m)triangolo. Oggi parleremo degli angolil’angolo (m)angoli.
Karolina: Che cos’è una fogliala foglia (f)foglia?
Mattia: Guarda, è questo, è un foglio. Una foglia è una cosa completamente diversa!
1 Źródło: DominikaKobylska, La lezione di matematica, [na podstawie:] https://learnamo.com/alternative-cosa/ [dostęp 25.01.2023], licencja: CC BY 3.0.
1
Esercizio1
Consulta il testo e rispondi alle domande.
Zapoznaj się ponownie z tekstem i odpowiedz na pytania.
R1ZluqAAWT79i
Chi parla con Karolina? Możliwe odpowiedzi: 1. L’insegnante e Matteo., 2. L’insegnante., 3. Mattia., 4. L’insegnante e Mattia.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Qw5A1SXEe1A
Di che cosa parlano alla lezione di matematica? Możliwe odpowiedzi: 1. Del righello., 2. Degli angoli., 3. Delle foglie., 4. Di Karolina.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1LBipUarCUXR
Quali materiali scolastici ha Karolina? Możliwe odpowiedzi: 1. Un righello., 2. Una matita, una penna e un quaderno., 3. Una matita, una penna, un quaderno e un righello., 4. Un foglio di carta.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Esercizio2
Abbina le espressioni alle immagini giuste.
Połącz wyrażenia z ilustracjami.
RxliYNL1rDJv9
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, Freepik.com, licencja: CC BY 3.0.
Abbina le frasi in italiano a quelle in polacco.
Połącz zdania w języku włoskim z ich odpowiednikami w języku polskim.
R11Hsbdu5vC6X
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Właśnie przeczytałaś/przeczytałeś tekst o Karolinie – polskiej uczennicy, która zaczęła naukę we włoskiej szkole. Karolina nie zna jeszcze bardzo dobrze języka włoskiego, dlatego musi czasami dopytać rozmówcę o znaczenie niektórych słów lub poprosić go o powtórzenie zdania. Spójrz na zwroty, które pojawiły się w dialogu:
Scusi, professoressa, non capisco la domanda, può ripetere? – Przepraszam panią, nie rozumiem pytania, czy może pani powtórzyć?
Scusi, può parlare più lentamente? – Przepraszam, czy może pani mówić wolniej?
Come si chiama questa cosa? – Jak nazywa się ta rzecz?
Che cos’è una foglia? – Co to jest “una foglia”?
Come si scrive? – Jak się to pisze?
Zauważ, kiedy chcemy powiedzieć do pana lub pani „przepraszam”, by zacząć rozmowę, brzmi to następująco:
Scusi!
Jeśli zwracasz się do swojego kolegi lub koleżanki, powiesz:
Scusa!
Spójrz na dwa poniższe zdania z czasownikiem modalnym „potere”:
Può ripetere? – Może pan/pani powtórzyć?
Può parlare più lentamente? – Może pan/pani mówić wolniej?
Jeśli chciałbyś/chciałabyś zadać te pytania jakiemuś koledze lub koleżance, powiesz to w następujący sposób:
Puoi ripetere? – Możesz powtórzyć?
Puoi parlare più lentamente? – Możesz mówić wolniej?
Przyjrzymy się całej odmianie czasownika modalnego potere, który jest nieregularny:
R14e57MioNifk
Ilustracja
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Osoba
potere
io
posso
tu
puoi
lui/lei/Lei
può
noi
possiamo
voi
potete
loro
possono
Zauważ, że po czasowniku modalnym piszemy bezokolicznik, np.:
Puoi parlare. – Możesz mówić.
Puoi ripetere. – Możesz powtórzyć.
Czasownika modalnego „potere” możesz używać także, by zapytać kogoś o pozwolenie, np.:
Posso andare in bagno? – Czy mogę pójść do łazienki?
Posso aprire/chiudere la finestra? – Czy mogę otworzyć/zamknąć okno?
W dialogu pojawiła się sytuacja, w której Karolina pomyliła rodzajnik i końcówkę rzeczownika. Zamiast „un foglio” (kartka) powiedziała „una foglia” (liść). Pamiętaj zatem, że niektóre słowa mogą brzmieć bardzo podobnie, mają jednak zupełnie inne znaczenia, tak jak np.:
il pizzo – koronka
la pizza – pizza
Il materiale scolastico
RX8ufJ44pukTV
Zdjęcie przedstawia materiałowy piórnik w kształcie podłużnego walca. Ekspres piórnika jest rozsunięty. Z piórnika wystają trzy takie same ołówki.
l’astuccio
piórnik
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Freepik.com, licencja: CC BY 3.0.
Rdkvv1l1aldHc
Na zdjęciu znajduje się dziewczyna, która stoi plecami do kadru. Dziewczyna ma na sobie plecak. Ubrana jest w jasną koszulkę bez rękawów i jasne jeansy. Na głowie widoczny jest kapelusz.
lo zaino
plecak
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Unsplash.comAlexandra Tran, licencja: CC BY 3.0.
R1OudnKwF8WaG
Na zdjęciu znajduje się kołonotatnik w linie. Obok notatnika leży długopis.
il quaderno
zeszyt
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pexels.comAbhilash Sahoo, licencja: CC BY 3.0.
R1L4WEkE5jlOB
Zdjęcie przedstawia dobrze zatemperowany ołówek.
la matita
ołówek
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pixabay, licencja: CC BY 3.0.
R1Wy7w2IYX4lW
Zdjęcie przedstawia długopis ze skuwką.
la penna
długopis
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.
RxnBTpTpvqK5b
Na zdjęciu widocznych jest kilka książek. Książki leżą nierówno, jedna na drugiej. Na książkach znajduje się jabłko. Obok książek, na stole leży kilka kolorowych kredek ołówkowych.
il manuale
podręcznik
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
RLMJrZQmkIZ7d
Zdjęcie przedstawia cztery kolorowe zakreślacze, każdy w innym kolorze. Zakreślacze leżą równo jeden przy drugim. Jeden z nich jest otwarty.
l’evidenziatore
zakreślacz
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pexels.comMitchellLuo, licencja: CC BY 3.0.
R1GrmR6DL4GCK
Zdjęcie przedstawia otwarty notes, który trzyma w rękach kobieta. Twarz kobiety pozostaje poza kadrem.
il taccuino
notes
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pexels.comLaura Tancredi, licencja: CC BY 3.0.
R1aGpqAKFTEaP
Zdjęcie przedstawia dwukolorową gumkę do ścierania.
la gomma da cancellare
gumka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.
R1DGNXPcryZLE
Zdjęcie przedstawia metalową temperówkę. Obok leżą zatemperowane kredki ołówkowe.
il temperino
temperówka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pixabay.com, domena publiczna.
R1TuoDBiTAWB2
Zdjęcie przedstawia teczkę, która leży na stole ogrodowym. Przy stole znajduje jest dziewczyna/kobieta, której widoczne są tylko dłonie. Kobieta trzyma dłonie na teczce.
la cartellina
teczka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pexels.comAnete Lusina, licencja: CC BY 3.0.
RdFNQikrtSvzi
Zdjęcie przedstawia dwa rodzaje korektorów. Jeden to korektor w pędzelku, drugi to korektor w formie pisaka. Korektory leżą na plastikowym pudełku z kolorowymi karteczkami.
il correttore
korektor
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
R19BHaYQ0SwUM
Zdjęcie przedstawia kartkę, która lezy na stole. Zdjęcie zrobione jest z góry. Obok pustej, niezapisanej kartki leżą cztery różne długopisy, ołówek, pisak, temperówka oraz dwa spinacze.
il foglio di carta
kartka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Unsplash.comKelly Sikkema, licencja: CC BY 3.0.
RzvHjPfNeh90x
Zdjęcie przedstawia sześć flamastrów w różnych kolorach. Flamastry są równo ułożone. Przy każdym pisaku znajduje się kreska zrobiona flamastrem w danym kolorze.
il pennarello
pisak, flamaster
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Freepik.com, licencja: CC BY 3.0.
RXNmnL7dIumfS
Zdjęcie przedstawia nożyczki.
le forbici
nożyczki
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Unsplash.comGlen Carrie, licencja: CC BY 3.0.
RJB3P3ma3rfnP
Zdjęcie przedstawia mała butelkę z klejem. Obok leżą cztery spinacze i trzy płaskie gumki do ścierania.
la colla
klej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pexels.comolia danilevich, licencja: CC BY 3.0.
R1HK3Ggm4upg6
Zdjęcie przedstawia kolorowe kredki ołówkowe. Kredki ułożone są równo jedna przy drugiej. Razem, kolorystycznie tworzą wzór tęczy.
le matite colorate
kredki
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Lucas George WendtUnsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
R1cp2OuezC5ab
Zdjęcie przedstawia pędzel.
il pennello
pędzel
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Unsplash.comArtiomVallat, licencja: CC BY 3.0.
Educazione fisica
R53louaDmVBot
Zdjęcie przedstawia buty sportowe w ciemnym kolorze. Buty ma na sobie osoba, której widoczne są tylko łydki.
le scarpe da ginnastica
buty sportowe
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: SJ. Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
RlS6YP3KuMm02
Zdjęcie przedstawia kobietę w sportowym stroju. Kobieta stoi tyłem do kadru. Ma na sobie krótki top i luźne spodnie. Jej ręce są podniesione. W łokciu tworzą kąt prosty.
la tuta da ginnastica
strój sportowy
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Freepik.com, cookie_studio, licencja: CC BY 3.0.
Matematica
RajUybkLoTygP
Zdjęcie przedstawia ekierkę leżącą na kątomierzu.
la squadra
ekierka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
R11We63rrrS2z
Zdjęcie przedstawia linijkę.
il righello
linijka
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.
Rjru8tWljngAC
Zdjęcie przedstawia kalkulator.
la calcolatrice
kalkulator
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.
Lingue straniere
RONstBW3J1Z6h
Zdjęcie przedstawia słownik otwarty na literze R. Na słowniku leżą złożone okulary.
il dizionario
słownik
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.
Spójrz na nazwy czynności, które wykonujemy podczas różnego rodzaju lekcji:
scrivere - pisać
leggere - czytać
disegnare - rysować
RL3JuwyWLsSjz
Appunti: (Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Dizionario
f = femminile - rodzaj żeński, m = maschile - rodzaj męski, pl = plurale - liczba mnoga