R14dwfuFpmi5R
Czarno‑biała ilustracja przedstawia na pierwszym planie afisz ukazany na tle krajobrazu. Przypięty prawym narożnikiem do pniaka złamanego drzewa, esowato wygięty arkusz papieru mieści napis w trzech wersach poczyniony dużymi ozdobnymi literami. Rozmiar czcionki zmniejsza się w kolejnych liniach. W pierwszej zapisano słowo BAJKI, poniżej I. KRASICKIEGO, a pod tym ILUSTROWANE. Podwinięty dołem papier opada na porośniętą trawą ziemię. Z lewej strony u jego dołu ukazana prawym profilem uśmiechnięta małpa przygląda się napisom. W tle za zwierzęciem wysokie trawy i kwiaty, z których jeden zachodzi na plakat. Dalej krzewy, a nad nimi jeszcze dalej ściana szczytowa domu zwieńczona kominem z siedzącym na nim bocianem. Za kominem na szczycie krytego dachówką dachu gniazdo bocianie, z którego wyciągają na długich szyjach głowy troje piskląt. Zza prawej krawędzi arkusza plakatu wyłania się postać siedzącego prawym bokiem do widza szczupłego wąsatego mężczyzny w spodniach w paski wpuszczonych w wysokie buty do jazdy konnej. Na głowie ma ów jegomość kapelusz, a na nosie okulary. W prawej dłoni unosi książkę, której lekturą jest zajęty. W tle za nim krzewy. Powyżej na dwóch gałęziach odchodzących o wspomnianego już pniaka siedzą ptaki. Po prawej dzięcioł, a wyżej ponad plakatem duża papuga.

Świat bajek

Bajki I. Krasickiego ilustrowane
Źródło: Józef Wincenty Kruszewski, Bajki I. Krasickiego ilustrowane., licencja: CC BY 3.0.

Przed lekturą bajek

Warto wiedzieć!

Bajka alegoryczno‑moralizatorska, nazywana często bajką ezopową lub bajką zwierzęcą, choć jej bohaterami mogły być przedmioty, rośliny i ludzie, zwana jest również apologiem, czyli przypowieścią. Zawiera zawsze pouczenie - morał wypowiadany wprost lub sugerowanysugerowaćsugerowany przez treść bajki. Była ona najczęściej pisana wierszem.  Bajka ma bardzo długą tradycję, pojawia się w papirusachpapiruspapirusach egipskich ok. 1500 p.n.e., u HezjodaHezjodHezjoda w VIII wieku p.n.e., w Biblii, u Ezopa w VI w. p.n.e. Według legendy Ezop był niewolnikiem, później wyzwoleńcem, dlatego nie mógł mówić wprost, co myśli i tworzył bajki. Uchodzi on za ojca bajki zwierzęcej, niestety nie zachowały się oryginalne, greckie teksty tylko ich łacińskie przekłady. W Polsce bajki ezopowe upowszechnił Biernat z Lublina, który wydał w 1522 r. pierwszy zbiór tych utworów. Istnieje przymiotnik ezopowy łączony z taką sytuacją, gdy wyrażenie wprost poglądów staje się niewskazane lub wprost niebezpieczne. Wówczas stosuje się technikę kamuflażukamuflażkamuflażu, właściwe sensy i treści są ukrywane za bezpośrednio przedstawionymi. Tak właśnie jak w bajce, kiedy to bezpośrednio ukazane zwierzęta czy przedmioty są maską człowieka. Zaś sens tekstu wyrażany jest językiem celnymcelnycelnym, lapidarnymlapidarnylapidarnym, często dowcipnym, ale zawsze aluzyjnymaluzjaaluzyjnym, niemówiącym wprost. Frazeologizm język/mowa ezopowa oznacza sposób formułowania wypowiedzi, polegający na wyrażaniu treści pouczających lub satyrycznychsatyrycznysatyrycznych nie wprost, ale pod osłoną alegoriialegoriaalegorii, symbolisymbolsymboli, aluzjialuzjaaluzji lub wieloznacznych fabuł. Jest to celowe posługiwanie się omówieniemomówienieomówieniem, metaforąmetaforametaforą, aby ukryć prawdziwe intencje.

Za klasyków tego gatunku uważa się Francuza de La Fontaine’aJean de La Fontainede La Fontaine’a, niemieckiego poetę G. E. Lessinga, rosyjskiego bajkopisarza Kryłowa, w Polsce zaś Ignacego Krasickiego, Stanisława Trembeckiego,  Adama Mickiewicza, Aleksandra Fredrę. W XVIII wieku, w czasach oświecenia uważano, że bajka jest niezawodnym sposobem wychowywania z racji swej logikilogikalogiki wewnętrznej, argumentacji na rzecz prawdy życiowej, atrakcyjnego współgrania obrazu ze słowem.

Bajka wpisuje się zatem bardzo wyraźnie w zjawisko określane jako literatura dydaktycznadydaktycznydydaktyczna, mająca ambicje kształtowania postaw, wpływa na pożądane zachowanie człowieka, zgodnie z kodeksem moralnymkodeks moralnykodeksem moralnym. Autorzy bajek wierzyli, że wskazanie właściwej drogi postępowania, okraszone uśmiechem wystarczy, aby zapewnić skuteczność jej działania. Przekonani, że posiadają mądrość życiową, chcieli się nią dzielić z innymi. Tę myśl wyraża sentencjasentencjasentencja, którą sformułował rzymski poeta Horacy: „służyć, być pożytecznym i sprawiać przyjemność”, wyrażano ją po polsku: „bawiąc - uczyć”.

Początki bajki moralizatorskiej łączą się z wielowiekową mądrością ludową, z anonimowymi mędrcami - obserwatorami, którzy umieli sformułować i przekazywać prawdy ogólne o ludziach, zobrazować powtarzalne sytuacje, nazwać typowe postawy i zachowania człowieka. Trafność tych obserwacji łączyła się z umiejętnością opowiadania o nich. Nie mówiono wprost: „jesteś głupi, nieuczciwy, leniwy”, a potem: „bądź lepszy, zmieniaj się, popraw się” lecz pokazywano zwierzęta lub przedmioty, które zachowywały się jak ludzie i jak ludzie popełniały błędy.

Takie przerzucanie negatywnych cech i reakcji ludzkich na zwierzęta, wyręczanie się fantastyką świata przedstawionego dawało odbiorcom bajek - zapewne złudne, ale jednak - poczucie bezpieczeństwa i samozadowolenia: „To o innych mówi bajka - nie o mnie”. Ponadto udramatyzowanym sytuacjom ze świata zwierzęcego towarzyszył śmiech. Humorystyczne pokazywanie sytuacji, charakterów, postaw odwracało uwagę od samego siebie. Więc najpierw pojawiał się śmiech, dopiero potem przychodziła refleksja: „A może to o mnie, może to my?”. Przez wielowiekowe powtarzanie tych samych motywów utrwaliły się w świadomości, a znalazły potwierdzenie w języku - stereotypystereotypstereotypy alegoryczne: jeśli lew - to silny, władczy, waleczny (silny jak lew); jeśli mrówka - to skrupulatna, robotna (pracowity jak mrówka); jeśli zając - to płochliwy, niepewny siebie (zajęczy strach).

Schematyczność bajek wyrażała się również w zdecydowanym przeciwstawieniu dobra - złu, mądrości - głupocie, piękności - brzydocie.

KontrastykontrastKontrasty jako zasada strukturalna bajki, operowanie schematem czarno‑białym, ułatwiały odbiorcom odkrywanie ważnych wartości. Wiadomo było kogo wybrać, skoro bohaterem bajki był na przykład mądry i głupi.

Mądrość bajkopisarzy oraz ich sprawność artystyczna polegała na ukazaniu pełni życia z jej ciemnymi stronami przy pomocy uproszczonego schematu bajki. Jakby chcieli wyjaśnić - dobro nie jest tak doskonałe, jak nam się wydaje, zło nie jest złem absolutnym.

Indeks dolny Źródło: tekst na podstawie fragmentu książki Marii Jędrychowskiej pt: Lektura i kultura. Szkice i artykuły metodyczne dla nauczycieli języka polskiego, Wydawnictwo Edukacyjne Warszawa- Kraków 1994 Indeks dolny koniec

Polecenie 1

Zanim przejdziesz do lektury bajek, zapoznaj się z powyższym tekstem. Sprawdź, czy został on przez ciebie uważnie przeczytany. Odpowiedz na pytania całym zdaniem.

RnNM1nPkpHbpp
Ćwiczenie 1
RtYAlv4ga9AZc
Zadanie interaktywne - prawidłowe wskazywanie cech bajki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R5KjoIblnHJrr
Wybierz jednego z następujących sławnych bajkopisarzy: Ezop, Jean de La Fontaine Jean de La Fontaine [czyt. żą de la fąten], Ignacy Krasicki, Adam Mickiewicz, Hans Christian Andersen, Michel Piquemal. Korzystając z dostępnych źródeł, napisz o jego twórczości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Korzystając z dostępnych źródeł, wypisz imiona i nazwiska trzech bajkopisarzy, dołącz informacje w jakiej epoce lub wieku żyli oraz z jakiego kraju pochodzili.

RpFXT5Rja5iQt
Tutaj wpisz odpowiedź {dużepole}.
Jean de La Fontaine

Przeczytaj bajkę Ezopa w tłumaczeniu Ignacego Krasickiego Kruk i lis, a następnie wykonaj polecenia.

Ćwiczenie 3

Wymień cechy charakteru, jakie przypisuje się postaci lisa w bajkach.

R4TSG0r7ARoay
Kruk i lisEzop
Ezop Kruk i lis

Bywa często zwiedzionym,
Kto lubi być chwalonym.
Kruk miał w pysku ser ogromny;
Lis, niby skromny,
Przyszedł do niego i rzekł: «Miły bracie,
Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię!
Cóż to za oczy!
Ich blask aż mroczy!
Czyż można dostać
Takową postać?
A pióra jakie!
Szklniące02Szklniące, jednakie.
A jeśli nie jestem w błędzie,
Pewnie i głos śliczny będzie».
Więc kruk w kantaty03w kantaty; skoro pysk rozdziawił,
Ser wypadł, lis go porwał i kruka zostawił.

S_1 Źródło: Kruk i lis, [w:] Ignacy Krasicki (z Ezopa), Bajki, tłum. Ignacy Krasicki, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1975., licencja: CC BY 3.0.
RINhUIIIH0WIE
Kruk
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 2

Streść bajkę własnymi słowami. Zacznij od:

RFymfY8uEIZsM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wymień pięć pochlebstw, którymi lis omamił kruka.

RgEyZqzyp3DQn
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jakiego podstępu użył lis wobec kruka w bajce Kruk i lis.

R1ONy3mc6pz0k
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Nazwij cechy ludzkie, które Ezop przypisał krukowi i lisowi.

RWAdKDVGTqRdi
(Uzupełnij).
RbP2BfcmL3C5c
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne, 12 wyrazów należy przyporządkować do odpowiednich kategorii, jako opisujące lisa i kruka.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R5736K3xZgYOt
Ćwiczenie 8
Połącz przymiotniki z ich antonimami tak, aby wyrazy tworzyły pary.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Do podanych rzeczowników dopisz słowa o znaczeniu przeciwstawnym.

R8XG08C0d6Ub1
Źródło: zpe.gov.pl.
RfEhYRvXSVIK0
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RhVGyR16EdMdV
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej i prawej tak, aby powstały zdania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Ułóż dwa zdania z czasownikiem schlebiać. Skorzystaj z objaśnień i przykładów zawartych w powyższym ćwiczeniu.

R1S35H6TlYGsi
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12
R1VzgYsiQxAnB1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu fragmentu tekstu, w którym zawarteyjest morał.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, jak rozumiesz morał bajki Ezopa Kruk i lis:

„Bywa często zwiedzionym,
Kto lubi być chwalonym”.

Rena2G9mQhJs5
(Uzupełnij).
Kruk i lisZbigniew Lengren
Zbigniew Lengren Kruk i lis

Siedział kruk na drzewie i ser trzymał w dziobie.
'Idzie lis – pomyślał – pewno zaraz powie,
że mam głos prześliczny, żebym coś zaśpiewał...'
Lecz lis obojętnie przeszedł koło drzewa.
'A niech sobie – mruknął – kruk ten ser pożera,
nie lubię krakania i nie lubię sera.'

CART2 Źródło: Zbigniew Lengren, Kruk i lis, [w:] tegoż, Małe, średnie i duże. Wesołe wiersze i obrazki, Warszawa 2011.
Ćwiczenie 14

Opisz zachowanie zwierząt w bajcie Zbigniewa Lengrena.

R1QJ8YAu5NNCJ
(Uzupełnij).
R1DTKG9Fur0jL
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1bqdsAIIWrX3
Lis
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R1inoxZjMNqM5
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 17

Udowodnij, że  utwór „Kruk i lis” jest typową bajką.  Pod każdym zdaniem wpisz przykłady, opierając się na tekście.

RlHg4dBaDInYS
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Czy żałujesz, że kruk stracił posiłek? Podyskutujcie  o tym w klasie. Podzielcie się na dwie grupy. Jedna, niech zbierze argumenty i udowodni, że jest jej żal kruka, druga niech udowodni, że kruk nie zasługuje na współczucie.

R1NdCqxXPRZd6
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Poniżej przedstawiono bajkę Ezopa Kruk i lis w formie kaligramu. Wykonaj własny projekt dowolnej bajki w takiej formie.

Wskazówka: Kaligram to nazwa wierszowanego utworu, który swoim kształtem graficznym obrazuje jego treść.

RC8JoXl9ziqPn
Kaligram bajki Ezopa Kruk i lis
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Zgromadź i zapisz słowa, wyrażenia i zwroty, które kojarzą ci się z bajką o kruku i lisie.

RBigSduitcFAK
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Napisz krótką bajkę, w której lis będzie pozytywnym bohaterem. Pamiętaj o zawarciu w swoim utworze morału.

RvczgV5GVexNZ
(Uzupełnij).
j0000008I5B5v22_000tp001
02
03

Słownik

alegoria
alegoria

w literaturze i sztuce: postać, motyw lub fabuła mające poza znaczeniem dosłownym stały umowny sens przenośny, np. lis jest zawsze chytry i podstępny

aluzja
aluzja

niewyraźne, nieprzejrzyste, częściowo zamaskowane napomknienie o czymś,  wzmianka mająca wywołać skojarzenie z czymś, o czym się nie chce lub o czym nie można powiedzieć wprost, pozwalające domyślać się tego

celny
celny

trafiający w sedno

dydaktyczny
dydaktyczny

dotyczący nauczania, pouczający, moralizatorski

Hezjod
Hezjod

poeta w starożytnej Grecji

kamuflaż
kamuflaż

zręczne ukrycie prawdziwego stanu rzeczy

kodeks moralny
kodeks moralny

zbiór zasad właściwego postępowania w życiu

kontrast
kontrast

ostro uwydatniająca się różnica między dwoma porównywanymi, zestawianymi ze sobą przedmiotami, osobami, zjawiskami

lapidarny
lapidarny

krótki, wyrazisty

logika
logika

poprawne, rzeczowe myślenie, oparte na związkach przyczynowo‑skutkowych

morał
morał

wniosek, pouczenie, pointapointapointa, nauka płynąca z przesłania utworu;
w bajkach umieszczany jest zazwyczaj na końcu lub początku tekstu, może być wyrażony wprost np. w bajce „Kruk i lis”:
Bywa często zwiedzionym,
Kto lubi być chwalonym.
lub ukryty, wówczas czytelnik musi się go domyślić

moralizować
moralizować

pouczać, upominać, prawić morały

omówienie
omówienie

formułowanie zastępcze, mówiące o czymś pośrednio, niemówiące wprost

papirus
papirus

materiał pisarski sporządzany w starożytności z włókien cibory papirusowej; też: zwój tego materiału z napisanym na nim tekstem

satyryczny
satyryczny

ośmieszający, piętnujący coś lub jakąś cechę, ironiczny, uszczypliwy

sentencja
sentencja

zwięźle sformułowane zdanie zawierające ogólną myśl o charakterze moralnym lub filozoficznym

sugerować
sugerować

wyrażać coś nie wprost, dawać do zrozumienia

symbol
symbol

umowny znak czegoś, postać, przedmiot będący uosobieniem jakichś cech, symbol ma wiele znaczeń np. kolor czerwony oznacza niebezpieczeństwo, zawstydzenie, ostrzeżenie

stereotyp
stereotyp

funkcjonujący w świadomości społecznej uproszczony obraz rzeczywistości, szablon, uogólnienie np. w szkole chłopcy są zawsze niegrzeczni, a dziewczynki ciche

pointa