Świat bajek
Przed lekturą bajek
Warto wiedzieć!
Bajka alegoryczno‑moralizatorska, nazywana często bajką ezopową lub bajką zwierzęcą, choć jej bohaterami mogły być przedmioty, rośliny i ludzie, zwana jest również apologiem, czyli przypowieścią. Zawiera zawsze pouczenie - morał wypowiadany wprost lub sugerowanysugerowany przez treść bajki. Była ona najczęściej pisana wierszem. Bajka ma bardzo długą tradycję, pojawia się w papirusachpapirusach egipskich ok. 1500 p.n.e., u HezjodaHezjoda w VIII wieku p.n.e., w Biblii, u Ezopa w VI w. p.n.e. Według legendy Ezop był niewolnikiem, później wyzwoleńcem, dlatego nie mógł mówić wprost, co myśli i tworzył bajki. Uchodzi on za ojca bajki zwierzęcej, niestety nie zachowały się oryginalne, greckie teksty tylko ich łacińskie przekłady. W Polsce bajki ezopowe upowszechnił Biernat z Lublina, który wydał w 1522 r. pierwszy zbiór tych utworów. Istnieje przymiotnik ezopowy łączony z taką sytuacją, gdy wyrażenie wprost poglądów staje się niewskazane lub wprost niebezpieczne. Wówczas stosuje się technikę kamuflażukamuflażu, właściwe sensy i treści są ukrywane za bezpośrednio przedstawionymi. Tak właśnie jak w bajce, kiedy to bezpośrednio ukazane zwierzęta czy przedmioty są maską człowieka. Zaś sens tekstu wyrażany jest językiem celnymcelnym, lapidarnymlapidarnym, często dowcipnym, ale zawsze aluzyjnymaluzyjnym, niemówiącym wprost. Frazeologizm język/mowa ezopowa oznacza sposób formułowania wypowiedzi, polegający na wyrażaniu treści pouczających lub satyrycznychsatyrycznych nie wprost, ale pod osłoną alegoriialegorii, symbolisymboli, aluzjialuzji lub wieloznacznych fabuł. Jest to celowe posługiwanie się omówieniemomówieniem, metaforąmetaforą, aby ukryć prawdziwe intencje.
Za klasyków tego gatunku uważa się Francuza de La Fontaine’ade La Fontaine’a, niemieckiego poetę G. E. Lessinga, rosyjskiego bajkopisarza Kryłowa, w Polsce zaś Ignacego Krasickiego, Stanisława Trembeckiego, Adama Mickiewicza, Aleksandra Fredrę. W XVIII wieku, w czasach oświecenia uważano, że bajka jest niezawodnym sposobem wychowywania z racji swej logikilogiki wewnętrznej, argumentacji na rzecz prawdy życiowej, atrakcyjnego współgrania obrazu ze słowem.
Bajka wpisuje się zatem bardzo wyraźnie w zjawisko określane jako literatura dydaktycznadydaktyczna, mająca ambicje kształtowania postaw, wpływa na pożądane zachowanie człowieka, zgodnie z kodeksem moralnymkodeksem moralnym. Autorzy bajek wierzyli, że wskazanie właściwej drogi postępowania, okraszone uśmiechem wystarczy, aby zapewnić skuteczność jej działania. Przekonani, że posiadają mądrość życiową, chcieli się nią dzielić z innymi. Tę myśl wyraża sentencjasentencja, którą sformułował rzymski poeta Horacy: „służyć, być pożytecznym i sprawiać przyjemność”, wyrażano ją po polsku: „bawiąc - uczyć”.
Początki bajki moralizatorskiej łączą się z wielowiekową mądrością ludową, z anonimowymi mędrcami - obserwatorami, którzy umieli sformułować i przekazywać prawdy ogólne o ludziach, zobrazować powtarzalne sytuacje, nazwać typowe postawy i zachowania człowieka. Trafność tych obserwacji łączyła się z umiejętnością opowiadania o nich. Nie mówiono wprost: „jesteś głupi, nieuczciwy, leniwy”, a potem: „bądź lepszy, zmieniaj się, popraw się” lecz pokazywano zwierzęta lub przedmioty, które zachowywały się jak ludzie i jak ludzie popełniały błędy.
Takie przerzucanie negatywnych cech i reakcji ludzkich na zwierzęta, wyręczanie się fantastyką świata przedstawionego dawało odbiorcom bajek - zapewne złudne, ale jednak - poczucie bezpieczeństwa i samozadowolenia: „To o innych mówi bajka - nie o mnie”. Ponadto udramatyzowanym sytuacjom ze świata zwierzęcego towarzyszył śmiech. Humorystyczne pokazywanie sytuacji, charakterów, postaw odwracało uwagę od samego siebie. Więc najpierw pojawiał się śmiech, dopiero potem przychodziła refleksja: „A może to o mnie, może to my?”. Przez wielowiekowe powtarzanie tych samych motywów utrwaliły się w świadomości, a znalazły potwierdzenie w języku - stereotypystereotypy alegoryczne: jeśli lew - to silny, władczy, waleczny (silny jak lew); jeśli mrówka - to skrupulatna, robotna (pracowity jak mrówka); jeśli zając - to płochliwy, niepewny siebie (zajęczy strach).
Schematyczność bajek wyrażała się również w zdecydowanym przeciwstawieniu dobra - złu, mądrości - głupocie, piękności - brzydocie.
KontrastyKontrasty jako zasada strukturalna bajki, operowanie schematem czarno‑białym, ułatwiały odbiorcom odkrywanie ważnych wartości. Wiadomo było kogo wybrać, skoro bohaterem bajki był na przykład mądry i głupi.
Mądrość bajkopisarzy oraz ich sprawność artystyczna polegała na ukazaniu pełni życia z jej ciemnymi stronami przy pomocy uproszczonego schematu bajki. Jakby chcieli wyjaśnić - dobro nie jest tak doskonałe, jak nam się wydaje, zło nie jest złem absolutnym.
Indeks dolny Źródło: tekst na podstawie fragmentu książki Marii Jędrychowskiej pt: Lektura i kultura. Szkice i artykuły metodyczne dla nauczycieli języka polskiego, Wydawnictwo Edukacyjne Warszawa- Kraków 1994 Indeks dolny koniecŹródło: tekst na podstawie fragmentu książki Marii Jędrychowskiej pt: Lektura i kultura. Szkice i artykuły metodyczne dla nauczycieli języka polskiego, Wydawnictwo Edukacyjne Warszawa- Kraków 1994
Zanim przejdziesz do lektury bajek, zapoznaj się z powyższym tekstem. Sprawdź, czy został on przez ciebie uważnie przeczytany. Odpowiedz na pytania całym zdaniem.
Korzystając z dostępnych źródeł, wypisz imiona i nazwiska trzech bajkopisarzy, dołącz informacje w jakiej epoce lub wieku żyli oraz z jakiego kraju pochodzili.
Przeczytaj bajkę Ezopa w tłumaczeniu Ignacego Krasickiego Kruk i lis, a następnie wykonaj polecenia.
Wymień cechy charakteru, jakie przypisuje się postaci lisa w bajkach.
Kruk i lisBywa często zwiedzionym,
Kto lubi być chwalonym.
Kruk miał w pysku ser ogromny;
Lis, niby skromny,
Przyszedł do niego i rzekł: «Miły bracie,
Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię!
Cóż to za oczy!
Ich blask aż mroczy!
Czyż można dostać
Takową postać?
A pióra jakie!
SzklniąceSzklniące, jednakie.
A jeśli nie jestem w błędzie,
Pewnie i głos śliczny będzie».
Więc kruk w kantatyw kantaty; skoro pysk rozdziawił,
Ser wypadł, lis go porwał i kruka zostawił.Źródło: Kruk i lis, [w:] Ignacy Krasicki (z Ezopa), Bajki, tłum. Ignacy Krasicki, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1975., licencja: CC BY 3.0.

Streść bajkę własnymi słowami. Zacznij od:
Wymień pięć pochlebstw, którymi lis omamił kruka.
Wyjaśnij, jakiego podstępu użył lis wobec kruka w bajce Kruk i lis.
Nazwij cechy ludzkie, które Ezop przypisał krukowi i lisowi.
Do podanych rzeczowników dopisz słowa o znaczeniu przeciwstawnym.
Ułóż dwa zdania z czasownikiem schlebiać. Skorzystaj z objaśnień i przykładów zawartych w powyższym ćwiczeniu.
Zaznacz morał w bajce „Kruk i lis” Ignacego Krasickiego. Sformułuj własnymi słowami pouczenie wynikające z bajki.
niebieski
Bywa często zwiedzionym,
Kto lubi być chwalonym.
Kruk miał w pysku ser ogromny;
Lis, niby skromny,
Przyszedł do niego i rzekł: „Miły bracie,
Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię!
Cóż to za oczy!
Ich blask aż mroczy!
Czyż można dostać
Takową postać?
A pióra jakie!
Szklniące, jednakie.
A jeśli nie jestem w błędzie,
Pewnie i głos śliczny będzie”.
Więc kruk w kantaty; skoro pysk rozdziawił,
Ser wypadł, lis go porwał i kruka zostawił.
Wyjaśnij, jak rozumiesz morał bajki Ezopa Kruk i lis:
„Bywa często zwiedzionym,
Kto lubi być chwalonym”.
Kruk i lisSiedział kruk na drzewie i ser trzymał w dziobie.
'Idzie lis – pomyślał – pewno zaraz powie,
że mam głos prześliczny, żebym coś zaśpiewał...'
Lecz lis obojętnie przeszedł koło drzewa.
'A niech sobie – mruknął – kruk ten ser pożera,
nie lubię krakania i nie lubię sera.'Źródło: Zbigniew Lengren, Kruk i lis, [w:] tegoż, Małe, średnie i duże. Wesołe wiersze i obrazki, Warszawa 2011.
Opisz zachowanie zwierząt w bajcie Zbigniewa Lengrena.

Sprawdź, czy umiesz!
Udowodnij, że utwór „Kruk i lis” jest typową bajką. Pod każdym zdaniem wpisz przykłady, opierając się na tekście.
Czy żałujesz, że kruk stracił posiłek? Podyskutujcie o tym w klasie. Podzielcie się na dwie grupy. Jedna, niech zbierze argumenty i udowodni, że jest jej żal kruka, druga niech udowodni, że kruk nie zasługuje na współczucie.
Poniżej przedstawiono bajkę Ezopa Kruk i lis w formie kaligramu. Wykonaj własny projekt dowolnej bajki w takiej formie.
Wskazówka: Kaligram to nazwa wierszowanego utworu, który swoim kształtem graficznym obrazuje jego treść.

Zgromadź i zapisz słowa, wyrażenia i zwroty, które kojarzą ci się z bajką o kruku i lisie.
Napisz krótką bajkę, w której lis będzie pozytywnym bohaterem. Pamiętaj o zawarciu w swoim utworze morału.
Słownik
w literaturze i sztuce: postać, motyw lub fabuła mające poza znaczeniem dosłownym stały umowny sens przenośny, np. lis jest zawsze chytry i podstępny
niewyraźne, nieprzejrzyste, częściowo zamaskowane napomknienie o czymś, wzmianka mająca wywołać skojarzenie z czymś, o czym się nie chce lub o czym nie można powiedzieć wprost, pozwalające domyślać się tego
trafiający w sedno
dotyczący nauczania, pouczający, moralizatorski
poeta w starożytnej Grecji
zręczne ukrycie prawdziwego stanu rzeczy
zbiór zasad właściwego postępowania w życiu
ostro uwydatniająca się różnica między dwoma porównywanymi, zestawianymi ze sobą przedmiotami, osobami, zjawiskami
krótki, wyrazisty
poprawne, rzeczowe myślenie, oparte na związkach przyczynowo‑skutkowych
wniosek, pouczenie, pointapointa, nauka płynąca z przesłania utworu;
w bajkach umieszczany jest zazwyczaj na końcu lub początku tekstu, może być wyrażony wprost np. w bajce „Kruk i lis”:
Bywa często zwiedzionym,
Kto lubi być chwalonym.
lub ukryty, wówczas czytelnik musi się go domyślić
pouczać, upominać, prawić morały
formułowanie zastępcze, mówiące o czymś pośrednio, niemówiące wprost
materiał pisarski sporządzany w starożytności z włókien cibory papirusowej; też: zwój tego materiału z napisanym na nim tekstem
ośmieszający, piętnujący coś lub jakąś cechę, ironiczny, uszczypliwy
zwięźle sformułowane zdanie zawierające ogólną myśl o charakterze moralnym lub filozoficznym
wyrażać coś nie wprost, dawać do zrozumienia
umowny znak czegoś, postać, przedmiot będący uosobieniem jakichś cech, symbol ma wiele znaczeń np. kolor czerwony oznacza niebezpieczeństwo, zawstydzenie, ostrzeżenie
funkcjonujący w świadomości społecznej uproszczony obraz rzeczywistości, szablon, uogólnienie np. w szkole chłopcy są zawsze niegrzeczni, a dziewczynki ciche