Przed nami egzamin, czyli o presji…
Scenariusz zajęć
III etap edukacyjny, zajęcia z wychowawcą
Temat: Przed nami egzamin, czyli o presji…
Treści kształcenia:
Uczeń:
Odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie – język polski (I.1.1),
Operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie rozwijanym i koncentrującym się przede wszystkim wokół tematów: rozwój psychiczny, moralny i fizyczny człowieka; społeczeństwo i kultura; region i Polska) – język polski (III.2.11).
Cele operacyjne:
Uczeń:
Zna definicję pojęcia „presja”, potrafi wymienić różne jej rodzaje, wie, jak sobie z nią radzić,
Dyskutuje na temat sytuacji działania pod presją,
Dostrzega i poddaje refleksji sytuacje dotyczące presji moralnej oraz fizycznej,
Uświadamia sobie, jak reaguje na sytuacje trudne i przymusowe.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
Ćwiczy umiejętność współpracy w parze i w grupie,
Komunikuje się w języku ojczystym,
Radzi sobie z presją,
Stara się twórczo rozwiązywać problemy.
Środki dydaktyczne:
Zasoby multimedialne: film Życie pod presją, karty pracy (Skojarzenia oraz Scenki),
Komputer z głośnikami/tablica interaktywna.
Metody nauczania:
Podająca: wyjaśnienia,
Eksponująca: film,
Praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe,
Problemowe: aktywizujące – drama, wejście w rolę, żywa rzeźba.
Formy pracy:
W parach jednolita,
Grupowa zróżnicowana,
Zbiorowa jednolita.
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel wita się z klasą, zapoznaje z tematem i celami lekcji, a następnie prosi jednego z uczniów o rozdanie kart pracy Skojarzenia do wykonania w parach. Zadanie polega na stworzeniu akrostychów (w wersji uproszczonej – skojarzenia z hasłem dopisane w poziomie) do terminów: egzamin, presja, wynik – zapisanych w pionie.
2. Uczniowie pracują w parach, a prowadzący zajęcia pełni funkcję konsultanta. Po wykonaniu zadania młodzież odczytuje wyniki, a nauczyciel komentuje, uzupełnia i dopytuje, dlaczego zostały wybrane takie skojarzenia.
3. Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia materiału filmowego Życie pod presją, w którym pedagog przedstawia sposoby, jak radzić sobie z presją, szczególnie z presją czasu.
Osobom z problemami słuchowymi można włączyć napisy.
Po obejrzeniu filmu uczniowie dyskutują o tym, które ze sposobów radzenia sobie z presją stosowali, które wydają im się warte uwagi, które są zupełnie nowe.
4. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup zgodnie z rozpoznanymi zdolnościami i predyspozycjami uczniów. Grupa I to osoby uzdolnione plastycznie, grupa II – mające zdolności literackie, a w pozostałych grupach znajdują się uczniowie ze zdolnościami aktorskimi i kinestetycy. Liderzy grup to osoby o umiejętnościach organizatorskich, przywódczych. Liderzy odbierają karty pracy Scenki i przystępują do wykonania zadań.
Grupa 1 – plastycy
Przedstawcie w postaci humorystycznej historyjki obrazkowej temat: Przygotowania do egzaminu.
Grupa 2 – literaci
Przygotujcie wywiad z pedagogiem szkolnym na temat: Jak poradzić sobie z presją rodziców i nauczycieli dotyczącą egzaminów gimnazjalnych?.
Grupa 3 – aktorzy, kinestetycy
Przygotujcie metodą dramy scenkę zatytułowaną Przed egzaminem.
Grupa 4 – kinestetycy
Przygotujcie scenkę pantomimiczną zatytułowaną Egzamin.
Grupa 5 – kinestetycy
Przygotujcie metodą dramy żywe rzeźby zatytułowane Po egzaminie.
5. Po przygotowaniu zadań grupy prezentują scenki, a nauczyciel i pozostali uczniowie komentują ich treści i wykonanie.
6. Podsumowanie.
Nauczyciel prosi osoby mające umiejętności uogólniania o przedstawienie refleksji i wniosków z dzisiejszej lekcji. Wyraża nadzieję, że po dzisiejszych zajęciach uczniowie znajdą sposób, aby przygotować się do egzaminu gimnazjalnego bez poczucia nadmiernej presji.