Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych
Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcie jednostki długości, masy, pieniędzy.
Uczeń zna pojęcie wyrażenia dwumianowanego.
b) Umiejętności
Uczeń zamienia jednostki długości.
Uczeń potrafi stosować ułamki dziesiętne do zamiany wyrażeń dwumianowanych na jednomianowane.
Uczeń potrafi zamieniać wyrażenia jednomianowane na dwumianowane.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
Metoda czynnościowa
Formy:
Praca z całą klasą
Praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Kilka opakowań produktów lub metek z cenami w różnych postaciach
Kserokopie tabeli zgodnie z załącznikiem 1, po jednej dla każdego ucznia
Zestaw sześciu tabelek zgodnie z załącznikiem 2, po jednym zestawie dla każdego ucznia
Zestaw trzech tabelek zgodnie z załącznikiem 3, po jednym zestawie dla każdego ucznia
Po trzy karteczki dla każdego ucznia z wyrażeniami dwumianowanymi
Karteczki z plusami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
N – nauczyciel, U – uczniowie
N – Pyta, jakich jednostek używamy do mierzenia długości, masy, czasu, do liczenia pieniędzy, prosi o podanie przykładów użycia tych jednostek.
U – Wypowiadają się na temat jednostek, podają przykłady, zapisują na tablicy:
145 km, 5 m, 1 m 48 cm, 45 kg, 6 kg 70 dkg, 4 t, 6 godz, 56 zł, 4 zł 50 gr.
N – Zaprasza kolejno kilku uczniów, prosi ich o odczytanie z podanych opakowań masy i ceny, zapisanie na tablicy.
U – Odczytują i zapisują: 3,50 zł; 6 zł 99 gr; 0,15 kg; 4,25 zł; 1,5 l.
N – Zwraca uwagę uczniów, że jedne wielkości zostały zapisane za pomocą jednego miana i są to wyrażenia jednomianowane, prosi o wskazanie tych wyrażeń, a inne za pomocą dwóch mian i są to wyrażenia dwumianowane. Informuje, że celem lekcji będzie zdobycie umiejętności przedstawiania wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych w postaci wyrażeń jednomianowanych.
U – Zapisują temat lekcji: „Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych”, przepisują przykłady wyrażeń dwumianowanych, a oddzielnie jednomianowanych.
b) Faza realizacyjna
N – Rozdaje kserokopie tabeli (załącznik 1) i prosi o przypomnienie zależności między jednostkami.
U – Wspólnie uzupełniają tabelę, kolejni uczniowie głośno odczytują przeliczone jednostki. Wklejają tabelę do zeszytu.
N – Wręcza każdemu zestaw sześciu tabel (załącznik 2) i prosi o zapisanie widniejących w tabeli wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych.
U – Uzupełniają tabelki, głośno odczytują wyniki, wyjaśniają zapis, wklejają tabelki do zeszytów.
N – Rozdaje zestaw trzech tabel z wielkościami zapisanymi wyrażeniami jednomianowanymi z użyciem ułamków dziesiętnych (załącznik3). Prosi o zapisanie ich w postaci wyrażeń dwumianowanych.
U – Zapisują wyrażenia dwumianowane, głośno odczytują wyniki.
c) Faza podsumowująca
N – Rozdaje dla każdego zestaw trzech karteczek z wyrażeniami dwumianowanymi. Prosi o zapisanie ich do zeszytu w postaci wyrażeń jednomianowanych z użyciem ułamków dziesiętnych i słownie.
U – Zapisują wylosowane wyrażenia przy użyciu ułamków dziesiętnych i słownie, głośno odczytują wyniki.
N – Ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
H. Lewicka, E. Rosłon, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Jednostki | ||
1 cm = 10 mm | 1 mm = cm = 0,1 cm | 5 mm = 0,5cm |
1 dm = ............................. cm | 1 mm =......... dm = .......... dm | 2 cm = .............................. dm |
1 m = ............................... cm | 1 cm = ........... m = ............. m | 28 cm = .............................. m |
1 km = ............................... m | 1 m = ........... km = ........... km | 750 m = ............................ km |
1 dag = ................................ g | 1 g = ............ dag = ......... dag | 3 g = ................................ dag |
1 kg = .............................. dag | 1 dag = .......... kg = ........... kg | 6 dag = .............................. kg |
1 t = ................................... kg | 1 kg = .............. t = ............. t | 236 kg = .............................. t |
1 q = .................................. kg | 1 kg = ........…. q = ............. q | 25 kg = ................................ q |
1 zł = .................................. gr | 1 gr = .............. zł = ............zł | 80 gr = ................................ zł |
załącznik 2
Zapisz wyrażenia dwumianowane w postaci jednomianowanych z użyciem ułamków dziesiętnych:
cm | mm | cm | m | cm | m | km | m | km | ||
4 | 5 | 6 | 45 | 5 | 42 | |||||
12 | 3 | 9 | 5 | 14 | 7 | |||||
125 | 9 | 32 | 98 | 326 | 50 |
dag | g | dag | kg | dag | kg | t | kg | t | ||
5 | 1 | 6 | 39 | 2 | 235 | |||||
9 | 5 | 8 | 4 | 7 | 58 | |||||
35 | 7 | 16 | 95 | 49 | 650 |
zł | gr | zł | kg | g | kg | m | mm | m | ||
2 | 25 | 5 | 265 | 1 | 455 | |||||
8 | 5 | 16 | 57 | 2 | 6 | |||||
67 | 99 | 2 | 5 | 39 | 99 |
załącznik 3
Zapisz wyrażenia jednomianowane w postaci wyrażeń dwumianowanych.
zł | zł i gr | kg | kg i dag | km | km i m | ||
5, 99 | 2, 47 | 34, 275 | |||||
16, 50 | 18, 06 | 6, 035 | |||||
78,05 | 0, 85 | 0,005 |
b) Zadanie domowe
Zadania 1a,b,d, 2, 3 / 260 oraz 4/261 (zamieszczone w poz.[1] bibliografii).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji matematyki „Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych” z działu „Ułamki dziesiętne” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem H. Lewickiej i E. Rosłon Matematyka wokół nas.
Nauczyciel w trakcie lekcji stosuje ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”, dziesięć karteczek uczeń może wymienić na ocenę bardzo dobrą.
Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania i przerobienia przykładów z matematycznej czytanki umieszczonych przed zadaniami, przy temacie: „Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych”.