Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uczeń zna pojęcie jednostki długości, masy, pieniędzy.

  2. Uczeń zna pojęcie wyrażenia dwumianowanego.

b) Umiejętności

  1. Uczeń zamienia jednostki długości.

  2. Uczeń potrafi stosować ułamki dziesiętne do zamiany wyrażeń dwumianowanych na jednomianowane.

  3. Uczeń potrafi zamieniać wyrażenia jednomianowane na dwumianowane.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • Metoda czynnościowa

Formy:

  • Praca z całą klasą

  • Praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

  1. Kilka opakowań produktów lub metek z cenami w różnych postaciach

  2. Kserokopie tabeli zgodnie z załącznikiem 1, po jednej dla każdego ucznia

  3. Zestaw sześciu tabelek zgodnie z załącznikiem 2, po jednym zestawie dla każdego ucznia

  4. Zestaw trzech tabelek zgodnie z załącznikiem 3, po jednym zestawie dla każdego ucznia

  5. Po trzy karteczki dla każdego ucznia z wyrażeniami dwumianowanymi

  6. Karteczki z plusami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

N – nauczyciel, U – uczniowie

N – Pyta, jakich jednostek używamy do mierzenia długości, masy, czasu, do liczenia pieniędzy, prosi o podanie przykładów użycia tych jednostek.

U – Wypowiadają się na temat jednostek, podają przykłady, zapisują na tablicy:

145 km, 5 m, 1 m 48 cm, 45 kg, 6 kg 70 dkg, 4 t, 6 godz, 56 zł, 4 zł 50 gr.

N – Zaprasza kolejno kilku uczniów, prosi ich o odczytanie z podanych opakowań masy i ceny, zapisanie na tablicy.

U – Odczytują i zapisują: 3,50 zł; 6 zł 99 gr; 0,15 kg; 4,25 zł; 1,5 l.

N – Zwraca uwagę uczniów, że jedne wielkości zostały zapisane za pomocą jednego miana i są to wyrażenia jednomianowane, prosi o wskazanie tych wyrażeń, a inne za pomocą dwóch mian i są to wyrażenia dwumianowane. Informuje, że celem lekcji będzie zdobycie umiejętności przedstawiania wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych w postaci wyrażeń jednomianowanych.

U – Zapisują temat lekcji: „Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych”, przepisują przykłady wyrażeń dwumianowanych, a oddzielnie jednomianowanych.

b) Faza realizacyjna

N – Rozdaje kserokopie tabeli (załącznik 1) i prosi o przypomnienie zależności między jednostkami.

U – Wspólnie uzupełniają tabelę, kolejni uczniowie głośno odczytują przeliczone jednostki. Wklejają tabelę do zeszytu.

N – Wręcza każdemu zestaw sześciu tabel (załącznik 2) i prosi o zapisanie widniejących w tabeli wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych.

U – Uzupełniają tabelki, głośno odczytują wyniki, wyjaśniają zapis, wklejają tabelki do zeszytów.

N – Rozdaje zestaw trzech tabel z wielkościami zapisanymi wyrażeniami jednomianowanymi z użyciem ułamków dziesiętnych (załącznik3). Prosi o zapisanie ich w postaci wyrażeń dwumianowanych.

U – Zapisują wyrażenia dwumianowane, głośno odczytują wyniki.

c) Faza podsumowująca

N – Rozdaje dla każdego zestaw trzech karteczek z wyrażeniami dwumianowanymi. Prosi o zapisanie ich do zeszytu w postaci wyrażeń jednomianowanych z użyciem ułamków dziesiętnych i słownie.

U – Zapisują wylosowane wyrażenia przy użyciu ułamków dziesiętnych i słownie, głośno odczytują wyniki.

N – Ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

  1. H. Lewicka, E. Rosłon, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSiP, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Jednostki

1 cm = 10 mm

1 mm = 110cm = 0,1 cm

5 mm = 0,5cm

1 dm = ............................. cm

1 mm =......... dm = .......... dm

2 cm = .............................. dm

1 m = ............................... cm

1 cm = ........... m = ............. m

28 cm = .............................. m

1 km = ............................... m

1 m = ........... km = ........... km

750 m = ............................ km

1 dag = ................................ g

1 g = ............ dag = ......... dag

3 g = ................................ dag

1 kg = .............................. dag

1 dag = .......... kg = ........... kg

6 dag = .............................. kg

1 t = ................................... kg

1 kg = .............. t = ............. t

236 kg = .............................. t

1 q = .................................. kg

1 kg = ........…. q = ............. q

25 kg = ................................ q

1 zł = .................................. gr

1 gr = .............. zł = ............zł

80 gr = ................................ zł

załącznik 2

Zapisz wyrażenia dwumianowane w postaci jednomianowanych z użyciem ułamków dziesiętnych:

cm

mm

cm

m

cm

m

km

m

km

4

5

6

45

5

42

12

3

9

5

14

7

125

9

32

98

326

50

dag

g

dag

kg

dag

kg

t

kg

t

5

1

6

39

2

235

9

5

8

4

7

58

35

7

16

95

49

650

gr

kg

g

kg

m

mm

m

2

25

5

265

1

455

8

5

16

57

2

6

67

99

2

5

39

99

załącznik 3

Zapisz wyrażenia jednomianowane w postaci wyrażeń dwumianowanych.

zł i gr

kg

kg i dag

km

km i m

5, 99

2, 47

34, 275

16, 50

18, 06

6, 035

78,05

0, 85

0,005

b) Zadanie domowe

Zadania 1a,b,d, 2, 3 / 260 oraz 4/261 (zamieszczone w poz.[1] bibliografii).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji matematyki „Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych” z działu „Ułamki dziesiętne” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem H. Lewickiej i E. Rosłon Matematyka wokół nas.

Nauczyciel w trakcie lekcji stosuje ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”, dziesięć karteczek uczeń może wymienić na ocenę bardzo dobrą.

Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania i przerobienia przykładów z matematycznej czytanki umieszczonych przed zadaniami, przy temacie: „Przedstawianie wyrażeń dwumianowanych za pomocą ułamków dziesiętnych”.

R1SWqz9WfzVPz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.17 KB w języku polskim
Rm2zUhney9jNj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 41.00 KB w języku polskim