Przegląd odwzorowań kartograficznych
Przegląd odwzorowań kartograficznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie co to jest odwzorowanie kartograficzne,
wie jakie wyróżniamy podziały odwzorowań kartograficznych,
wie jak wyglądają schematy przedstawiające konstrukcję różnych rodzajów siatek kartograficznych.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie wyjaśnić pojęcia: siatka geograficzna, siatka kartograficzna, odwzorowanie kartograficzne,
umie wyjaśnić mechanizm konstrukcji poszczególnych rodzajów odwzorowań kartograficznych,
umie odnaleźć w atlasie geograficznym mapy stworzone za pomocą różnych odwzorowań.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Mapy ścienne przedstawiające różne rodzaje odwzorowań
Atlasy geograficzne dla szkół średnich
Podręcznik geografii
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i przedstawia im cele zajęć. W klasie zostają rozwieszone mapy ścienne przedstawiające różne rodzaje odwzorowań. Nauczyciel prosi uczniów o wyjęcie atlasów geograficznych (co najmniej 1 atlas na dwie osoby).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zapoznaje uczniów z podstawowymi pojęciami związanymi z tematem – wyjaśnia znaczenie następujących pojęć: siatka geograficzna, siatka kartograficzna, odwzorowanie kartograficzne.
Nauczyciel przechodzi do dokładniejszego omawiania terminu odwzorowania kartograficznego, porusza kwestię niemożliwości równoczesnego zachowania na mapie wierności odległości, powierzchni i kątów. Nauczyciel przedstawia uczniom podział odwzorowań kartograficznych ze względu na wierne odwzorowanie jednego z wcześniej wymienionych elementów (wiernokąne, wiernopowierzchniowe, wiernoodległościowe, dowolne) i omawia każdy z tych typów map.
Nauczyciel przedstawia uczniom podział siatek kartograficznych na: odwzorowania powstałe poprzez rzutowanie siatki geograficznej na płaszczyznę (odwzorowania z rzutu) oraz odwzorowania konwencjonalne, umowne, pochodne – stworzone na bazie poprzednich siatek.
Nauczyciel przechodzi do omawiania pierwszej grupy siatek odwzorowanych z rzutu:
przedstawia podział siatek ze względu na umiejscowienie źródła światła: odwzorowanie centralne, stereograficzne oraz ortograficzne. Nauczyciel dokładnie omawia każdy z tych trzech typów siatek.
Przedstawia podział siatek ze względu na rodzaj płaszczyzny: płaszczyznowe, stożkowe, walcowe. Nauczyciel dokładnie omawia każdy z tych trzech typów siatek.
Przedstawia podział siatek ze względu na położenie powierzchni odwzorowania w stosunku do kuli ziemskiej: normalne, ukośne, poprzeczne. Nauczyciel dokładnie omawia każdy z tych trzech typów siatek.
Nauczyciel prosi uczniów aby w atlasach geograficznych odnaleźli przykładowe mapy stworzone w każdym z omówionych rodzajów odwzorowań. Nauczyciel wybiera kilku uczniów, którzy podają swoje propozycje map i wspólnie z klasą dochodzi do właściwych wniosków.
Nauczyciel omawia drugą grupę siatek – siatek konwencjonalnych (umownych). Charakteryzuje je, omawia sposób ich konstrukcji, wymienia najpopularniejsze siatki umowne. Nastepnie prosi uczniów aby w parach spróbowali odnaleźć w atlasach geograficznych przykładowe mapy stworzone za pomocą odwzorowań umownych. Nauczyciel wybiera kilku uczniów, którzy podają swoje propozycje map i wspólnie z klasą dochodzi do właściwych wniosków.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel po krótce przypomina uczniom rodzaje odwzorowań kartograficznych oraz najczęstsze zastosowanie każdego z nich.
Jeżeli są jakieś pytania lub klasa czegoś nie zrozumiała nauczyciel stara się jeszcze raz wytłumaczyć najtrudniejsze kwestie.
Nauczyciel prosi aby w domu uczniowie w celu lepszego zrozumienia procesu konstrukcji siatek kartograficznych narysowali proste schematy powstawania siatek: centralnej, stereograficznej,ortograficznej, płaszczyznowej, stożkowej i walcowej.
5. Bibliografia
Kozioł T., Geografia. Zagadnienia maturalne, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków 1999.
Libner P., Stefaniak G., Geografia od A do Z, Kram, Warszawa 1998.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla I i II klasy liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1997.
Wiecki W., Geografia środowiska przyrodniczego, Operon, Rumia 2002.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak