Wpływ Stanisława Moniuszki na kształtowanie tożsamości narodowej
Przejdźmy do tematu
Stanisław Moniuszko – dzieciństwo i lata młodzieńcze

Stanisław Moniuszko to obok Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, jeden z największych polskich kompozytorów. Podobnie jak Fryderyk Chopin żył i tworzył w okresie romantyzmu. Moniuszko pozostawił potomnym utwory wokalne i wokalno‑instrumentalne: pieśnipieśni solowe i chóralne oraz operyopery, operetkioperetki i baletybalety.
Już jako dziecko był spokojny i wyjątkowo poważny. Lubił czytać książki, dlatego posiadał rozległą wiedzę z zakresu sztuki.
W wieku 8 lat (1827 r.) Moniuszko zamieszkał w Warszawie. Rodzina Moniuszków (Stanisław z rodzicami) przeniosła się do dużego miasta przede wszystkim dlatego, aby Stanisław mógł się kształcić, również muzycznie. Mimo iż w tym czasie w Warszawie przebywał znany już i podziwiany Fryderyk Chopin, kompozytorzy nigdy się nie spotkali. Od ok. 1830 roku, przez kilka kolejnych lat, w trudnych i niespokojnych czasach walk o wolność ojczyzny, Stanisław dojrzewał do podjęcia decyzji o poświęceniu się muzyce. W 1837 r. wyjechał do Berlina – ówczesnego europejskiego centrum muzycznego, gdzie podjął studia muzyczne. Kształcił się tam przez 3 lata. Po powrocie do kraju (1840 r.) zamieszkał w Wilnie, gdzie był organistą, nauczycielem muzyki i kompozytorem. Nowo napisane utwory wykonywały z wielkim zapałem istniejące tam wówczas: orkiestra (nie należąca do najlepszych) i chór (złożony z muzycznych amatorów).
Moniuszko wywodził się z rodziny szlacheckiej herbu Krzywda.

Stanisław Moniuszko - twórca opery narodowej
Obejrzyj prezentację pt. Stanisław Moniuszko - twórca opery narodowej
Straszny dwór
Straszny dwór – opera w czterech aktachaktach, librettolibretto - Jan Chęciński.
Po klęsce powstania styczniowego (1863 – 1864) dla Polaków nastał czas żałoby narodowej, zaborcy zaś nasilili represje wobec społeczeństwa polskiego. Moniuszko postanowił skomponować dzieło, które byłoby pocieszeniem dla polskiego narodu. Dziełem tym stała się opera Straszny dwór, której akcja rozgrywała się w przeszłości, ponieważ łatwiej było w ten sposób przemycić treści narodowe przed cenzurą carską. Moniuszko chciał tym dziełem dodać otuchy zmartwionemu społeczeństwu, które utraciło kolejną nadzieję na wolną Polskę. Opera Straszny dwór oddaje tragicznego ducha czasu zaborów po upadku powstania styczniowego, jednak prace nad operą Moniuszko rozpoczął jeszcze przed jego wybuchem w roku 1861.
Premiera opery odbyła się w Teatrze Wielkim w Warszawie w roku 1865. Dzieło zachwyciło i oczarowało Polaków, stało się przyczynkiem do manifestowania uczuć patriotycznych, idealnie odpowiadało na potrzeby polskiego społeczeństwa. Niestety, bardzo szybko zareagowały na to władze carskie, uznały treści narodowe za zbyt niebezpieczne i po trzecim przedstawieniu operę zdjęto z afiszy. Mimo ogromnego sukcesu, Moniuszko nie doczekał się za życia wznowienia przedstawień. Dopiero w 1901 roku odbyła się premiera opery we Lwowie, w 1946 roku w Poznaniu, Bytomiu i Wrocławiu, w 1947 w Krakowie.
Przeczytaj fragment recenzji z Gazety Muzycznej i Teatralnej z dnia 13 października 1865 roku.
Jakieś wewnętrzne ciepło opanowało nas , gdyśmy słuchali tej muzyki tak swojskiej, tak naszej – pisał po premierze Strasznego dworu Józef Sikorski – że mimowolnie poczuwaliśmy się do pewnej solidarności z kompozytorem, który – zdawało się – jakby nam, słuchaczom, wyjął z piersi jakąś cząstkę naszej duszy i tę ozdobił i upiększył, ułożył w cudną całość i to wszystko nam do podziwu przedstawił.
Źródło
Akcja opery rozgrywa się w drugiej połowie XVII wieku, w tradycyjnym polskim dworze szlacheckim. Przedstawia staropolskie obyczaje i życie w dawnej, silnej i wolnej Polsce.
Bracia, Stefan i Zbigniew, wracają do domu po wyprawie wojennej. Składają przysięgę, że nigdy się nie ożenią, ponieważ muszą być zawsze gotowi do obrony ojczyzny. Dzieje się jednak inaczej, bracia poznają dwie siostry szlachcianki, w których się z wzajemnością zakochują. Mimo wielu perypetii i utrudnień ze strony różnych osób, historia miłości kończy się szczęśliwie - Stefana żeni się z Hanną, a Zbigniew z Jadwigą.
Straszny dwór emanuje polskością: pięknymi strojami szlachty polskiej, atmosferą polskości w dworze szlacheckim, muzyką, w której Moniuszko przemycił melodie i rytmy polskich tańców narodowych – poloneza, mazura, krakowiaka.
Posłuchaj ariiarii Miecznika z II aktu „Kto z mych dziewek serce której”, napisanej w rytmie polonezapoloneza. Jest ona pochwałą patriotyzmu. Miecznik to ojciec Jadwigi i Hanny, przyjaciel Stolnika, ojca Stefana i Zbigniewa. W swojej arii śpiewa o tym, jacy powinni być przyszli mężowie jego córek. Mają być odważni, rycerscy, waleczni, mają pielęgnować polskie tradycje, żyć w umiłowaniu Boga, ludzi i ojczyzny. Stolnik w tym opisie ukazuje cechy, jakimi powinni odznaczać się polscy patrioci.
Przed tobą basowabasowa aria Skołuby z III aktu opery Ten zegar stary. Skołuba w arii opowiada budzące grozę historie o piekielnych kurantach wygrywanych prze zepsuty zegar oraz o obrazach przedstawiających prababki Miecznika, które wychodzą z ram i kłócą się. Wszystko to ma dziać się wówczas, kiedy przebywają tam obcy goście.
Duch polskości obecny jest także w scenach zbiorowych, m.in. w finałowym mazurzemazurze. Zanim posłuchasz mazura, przeczytaj fragment tekstu, który śpiewają artyści. Oddaje on charakter tego tańca narodowego oraz jego ludowe pochodzenie, zwraca też uwagę na rolę muzyki w życiu ludzi.
Hej zagrajcie siarczyście rżnijcie nam od ucha
smykiem rwać ogniście puzon w grzmot niech dmucha
grajcie nam ogniście smykiem rwać ogniście
puzon w grzmot niech dmucha hejże zgodnie wraz.
Ach muzyka to cudo cieszy po i wzruszy
Nie da nas owładnąć nudą Ona rajem duszy
To uczucia maluje to w nas zapał budzi
Ona uszlachetnia ludzi z nią rozkoszy czas.Ona wszystkich sztuk jest chlubą najdawniejszą w świecie
A z nią nawet lubo kiedy źle na świecie
Więc gdy rozwesela niechaj brzmi kapela
Skrzypki trąby flety i buczący bas…
Halka
Halka – opera w dwóch lub czterech aktach, libretto – Włodzimierz Wolski.
W operze Halka przedstawiona jest miłość łącząca góralską dziewczynę, Halkę, oraz szlachcica Janusza. Niestety, Halka nie może liczyć na ślub ze szlachcicem – Janusz żeni się z córką Stolnika - Zofią, która również jest szlachcianką. Cierpi również góral Jontek, który kocha Halkę, lecz ona wierzy zwodniczym obietnicom Janusza. Ostatecznie dziewczyna popada w obłęd i z rozpaczy rzuca się ze skały w nurt górskiej rzeki. Halka to opera, w której ukazane są tragiczne losy ludzi pochodzących z dwóch warstw społecznych. Inspiracją do Halki były wydarzenia z 1846 roku, związane z buntem polskich chłopów. Jako opera dwuaktowa powstała w Wilnie, dwa kolejne zaś akty Moniuszko dopisał w Warszawie. Wersja czteroaktowa odniosła wówczas ogromny sukces.
Posłuchaj arii Jontka Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka.
Czy tylko opery?
Stanisław Moniuszko – twórca pieśni
Obok utworów wokalno‑instrumentalnych, w okresie wileńskim powstało również wiele pieśni, które wydane zostały w 12 tomach (6 za życia kompozytora, 6 po jego śmierci) pod wspólnym tytułem Śpiewniki domowe.

Teksty do swoich utworów wybierał kompozytor z twórczości największych polskich poetów: Jana Kochanowskiego i Adama Mickiewicza oraz autorów XIX wiecznych: Józefa Ignacego Kraszewskiego, Jana Czeczota, Władysława Syrokomli czyli Ludwika Kondratowicza, Teofila Lenartowicza i Józefa Korzeniowskiego.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1WMBCjor
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
Dziad i baba to żartobliwa pieśń o starych małżonkach, którzy wciąż zapewniają się o swojej miłości. Sytuacja zmienia się gdy do drzwi puka Śmierć. W perspektywie śmierci zarówno żona, jak i mąż myślą tylko o sobie. Pieśń jest satyrą na ludzki egoizm i zakłamanie.
Słuchając pieśni, zwróć uwagę na związek muzyki i tekstu: fragmentom opowiadającym o przyjemnych sytuacjach towarzyszy spokojna i łagodna muzyka, która w momentach traktujących o śmierci zmienia się w dynamiczną, mocną a nawet nerwową. Ponieważ pieśń wykonywana jest przez solistę z akompaniamentem fortepianu, który wokalnie zaprezentować musi kilka występujących w niej postaci, wokalista zmienia barwę głosu, a tym samym charakter poszczególnych fragmentów.
Pieśni ze zbioru Śpiewniki domowe przeznaczone były do wspólnego śpiewania w domu, w gronie miłośników muzyki. Przez lata powstało ich ponad 300. Pieśni obejmują bardzo szeroką tematykę: od pieśni idyllicznych, przez refleksyjne, religijne, patriotyczne, historyczne, obyczajowe i miłosne do fantastycznych. Były wśród nich proste, ludowe melodie do śpiewania, wielozwrotkowe pieśni z refrenem, ale również rozbudowane, bogate ballady, dumki i romanse. Większość posiada walory artystyczne. Niektóre pełnią funkcje utworów pedagogicznych, inne kompozycji żartobliwych dla dzieci, a część powstała dla śpiewaków. W pieśniach Moniuszko nawiązał do polskiego folklorufolkloru, wprowadzając charakterystyczne zwroty melodyczne oraz rytmikę tańców: mazura, krakowiakakrakowiaka i poloneza. Do tych, które zdobyły największa popularność należą: Prząśniczka, Chochlik, Pieśń wieczorna, Krakowiaczek, Znasz li ten kraj, Kozak, Stary kapral, Dziad i baba, Trzech Budrysów. Na ich piękno składają się melodie, ale też ciekawy, ilustracyjny, podkreślający nastrój akompaniament fortepianowy.
Wysłuchaj pieśni Prząśniczka
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1WMBCjor
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.
Prząśniczka to pieśń z charakterystycznym, ilustrującym terkot kołowrotka akompaniamentem i prowadzoną na jego tle melodią. Opowiada o dziewczynie, która po odjeździe narzeczonego szybko znajduje nowego adoratora. Wykonywana jest przez solistę z akompaniamentem fortepianu. Pieśń utrzymana jest w szybkim, motorycznym tempie. W czwartej zwrotce, po tekście: prysła wątła nić, melodia nagle urywa się. Ta przerwana melodia ma symbolizować zapomnienie dziewczyny o młodzieńcu. W finale znów powraca motoryczny motyw muzyczny.
1. U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki,
Przędą sobie, przędą jedwabne niteczki.Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić!
Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!2.Poszedł do Królewca młodzieniec z wiciną,
Łzami się zalewał, żegnając z dziewczyną.Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić!
Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!3.Gładko idzie przędza, wesoło dziewczynie,
Pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie.Kręć się kręć wrzeciono, wić się tobie, wić!
Ta pamięta lepiej, czyja dłuższa nić!4.Inny się młodzieniec podsuwa z ubocza
I innemu rada dziewczyna ochocza.Kręć się kręć wrzeciono! Prysła wątła nić.
Wstydem dziewczę płonie,
Wstydź się dziewczę, wstydź!
Inne utwory Moniuszki
Ponadto Moniuszko komponował baletybalety, operetkioperetki, kantatykantaty, mszemsze, utwory symfoniczneutwory symfoniczne, kameralnekameralne (kwartety smyczkowekwartety smyczkowe) i instrumentalne na fortepian.
Pamięć o kompozytorze
O wielkości zasług Moniuszki można się przekonać również obecnie. Najlepszym dowodem jest to, że jego opery stanowią stały repertuar operoper i teatrów muzycznych. W polskim życiu kulturalnym na stałe zagościł Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski, istnieje również kilka towarzystw muzycznych kultywujących pamięć o kompozytorze.
Warto pamiętać również o tym, że Senat RP przyjął uchwałę ustanawiającą rok 2019 Rokiem Stanisława Moniuszki. W związku z 200. rocznicą urodzin kompozytora, oddano w niej hołd „wybitnemu artyście, który swoje życie i twórczość poświęcił krzewieniu polskiej muzyki – stawiając go za wzór patriotyzmu”.
Obejrzyj film o Stanisławie Moniuszce.
Wskaż wszystkie formy, jakie komponował Stanisław Moniuszko.
- Opery
- Msze
- Pieśni
- Kantaty
- Balety
- Operetki
- Poematy symfoniczne
- Musicale
- Wodewile
Który rok Senat RP ustanowił Rokiem Stanisława Moniuszki?
Odpowiedź wpisz w okienko za pomocą cyfr arabskich: ............
Uzupełnij zdanie.
Śpiewnik ludowy, Śpiewnik salonowy, Śpiewnik domowy, Śpiewnik narodowy
Zbiór pieśni Stanisława Moniuszki obejmujący 12 tomów nosi tytuł .....................................
Wskaż tytuł utworu, który nie jest operą Moniuszki?
- Halka
- Prząśniczka
- Straszny dwór
- Paria
Podane postaci dopasuj do tytułów oper Stanisława Moniuszki, w których występują:
Zbigniew, Skołuba, Hanna, Jontek, Jadwiga, Miecznik, Halina, Stefan, Janusz
| Halka | |
|---|---|
| Straszny dwór |
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1WMBCjor
Na nagraniu pieśń Stanisława Moniuszko pod tytułem "Dziad i baba". Utwór wykonuje mężczyzna śpiewak z towarzyszeniem fortepianu. Pieśń składa się z kilku części, skontrastowanych pod względem charakteru. Na początku śpiewak opowiada spokojnym, zrównoważonym głosem o życiu dziada i baby, którzy wiedli spokojne szczęśliwe życie. W drugiej części muzyka staje się smutna, narrator opowiada o uczuciach starszych ludzi związanych ze śmiercią, o strachu i smutku. W kolejnej części dziad i baba sprzeczają się kto umrze pierwszy. Muzyka staje się bardziej dynamiczna, przyjmuje formę emocjonalnego dialogu. W kolejnej części dziada i babę odwiedza śmierć - oni przed nią uciekają. Muzyka jest szybka, dynamiczna, utwór staje się trochę komiczny. W ostatniej części śmierć wchodzi kominem a muzyka staje się z powrotem spokojniejsza i zrównoważona.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1WMBCjor
Na nagraniu pieśń "Prząśniczka" Stanisława Moniuszko w wykonaniu Ireny Santor i zespołu instrumentalnego. Akompaniament imituje kręcenie się kołowrotka, jest jednostajny i szybki. W pewnym momencie - kiedy nić się zrywa - urywa się też akompaniament.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1WMBCjor
Na nagraniu Aria Jontka "Szumią jodły na gór szczycie". Śpiewak - tenor z towarzyszeniem fortepianu śpiewa smutną, pełną żałości arię. Jontek rozpacza po stracie ukochanej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1WMBCjor
Na nagraniu Aria Skołuby Stanisława Moniuszki. Utwór wykonuje śpiewak - bas z towarzyszeniem fortepianu. Śpiewak opowiada historię zegara i Strasznego Dworu. Chce przestraszyć słuchaczy i pyta czy się boją.
Wysłuchaj utwory i przyporządkuj właściwe określenia do tytułów utworów:
motoryczny akompaniament, liryczna melodia, zmienny nastrój, żartobliwy charakter, nastrój grozy, nastrój bólu i rozpaczy
| Dziad i baba | |
| Prząśniczka | |
| Szumią jodły | |
| Ten zegar stary |
Słownik pojęć
część utworu dramatycznego lub przedstawienia teatralnego
pieśń solowa z akompaniamentem orkiestry, składająca się zwykle z dwóch części, występuje w operze lub w innej wielkiej formie wokalno‑instrumentalnej: w oratorium, operetce, kantacie
forma widowiska teatralnego, którego zasadnicze elementy stanowią ruch, muzyka i oprawa scenograficzna, powiązane wspólną myślą przewodnią
najniższy głos męski
ludowa twórczość artystyczna
(wł. cantare, śpiewać) - utwór wokalny, złożony z arii, recytatywów, duetów, ansambli, chórów i ritornelów instrumentalnych. Kantata rozwinęła się we Włoszech na początku XVII w. jako świecki utwór na głos solo z towarzyszeniem instrumentów
twórca utworów muzycznych
żywy polski taniec ludowy w takcie 2/4, z charakterystycznym rytmem synkopowanym i z akcentem na słabej części taktu
polski taniec ludowy, odmiana mazura, w tempie umiarkowanym, w takcie ¾; towarzyszy mu melodia śpiewana, liryczna; występuje w formie stylizowanej również pod nazwą mazurka (F. Chopin, K. Szymanowski)
utwór na dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę
tekst słowny utworu muzyczno‑scenicznego, np. opery, operetki, oratorium”; 2. „scenariusz do baletu; librecista – autor libretta
żywy, skoczny polski taniec ludowy w takcie ¾, oparty na charakterystycznym rytmie punktowanym, z akcentem na drugiej lub trzeciej ćwierci
cykliczna kompozycja wokalna lub wokalno‑instrumentalna, przeznaczona do wykonania w kościele podczas obrzędu m. świętej
muzyka skomponowana na niewielką liczbę instrumentów muzycznych
muzyka przeznaczona do wykonywania przez orkiestrę o różnym składzie instrumentów
dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą
muzyczny utwór sceniczny o charakterze rozrywkowym
utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego, np. w staroż. Grecji z akompaniamentem liry, kitary, w czasach nowoż. gitary, od końca XVIII w. najczęściej fortepianu (p. na głos męski lub żeński, także duety, tercety itd., niektóre p. chóralne); b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry (p. orkiestrowe, symfoniczne); d) a cappella (p. powszechne, p. chóralne).
polski taniec narodowy tańczony parami w chodzonym korowodzie; też: muzyka do tego tańca lub utwór muzyczny oparty na jego rytmie
utwory skomponowane na niewielką liczbę instrumentów muzycznych
utwory pisane na orkiestrę symfoniczną
muzyka przeznaczona do śpiewu, zaopatrzona w tekst słowny, którego ilustracją jest śpiewana melodia; tekst nadaje muzyce wokalnej właściwości programowe przez co oddziałuje ona bardziej wyraziście niż muzyka instrumentalna