Ilustracja przedstawia partytury nutowe ułożone obok siebie na pożółkłych kartach. Na środku napis: Co gra orkiestra?
Ilustracja przedstawia partytury nutowe ułożone obok siebie na pożółkłych kartach. Na środku napis: Co gra orkiestra?
Co gra orkiestra?
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Przejdźmy do tematu
Koncert
Nazwa „koncert” pochodzi od wyrazu włoskiego concertare [czytaj: konczertare], co tłumaczy się jako współdziałać lub spierać się. W koncercie występują zasadniczo dwie partie (solisty i orkiestry lub grupy solistów i orkiestry), które współdziałają (np. mają wspólne partie, zdwajają się) bądź współzawodniczą ze sobą (np. gdy występują kontrastujące między sobą partie instrumentów). Zostało to nazwane techniką koncertującą.
R1J19J79LT856
Ilustracja przedstawia młodego Fryderyka II grającego na flecie. Dookoła mężczyzny stoją oraz siedzą inne osoby. Wszyscy znajdują się w sali balowej, którą rozświetla blask zapalonych świeczek. Nad postaciami wisi piękny, zdobiony żyrandol. Na ścianach znajdują się dzieła sztuki. Postaci ubrane zgodnie z epoką, w białe peruki i fraki.
Adolph Menzel, „Koncert na flecie Fryderyka II”, 1853, Stara Galeria Narodowa, Berlin, Niemcy
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
Koncert instrumentalny w baroku
Właściwy koncert instrumentalny występował w baroku pod trzema rodzajami, jako: koncert na orkiestrę, concerto grosso [czytaj: konczerto grosso] oraz koncert solowy.
Koncert na orkiestrę był wstępną formą barokowego koncertu instrumentalnego, nie występowały w nim wyraźne zarysowane partie solistyczne. Nie posiadał także ściśle określonej budowy.
Rc5aq3BcKIvZ11
Ilustracja przedstawia rękopis III Koncertu brandenburskiego G-dur Jana Sebastiana Bacha.
Jan Sebastian Bach, Rękopis „III Koncertu brandenburskiego G-dur” BWV 1048, jsbach.net, CC BY 3.0
Concerto grosso („koncert wielki”) można określić jako przeniesienie sonaty barokowej (da chiesa [czytaj: da kieza] i da camera czytaj: da kamera] na większe medium wykonawcze. Jest to typ koncertu barokowego, w którym współzawodniczą ze sobą dwie grupy wykonawcze:
grupa instrumentów solowych – concertino [konczertino]
pozostały zespół – grosso
Concertino tworzyło najczęściej charakterystyczny dla baroku układ triowy, np. dwoje skrzypiec z wiolonczelą; flet lub obój, skrzypce i wiolonczela itd. Natomiast grosso stanowiła najczęściej orkiestra smyczkowa z klawesynem. Czasami była wzbogacana o instrumenty dęte, jak flet, rogi, obój. Zasadniczo obie grupy posiadały własny instrument realizujący partię b. c., np. klawesyn, wiolonczelę.
Przykładami znanych concerti grossi mogą być: Arcangela Corellego [czytaj: arkandżela korellego] Concerto grosso g‑moll „Na Boże Narodzenie”, Johanna [czytaj: johana] Sebastiana Bacha II Koncert brandenburski F‑dur. Inni twórcy concerto grosso to m. in. Antonio Vivaldi, Jerzy Fryderyk Händel [czytaj: hendel], Giuseppe Torelli [czytaj: dżiuseppe].
R1MTDGBJ44QNT
Ilustracja interaktywna przedstawia: Jan Frans Douven, portret Arcangelo Corelli. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór A. Corelli, Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Mężczyzna na grafice ma długie lokowane włosy. Ubrany jest w zielony płaszcz oraz biały szal. W prawej ręce trzyma skrzypce. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym, tajemniczym charakterem.
Ilustracja interaktywna przedstawia: Jan Frans Douven, portret Arcangelo Corelli. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór A. Corelli, Concerto grosso g-moll „Na Boże Narodzenie” op. 6 nr 8. Mężczyzna na grafice ma długie lokowane włosy. Ubrany jest w zielony płaszcz oraz biały szal. W prawej ręce trzyma skrzypce. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym, tajemniczym charakterem.
Jan Frans Douven, portret Arcangelo Corelli
Źródło: Wikipedia, domena publiczna.
Trzecim rodzajem koncertu był koncert solowy. Rozwijał się równolegle z concerto grosso i stopniowo zaczął zyskiwać na popularności. Ten rodzaj koncertu był przeznaczony na solistę, który przeciwstawiony został pozostałemu zespołowi instrumentalnemu. W roli solistycznej najczęściej występowały skrzypce oraz takie instrumenty, jak flet, obój, trąbka, rzadziej klawesyn (J. S. Bach) czy organy (Jerzy Fryderyk Händel).
Koncert solowy miał ustaloną budowę 3‑częściową: szybka – wolna – szybka. Do wykształcenia się takiego porządku przyczynili się Giuseppe Torelli, a zwłaszcza Antonio Vivaldi, którego dzieła koncertowe (ok. 350 samych koncertów solowych!) są tak liczne i wprowadzające tak wiele nowatorskich rozwiązań, że uznano go za ojca koncertu solowego. Jego utwory cechowały się także kantylenową linią melodyczną oraz stosowaniem środków ilustracyjnych, czego najlepszym przykładem jest jego cykl czterech koncertów nazwany Cztery Pory Roku. Vivaldi stosuje w nim różnego rodzaju środki kompozytorskie (np. motywy naśladujące śpiew ptaków) oraz dołącza do każdego koncertu sonet objaśniający muzyczną treść utworu.
RR5wEMbK7DA4W
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Antonio Vivaldi. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór A. Vivaldi, Koncert skrzypcowy „Zima”. Postać ma siwe, długie włosy, lekko lokowane. Ubrana jest w białą koszulę z wyciętym dekoltem z falistymi rękawami, na to ma ubraną czerwoną szatę. W ręku trzyma skrzypce, które opiera na blacie, na którym leży kartka z nutami. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Antonio Vivaldi. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór A. Vivaldi, Koncert skrzypcowy „Zima”. Postać ma siwe, długie włosy, lekko lokowane. Ubrana jest w białą koszulę z wyciętym dekoltem z falistymi rękawami, na to ma ubraną czerwoną szatę. W ręku trzyma skrzypce, które opiera na blacie, na którym leży kartka z nutami. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.
Autor nieznany, portret Antonio Vivaldi, Wikipedia, domena publiczna
Inne koncerty programowo‑ilustracyjne Vivaldiego to np. Koncert fletowy D‑dur Szczygieł, Koncert skrzypcowy Es‑dur Burza na morzu.
R4KwrnayyDV3j1
Ilustracja przedstawia stronę tytułową cyklu 12 koncertów zatytułowanych „Spór między harmonią a wyobraźnią” Vivaldiego. W cyklu zawarte są między innymi „Cztery Pory Roku”.
Antonio Vivaldi, Strona tytułowa cyklu 12 koncertów zatytułowanych „Spór między harmonią a wyobraźnią”. W cyklu zawarte są między innymi „Cztery Pory Roku”, cdn.imslp.org, domena publiczna
Koncert klasyczny
Klasyczny koncert solowy przeznaczony był na jednego solistę oraz orkiestrę. W tym rodzaju koncertu szczególne znaczenie zyskał fortepian, m. in. ponieważ kompozytorzy byli także wykonawcami swoich utworów. Budowa koncertu solowego opierała się na zasadach 3‑częściowego cyklu sonatowego: pierwsza część stanowiła formę sonatową, druga była utrzymana w tempie wolnym o lirycznym charakterze, często o budowie ABA lub wariacji, trzecia to najczęściej rondo sonatowe w tempie szybkim.
W Koncercie B dur KV 595, zamiast symfonicznego rozmachu i operowania kontrastem w zestawianiu tematów i dramatycznych uniesień, Mozart stosuje subtelne środki wyrazu, eksponując niuanse kolorystyczne i harmoniczne.
R1TRKA3OSAHU9
Ilustracja interaktywna przedstawia manuskrypt „Koncertu fortepianowego B-dur” KV 595 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na ilustracji umieszczono pulsujący punkt z informacjami: 1. Koncert fortepianowy B-dur KV 595, część I Allegro, autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wykonawca: Gunther Hasselmann, Albert Strauss, Gerold Niebhur, German National Orchestra. Na ilustracji znajduje się pulsujący punkt po jego otwarciu odtwarzany jest utwór „Koncert fortepianowy B-dur” KV 595 Wolfganga Amadeusza Mozarta jest wykonywany przez fortepian z towarzyszeniem orkiestry. Część pierwsza ma dość szybkie tempo i refleksyjny charakter.
Ilustracja interaktywna przedstawia manuskrypt „Koncertu fortepianowego B-dur” KV 595 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na ilustracji umieszczono pulsujący punkt z informacjami: 1. Koncert fortepianowy B-dur KV 595, część I Allegro, autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wykonawca: Gunther Hasselmann, Albert Strauss, Gerold Niebhur, German National Orchestra. Na ilustracji znajduje się pulsujący punkt po jego otwarciu odtwarzany jest utwór „Koncert fortepianowy B-dur” KV 595 Wolfganga Amadeusza Mozarta jest wykonywany przez fortepian z towarzyszeniem orkiestry. Część pierwsza ma dość szybkie tempo i refleksyjny charakter.
Wolfgang Amadeusz Mozart, manuskrypt „Koncertu fortepianowego B‑dur” KV 595, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Wolfgang Amadeusz Mozart, „Koncert fortepianowy B‑dur” KV 595, część I „Allegro”, 1791, online‑skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
Koncert w romantyzmie
R1HfZXWw9jP7g1
Ilustracja przedstawia typowy układ muzyków na scenie przy wykonaniu koncertu. Solista z przodu sceny w centralnym punkcie gra na fortepianie. W tle pozostali muzycy oraz dyrygent. Wszystkie osoby ubrane na czarno.
Typowy układ muzyków na scenie przy wykonaniu koncertu. Solista z przodu sceny w centralnym punkcie, ytimg.com, CC BY 3.0
Romantycy przejmują od klasyków ogólne zasady budowy koncertu solowego, ale też modyfikują go, m.in. przez symfonizację, która objawiała się wykorzystaniem dużego wolumenu brzmienia orkiestry oraz traktowaniem instrumentu solistycznego jako członka orkiestry – partia o dużej dynamice, często także wirtuozowska rola akompaniująca (J. Brahms [czytaj: brams]) II Koncert fortepianowy B‑dur)
R14TCPTPB1K55
Ilustracja interaktywna przedstawia Willy von Beckerath, „Brahms przy fortepianie". Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Utwór: muzyczny: II Koncert fortepianowy B-dur op. 83 br Nagranie z występu na koncercie The Proms w Londynie (2011). Ilustracja przedstawia starszego mężczyznę grającego na fortepianie. Ma on długie siwe włosy oraz wąsa i długą brodę. Pali papierosa. Ubrany jest w zieloną marynarkę i brązowe spodnie. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Ilustracja interaktywna przedstawia Willy von Beckerath, „Brahms przy fortepianie". Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Utwór: muzyczny: II Koncert fortepianowy B-dur op. 83 br Nagranie z występu na koncercie The Proms w Londynie (2011). Ilustracja przedstawia starszego mężczyznę grającego na fortepianie. Ma on długie siwe włosy oraz wąsa i długą brodę. Pali papierosa. Ubrany jest w zieloną marynarkę i brązowe spodnie. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Willy von Beckerath, „Brahms przy fortepianie”, 1896
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
Reasumując, koncert zakłada dualizm, obecność solisty (bądź kilku solistów) oraz orkiestry. W poszczególnych epokach przyjmował różną postać.
Rmmv5wjeaQd1f
Ćwiczenie 1
Połącz w pary charakterystyczne cechy koncertów z epoką, w której obowiazywały.
Połącz w pary charakterystyczne cechy koncertów z epoką, w której obowiazywały.
ReKjT9nLAEHpR
Ćwiczenie 2
Concerto grosso to: Możliwe odpowiedzi: 1. koncert instrumentalny z jednym solistą oraz orkiestrą, 2. koncert na orkiestrę, w którym nie występowali wyraźnie wydzieleni soliści, 3. koncert z grupą instrumentów solowych oraz tutti
Symfonia
Symfonia to orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie czyli orkiestrę symfoniczną. Od czasów Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.
Symfonia w twórczości klasyków wiedeńskich
Dla ukształtowania się dojrzałego stylu klasycznego najważniejszą rolę odegrał Joseph Haydn:
Był najstarszy z trójki klasyków wiedeńskich.
Komponując w latach dziewięćdziesiątych XVIII w. swoje późne symfonie korzystał już ze zdobyczy Mozarta.
Będąc nauczycielem Beethovena dbał o zaszczepienie swemu uczniowi podstawowych technik kompozytorskich i modeli formalnych.
R1CLNXB5Z8VOO
Na ilustracji znajduje się Franz Joseph Haydn siedzący na krześle przy instrumencie klawiszowym. Artysta jest zamyślony, trzyma w ręce pióro, ma przed sobą kartki. Sprawia wrażenie, że pisze nowy utwór.
Autor nieznany, „Portret Franza Josepha Haydna”, tqn.com
Źródło: Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, licencja: CC BY 3.0.
Pozostawiając ponad sto symfonii ukazał proces przezwyciężania stylu barokowego i zastępowania go stylem klasycznym – symfonie powstałe po roku 1770 cechuje pogłębienie ekspresyjne, a tzw. symfonie paryskie (zamówione przez działającą w Paryżu lożę masońską) z lat osiemdziesiątych XVIII w. i symfonie londyńskie (pisane na zamówienie Johanna Salomona, który zaproponował Haydnowi wyjazd do Anglii, gdzie otrzymał tytuł doktora honoris causa [czytaj: honoris kauza] Uniwersytetu Oxfordzkiego) to już indywidualne, dojrzałe, czteroczęściowe kompozycje.
Polecenie 1
Wysłuchaj fragmentów wczesnej, siódmej symfonii Haydna (środkowa z cyklu symfonii zatytułowanych „Pory dnia”) i dojrzałej symfonii (z cyklu Symfonii paryskich). Zwróć uwagę na rozmiary utworów, sposób traktowania orkiestry (instrumenty solowe we wczesnej kompozycji i rozbudowany zespół instrumentów w utworze z późnego okresu twórczości). Zwróć także uwagę na ekspresje utworów.
RG7OR7AQ52RHU
Ilustracja interaktywna przedstawia: Thomas Hardy, „Portret Haydna”, 1791, Royal College of Music Museum of Instruments, Londyn, Wielka Brytania. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór: Południe (Le Midi) z VII Symfonii C-dur, fragment, autorstwa Josepha Haydna. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Ilustracja interaktywna przedstawia: Thomas Hardy, „Portret Haydna”, 1791, Royal College of Music Museum of Instruments, Londyn, Wielka Brytania. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór: Południe (Le Midi) z VII Symfonii C-dur, fragment, autorstwa Josepha Haydna. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Thomas Hardy, „Portret Haydna”, 1791, Royal College of Music Museum of Instruments, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Joseph Haydn, „Południe” (Le Midi) z „VII Symfonii C‑dur”, fragment, 1761, online‑skills, CC BY 3.0
R16TLZKM3BMH9
lustracja przedstawia zapis nutowy składający się z pięciolinii, na których umieszczone są zapisy określonych znaków muzycznych na 83 Symfonię Josepha Haydna „Kura”. Dodatkowo został zamieszczona informacja - utwór muzyczny. 83 Symfonia G‑dur Hob. 1/83 Kura, cz. I, Allegro spiritoso Wykonawca: Austro‑Hungarian Haydn Orchestra. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
lustracja przedstawia zapis nutowy składający się z pięciolinii, na których umieszczone są zapisy określonych znaków muzycznych na 83 Symfonię Josepha Haydna „Kura”. Dodatkowo został zamieszczona informacja - utwór muzyczny. 83 Symfonia G‑dur Hob. 1/83 Kura, cz. I, Allegro spiritoso Wykonawca: Austro‑Hungarian Haydn Orchestra. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Joseph Haydn, widok nutowy na 83 Symfonię, „Kura”, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Joseph Haydn, 83 Symfonia, „Kura”, cz. I Allegro spiritoso, online‑skills, CC BY 3.0
R10OfO6hobvf8
W polu edycji należy wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski. Zapisz (pozwala na zapisanie odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść). Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Symfonie Beethovena wykraczają poza zakres klasyczny. Zapowiedź nowego stylu stanowi już pierwsze dzieło symfoniczne tego twórcy, pokazujące z jaką swobodą podchodził kompozytor zarówno do tonacji utworu.
V Symfonia c‑moll, nazywana symfonią losu ze względu na charakterystyczny motyw inicjalny, o którym Beethoven pisał tak oto Los puka do drzwi jest symfonią syntetyczną – wszystkie części utworu spaja rytm pierwszych czterech dźwięków. Wysłuchaj początku kompozycji, a następnie III części utworu.
R1GVTH1E5CZAZ
Utwór muzyczny: V Symfonia c‑moll. cz. I Allegro con brio. Wykonawca: West‑Eastern Divan Orchestra, dyr. Daniel Barenboim. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Utwór muzyczny: V Symfonia c‑moll. cz. I Allegro con brio. Wykonawca: West‑Eastern Divan Orchestra, dyr. Daniel Barenboim. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Ludwig van Beethoven, „V Symfonia c‑moll” op. 67, cz. I Allegro con brio, 1804‑1808, online‑skills, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: V Symfonia c‑moll. cz. I Allegro con brio. Wykonawca: West‑Eastern Divan Orchestra, dyr. Daniel Barenboim. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
RMVXZA77P5UBS
Utwór muzyczny: V Symfonia c‑moll cz.III Scherzo Allegro Wykonawca: West‑Eastern Divan Orchestra, dyr. Daniel Barenboim. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Utwór muzyczny: V Symfonia c‑moll cz.III Scherzo Allegro Wykonawca: West‑Eastern Divan Orchestra, dyr. Daniel Barenboim. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Ludwig van Beethoven, „V Symfonia c‑moll” op. 67, cz. III Scherzo Allegro, 1804‑1808, online‑skills, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: V Symfonia c‑moll cz.III Scherzo Allegro Wykonawca: West‑Eastern Divan Orchestra, dyr. Daniel Barenboim. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
VI Symfonia F‑dur Pastoralna łamie zasadę czteroczęściowego cyklu – jest to kompozycja pięcioczęściowa, nabiera cech ilustracyjnych otwierając drogę romantycznym symfoniom programowym. Beethoven zatytułował każdą część tego utworu (1. Obudzenie się pogodnych uczuć z chwilą przybycia na wieś, 2. Scena nad strumykiem, 3. Zabawa wieśniaków, 4. Burza, 5. Pieśń pasterska) nakierowując słuchaczy na określone emocje towarzyszące poszczególnym ogniwom.
RD579M5ZZ4569
Utwór muzyczny: VI Symfonia op. 68, Gewitter, Sturm. Allegro, autrostwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Los Angeles Philharmonic Orchestra; dyr. Carlo Maria Giulini. Źródło: Beethoven: Symphony No.6 Pastoral / Schubert: Symphony No.4 Tragic. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór muzyczny: VI Symfonia op. 68, Gewitter, Sturm. Allegro, autrostwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Los Angeles Philharmonic Orchestra; dyr. Carlo Maria Giulini. Źródło: Beethoven: Symphony No.6 Pastoral / Schubert: Symphony No.4 Tragic. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Ludwig van Beethoven, VI symfonia op. 68, Gewitter, Sturm. Allegro, online‑skills, CC BY 3.0
Ludwig van Beethoven, VI symfonia op. 68, Gewitter, Sturm. Allegro, online‑skills, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: VI Symfonia op. 68, Gewitter, Sturm. Allegro, autrostwa Ludwiga van Beethovena. Wykonawca: Los Angeles Philharmonic Orchestra; dyr. Carlo Maria Giulini. Źródło: Beethoven: Symphony No.6 Pastoral / Schubert: Symphony No.4 Tragic. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
IX Symfonia d‑moll całkowicie zerwała z ideą symfonii jako utworu skomponowanego na największy skład instrumentalny doby klasycyzmu. Beethoven wprowadził w finale tego dzieła solowe głosy wokalne i chór, powierzając im wykonanie tekstu Ody do radościFriedricha Schillera [czytaj: fridrisia szilera] Finał tej symfonii stał się hymnem Unii Europejskiej w 1993 roku.
R19K5XDEQZ5T9
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Ludwiga van Beethovena. Mężczyzna z dłuższymi włosami, ubrany w białą koszule i ciemny płaszcz, dla kontrastu ma wokół szyi zawinięty czerwony szal. Artysta w dłoni trzyma ołówek i zeszyt nut. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Ludwig van Beethoven, „IX symfonia” op. 125, cz. 1 Allegro ma non troppo, un poco maestoso, 1822-1824. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Ludwiga van Beethovena. Mężczyzna z dłuższymi włosami, ubrany w białą koszule i ciemny płaszcz, dla kontrastu ma wokół szyi zawinięty czerwony szal. Artysta w dłoni trzyma ołówek i zeszyt nut. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny Ludwig van Beethoven, „IX symfonia” op. 125, cz. 1 Allegro ma non troppo, un poco maestoso, 1822-1824. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Joseph Karl Stieler, „Portret Ludwiga van Beethovena”, 1820, Muzeum Beethoven‑Haus, Bohn, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Ludwig van Beethoven, „IX symfonia” op. 125, cz. 1 Allegro ma non troppo, un poco maestoso, 1822‑1824, online‑skills, CC BY 3.0
Symfonia w XX w.
Wraz z rezygnacją z systemu tonalnego dur‑moll wydawać by się mogło, iż symfonia stanie się gatunkiem historycznym. Twórcy zreinterpretowali jednak zasady gatunku, dostosowując symfonię do potrzeb nowego języka muzycznego. Pomimo tendencji do pomniejszania składów wykonawczych (proces stał się niejako reakcją na wykonanie w 1910 roku Symfonii TysiącaMahlera [czytaj: malera]) symfonia nadal była gatunkiem popularnym, nie tylko w nurcie neoklasycznym, zakładającym powrót do rozwiązań historycznych z nawiązaniem do aktualnych zdobyczy kompozytorskich (por. Symfonia Klasyczna Sergiusza Prokofiewa). Kompozytorzy wpisywali się także w nurt symfonii wokalno‑instrumentalnych (np. III Symfonia Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego, III Symfonia Symfonia pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego).
RJ2CMDGMJRXJ8
Utwór muzyczny: I Symfonia Klasyczna, cz. III Gawot, Non troppo allegro, autorstwa Siergieia Prokofieva. Wykonawca: Atlanta Symphony Orchestra, dyr. Yoel Levi. Źródło: Prokofiev: Symphonies No. 1 Classical & No. 5. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór muzyczny: I Symfonia Klasyczna, cz. III Gawot, Non troppo allegro, autorstwa Siergieia Prokofieva. Wykonawca: Atlanta Symphony Orchestra, dyr. Yoel Levi. Źródło: Prokofiev: Symphonies No. 1 Classical & No. 5. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Siergiei Prokofiev, I Symfonia „Klasyczna”, cz. III „Gawot”, Non troppo allegro
Siergiei Prokofiev, I Symfonia „Klasyczna”, cz. III „Gawot”, Non troppo allegro
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Utwór muzyczny: I Symfonia Klasyczna, cz. III Gawot, Non troppo allegro, autorstwa Siergieia Prokofieva. Wykonawca: Atlanta Symphony Orchestra, dyr. Yoel Levi. Źródło: Prokofiev: Symphonies No. 1 Classical & No. 5. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RxfE2M20A21dk1
Utwór muzyczny: H. M. Górecki, pieśń powstańcza będąca inspiracją do skomponowania III części III Symfonii. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Utwór muzyczny: H. M. Górecki, pieśń powstańcza będąca inspiracją do skomponowania III części III Symfonii. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Henryk Mikołaj Górecki, pieśń powstańcza będąca inspiracją do skomponowania III części III Symfonii, AMFN, CC BY 3.0
Henryk Mikołaj Górecki, pieśń powstańcza będąca inspiracją do skomponowania III części III Symfonii, AMFN, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: H. M. Górecki, pieśń powstańcza będąca inspiracją do skomponowania III części III Symfonii. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
RHJ8744SXZ3Z5
Utwór muzyczny: Symfonia kameralna (na 15 instrumentów solowych) nr 1, op. 9. Wykonawca: Orkiestra kameralna, dyr. Ransom Wilson. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór muzyczny: Symfonia kameralna (na 15 instrumentów solowych) nr 1, op. 9. Wykonawca: Orkiestra kameralna, dyr. Ransom Wilson. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Arnold Schoenberg, „Symfonia kameralna” (na 15 instrumentów solowych)
Arnold Schoenberg, „Symfonia kameralna” (na 15 instrumentów solowych)
Źródło: onine-skills, licencja: CC BY 3.0.
Utwór muzyczny: Symfonia kameralna (na 15 instrumentów solowych) nr 1, op. 9. Wykonawca: Orkiestra kameralna, dyr. Ransom Wilson. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R9hVO6Z5X7pZz
Ćwiczenie 3
Dlaczego dla kształtowania modelu klasycznej symfonii największe zasługi przypisujemy Haydnowi? Możliwe odpowiedzi: 1. był najstarszym z klasyków wiedeńskich, 2. uczył Beethovena zasad formalnych, 3. był najmłodszym z klasyków wiedeńskich, 4. w latach dziewięćdziesiątych XVIII w. wzorował się na twórczości Mahlera, 5. w latach dziewięćdziesiątych XVIII w. wzorował się na twórczości Mozarta, 6. uczył Mozarta zasad formalnych.
Dlaczego dla kształtowania modelu klasycznej symfonii największe zasługi przypisujemy Haydnowi?
był najstarszym z klasyków wiedeńskich
uczył Beethovena zasad formalnych
był najmłodszym z klasyków wiedeńskich
w latach dziewięćdziesiątych XVIII w. wzorował się na twórczości Mahlera
w latach dziewięćdziesiątych XVIII w. wzorował się na twórczości Mozarta
uczył Mozarta zasad formalnych
RQJOFtXxSdUiL
Ćwiczenie 4
Połącz w pary opisy dla koncertu i symfonii
Połącz w pary opisy dla koncertu i symfonii
Słownik pojęć
Concertino
Concertino
także principale, czyli główny; grupa instrumentów solowych spotykana w concerto grosso; często obsada triowa (dwa instrumenty solowe, np. flet oraz skrzypce z basso continuo, np. wiolonczelą)
Grosso
Grosso
też tutti (wszyscy), concerto (orkiestra) lub ripieni (pełny); to większa grupa instrumentów przeciwstawiana grupie solistów (concertino); zazwyczaj składała się z orkiestry smyczkowej i basso continuo
Klasycy wiedeńscy
Klasycy wiedeńscy
Grupa kompozytorów uważanych za twórców dojrzałego stylu klasycznego: Joseph Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven.
Koda
Koda
niewielki fragment stanowiący zwieńczenie, podsumowanie kompozycji
Programowość
Programowość
Fenomen XIX w. – muzyka związana z treściami pozamuzycznymi (poezją, malarstwem, dziełem filozoficznym etc.), która poprzez znaczące tytuły bądź dodane programy, kieruje uwagę słuchaczy w stronę odpowiednich skojarzeń
Rondo sonatowe
Rondo sonatowe
forma stanowiąca połączenie ronda (powracający refren) oraz formy sonatowej (kontrastujące tematy z konfliktem tonacyjnym, schemat formalny); model ronda sonatowego można przedstawić jako ABACABA (A - pierwszy temat, B - drugi temat, C – pełni rolę epizodu, fragmentu kontrastującego); porównując do formy sonatowej można wyróżnić w rondzie sonatowym: ekspozycję, przetworzenie, repryzę; zasady relacji tonacyjnych między tematami obowiązują jak w formie sonatowej; między tematami i poszczególnymi odcinkami formy mogą wystąpić fragmenty o charakterze łącznikowym
Symfonia
Symfonia
orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów IX SymfoniiBeethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne
Wariacja
Wariacja
forma oparta na temacie muzycznym oraz jego przekształceniach (wariacjach); w poszczególnych wariacjach zmianom ulegać mogą wszelkie elementy muzyczne, np. tempo, harmonika itd.