Ilustracja przedstawia muzyków w strojach renesansowych, ubierani są w wyszukane i jaskrawo kolorowe szaty, suknie i ornaty. Instrumenty, które pojawiają się na ilustracji to cormanuse lutnie, liry korbowe. Na środku napis: Epoki w dziejach muzyki - renesans
Ilustracja przedstawia muzyków w strojach renesansowych, ubierani są w wyszukane i jaskrawo kolorowe szaty, suknie i ornaty. Instrumenty, które pojawiają się na ilustracji to cormanuse lutnie, liry korbowe. Na środku napis: Epoki w dziejach muzyki - renesans
Epoki w dziejach muzyki - renesans
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Cechy i formy muzyki renesansowej
Renesans (inaczej odrodzenie, ok. 1450—1600) był epoką odkryć zabytków starożytnych, co wpłynęło na zainteresowanie antykiem i nawiązaniem do niego w wielu dziedzinach kultury. W muzyce zwracano uwagę na związek słowa i melodii oraz harmonię. Popularnością cieszyły się: motetMotetmotet i mszaMszamsza oraz madrygałMadrygałmadrygał. Znaczenie w rozwoju muzyki miały Niderlandy, które wpłynęły na jej charakter w innych państwach. Muzyka towarzyszyła zarówno życiu religijnemu jak i świeckiemu – popularność grania i śpiewania wpłynęła na zatarcie granic pomiędzy formą artystyczną a ludową. Znaną formą wokalną o świeckim charakterze była m. in. frottolaFrottolafrottola.
RpgtX3mhMqjUB
Ćwiczenie 1
Wskaż te zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Renesans to epoka, która nastąpiła po starożytności, 2. Znaczącą rolę w kształtowaniu się muzyki renesansowej miały kraje niderlandzkie, 3. Renesans nawiązywał do dorobku antyku, 4. W renesansie rozwijał się głównie chorał gregoriański.
Zaznacz te zdania, które są prawdziwe.
Renesans to epoka, która nastąpiła po starożytności.
Znaczącą rolę w kształtowaniu się muzyki renesansowej miały kraje niderlandzkie.
Renesans nawiązywał do dorobku antyku.
W renesansie rozwijał się głównie chorał gregoriański.
R655uaUo4MtKW
Ćwiczenie 2
Wskaż nazwę świeckiej formy wokalnej, która była powszechnie uprawiana w renesansie. Możliwe odpowiedzi: 1. Frotolla, 2. Chorał gregoriański, 3. Msza
Najwięksi kompozytorzy renesansowi
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Giovanni Pierluigi da Palestrina (czytaj: Dżowanni Pierluidżi, ok. 1525‑1594) należy do najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów renesansu. Był czołowym przedstawicielem szkoły rzymskiejSzkoła rzymskaszkoły rzymskiej, kapelmistrzemKapelmistrzkapelmistrzem oraz członkiem Kapeli Sykstyńskiej (Cappella Sistina ) [czytaj: kapela sisztina] lub Cappella Pontificia) [czytaj [kapela pontificzia] w Bazylice św. Piotra, wykonującej dla papieża utwory a cappellaA cappellaa cappella. Palestrina prowadził także próby chóru chłopięcego.
R1aufYZrBf4yk1
Fotografia ukazuje Bazylikę św. Piotra - rzymskokatolicka bazylika na Watykanie, zbudowana w latach 1506–1626, na miejscu starszej bazyliki wczesnochrześcijańskiej, fundacji cesarza Konstantyna Wielkiego. Bazylika watykańska jest drugim co do wielkości kościołem na świecie. Na fotografii widać bardzo wystawny budynek z wieloma fasadami i kolumnami. Kolorystyka budynku jest jasna, piaskowa.
Bazylika św. Piotra, newsitaliane.it, CC BY 3.0
R1QVT5LVAL6K7
Fotografia ukazuje fragment budynku Kaplicy Sykstyńskiej – papieska kaplica w Pałacu Watykańskim. Jest to prostokątne pomieszczenie o długości 40,93 m, szerokości 13,41 m i wysokości 20,70 m. Przykrywa je sklepienie kolebkowe z lunetami. Dzieli je ażurowa balustrada wykonana przez Mino da Fiesole.
Widok na kaplicę Sykstyńską
Źródło: wordpress.com, licencja: CC BY 3.0.
Palestrina był śpiewakiem w chórze kościoła Santa Maria Maggiore [czytaj: santa marija madżiore] w Rzymie. Pomimo braku święceń, które wymagane były do objęcia posady kapelmistrza w kościele św. Piotra, kompozytor został nim pod wpływem decyzji papieża Juliusza III. Twórczość Palestriny to głównie wielogłosowe utwory przeznaczone na chór a cappella. Napisał ok. 950 utworów, które niemal wszystkie są muzyką kościelną. Genialna muzyka Palestriny uznawana jest za największe osiągnięcie epoki.
Polecenie 1
Wysłuchaj fragmentu utworu, a następnie spróbuj określić własnymi słowami jego charakter. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R12KhqFFZ592X
Utwór „Sicut cervus” [czytaj: sikut cerwus] autorstwa Giovanniego Pierluigi da Palestriny [czytaj: dżiowaniego pierluidżi da palestriny] w wykonaniu Chóru Kaplicy Sykstyńskiej pod batutą Massimo Palombelli [czytaj: massimo palombelli]. Fragment trwający 43 sekundy. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie, wykonywana a cappella w wolnym tempie. Utwór jest śpiewany w układzie czterogłosowym. Ma mocno monumentalne brzmienie, charakterystyczne dla epoki renesansu.
Utwór „Sicut cervus” [czytaj: sikut cerwus] autorstwa Giovanniego Pierluigi da Palestriny [czytaj: dżiowaniego pierluidżi da palestriny] w wykonaniu Chóru Kaplicy Sykstyńskiej pod batutą Massimo Palombelli [czytaj: massimo palombelli]. Fragment trwający 43 sekundy. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie, wykonywana a cappella w wolnym tempie. Utwór jest śpiewany w układzie czterogłosowym. Ma mocno monumentalne brzmienie, charakterystyczne dla epoki renesansu.
Giovanni Pierluigi da Palestrina [czytaj: dżiowani pierluidżi da palestrina], „Sicut cervus” [czytaj: sikut cerwus] (fragment), wykonanie: Chór Kaplicy Sykstyńskiej, dyrygent Massimo Palombella [czytaj: massimo palombella], online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Chór Kaplicy Sykstyńskiej, Giovanni Pierluigi da Palestrina, „Sicut cervus” [czytaj: sikut cerwus] (fragment), licencja: CC BY 3.0.
Giovanni Pierluigi da Palestrina [czytaj: dżiowani pierluidżi da palestrina], „Sicut cervus” [czytaj: sikut cerwus] (fragment), wykonanie: Chór Kaplicy Sykstyńskiej, dyrygent Massimo Palombella [czytaj: massimo palombella], online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Chór Kaplicy Sykstyńskiej, Giovanni Pierluigi da Palestrina, „Sicut cervus” [czytaj: sikut cerwus] (fragment), licencja: CC BY 3.0.
Utwór „Sicut cervus” [czytaj: sikut cerwus] autorstwa Giovanniego Pierluigi da Palestriny [czytaj: dżiowaniego pierluidżi da palestriny] w wykonaniu Chóru Kaplicy Sykstyńskiej pod batutą Massimo Palombelli [czytaj: massimo palombelli]. Fragment trwający 43 sekundy. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie, wykonywana a cappella w wolnym tempie. Utwór jest śpiewany w układzie czterogłosowym. Ma mocno monumentalne brzmienie, charakterystyczne dla epoki renesansu.
R1Lg1yOJVIcwp
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Opisz własnymi słowami pojęcie kanonu. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rm6xPDoJ2xMBK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1IvcUPQpIsqu
Ćwiczenie 3
Posegreguj informacje na temat działalności Palestriny na prawdziwe i fałszywe.
Posegreguj informacje na temat działalności Palestriny na prawdziwe i fałszywe.
RYECrVZ49UsDa
Ćwiczenie 4
Wskaż liczbę dzieł, wchodzących w skład twórczości Palestriny. Możliwe odpowiedzi: 1. ok. 2000, 2. ok. 950, 3. ok. 100, 4. ok. 525.
Najbardziej rozpoznawalnym dziełem Palestriny jest Missa Papae Marcelli [czytaj: missa papae marczelli], sześciogłosowa mszaMszamsza skomponowana dla papieża Marcelina II. Wg legendy hierarchowie soboru trydenckiego po usłyszeniu tej mszy, wskazali styl Palestriny za wzorcowy styl polifoniiPolifoniapolifonii Kościoła katolickiego.
Polecenie 2
Posłuchaj dwóch części mszy: Kyrie i Sanctus. Zwróć uwagę na melodie i współbrzmienia poszczególnych głosów.
Polecenie 2
Przeczytaj opis dwóch fragmentów mszy.
R1PpqpLsjeWxe
lustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu „Missa Papae Marcelli, Sanctus‑Benedictus”. Na górze duży napis „Sanctus". Na dole sześć pięciolinii, spiętych jedną klamrą. Pięciolinie opisane Soprano 1, Soprano 2, Contralto 1, Contralto 2, Bass 1, Bass 2. Na pięcioliniach nuty. Pod nutami zapisany tekst, w różnym czasie w różnych głosach napisane kilkukrotnie Sanctus. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Sanctus‑Benedictus z mszy Missa Papae Marcelli, autorstwa Giovanniego Pierlugi da Palestriny.
Wykonawca: The Choir Of Westminster Abbey, dyr. Simon Preston.
Źródło: Palestrina: Missa Papae Marcelli / Allegri: Miserere oraz zostanie odtworzony utwór muzyczny. Utwór a cappella, na sześć głosów, śpiewają mężczyźni i kobiety. Głosy śpiewają różne melodie, w różnym czasie realizują tekst. Najbardziej ruchliwym głosem, wykonującym na jednej sylabie tekstu bardzo dużo nut, jest głos najwyższy - sopran I. Głosy mijają się, w różnym czasie, przejmują wiodącą rolę. Utwór jest uroczysty, radosny, w czasie tekstu Hossanna in exelsis przypomina trochę wiwatujących ludzi.
lustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu „Missa Papae Marcelli, Sanctus‑Benedictus”. Na górze duży napis „Sanctus". Na dole sześć pięciolinii, spiętych jedną klamrą. Pięciolinie opisane Soprano 1, Soprano 2, Contralto 1, Contralto 2, Bass 1, Bass 2. Na pięcioliniach nuty. Pod nutami zapisany tekst, w różnym czasie w różnych głosach napisane kilkukrotnie Sanctus. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Sanctus‑Benedictus z mszy Missa Papae Marcelli, autorstwa Giovanniego Pierlugi da Palestriny.
Wykonawca: The Choir Of Westminster Abbey, dyr. Simon Preston.
Źródło: Palestrina: Missa Papae Marcelli / Allegri: Miserere oraz zostanie odtworzony utwór muzyczny. Utwór a cappella, na sześć głosów, śpiewają mężczyźni i kobiety. Głosy śpiewają różne melodie, w różnym czasie realizują tekst. Najbardziej ruchliwym głosem, wykonującym na jednej sylabie tekstu bardzo dużo nut, jest głos najwyższy - sopran I. Głosy mijają się, w różnym czasie, przejmują wiodącą rolę. Utwór jest uroczysty, radosny, w czasie tekstu Hossanna in exelsis przypomina trochę wiwatujących ludzi.
Giovanni Pierluigi da Palestrina, Missa Papae Marcelli, Kyrie
Źródło: zpe.gov.pl.
Orlando di Lasso
Innym twórcą renesansowym był Orlando di Lasso (1532 – 1594), który tworzył we Włoszech i Francji. Ostatnie trzydzieści dziewięć lat życia spędził w Monachium, gdzie pełnił funkcję kapelmistrza orkiestry, uważanej za najlepszą w Europie. W jego repertuarze można znaleźć muzykę kościelną oraz świecką. Pozostawił po sobie imponujący dorobek twórczy, około 2000 utworów w tym ok. 1200 motetówMotetmotetów, liczne mszeMszamsze, włoskie madrygałyMadrygałmadrygały, francuskie chansonChansonchanson [czytaj: szansą] i niemieckie LiederLiederLieder [czytaj: lida], Twórczość artysty uważana jest za kulminacyjny punkt rozwoju renesansowej szkoły niderlandzkiejSzkoła niderlandzkaszkoły niderlandzkiej. Jego doskonała pod względem technicznym twórczość jest syntezą osiągnięć kilku pokoleń renesansowych kompozytorów.
Polecenie 3
Świeckie utwory Orlando di Lasso mają rozrywkowy a nawet żartobliwy charakter, w których kompozytor bawi się muzyką i tekstem. Kompozytor wprowadza efekty ilustrujące odgłosy natury. Stosuje też sylaby naśladujące czynności, jak np. w madrygaleMadrygałmadrygaleMatona mia cara [czytaj: maton mija kara] - „don, don, don, diri, diri don” ma kojarzyć się szarpaniem strun lutni. Posłuchaj tego madrygału pod kątem ilustracyjności.
R1IOfSGmwbWD7
lustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu „Matona mia cara”. Na górze ilustracji tytuł utworu. Poniżej dwanaście pięciolinii, połączonych klamrami po sześć. Nuty w poszczególnych głosach zapisane są w przybliżeniu w tym samym rytmie. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawi się napis: Utwór:
lustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu „Matona mia cara”. Na górze ilustracji tytuł utworu. Poniżej dwanaście pięciolinii, połączonych klamrami po sześć. Nuty w poszczególnych głosach zapisane są w przybliżeniu w tym samym rytmie. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawi się napis: Utwór:
<span lang='it">Orlando di Lasso, Matona mia cara
Źródło: zpe.gov.pl.
Polecenie 3
Rwzp95PrIdxIq
Świeckie utwory Orlando di Lasso mają rozrywkowy a nawet żartobliwy charakter, w których kompozytor bawi się muzyką i tekstem. Kompozytor wprowadza efekty ilustrujące odgłosy natury. Stosuje też sylaby naśladujące czynności, jak np. w madrygale Matona mia cara - „don, don, don, diri, diri don” ma kojarzyć się szarpaniem strun lutni. Zaproponuj inne sylaby naśladujące dźwięki dwóch dowolnych instrumentów. Pomysły zapisz w ramce.
Ćwiczenie 5
Wysłuchaj nagrania i zaznacz kompozytora dzieła.
R3UThAzauuhe2
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu "Missa Papae Marcelli, Kyrie". Sześć pięciolinii spiętych jedną klamrą. Pięciolinie opisane Soprano 1, Soprano 2, Contralto 1, Contralto 2, Bass 1, Bass 2. Na pięcioliniach nuty. Pod nutami zapisany tekst, w różnym czasie w różnych głosach napisane Kyrie eleison. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: utwór do ćwiczenia oraz zostanie odtworzona muzyka. Utwór a cappella, na sześć głosów, śpiewają mężczyźni i kobiety. Głosy śpiewają różne melodie, w różnym czasie realizują tekst najpierw: Kyrie eleison, później Christe eleison. Brzmi to trochę tak jakby głosy mijały się i nawzajem ścigały. Utwór jest uroczysty, spokojny, modlitewny.
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu "Missa Papae Marcelli, Kyrie". Sześć pięciolinii spiętych jedną klamrą. Pięciolinie opisane Soprano 1, Soprano 2, Contralto 1, Contralto 2, Bass 1, Bass 2. Na pięcioliniach nuty. Pod nutami zapisany tekst, w różnym czasie w różnych głosach napisane Kyrie eleison. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: utwór do ćwiczenia oraz zostanie odtworzona muzyka. Utwór a cappella, na sześć głosów, śpiewają mężczyźni i kobiety. Głosy śpiewają różne melodie, w różnym czasie realizują tekst najpierw: Kyrie eleison, później Christe eleison. Brzmi to trochę tak jakby głosy mijały się i nawzajem ścigały. Utwór jest uroczysty, spokojny, modlitewny.
Zapis nutowy utworu "Missa Papae Marcelli, Kyrie"
Źródło: zpe.gov.pl.
RFDpivQt66mPD
Zapoznaj się z informacjami, dotyczącymi powyższego nagrania i wskaż kompozytora dzieła. Możliwe odpowiedzi: 1. Giovanni Pierluigi da Palestrina, 2. Orlando di Lasso, 3. Autor nieznany.
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Orlando di Lasso
Autor nieznany
R1aMkxmoORkJO
Ćwiczenie 5
Wskaż zdania prawdziwe na temat utworu "Missa Papae Marcelli"
Rsq7A5lo7pmqQ
Ćwiczenie 6
Wskaż prawdziwe informacje na temat Orlando di Lasso.
Polecenie 4
Na podstawie wysłuchanego fragmentu utworu, spróbuj określić instrument wykonujący melodię. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Rrb3vknSK5OlF
Utwór pod tytułem „O la o che bon echo” [czytaj: o la cze bon eko] autorstwa Orlando di Lasso w wykonaniu zespołu Ensemble Bach, Blech & Blues [czytaj: ansambl bach, bleś, blus]. Fragment trwający 40 sekund. Kompozycja w zamierzeniu była przeznaczona na głosy ludzkie, jednak przytoczony fragment został zaaranżowany instrumentalnie i wykonany przez instrumenty dęte. Utwór ma podniosły, uroczysty charakter i jest wykonywany w niespiesznym tempie.
Utwór pod tytułem „O la o che bon echo” [czytaj: o la cze bon eko] autorstwa Orlando di Lasso w wykonaniu zespołu Ensemble Bach, Blech & Blues [czytaj: ansambl bach, bleś, blus]. Fragment trwający 40 sekund. Kompozycja w zamierzeniu była przeznaczona na głosy ludzkie, jednak przytoczony fragment został zaaranżowany instrumentalnie i wykonany przez instrumenty dęte. Utwór ma podniosły, uroczysty charakter i jest wykonywany w niespiesznym tempie.
Orlando di Lasso, „O la o che bon echo” [czytaj: o la cze bon eko] (fragment), wykonanie Ensemble Bach, Blech & Blues [czytaj: ansambl bach, bleś, blus], online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Blech & Blues, Ensemble Bach, Orlando di Lasso, „O la o che bon echo” (fragment), licencja: CC BY 3.0.
Orlando di Lasso, „O la o che bon echo” [czytaj: o la cze bon eko] (fragment), wykonanie Ensemble Bach, Blech & Blues [czytaj: ansambl bach, bleś, blus], online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Blech & Blues, Ensemble Bach, Orlando di Lasso, „O la o che bon echo” (fragment), licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „O la o che bon echo” [czytaj: o la cze bon eko] autorstwa Orlando di Lasso w wykonaniu zespołu Ensemble Bach, Blech & Blues [czytaj: ansambl bach, bleś, blus]. Fragment trwający 40 sekund. Kompozycja w zamierzeniu była przeznaczona na głosy ludzkie, jednak przytoczony fragment został zaaranżowany instrumentalnie i wykonany przez instrumenty dęte. Utwór ma podniosły, uroczysty charakter i jest wykonywany w niespiesznym tempie.
RGpSVebwk9KK6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
Scharakteryzuj krótko własnymi słowami (maksymalnie 2‑3 zdania) pojęcie imitacji w muzyce.
RwwKseopK5t0q
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Faktura polifoniczna
Na początku warto wyjaśnić, czym w ogóle różni się faktura homofoniczna od polifonicznej.
Homofonia to rodzaj faktury, w której jedna z melodii odgrywa pierwszoplanową rolę w stosunku do pozostałych głosów z akompaniamentuAkompaniamentakompaniamentuharmonicznegoHarmonicznyharmonicznego, który występuje w postaci pionów akordowychAkordakordowych lub figuracjiFiguracjafiguracji. Melodia ta zazwyczaj umieszczona jest w najwyższym głosie. W utworach chóralnych a cappella o fakturze homofonicznej rytmika w poszczególnych głosach jest zsynchronizowana. Poprzez taki rodzaj budowy utworu, melodię taką łatwo jest wyodrębnić i zapamiętać.
Polifonia to technika, która polega na równoczesnym prowadzeniu wielu linii melodycznych. Na przestrzeni wieków wykształciło się wiele rodzajów polifonii zależnie od linii melodycznych i ich zależności względem siebie. W takiej fakturze już trudniej wyodrębnić i zanucić tzw. szeroko rozumianą „melodię”, ponieważ żaden z głosów nie ma funkcji dominującej, tak jak w homofonii. Wyobraź sobie, że w drugiej połowie XVI wieku mistrzowie polifonii pisali nawet 32 - głosowe utwory. Nietrudno więc zrozumieć, że wyodrębnienie melodii jednego z głosów w gąszczu pozostałych jest arcytrudnym zadaniem.
Generalnie podczas odtwarzania utworu, staraj się wsłuchać w poszczególne głosy i rozpoznać, w jakiej fakturze zostały napisane. Staraj się również rozpoznać aparat wykonawczy oraz rodzaje głosów wokalistów.
Przed Tobą motet - utwór polifoniczny charakterystyczny dla średniowiecza i renesansu. W tych epokach był czynnikiem decydującym o rozwoju techniki wielogłosowej. Jest to jedna z najstarszych wielogłosowych form wokalnych. Z francuskiego le mot znaczy słowo. Wytęż słuch i postaraj się śledzić melodie w poszczególnych głosach renesansowego motetu, którego kompozytorem jest Giovanni Pierluigi da Palestrina. Podczas soboru trydenckiego styl, w jakim pisał Palestrina, tzw. styl osservato [czytaj: osserwato] (surowy), uznano za oficjalny styl wielogłosowej muzyki kościelnej.
R7fW8zqGnnoJc
Ilustracja interaktywna przedstawia Giovanniego Pierluigiego da Palestrina, włoskiego kompozytora epoki renesansu. Widoczny jest starszy mężczyzna, trzymający w ręce pióro. Przed nim biała kartka. Mężczyzna siedzi na ozdobnym krześle. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetli się napis: Sicut cervus autorstwa Giovanniego Pierluigi da Palestriny, Wykonawca: Sistine Chapel Choir, Massimo Palombella oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wielogłosowy utwór, kolejno dołączają się głosy. Rozpoczyna głos męski, później dochodzą po kolei głosy żeńskie i męskie. Głosy śpiewają różne melodie, żadna z nich nie jest najważniejsza. Tekst wypowiadają w różnym czasie. Muzyka jest spokojna, modlitewna, natchniona.
Ilustracja interaktywna przedstawia Giovanniego Pierluigiego da Palestrina, włoskiego kompozytora epoki renesansu. Widoczny jest starszy mężczyzna, trzymający w ręce pióro. Przed nim biała kartka. Mężczyzna siedzi na ozdobnym krześle. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetli się napis: Sicut cervus autorstwa Giovanniego Pierluigi da Palestriny, Wykonawca: Sistine Chapel Choir, Massimo Palombella oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wielogłosowy utwór, kolejno dołączają się głosy. Rozpoczyna głos męski, później dochodzą po kolei głosy żeńskie i męskie. Głosy śpiewają różne melodie, żadna z nich nie jest najważniejsza. Tekst wypowiadają w różnym czasie. Muzyka jest spokojna, modlitewna, natchniona.
Orlando di lasso, Matona mia cara
Źródło: zpe.gov.pl.
Polecenie 5
Wysłuchaj fragmentu utworu i określ aparat wykonawczy. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RIAuBldUXKhKb
Utwór„La Guerre” [czytaj: la głer], którego autorem jest Clément Jannequin [czytaj: klemą żanekie] w wykonaniu chórów La Capella Retalde Catalunya [czytaj: la kapella retalde katalunia] oraz Panagiotis Neochoritis [czytaj: panagiotis neokoritis] pod batutą Jordiego Savalla [czytaj: żordiego savaja]. Fragment trwający 40 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie, wykonywana a cappella w średnio szybkim tempie. Utwór jest śpiewany w układzie czterogłosowym. Ma dość pogodny, miejscami wręcz wesoły nastrój oraz charakterystyczne dla epoki renesansu majestatyczne brzmienie.
Utwór„La Guerre” [czytaj: la głer], którego autorem jest Clément Jannequin [czytaj: klemą żanekie] w wykonaniu chórów La Capella Retalde Catalunya [czytaj: la kapella retalde katalunia] oraz Panagiotis Neochoritis [czytaj: panagiotis neokoritis] pod batutą Jordiego Savalla [czytaj: żordiego savaja]. Fragment trwający 40 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie, wykonywana a cappella w średnio szybkim tempie. Utwór jest śpiewany w układzie czterogłosowym. Ma dość pogodny, miejscami wręcz wesoły nastrój oraz charakterystyczne dla epoki renesansu majestatyczne brzmienie.
Clément Jannequin [czytaj: klemą żanekie], „La Guerre” [czytaj: la głer] (fragment), wykonanie La Capella Retalde Catalunya [czytaj: la kapella retalde katalunia], Panagiotis Neochoritis [czytaj: panagiotis neokoritis], dyrygent: Jordi Savall [czytaj: żordi savaj] (dyrygent), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: La Capella Retalde Catalunya, Panagotis Neochoritis, Jordi Savall, Clément Jannequin, , „La Guerre” [czytaj: la głer] (fragment), licencja: CC BY 3.0.
Clément Jannequin [czytaj: klemą żanekie], „La Guerre” [czytaj: la głer] (fragment), wykonanie La Capella Retalde Catalunya [czytaj: la kapella retalde katalunia], Panagiotis Neochoritis [czytaj: panagiotis neokoritis], dyrygent: Jordi Savall [czytaj: żordi savaj] (dyrygent), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: La Capella Retalde Catalunya, Panagotis Neochoritis, Jordi Savall, Clément Jannequin, , „La Guerre” [czytaj: la głer] (fragment), licencja: CC BY 3.0.
Utwór„La Guerre” [czytaj: la głer], którego autorem jest Clément Jannequin [czytaj: klemą żanekie] w wykonaniu chórów La Capella Retalde Catalunya [czytaj: la kapella retalde katalunia] oraz Panagiotis Neochoritis [czytaj: panagiotis neokoritis] pod batutą Jordiego Savalla [czytaj: żordiego savaja]. Fragment trwający 40 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie, wykonywana a cappella w średnio szybkim tempie. Utwór jest śpiewany w układzie czterogłosowym. Ma dość pogodny, miejscami wręcz wesoły nastrój oraz charakterystyczne dla epoki renesansu majestatyczne brzmienie.
RBe5Xd9TOaX9p
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
Wyjaśnij swoimi słowami różnice pomiędzy muzyką wokalną a muzyką instrumentalną. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
ROfBz4tvr1zuY
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ROrSjJDAUle2o
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Czy w utworze "Sicut Cervus" wszystkie głosy śpiewają tekst w tym samym czasie?
Odpowiedz na pytanie: Czy w utworze "Sicut Cervus" wszystkie głosy śpiewają tekst w tym samym czasie?
R1XWrxjbIOuJr
Ćwiczenie 7
Wskaż zdanie prawdziwe.
Europejska muzyka instrumentalna w XVI wieku
Rozwój samodzielnej muzyki instrumentalnej przypada na wiek XVI. Nastąpiło to w znacznej mierze w drodze przeniesienia gatunków wokalnych na instrumenty. Ważnym ośrodkiem muzyki instrumentalnej w XVI w. była Wenecja. Tam za przyczyną Adriana Willaerta, Claudio Merula [czytaj: klaudio merula] oraz Andrei i Giovanniego Gabrielich ważną pozycję zyskały takie gatunki, jak toccataToccatatoccata, [czytaj: tokkatata] preludiumPreludiumpreludium, ricercarRicercarricercar [czytaj: riczerkar], fantazjaFantazjafantazja i canzonaCanzonacanzona [czytaj: kancona]. W muzyce angielskiej ważnym instrumentem był wirginałWirginałwirginał – typ szpinetuSzpinetszpinetu.
Szczególnie cenionym instrumentem w epoce renesansu była lutnia. Pełniła zarówno funkcję instrumentu towarzyszącego śpiewowi, jak i solowego instrumentu, na którym wykonywano preludia, ricercary i fantazje. Do najpopularniejszych wirtuozów lutni w tym okresie należał John Dowland [czytaj: Dżon dałland].
Slajd 1 z 2
R8ZpJEV09VzJo1
Zdjęcie przedstawia renesansową lutnię na białym tle. Nazwa odnosząca się do rodziny instrumentów zaliczanych do instrumentów strunowych szarpanych. Lutnia charakteryzuje się gruszkowatym kształtem pudła rezonansowego, dość szeroką i krótką szyjką, oraz główką umieszczoną pod kątem prostym w stosunku do szyjki.
Lutnia renesansowa, muzyka-muzyka.pl, CC BY 3.0
R10uMzJJPXRIc
Utwór: John Dowland, „The Frog Galliard”, wykonanie: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Utwór: John Dowland, „The Frog Galliard”, wykonanie: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Utwór: John Dowland, „The Frog Galliard”, wykonanie: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Polecenie 6
Obejrzyj film o muzyce renesansu.
R1OT56xs969yR
Film pt. Z muzyką przez wieki - renesans.
Film pt. Z muzyką przez wieki - renesans.
Z muzyką przez wieki - renesans, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Z muzyką przez wieki - renesans, licencja: CC BY 3.0.
Rv2PkoYiyS5Rl
Ćwiczenie 8
Wskaż instrumenty, na których grano w renesansie.
REO1Z3jDmjsWK
Ćwiczenie 9
Uzupełnij zdanie
Uzupełnij zdanie
RmVoEvP433WwK
Ćwiczenie 10
Wskaż największych kompozytorów renesansu.
Słownik pojęć
A cappella
A cappella
bez akompaniamentu instrumentów
Akord
Akord
współbrzmienie co najmniej trzech różnych dźwięków
Akompaniament
Akompaniament
partia instrumentalna utworu towarzysząca i podporządkowana partii głównej
Antyk
Antyk
świat starożytny, kultura starożytna
Cantus firmus
Cantus firmus
linia melodyczna utworu, będąca podstawą kompozycji wielogłosowej
Canzona
Canzona
świecka pieśń wielogłosowa, popularna we Włoszech w XVI w.
Chanson
Chanson
pieśń francuska
Fantazja
Fantazja
utwór muzyczny o swobodnej budowie, nawiązujący do innych form muzycznych
Figuracja
Figuracja
wprowadzenie do kompozycji rozdrobnionych wartości rytmicznych urozmaicających melodię
Frottola
Frottola
wesoła piosenka, popularna we Włoszech na przełomie XV i XVI w.
Harmonia
Harmonia
sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym
Harmoniczny
Harmoniczny
zbudowany na zasadach harmonii muzycznej
Kapelmistrz
Kapelmistrz
muzyk kierujący dawniej orkiestrą, chórem lub kapelą na dworze królewskim lub magnackim
Lieder
Lieder
pieśni niemieckie
Madrygał
Madrygał
dawny wielogłosowy utwór wokalny
Motet
Motet
utwór wokalny, polifoniczny, oparty zwykle na łacińskim tekście religijnym
Msza
Msza
utwór muzyczny oparty na tekście mszy
Polifonia
Polifonia
muzyka mająca wiele linii melodycznych współbrzmiących ze sobą
Preludium
Preludium
samodzielny, krótki utwór instrumentalny
Ricercar
Ricercar
utwór na zespół instrumentalny lub instrument solo (lutnia, organy)
Szkoła niderlandzka
Szkoła niderlandzka
określenie kilku pokoleń kompozytorów pochodzących przeważnie z Flandrii, północnej Francji (Cambrai) lub Burgundii (Dijon), działających w XV i XVI w. w różnych ośrodkach europejskich
Szkoła rzymska
Szkoła rzymska
kilka generacji kompozytorów działających od XV do połowy XVIII w. w Rzymie (częściowo tam wykształconych), kultywujących styl polifonii wokalnej a cappella, gł. na gruncie muzyki liturgicznej (reprezentatywnymi gatunkami i formami muz. były: msza, motet, psalm, requiem); (...) najwybitniejszym przedstawicielem — G.P. da Palestrina, odmiana klawesynu instrument muzyczny z XVI–XVIII w.
Szpinet
Szpinet
odmiana klawesynu
Technika kompozytorska
Technika kompozytorska
sposób organizowania elementów dzieła muzycznego
Toccata
Toccata
utwór muzyczny o charakterze improwizacyjnym, przeznaczony na instrument klawiszowy
Wirginał
Wirginał
mały klawesyn w kształcie podłużnej skrzyni bez nóżek