RJfGdBTNLMwHp1
Ilustracja przedstawia muzyków w strojach renesansowych, ubierani są w wyszukane i jaskrawo kolorowe szaty, suknie i ornaty. Instrumenty, które pojawiają się na ilustracji to cormanuse lutnie, liry korbowe. Na środku napis: Epoki w dziejach muzyki - renesans

Epoki w dziejach muzyki - renesans

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Cechy i formy muzyki renesansowej

Renesans (inaczej odrodzenie, ok. 1450—1600) był epoką odkryć zabytków starożytnych, co wpłynęło na zainteresowanie antykiem i nawiązaniem do niego w wielu dziedzinach kultury. W muzyce zwracano uwagę na związek słowa i melodii oraz harmonię. Popularnością cieszyły się: motetMotetmotetmszaMszamsza oraz madrygałMadrygałmadrygał. Znaczenie w rozwoju muzyki miały Niderlandy, które wpłynęły na jej charakter w innych państwach. Muzyka towarzyszyła zarówno życiu religijnemu jak i świeckiemu – popularność grania i śpiewania wpłynęła na zatarcie granic pomiędzy formą artystyczną a ludową. Znaną formą wokalną o świeckim charakterze była m. in. frottolaFrottolafrottola.

RpgtX3mhMqjUB
Ćwiczenie 1
Wskaż te zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Renesans to epoka, która nastąpiła po starożytności, 2. Znaczącą rolę w kształtowaniu się muzyki renesansowej miały kraje niderlandzkie, 3. Renesans nawiązywał do dorobku antyku, 4. W renesansie rozwijał się głównie chorał gregoriański.
R655uaUo4MtKW
Ćwiczenie 2
Wskaż nazwę świeckiej formy wokalnej, która była powszechnie uprawiana w renesansie. Możliwe odpowiedzi: 1. Frotolla, 2. Chorał gregoriański, 3. Msza

Najwięksi kompozytorzy renesansowi

Giovanni Pierluigi da Palestrina

Giovanni Pierluigi da Palestrina (czytaj: Dżowanni Pierluidżi, ok. 1525‑1594) należy do najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów renesansu. Był czołowym przedstawicielem szkoły rzymskiejSzkoła rzymskaszkoły rzymskiejkapelmistrzemKapelmistrzkapelmistrzem oraz członkiem Kapeli Sykstyńskiej (Cappella Sistina ) [czytaj: kapela sisztina] lub Cappella Pontificia) [czytaj [kapela pontificzia] w Bazylice św. Piotra, wykonującej dla papieża utwory a cappellaA cappellaa cappella. Palestrina prowadził także próby chóru chłopięcego.

R1aufYZrBf4yk1
Bazylika św. Piotra, newsitaliane.it, CC BY 3.0
R1QVT5LVAL6K7
Widok na kaplicę Sykstyńską
Źródło: wordpress.com, licencja: CC BY 3.0.

Palestrina był śpiewakiem w chórze kościoła Santa Maria Maggiore [czytaj: santa marija madżiore] w Rzymie. Pomimo braku święceń, które wymagane były do objęcia posady kapelmistrza w kościele św. Piotra, kompozytor został nim pod wpływem decyzji papieża Juliusza III. Twórczość Palestriny to głównie wielogłosowe utwory przeznaczone na chór a cappella. Napisał ok. 950 utworów, które niemal wszystkie są muzyką kościelną. Genialna muzyka Palestriny uznawana jest za największe osiągnięcie epoki.

Polecenie 1

Wysłuchaj fragmentu utworu, a następnie spróbuj określić własnymi słowami jego charakter. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R12KhqFFZ592X
Utwór „Sicut cervus” [czytaj: sikut cerwus] autorstwa Giovanniego Pierluigi da Palestriny [czytaj: dżiowaniego pierluidżi da palestriny] w wykonaniu Chóru Kaplicy Sykstyńskiej pod batutą Massimo Palombelli [czytaj: massimo palombelli]. Fragment trwający 43 sekundy. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie, wykonywana a cappella w wolnym tempie. Utwór jest śpiewany w układzie czterogłosowym. Ma mocno monumentalne brzmienie, charakterystyczne dla epoki renesansu.
R1Lg1yOJVIcwp
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Opisz własnymi słowami pojęcie kanonu. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Rm6xPDoJ2xMBK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1IvcUPQpIsqu
Ćwiczenie 3
Posegreguj informacje na temat działalności Palestriny na prawdziwe i fałszywe.
RYECrVZ49UsDa
Ćwiczenie 4
Wskaż liczbę dzieł, wchodzących w skład twórczości Palestriny. Możliwe odpowiedzi: 1. ok. 2000, 2. ok. 950, 3. ok. 100, 4. ok. 525.

Najbardziej rozpoznawalnym dziełem Palestriny jest Missa Papae Marcelli [czytaj: missa papae marczelli], sześciogłosowa mszaMszamsza skomponowana dla papieża Marcelina II. Wg legendy hierarchowie soboru trydenckiego po usłyszeniu tej mszy, wskazali styl Palestriny za wzorcowy styl polifoniiPolifoniapolifonii Kościoła katolickiego.

Polecenie 2

Posłuchaj dwóch części mszy: Kyrie i Sanctus. Zwróć uwagę na melodie i współbrzmienia poszczególnych głosów.

Polecenie 2

Przeczytaj opis dwóch fragmentów mszy.

R1PpqpLsjeWxe
lustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu „Missa Papae Marcelli, Sanctus‑Benedictus”. Na górze duży napis „Sanctus". Na dole sześć pięciolinii, spiętych jedną klamrą. Pięciolinie opisane Soprano 1, Soprano 2, Contralto 1, Contralto 2, Bass 1, Bass 2. Na pięcioliniach nuty. Pod nutami zapisany tekst, w różnym czasie w różnych głosach napisane kilkukrotnie Sanctus. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Sanctus‑Benedictus z mszy Missa Papae Marcelli, autorstwa Giovanniego Pierlugi da Palestriny. Wykonawca: The Choir Of Westminster Abbey, dyr. Simon Preston. Źródło: Palestrina: Missa Papae Marcelli / Allegri: Miserere oraz zostanie odtworzony utwór muzyczny. Utwór a cappella, na sześć głosów, śpiewają mężczyźni i kobiety. Głosy śpiewają różne melodie, w różnym czasie realizują tekst. Najbardziej ruchliwym głosem, wykonującym na jednej sylabie tekstu bardzo dużo nut, jest głos najwyższy - sopran I. Głosy mijają się, w różnym czasie, przejmują wiodącą rolę. Utwór jest uroczysty, radosny, w czasie tekstu Hossanna in exelsis przypomina trochę wiwatujących ludzi.
Giovanni Pierluigi da Palestrina, Missa Papae Marcelli, Kyrie
Źródło: zpe.gov.pl.

Orlando di Lasso

Innym twórcą renesansowym był Orlando di Lasso (1532 – 1594), który tworzył we Włoszech i Francji. Ostatnie trzydzieści dziewięć lat życia spędził w Monachium, gdzie pełnił funkcję kapelmistrza orkiestry, uważanej za najlepszą w Europie. W jego repertuarze można znaleźć muzykę kościelną oraz świecką. Pozostawił po sobie imponujący dorobek twórczy, około 2000 utworów w tym ok. 1200 motetówMotetmotetów, liczne mszeMszamsze, włoskie madrygałyMadrygałmadrygały, francuskie chansonChansonchanson [czytaj: szansą] i niemieckie LiederLiederLieder [czytaj: lida], Twórczość artysty uważana jest za kulminacyjny punkt rozwoju renesansowej szkoły niderlandzkiejSzkoła niderlandzkaszkoły niderlandzkiej. Jego doskonała pod względem technicznym twórczość jest syntezą osiągnięć kilku pokoleń renesansowych kompozytorów.

Polecenie 3

Świeckie utwory Orlando di Lasso mają rozrywkowy a nawet żartobliwy charakter, w których kompozytor bawi się muzyką i tekstem. Kompozytor wprowadza efekty ilustrujące odgłosy natury. Stosuje też sylaby naśladujące czynności, jak np. w madrygaleMadrygałmadrygale Matona mia cara [czytaj: maton mija kara] - „don, don, don, diri, diri don” ma kojarzyć się szarpaniem strun lutni. Posłuchaj tego madrygału pod kątem ilustracyjności.

R1IOfSGmwbWD7
lustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu „Matona mia cara”. Na górze ilustracji tytuł utworu. Poniżej dwanaście pięciolinii, połączonych klamrami po sześć. Nuty w poszczególnych głosach zapisane są w przybliżeniu w tym samym rytmie. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, pojawi się napis: Utwór:
<span lang='it">Orlando di Lasso, Matona mia cara
Źródło: zpe.gov.pl.
Polecenie 3
Rwzp95PrIdxIq
Świeckie utwory Orlando di Lasso mają rozrywkowy a nawet żartobliwy charakter, w których kompozytor bawi się muzyką i tekstem. Kompozytor wprowadza efekty ilustrujące odgłosy natury. Stosuje też sylaby naśladujące czynności, jak np. w madrygale Matona mia cara - „don, don, don, diri, diri don” ma kojarzyć się szarpaniem strun lutni. Zaproponuj inne sylaby naśladujące dźwięki dwóch dowolnych instrumentów. Pomysły zapisz w ramce.
Ćwiczenie 5

Wysłuchaj nagrania i zaznacz kompozytora dzieła.

R3UThAzauuhe2
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu "Missa Papae Marcelli, Kyrie". Sześć pięciolinii spiętych jedną klamrą. Pięciolinie opisane Soprano 1, Soprano 2, Contralto 1, Contralto 2, Bass 1, Bass 2. Na pięcioliniach nuty. Pod nutami zapisany tekst, w różnym czasie w różnych głosach napisane Kyrie eleison. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: utwór do ćwiczenia oraz zostanie odtworzona muzyka. Utwór a cappella, na sześć głosów, śpiewają mężczyźni i kobiety. Głosy śpiewają różne melodie, w różnym czasie realizują tekst najpierw: Kyrie eleison, później Christe eleison. Brzmi to trochę tak jakby głosy mijały się i nawzajem ścigały. Utwór jest uroczysty, spokojny, modlitewny.
Zapis nutowy utworu "Missa Papae Marcelli, Kyrie"
Źródło: zpe.gov.pl.
RFDpivQt66mPD
Zapoznaj się z informacjami, dotyczącymi powyższego nagrania i wskaż kompozytora dzieła. Możliwe odpowiedzi: 1. Giovanni Pierluigi da Palestrina, 2. Orlando di Lasso, 3. Autor nieznany.
R1aMkxmoORkJO
Ćwiczenie 5
Wskaż zdania prawdziwe na temat utworu "Missa Papae Marcelli"
Rsq7A5lo7pmqQ
Ćwiczenie 6
Wskaż prawdziwe informacje na temat Orlando di Lasso.
Polecenie 4

Na podstawie wysłuchanego fragmentu utworu, spróbuj określić instrument wykonujący melodię. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Rrb3vknSK5OlF
Utwór pod tytułem „O la o che bon echo” [czytaj: o la cze bon eko] autorstwa Orlando di Lasso w wykonaniu zespołu Ensemble Bach, Blech & Blues [czytaj: ansambl bach, bleś, blus]. Fragment trwający 40 sekund. Kompozycja w zamierzeniu była przeznaczona na głosy ludzkie, jednak przytoczony fragment został zaaranżowany instrumentalnie i wykonany przez instrumenty dęte. Utwór ma podniosły, uroczysty charakter i jest wykonywany w niespiesznym tempie.
RGpSVebwk9KK6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Scharakteryzuj krótko własnymi słowami (maksymalnie 2‑3 zdania) pojęcie imitacji w muzyce.

RwwKseopK5t0q
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Faktura polifoniczna

Na początku warto wyjaśnić, czym w ogóle różni się faktura homofoniczna od polifonicznej.

Homofonia to rodzaj faktury, w której jedna z melodii odgrywa pierwszoplanową rolę w stosunku do pozostałych głosów z akompaniamentuAkompaniamentakompaniamentu harmonicznegoHarmonicznyharmonicznego, który występuje w postaci pionów akordowychAkordakordowych lub figuracjiFiguracjafiguracji. Melodia ta zazwyczaj umieszczona jest w najwyższym głosie. W utworach chóralnych a cappella o fakturze homofonicznej rytmika w poszczególnych głosach jest zsynchronizowana. Poprzez taki rodzaj budowy utworu, melodię taką łatwo jest wyodrębnić i zapamiętać.

Polifonia to technika, która polega na równoczesnym prowadzeniu wielu linii melodycznych. Na przestrzeni wieków wykształciło się wiele rodzajów polifonii zależnie od linii melodycznych i ich zależności względem siebie. W takiej fakturze już trudniej wyodrębnić i zanucić tzw. szeroko rozumianą „melodię”, ponieważ żaden z głosów nie ma funkcji dominującej, tak jak w homofonii. Wyobraź sobie, że w drugiej połowie XVI wieku mistrzowie polifonii pisali nawet 32 - głosowe utwory. Nietrudno więc zrozumieć, że wyodrębnienie melodii jednego z głosów w gąszczu pozostałych jest arcytrudnym zadaniem.

Generalnie podczas odtwarzania utworu, staraj się wsłuchać w poszczególne głosy i rozpoznać, w jakiej fakturze zostały napisane. Staraj się również rozpoznać aparat wykonawczy oraz rodzaje głosów wokalistów.

Przed Tobą motet - utwór polifoniczny charakterystyczny dla średniowiecza i renesansu. W tych epokach był czynnikiem decydującym o rozwoju techniki wielogłosowej. Jest to jedna z najstarszych wielogłosowych form wokalnych. Z francuskiego le mot znaczy słowo. Wytęż słuch i postaraj się śledzić melodie w poszczególnych głosach renesansowego motetu, którego kompozytorem jest Giovanni Pierluigi da Palestrina. Podczas soboru trydenckiego styl, w jakim pisał Palestrina, tzw. styl osservato [czytaj: osserwato] (surowy), uznano za oficjalny styl wielogłosowej muzyki kościelnej.

R7fW8zqGnnoJc
Ilustracja interaktywna przedstawia Giovanniego Pierluigiego da Palestrina, włoskiego kompozytora epoki renesansu. Widoczny jest starszy mężczyzna, trzymający w ręce pióro. Przed nim biała kartka. Mężczyzna siedzi na ozdobnym krześle. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetli się napis: Sicut cervus autorstwa Giovanniego Pierluigi da Palestriny, Wykonawca: Sistine Chapel Choir, Massimo Palombella oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wielogłosowy utwór, kolejno dołączają się głosy. Rozpoczyna głos męski, później dochodzą po kolei głosy żeńskie i męskie. Głosy śpiewają różne melodie, żadna z nich nie jest najważniejsza. Tekst wypowiadają w różnym czasie. Muzyka jest spokojna, modlitewna, natchniona.
Orlando di lasso, Matona mia cara
Źródło: zpe.gov.pl.
Polecenie 5

Wysłuchaj fragmentu utworu i określ aparat wykonawczy. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RIAuBldUXKhKb
Utwór„La Guerre” [czytaj: la głer], którego autorem jest Clément Jannequin [czytaj: klemą żanekie] w wykonaniu chórów La Capella Retalde Catalunya [czytaj: la kapella retalde katalunia] oraz Panagiotis Neochoritis [czytaj: panagiotis neokoritis] pod batutą Jordiego Savalla [czytaj: żordiego savaja]. Fragment trwający 40 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie, wykonywana a cappella w średnio szybkim tempie. Utwór jest śpiewany w układzie czterogłosowym. Ma dość pogodny, miejscami wręcz wesoły nastrój oraz charakterystyczne dla epoki renesansu majestatyczne brzmienie.
RBe5Xd9TOaX9p
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wyjaśnij swoimi słowami różnice pomiędzy muzyką wokalną a muzyką instrumentalną. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

ROfBz4tvr1zuY
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ROrSjJDAUle2o
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Czy w utworze "Sicut Cervus" wszystkie głosy śpiewają tekst w tym samym czasie?
R1XWrxjbIOuJr
Ćwiczenie 7
Wskaż zdanie prawdziwe.

Europejska muzyka instrumentalna w XVI wieku

Rozwój samodzielnej muzyki instrumentalnej przypada na wiek XVI. Nastąpiło to w znacznej mierze w drodze przeniesienia gatunków wokalnych na instrumenty. Ważnym ośrodkiem muzyki instrumentalnej w XVI w. była Wenecja. Tam za przyczyną Adriana Willaerta, Claudio Merula [czytaj: klaudio merula] oraz AndreiGiovanniego Gabrielich ważną pozycję zyskały takie gatunki, jak toccataToccatatoccata, [czytaj: tokkatata] preludiumPreludiumpreludium, ricercarRicercarricercar [czytaj: riczerkar], fantazjaFantazjafantazjacanzonaCanzonacanzona [czytaj: kancona]. W muzyce angielskiej ważnym instrumentem był wirginałWirginałwirginał – typ szpinetuSzpinetszpinetu.

Szczególnie cenionym instrumentem w epoce renesansu była lutnia. Pełniła zarówno funkcję instrumentu towarzyszącego śpiewowi, jak i solowego instrumentu, na którym wykonywano preludia, ricercary i fantazje. Do najpopularniejszych wirtuozów lutni w tym okresie należał John Dowland [czytaj: Dżon dałland].

Polecenie 6

Obejrzyj film o muzyce renesansu.

R1OT56xs969yR
Film pt. Z muzyką przez wieki - renesans.
Rv2PkoYiyS5Rl
Ćwiczenie 8
Wskaż instrumenty, na których grano w renesansie.
REO1Z3jDmjsWK
Ćwiczenie 9
Uzupełnij zdanie
RmVoEvP433WwK
Ćwiczenie 10
Wskaż największych kompozytorów renesansu.

Słownik pojęć

A cappella
A cappella

bez akompaniamentu instrumentów

Akord
Akord

współbrzmienie co najmniej trzech różnych dźwięków

Akompaniament
Akompaniament

partia instrumentalna utworu towarzysząca i podporządkowana partii głównej

Antyk
Antyk

świat starożytny, kultura starożytna

Cantus firmus
Cantus firmus

linia melodyczna utworu, będąca podstawą kompozycji wielogłosowej

Canzona
Canzona

świecka pieśń wielogłosowa, popularna we Włoszech w XVI w.

Chanson
Chanson

pieśń francuska

Fantazja
Fantazja

utwór muzyczny o swobodnej budowie, nawiązujący do innych form muzycznych

Figuracja
Figuracja

wprowadzenie do kompozycji rozdrobnionych wartości rytmicznych urozmaicających melodię

Frottola
Frottola

wesoła piosenka, popularna we Włoszech na przełomie XV i XVI w.

Harmonia
Harmonia

sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym

Harmoniczny
Harmoniczny

zbudowany na zasadach harmonii muzycznej

Kapelmistrz
Kapelmistrz

muzyk kierujący dawniej orkiestrą, chórem lub kapelą na dworze królewskim lub magnackim

Lieder
Lieder

pieśni niemieckie

Madrygał
Madrygał

dawny wielogłosowy utwór wokalny

Motet
Motet

utwór wokalny, polifoniczny, oparty zwykle na łacińskim tekście religijnym

Msza
Msza

utwór muzyczny oparty na tekście mszy

Polifonia
Polifonia

muzyka mająca wiele linii melodycznych współbrzmiących ze sobą

Preludium
Preludium

samodzielny, krótki utwór instrumentalny

Ricercar
Ricercar

utwór na zespół instrumentalny lub instrument solo (lutnia, organy)

Szkoła niderlandzka
Szkoła niderlandzka

określenie kilku pokoleń kompozytorów pochodzących przeważnie z Flandrii, północnej Francji (Cambrai) lub Burgundii (Dijon), działających w XV i XVI w. w różnych ośrodkach europejskich

Szkoła rzymska
Szkoła rzymska

kilka generacji kompozytorów działających od XV do połowy XVIII w. w Rzymie (częściowo tam wykształconych), kultywujących styl polifonii wokalnej a cappella, gł. na gruncie muzyki liturgicznej (reprezentatywnymi gatunkami i formami muz. były: msza, motet, psalm, requiem); (...) najwybitniejszym przedstawicielem — G.P. da Palestrina, odmiana klawesynu instrument muzyczny z XVI–XVIII w.

Szpinet
Szpinet

odmiana klawesynu

Technika kompozytorska
Technika kompozytorska

sposób organizowania elementów dzieła muzycznego

Toccata
Toccata

utwór muzyczny o charakterze improwizacyjnym, przeznaczony na instrument klawiszowy

Wirginał
Wirginał

mały klawesyn w kształcie podłużnej skrzyni bez nóżek