Ilustracja przedstawia zdjęcie zwiniętych kartek z nutami. Temat lekcji: Piękne pieśni wielkich kompozytorów.
Ilustracja przedstawia zdjęcie zwiniętych kartek z nutami. Temat lekcji: Piękne pieśni wielkich kompozytorów.
Piękne pieśni wielkich kompozytorów
Pieśń - przypomnienie wiadomości
Pieśń to „krótki utwór wokalny do tekstu poetyckiego (na głos solo, na głos z towarzyszeniem instrumentu lub orkiestry, na wokalny zespół kameralny, na chór)”. Wyróżniamy następujące rodzaje pieśni:
religijne (np. Bogurodzica, Gaude Mater Polonia);
patriotyczne (np. Hymn do miłości Ojczyzny, Do broni bracia);
psalmy (np. Nieście chwałę mocarze, Kleszczmy rękoma);
dworskie (np. Laura i Filon, Z wysokich parnasów);
narodowe (np. Warszawianka, Ostatni mazur);
wojenne (np. Piechota, Czerwone maki na Monte Casino) czyt. Monte Kasino;
artystyczne (np. Życzenie, Pieśń wieczorna);
Wolfgang Amadeusz Mozart czyt: Wolfgang Amadeusz Mocart (1756‑1791)
Przybywaj, piękna wiosno
Polecenie 1
Zapoznaj się z tekstem pieśni „Przybywaj piękna wiosno”.
Zapoznaj się z tekstem pieśni „Przybywaj piękna wiosno”.
Zapoznaj się z tekstem pieśni „Przybywaj piękna wiosno”.
Poniżej widoczny jest tekst pieśni Przybywaj piękna wiosno. Przeczytaj go, a następnie spróbuj go zaśpiewać wzorując się na wersji z odtwarzacza.
Przybywaj piękna wiosno, uroczy ześlij nam maj, I tam, gdzie trawy rosną, znów fiołkom kwitnąć daj. Na drzewach słońca siłą zielony rozwiń liść. By znowu można było raz na przechadzkę iść. Już dość tej zimy długiej, weselsza idzie wieść, przybywa maj przecudny, by wszystkim radość nieść. Rozkwita w koło ziele, fiołki niosą woń. Odezwij się, kukułko i ty, skowronku dzwoń.
Na ilustracji interaktywnej portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na obrazie dość młody mężczyzna, raczej drobnej postury, twarz raczej pociągła, dość duży nos, wąskie usta, niebieskie oczy. Na głowie biała peruka, na wysokości ucha ułożone loki, z tyłu pozostałe włosy, związane kokardą. Ubrany w białą koszulę z koronkowym żabotem i czerwony surdut. Tło obrazu ciemne, światło pada na połowę twarzy mężczyzny. W centralnej części obrazu umieszczony jest punkt interaktywny, po jego naciśnięciu wyświetla się napis: „Sehnsucht nach dem Frühling (Przybywaj piękna wiosno)” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonawca: śpiewaczka i pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu liryczna, spokojna, pogodna pieśń w wykonaniu śpiewaczki, śpiewającej sopranem i pianisty. Pieśń ma dwie zwrotki.
Na ilustracji interaktywnej portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Na obrazie dość młody mężczyzna, raczej drobnej postury, twarz raczej pociągła, dość duży nos, wąskie usta, niebieskie oczy. Na głowie biała peruka, na wysokości ucha ułożone loki, z tyłu pozostałe włosy, związane kokardą. Ubrany w białą koszulę z koronkowym żabotem i czerwony surdut. Tło obrazu ciemne, światło pada na połowę twarzy mężczyzny. W centralnej części obrazu umieszczony jest punkt interaktywny, po jego naciśnięciu wyświetla się napis: „Sehnsucht nach dem Frühling (Przybywaj piękna wiosno)” autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta, wykonawca: śpiewaczka i pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu liryczna, spokojna, pogodna pieśń w wykonaniu śpiewaczki, śpiewającej sopranem i pianisty. Pieśń ma dwie zwrotki.
Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta
Źródło: AMFN.
Ludwig van Beethoven [czytaj: ludwig wan betowen] (1770‑1827)
Hymnem Unii Europejskiej od 1993 roku jest „Oda do radości”. Utwór ten pochodzi z finału IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, którą kompozytor skomponował prawie dwa wieki wcześniej. Beethoven napisał melodię „Ody...”, natomiast tekst zaczerpnął z poematu Fryderyka Schillera, ponieważ utożsamiał się z wizją braterstwa zawartą w jego treści. Beethoven często nazywany jest nowatorskim klasykiem, w IX symfonii jako pierwszy wprowadził głos ludzki, czyli symfonia ta stała się utworem wokalno‑instrumentalnym.
Z tego względu, że w Unii Europejskiej występuje wiele narodowości, podczas uroczystości obowiązuje wersja instrumentalna hymnu, którą opracował Herbert von Karajan. Hymn wyraża wspólne wartości państw członkowskich i nie zastępuje roli hymnów narodowych. Rękopis symfonii został wpisany w 2001 roku na listę UNESCO
Hymn Unii Europejskiej „Oda do radości” - fragment IX Symfonii do słów Fryderyka Schillera [czytaj: fryderyka szilera].
R1cHScWkubIxF
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do Radości” autorstwa kompozytora Ludwiga van Beethovena ze słowami autorstwa Fryderyka Schillera. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji D‑dur. Partytura ma jedną stronę, na której zapisano dwadzieścia cztery takty. Melodię zapisano w kluczu wiolinowym, a pod nutami zanotowano tekst, łącznie dwie zwrotki. Wszystkie dźwięki należą do oktaw razkreślnej lub małej. W pierwszym takcie w pierwszej linijce na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta fis, na drugą miarę ponownie ćwierćnuta fis, na miarę trzecią ćwierćnuta g, natomiast na czwartą miarę ćwierćnuta a. Nad taktem zapisano akord D‑dur. W drugim takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta a, na miarę drugą ćwierćnuta g, na trzecią miarę ćwierćnuta fis, a na czwartą miarę ćwierćnuta e. Nad taktem zapisano akord A‑dur. W trzecim takcie na pierwsze dwie miary zapisano po ćwierćnucie d, na miarę trzecią ćwierćnutę e, natomiast na czwartą miarę ćwierćnutę fis. Nad taktem zapisano akord D‑dur. W takcie czwartym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta z kropką fis, następnie ósemka e, a na miarę trzecią ćwierćnuta e. Na miarę czwartą zaznaczono pauzę ćwierćnutową. Nad taktem zapisano akord A‑dur. W takcie piątym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta fis, na drugą miarę ponownie ćwierćnuta fis, na miarę trzecią ćwierćnuta g, natomiast na czwartą miarę ćwierćnuta a. Nad taktem zapisano akord D‑dur. W szóstym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta a, na miarę drugą ćwierćnuta g, na trzecią miarę ćwierćnuta fis, a na czwartą miarę ćwierćnuta e. Nad taktem zapisano akord A‑dur. W siódmym takcie na pierwsze dwie miary zapisano po ćwierćnucie d, na miarę trzecią ćwierćnutę e, natomiast na czwartą miarę ćwierćnutę fis. Nad taktem zapisano akord D‑dur. W takcie ósmym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta z kropką e, następnie ósemka d, a na miarę trzecią ćwierćnuta d. Na miarę czwartą zaznaczono pauzę ćwierćnutową. Nad taktem zapisano akord A‑dur. W dziewiątym takcie na pierwsze dwie miary śpiewane są dwie ćwierćnuty e, na miarę trzecią ćwierćnuta fis, na czwartą miarę ćwierćnuta d. Nad taktem zapisano akordy: A‑dur na pierwsze dwie miary oraz D‑dur na miary trzecią oraz czwartą. W takcie dziesiątym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta e, na miarę drugą ósemki fis oraz g, na trzecią miarę ćwierćnuta fis, a na miarę czwartą ćwierćnuta d. Nad taktem zapisano akordy: A‑dur na pierwsze dwie miary oraz D‑dur na miary trzecią oraz czwartą. W takcie jedenastym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta e, na miarę drugą ósemki fis oraz g, na trzecią miarę ćwierćnuta fis, a na miarę czwartą ćwierćnuta e. Nad taktem zapisano akordy: A‑dur na pierwsze dwie miary oraz fis‑moll na miary trzecią oraz czwartą. W dwunastym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta d, na miarę drugą ćwierćnuta e, na trzecią miarę ćwierćnuta a, natomiast na miarę czwartą ćwierćnuta fis, przedłużona do kolejnego taktu. Nad taktem zapisano akordy: h‑moll na pierwszą miarę, E‑dur na miarę drugą oraz A‑dur na miary trzecią oraz czwartą. W takcie trzynastym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta fis, przedłużona z taktu poprzedniego; na drugą miarę ponownie wykonywana jest ćwierćnuta fis, na miarę trzecią ćwierćnuta g, natomiast na czwartą miarę ćwierćnuta a. Nad taktem zapisano akord D‑dur. W czternastym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta a, na miarę drugą ćwierćnuta g, na trzecią miarę ćwierćnuta fis, a na czwartą miarę ćwierćnuta e. Nad taktem zapisano akord A‑dur. W piętnastym takcie na pierwsze dwie miary zapisano po ćwierćnucie d, na miarę trzecią ćwierćnutę e, natomiast na czwartą miarę ćwierćnutę fis. Nad taktem zapisano akord D‑dur. W takcie szesnastym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta z kropką e, następnie ósemka d, a na miarę trzecią ćwierćnuta d. Na miarę czwartą zaznaczono pauzę ćwierćnutową. Nad taktem zapisano akord A‑dur. W siedemnastym takcie na pierwsze dwie miary śpiewane są dwie ćwierćnuty e, na miarę trzecią ćwierćnuta fis, na czwartą miarę ćwierćnuta d. Nad taktem zapisano akordy: A‑dur na pierwsze dwie miary oraz D‑dur na miary trzecią oraz czwartą. W takcie osiemnastym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta e, na miarę drugą ósemki fis oraz g, na trzecią miarę ćwierćnuta fis, a na miarę czwartą ćwierćnuta d. Nad taktem zapisano akordy: A‑dur na pierwsze dwie miary oraz D‑dur na miary trzecią oraz czwartą. W takcie dziewiętnastym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta e, na miarę drugą ósemki fis oraz g, na trzecią miarę ćwierćnuta fis, a na miarę czwartą ćwierćnuta e. Nad taktem zapisano akordy: A‑dur na pierwsze dwie miary oraz fis‑moll na miary trzecią oraz czwartą. W dwudziestym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta d, na miarę drugą ćwierćnuta e, na trzecią miarę ćwierćnuta a, natomiast na miarę czwartą ćwierćnuta fis, przedłużona do kolejnego taktu. Nad taktem zapisano akordy: h‑moll na pierwszą miarę, E‑dur na miarę drugą oraz A‑dur na miary trzecią oraz czwartą. W takcie dwudziestym pierwszym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta fis, przedłużona z taktu poprzedniego; na drugą miarę ponownie wykonywana jest ćwierćnuta fis, na miarę trzecią ćwierćnuta g, natomiast na czwartą miarę ćwierćnuta a. Nad taktem zapisano akord D‑dur. W dwudziestym drugim takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta a, na miarę drugą ćwierćnuta g, na trzecią miarę ćwierćnuta fis, a na czwartą miarę ćwierćnuta e. Nad taktem zapisano akord A‑dur. W dwudziestym trzecim takcie na pierwsze dwie miary zapisano po ćwierćnucie d, na miarę trzecią ćwierćnutę e, natomiast na czwartą miarę ćwierćnutę fis. Nad taktem zapisano akord D‑dur. W ostatnim, dwudziestym czwartym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta z kropką e, następnie ósemka d, a na miarę trzecią ćwierćnuta d. Na miarę czwartą zaznaczono pauzę ćwierćnutową. Nad taktem zapisano akord A‑dur.
Partytura do utworu „Oda do radości”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Oda do radości”, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Friedrich Schiller
Friedrich Schiller
O radości, iskro bogów,
kwiecie Elizejskich Pól
święta, na twym świętym progu staje
nasz natchniony chór.
Jasność twoja wszystko zaćmi,
złączy, co rozdzielił los.
Wszyscy ludzie będą braćmi tam,
gdzie twój przemówi głos.
Jasność twoja wszystko zaćmi,
złączy, co rozdzielił los.
Wszyscy ludzie będą braćmi tam,
gdzie twój przemówi głos.
Ona w sercu, w zbożu, w śpiewie,
ona w splocie ludzkich rąk,
z niej najlichszy robak czerpie,
w niej najwyższy niebios krąg.
Wstańcie ludzie, wstańcie wszędzie,
ja nowinę niosę wam:
na gwiaździstym firmamencie
bliska radość błyszczy nam.
Wstańcie ludzie, wstańcie wszędzie,
ja nowinę niosę wam:
na gwiaździstym firmamencie
bliska radość błyszczy nam.
RMSypGNgc268K
Utwór pod tytułem „Oda do Radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena ze słowami autorstwa Fryderyka Schillera. Utwór trwający 2 minuty i 17 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w dość wolnym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, uroczyste oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Utwór pod tytułem „Oda do Radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena ze słowami autorstwa Fryderyka Schillera. Utwór trwający 2 minuty i 17 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w dość wolnym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, uroczyste oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Ludwig van Beethoven, „Oda do Radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Friedrich Schiller, Ludwig van Beethoven, „Oda do Radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Ludwig van Beethoven, „Oda do Radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Friedrich Schiller, Ludwig van Beethoven, „Oda do Radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Oda do Radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena ze słowami autorstwa Fryderyka Schillera. Utwór trwający 2 minuty i 17 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w dość wolnym tempie, a jego brzmienie jest bardzo podniosłe, uroczyste oraz żywe. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
R18DvJPHzB2CG
Utwór pod tytułem „Oda do Radości (fragment IX Symfonii) – linia melodyczna oraz akompaniament”, uznawana za hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 2 minuty i 16 sekund. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w raczej szybkim tempie i ma mocno dostojny, uroczysty i żywy charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię. Autorem tekstu utworu jest Friedrich Schiller.
Utwór pod tytułem „Oda do Radości (fragment IX Symfonii) – linia melodyczna oraz akompaniament”, uznawana za hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 2 minuty i 16 sekund. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w raczej szybkim tempie i ma mocno dostojny, uroczysty i żywy charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię. Autorem tekstu utworu jest Friedrich Schiller.
Ludwig van Beethoven, „Oda do radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej - linia melodyczna oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Friedrich Schiller, Ludwig van Beethoven, „Oda do radości” – Hymn Unii Europejskiej - linia melodyczna oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Ludwig van Beethoven, „Oda do radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej - linia melodyczna oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Friedrich Schiller, Ludwig van Beethoven, „Oda do radości” – Hymn Unii Europejskiej - linia melodyczna oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Oda do Radości (fragment IX Symfonii) – linia melodyczna oraz akompaniament”, uznawana za hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 2 minuty i 16 sekund. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w raczej szybkim tempie i ma mocno dostojny, uroczysty i żywy charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię. Autorem tekstu utworu jest Friedrich Schiller.
R66Q6mtIY2qXo
Utwór pod tytułem „Oda do Radości (fragment IX Symfonii) – akompaniament”, uznawana za hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 2 minuty i 16 sekund. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w raczej szybkim tempie i ma mocno dostojny, uroczysty i żywy charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię. Autorem tekstu utworu jest Friedrich Schiller.
Utwór pod tytułem „Oda do Radości (fragment IX Symfonii) – akompaniament”, uznawana za hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 2 minuty i 16 sekund. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w raczej szybkim tempie i ma mocno dostojny, uroczysty i żywy charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię. Autorem tekstu utworu jest Friedrich Schiller.
Ludwig van Beethoven, „Oda do radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej - akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Friedrich Schiller, Ludwig van Beethoven, „Oda do radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej - akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Ludwig van Beethoven, „Oda do radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej - akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Friedrich Schiller, Ludwig van Beethoven, „Oda do radości” (fragment IX Symfonii) uznawana za Hymn Unii Europejskiej - akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Oda do Radości (fragment IX Symfonii) – akompaniament”, uznawana za hymn Unii Europejskiej autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór trwający 2 minuty i 16 sekund. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w raczej szybkim tempie i ma mocno dostojny, uroczysty i żywy charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię. Autorem tekstu utworu jest Friedrich Schiller.
Partytura „Ody do radości” na flet, dzwonki chromatyczne, klawesy (drewienka) i marakasy:
R1MdJGW96Enta
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do radości” autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji G‑dur. Partytura utworu ma jedną stronę, z zapisem szesnastu taktów. W partyturze znajdują się cztery partie: fletu, dzwonków chromatycznych, klawesów (drewienek) oraz marakasów. Flet oraz dzwonki chromatyczne zostały zapisane w kluczu wiolinowym, natomiast klawesy (drewienka) oraz marakasy w kluczu rytmicznym (perkusyjnym).
W partii fletu w pierwszej linijce w pierwszym takcie na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h, na miarę trzecią ćwierćnuta c, a na czwartą miarę ćwierćnuta d. W drugim takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę d, na miarę drugą ćwierćnutę c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę a. W takcie trzecim na pierwszą oraz drugą miarę zapisano po ćwierćnucie g, na miarę trzecią ćwierćnutę a, na czwartą miarę ćwierćnutę h. W takcie czwartym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką h, dalej ósemka a, a na miarę trzecią półnuta a.
W partii dzwonków chromatycznych w pierwszej linijce w pierwszym takcie grana jest dwa razy półnuta g, na pierwszą oraz trzecią miarę, a w takcie drugim na pierwszą oraz trzecią miarę dwa razy półnuta d. W trzecim takcie na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po półnucie g, a w takcie czwartym grana jest wyłącznie cała nuta d.
W partii klawesów (drewienek) w pierwszej linijce w pierwszych trzech taktach powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ósemki na pierwsze dwie miary oraz półnuta na miarę trzecią. W takcie czwartym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, następnie ósemka, a na miarę trzecią półnuta.
W partii marakasów w pierwszej linijce w pierwszych trzech taktach powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ćwierćnuty w takcie, równo na każdą z miar. W takcie czwartym zapisano dwie półnuty, na pierwszą oraz trzecią miarę.
W partii fletu w drugiej linijce w piątym takcie na miary pierwszą oraz trzecią grane są dwie półnuty g. W takcie szóstym zapisano dwie półnuty d, na pierwszą oraz trzecią miarę, a w takcie siódmym ponownie dwie półnuty g. W ósmym takcie na pierwszą miarę grana jest półnuta d, a na miarę trzecią półnuta g.
W partii dzwonków chromatycznych w drugiej linijce w piątym takcie na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h, na miarę trzecią ćwierćnuta c, a na czwartą miarę ćwierćnuta d. W szóstym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę d, na miarę drugą ćwierćnutę c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę a. W takcie siódmym na pierwszą oraz drugą miarę zapisano po ćwierćnucie g, na miarę trzecią ćwierćnutę a, na czwartą miarę ćwierćnutę h. W takcie ósmym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką h, dalej ósemka a, a na miarę trzecią półnuta a.
W partii klawesów (drewienek) w drugiej linijce w taktach od piątego do siódmego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ósemki na pierwsze dwie miary oraz półnuta na miarę trzecią. W takcie osmym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, następnie ósemka, a na miarę trzecią półnuta.
W partii marakasów w drugiej linijce w taktach od piątego do siódmego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ćwierćnuty w takcie, równo na każdą z miar. W takcie ósmym zapisano dwie półnuty, na pierwszą oraz trzecią miarę.
W partii fletu w trzeciej linijce w dziewiątym takcie na pierwszą miarę grana jest półnuta d, a na miarę trzecią półnuta g. Taki sam schemat powtarza się w kolejnych dwóch taktach, czyli kolejno w dziewiątym oraz dziesiątym. W dwunastym takcie na pierwsza miarę grana jest półnuta e, a na miarę trzecią półnuta d.
W partii dzwonków chromatycznych w trzeciej linijce w dziewiątym takcie na pierwsze dwie miary zapisano po ćwierćnucie a, na miarę trzecią ćwierćnutę h, a na czwartą miarę ćwierćnutę g. W takcie dziesiątym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta a, na miarę drugą zapisano ósemki h oraz c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę g. W jedenastym takcie na pierwszą miarę wykonywana jest ćwierćnuta a, na miarę drugą grane są ósemki h oraz c, na trzecią miarę ćwierćnuta h, a na miarę czwartą ćwierćnuta a. W takcie dwunastym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę g, na miarę drugą ćwierćnutę a, natomiast na miary trzecią oraz czwartą półnutę d.
W partii klawesów (drewienek) w trzeciej linijce w taktach od dziewiątego do jedenastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: ćwierćnuta na pierwszą miarę, dwie ósemki na miarę drugą, ponownie ćwierćnuta na trzecią miarę i dwie ósemki na miarę czwartą. W takcie dwunastym schemat ulega zmianie: na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta, na miarę drugą dwie ósemki, a na miary trzecią oraz czwartą zapisano półnutę.
W partii marakasów w trzeciej linijce w taktach od dziewiątego do jedenastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: ćwierćnuta z kropką na pierwszą miarę, dalej ósemka, następnie ćwierćnuta z kropką na miarę trzecią i ponownie ósemka. W takcie dwunastym schemat ulega zmianie: na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, dalej ósemka, a na miary trzecią oraz czwartą zapisano półnutę.
W partii fletu w czwartej linijce w trzynastym takcie na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h, na miarę trzecią ćwierćnuta c, a na czwartą miarę ćwierćnuta d. W czternastym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę d, na miarę drugą ćwierćnutę c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę a. W takcie piętnastym na pierwszą oraz drugą miarę zapisano po ćwierćnucie g, na miarę trzecią ćwierćnutę a, na czwartą miarę ćwierćnutę h. W takcie szesnastym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką h, dalej ósemka a, a na miarę trzecią półnuta a.
W partii dzwonków chromatycznych w czwartej linijce w trzynastym takcie na miary pierwszą oraz trzecią grane są dwie półnuty g. W takcie czternastym zapisano dwie półnuty d, na pierwszą oraz trzecią miarę, a w takcie piętnastym ponownie dwie półnuty g. W ostatnim, szesnastym takcie zapisano wyłącznie całą nutę d.
W partii klawesów (drewienek) w czwartej linijce w taktach od trzynastego do piętnastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ósemki na pierwsze dwie miary oraz półnuta na miarę trzecią. W ostatnim, szesnastym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, następnie ósemka, a na miarę trzecią półnuta.
W partii marakasów w czwartej linijce w taktach od trzynastego do piętnastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ćwierćnuty w takcie, równo na każdą z miar. W ostatnim, szesnastym takcie zapisano dwie półnuty, na pierwszą oraz trzecią miarę.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do radości” autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór jest napisany w metrum cztery czwarte, w tonacji G‑dur. Partytura utworu ma jedną stronę, z zapisem szesnastu taktów. W partyturze znajdują się cztery partie: fletu, dzwonków chromatycznych, klawesów (drewienek) oraz marakasów. Flet oraz dzwonki chromatyczne zostały zapisane w kluczu wiolinowym, natomiast klawesy (drewienka) oraz marakasy w kluczu rytmicznym (perkusyjnym).
W partii fletu w pierwszej linijce w pierwszym takcie na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h, na miarę trzecią ćwierćnuta c, a na czwartą miarę ćwierćnuta d. W drugim takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę d, na miarę drugą ćwierćnutę c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę a. W takcie trzecim na pierwszą oraz drugą miarę zapisano po ćwierćnucie g, na miarę trzecią ćwierćnutę a, na czwartą miarę ćwierćnutę h. W takcie czwartym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką h, dalej ósemka a, a na miarę trzecią półnuta a.
W partii dzwonków chromatycznych w pierwszej linijce w pierwszym takcie grana jest dwa razy półnuta g, na pierwszą oraz trzecią miarę, a w takcie drugim na pierwszą oraz trzecią miarę dwa razy półnuta d. W trzecim takcie na pierwszą oraz trzecią miarę zapisano po półnucie g, a w takcie czwartym grana jest wyłącznie cała nuta d.
W partii klawesów (drewienek) w pierwszej linijce w pierwszych trzech taktach powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ósemki na pierwsze dwie miary oraz półnuta na miarę trzecią. W takcie czwartym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, następnie ósemka, a na miarę trzecią półnuta.
W partii marakasów w pierwszej linijce w pierwszych trzech taktach powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ćwierćnuty w takcie, równo na każdą z miar. W takcie czwartym zapisano dwie półnuty, na pierwszą oraz trzecią miarę.
W partii fletu w drugiej linijce w piątym takcie na miary pierwszą oraz trzecią grane są dwie półnuty g. W takcie szóstym zapisano dwie półnuty d, na pierwszą oraz trzecią miarę, a w takcie siódmym ponownie dwie półnuty g. W ósmym takcie na pierwszą miarę grana jest półnuta d, a na miarę trzecią półnuta g.
W partii dzwonków chromatycznych w drugiej linijce w piątym takcie na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h, na miarę trzecią ćwierćnuta c, a na czwartą miarę ćwierćnuta d. W szóstym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę d, na miarę drugą ćwierćnutę c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę a. W takcie siódmym na pierwszą oraz drugą miarę zapisano po ćwierćnucie g, na miarę trzecią ćwierćnutę a, na czwartą miarę ćwierćnutę h. W takcie ósmym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką h, dalej ósemka a, a na miarę trzecią półnuta a.
W partii klawesów (drewienek) w drugiej linijce w taktach od piątego do siódmego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ósemki na pierwsze dwie miary oraz półnuta na miarę trzecią. W takcie osmym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, następnie ósemka, a na miarę trzecią półnuta.
W partii marakasów w drugiej linijce w taktach od piątego do siódmego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ćwierćnuty w takcie, równo na każdą z miar. W takcie ósmym zapisano dwie półnuty, na pierwszą oraz trzecią miarę.
W partii fletu w trzeciej linijce w dziewiątym takcie na pierwszą miarę grana jest półnuta d, a na miarę trzecią półnuta g. Taki sam schemat powtarza się w kolejnych dwóch taktach, czyli kolejno w dziewiątym oraz dziesiątym. W dwunastym takcie na pierwsza miarę grana jest półnuta e, a na miarę trzecią półnuta d.
W partii dzwonków chromatycznych w trzeciej linijce w dziewiątym takcie na pierwsze dwie miary zapisano po ćwierćnucie a, na miarę trzecią ćwierćnutę h, a na czwartą miarę ćwierćnutę g. W takcie dziesiątym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta a, na miarę drugą zapisano ósemki h oraz c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę g. W jedenastym takcie na pierwszą miarę wykonywana jest ćwierćnuta a, na miarę drugą grane są ósemki h oraz c, na trzecią miarę ćwierćnuta h, a na miarę czwartą ćwierćnuta a. W takcie dwunastym na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę g, na miarę drugą ćwierćnutę a, natomiast na miary trzecią oraz czwartą półnutę d.
W partii klawesów (drewienek) w trzeciej linijce w taktach od dziewiątego do jedenastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: ćwierćnuta na pierwszą miarę, dwie ósemki na miarę drugą, ponownie ćwierćnuta na trzecią miarę i dwie ósemki na miarę czwartą. W takcie dwunastym schemat ulega zmianie: na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta, na miarę drugą dwie ósemki, a na miary trzecią oraz czwartą zapisano półnutę.
W partii marakasów w trzeciej linijce w taktach od dziewiątego do jedenastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: ćwierćnuta z kropką na pierwszą miarę, dalej ósemka, następnie ćwierćnuta z kropką na miarę trzecią i ponownie ósemka. W takcie dwunastym schemat ulega zmianie: na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, dalej ósemka, a na miary trzecią oraz czwartą zapisano półnutę.
W partii fletu w czwartej linijce w trzynastym takcie na pierwsze dwie miary grane są dwie ćwierćnuty h, na miarę trzecią ćwierćnuta c, a na czwartą miarę ćwierćnuta d. W czternastym takcie na pierwszą miarę zapisano ćwierćnutę d, na miarę drugą ćwierćnutę c, na trzecią miarę ćwierćnutę h, a na miarę czwartą ćwierćnutę a. W takcie piętnastym na pierwszą oraz drugą miarę zapisano po ćwierćnucie g, na miarę trzecią ćwierćnutę a, na czwartą miarę ćwierćnutę h. W takcie szesnastym na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką h, dalej ósemka a, a na miarę trzecią półnuta a.
W partii dzwonków chromatycznych w czwartej linijce w trzynastym takcie na miary pierwszą oraz trzecią grane są dwie półnuty g. W takcie czternastym zapisano dwie półnuty d, na pierwszą oraz trzecią miarę, a w takcie piętnastym ponownie dwie półnuty g. W ostatnim, szesnastym takcie zapisano wyłącznie całą nutę d.
W partii klawesów (drewienek) w czwartej linijce w taktach od trzynastego do piętnastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ósemki na pierwsze dwie miary oraz półnuta na miarę trzecią. W ostatnim, szesnastym takcie na pierwszą miarę grana jest ćwierćnuta z kropką, następnie ósemka, a na miarę trzecią półnuta.
W partii marakasów w czwartej linijce w taktach od trzynastego do piętnastego powtarza się ten sam schemat rytmiczny: cztery ćwierćnuty w takcie, równo na każdą z miar. W ostatnim, szesnastym takcie zapisano dwie półnuty, na pierwszą oraz trzecią miarę.
Partytura „Ody do radości”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura „Ody do radości”, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1FKtVa8wQa5K
Zaznacz odpowiedź na pytanie. W partii których instrumentów w partyturze utworu „Oda do Radości” zapisano sam rytm, bez wysokości dźwięków? Możliwe odpowiedzi: 1. w partii fletu, 2. w partii dzwonków chromatycznych, 3. w partii klawesów, 4. w partii marakasów
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Wysłuchaj utworu „Oda do radości”. Zwróć uwagę, w jaki sposób poszczególne partie uzupełniają się nawzajem.
Polecenie 3
Odpowiedź na pytanie. Która z wartości rytmicznych w partyturze utworu „Oda do Radości” trwa najdłużej?
RKMde801h2YaV
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
W utworze klawesy (drewienka) oraz marakasy odpowiadają za akompaniament. Wybierz jedną z partii i wysłuchaj utworu ponownie, śledząc dźwięki jednego z instrumentów w partyturze. Następnie samodzielnie wykonaj wybraną partię, a później powtórz ją wraz z nagraniem. Pamiętaj o tym, że tempo możesz dostosować.
Polecenie 4
R1BFIGf2QA78q
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi na pytanie. Z jakich wartości rytmicznych złożona jest partia fletu w pierwszej linijce utworu „Oda do Radości”? Możliwe odpowiedzi: 1. z ósemek, 2. z ćwierćnut, 3. z półnut, 4. z całych nut, 5. z szesnastek, 6. z ćwierćnut z kropką, 7. z półnut z kropką
Źródło: online-skills, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
W utworze flet oraz dzwonki chromatyczne grają melodię oraz akompaniament, wymieniając się partiami. Wysłuchaj utworu, koncentrując się na wybranej partii i śledząc ją w partyturze. Następnie samodzielnie wykonaj całą partię, a później powtórz ją wraz z nagraniem. Pamiętaj o tym, że tempo możesz dostosować.
Partytura „Ody do radości” na fortepian/pianino
Oda do radości dla prawej ręki + palcowanie:
R1FXYF4DAdXYj
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do radości” w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej. Jest też zapisane palcowanie. Utwór rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W drugim takcie również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. Takt trzeci rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W takcie czwartym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta z kropką e, następnie ósemka d oraz półnuta d na trzecią miarę, obie za pomocą palca wskazującego. Takty od piątego do siódmego stanowią powtórzenie taktów od pierwszego do trzeciego. Takt piąty rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W szóstym takcie również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. Takt siódmy rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W takcie ósmym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta z kropką d, następnie ósemka c oraz półnuta c na trzecią miarę, obie za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Oda do radości” dla prawej ręki trwa 24 sekundy. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym, nieco oficjalnym charakterze, zagrany w powolnym tempie. Dźwięki są wyraźnie oddzielone od siebie.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do radości” w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej. Jest też zapisane palcowanie. Utwór rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W drugim takcie również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. Takt trzeci rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W takcie czwartym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta z kropką e, następnie ósemka d oraz półnuta d na trzecią miarę, obie za pomocą palca wskazującego. Takty od piątego do siódmego stanowią powtórzenie taktów od pierwszego do trzeciego. Takt piąty rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W szóstym takcie również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. Takt siódmy rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W takcie ósmym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta z kropką d, następnie ósemka c oraz półnuta c na trzecią miarę, obie za pomocą kciuka. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Oda do radości” dla prawej ręki trwa 24 sekundy. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym, nieco oficjalnym charakterze, zagrany w powolnym tempie. Dźwięki są wyraźnie oddzielone od siebie.
Partytura do utworu „Oda do radości” zagrana za pomocą prawej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Oda do radości” zagrana za pomocą prawej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Oda do radości dla lewej ręki + palcowanie:
R14MU8aiSJF5o
Grafika przedstawia partyturę akompaniamentu do utworu „Oda do radości” w metrum cztery czwarte w kluczu basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. W pierwszych siedmiu taktach wszystkie dźwięki to całe nuty. W takcie pierwszym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. W takcie drugim mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie trzecim ponownie pojawia się dźwięk c, grany za pomocą kciuka. W takcie czwartym wykonywane jest g za pomocą małego palca. W takcie piątym pomocą kciuka grany jest dźwięk c. W takcie szóstym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie siódmym ponownie pojawia się dźwięk c, grany za pomocą kciuka. W takcie ósmym są dwie półnuty: g, grane za pomocą małego palca na pierwszą miarę, a następnie na trzecią miarę dźwięk c, wykonywany przez kciuk. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Oda do radości” dla lewej ręki trwa 24 sekundy. Jest to jedynie dziewięć dźwięków, zagranych osobno, w odstępach od siebie.
Grafika przedstawia partyturę akompaniamentu do utworu „Oda do radości” w metrum cztery czwarte w kluczu basowym. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. W pierwszych siedmiu taktach wszystkie dźwięki to całe nuty. W takcie pierwszym za pomocą kciuka grany jest dźwięk c. W takcie drugim mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie trzecim ponownie pojawia się dźwięk c, grany za pomocą kciuka. W takcie czwartym wykonywane jest g za pomocą małego palca. W takcie piątym pomocą kciuka grany jest dźwięk c. W takcie szóstym mały palec wykonuje dźwięk g. W takcie siódmym ponownie pojawia się dźwięk c, grany za pomocą kciuka. W takcie ósmym są dwie półnuty: g, grane za pomocą małego palca na pierwszą miarę, a następnie na trzecią miarę dźwięk c, wykonywany przez kciuk. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Oda do radości” dla lewej ręki trwa 24 sekundy. Jest to jedynie dziewięć dźwięków, zagranych osobno, w odstępach od siebie.
Partytura do utworu „Oda do radości” zagrana za pomocą lewej dłoni, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Oda do radości” zagrana za pomocą lewej dłoni, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Oda do radości dla prawej i lewej ręki + palcowanie:
R1OrEnGYfHVom
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do radości” z akompaniamentem w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Opracowanie stanowi połączenie dwóch poprzednich partii w jednym systemie. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Utwór w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W drugim takcie w kluczu wiolinowym również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec wykonuje całą nutę g. Takt trzeci w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W takcie czwartym w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta z kropką e, następnie ósemka d oraz półnuta d na trzecią miarę, obie za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym mały palec wykonuje całą nutę g. Takty od piątego do siódmego stanowią powtórzenie taktów od pierwszego do trzeciego. Takt piąty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W szóstym takcie w kluczu wiolinowym również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec wykonuje całą nutę g. Takt siódmy w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W takcie ósmym w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta z kropką d, następnie ósemka c oraz półnuta c na trzecią miarę, obie za pomocą kciuka. W kluczu basowym pojawiają się dwie półnuty: g, grane za pomocą małego palca na pierwszą miarę, a następnie na trzecią miarę dźwięk c, wykonywany przez kciuk. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Oda do radości” dla prawej i lewej ręki trwa 24 sekundy. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym, nieco oficjalnym charakterze, zagrany w powolnym tempie.
Grafika przedstawia partyturę utworu „Oda do radości” z akompaniamentem w metrum cztery czwarte w kluczu wiolinowym oraz basowym. Opracowanie stanowi połączenie dwóch poprzednich partii w jednym systemie. Wszystkie dźwięki znajdują się w obrębie oktawy razkreślnej oraz małej. Jest też zapisane palcowanie. Utwór w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W drugim takcie w kluczu wiolinowym również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec wykonuje całą nutę g. Takt trzeci w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W takcie czwartym w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca środkowego ćwierćnuta z kropką e, następnie ósemka d oraz półnuta d na trzecią miarę, obie za pomocą palca wskazującego. W kluczu basowym mały palec wykonuje całą nutę g. Takty od piątego do siódmego stanowią powtórzenie taktów od pierwszego do trzeciego. Takt piąty w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od czterech ćwierćnut: na pierwszą i drugą miarę palcem środkowym grany jest dźwięk e, następnie f palcem serdecznym oraz g palcem małym. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W szóstym takcie w kluczu wiolinowym również są same ćwierćnuty: na pierwszą miarę grane małym palcem g, następnie f wykonywane palcem serdecznym, później e palcem środkowym i d palcem wskazującym. W kluczu basowym mały palec wykonuje całą nutę g. Takt siódmy w kluczu wiolinowym rozpoczyna się od dwóch ćwierćnut c granych kciukiem, następnie na trzecią miarę wykonywana jest palcem wskazującym ćwierćnuta d, na miarę czwartą ćwierćnuta e za pomocą palca środkowego. W kluczu basowym za pomocą kciuka grana jest cała nuta c. W takcie ósmym w kluczu wiolinowym na pierwszą miarę grana jest za pomocą palca wskazującego ćwierćnuta z kropką d, następnie ósemka c oraz półnuta c na trzecią miarę, obie za pomocą kciuka. W kluczu basowym pojawiają się dwie półnuty: g, grane za pomocą małego palca na pierwszą miarę, a następnie na trzecią miarę dźwięk c, wykonywany przez kciuk. Pod partyturą znajduje się nagranie audio. Utwór „Oda do radości” dla prawej i lewej ręki trwa 24 sekundy. Jest to prosty, krótki utwór o wesołym, nieco oficjalnym charakterze, zagrany w powolnym tempie.
Partytura utworu „Oda do radości” dla prawej i lewej ręki + palcowanie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura utworu „Oda do radości” dla prawej i lewej ręki + palcowanie, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
Ułóż prawą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11, każdy kolejny palec ułóż na sąsiadujących białych klawiszach. Pamiętaj, że granie tej melodii zaczynasz od trzeciego palca (dźwięk eIndeks górny 11). Zagraj prawą ręką melodię Ody do radości, pamiętając o odpowiednim palcowaniu.
Polecenie 6
Ułóż lewą rękę na klawiaturze w taki sposób aby pierwszy palec (kciuk) znajdował się na dźwięku cIndeks górny 11, a piąty palec na dźwięku g. Zagraj akompaniament lewej ręki do melodii Ody do radości. Pamiętaj o odpowiednim palcowaniu.
Polecenie 7
Ułóż obie ręce na klawiaturze i spróbuj zagrać równocześnie zarówno melodię prawej ręki, jaki i akompaniament lewej ręki. Zwracaj uwagę na odpowiednie palcowanie.
RLRgE7jgXMIMt
Animacja przedstawia interaktywną partyturę utworu "Oda do radości". Plansza tytułowa zawiera tytuł wspomnianego utworu oraz ilustrację, przedstawiającą pięciolinię z kluczem wiolinowym i nutami w różnych kolorach. W trakcie trwania animacji, w synchronizacji ze ścieżką dźwiękową, na pięciolinii pojawiają się kolorowe nuty. Pierwsza partia w systemie to melodia, druga to akompaniament. Metrum utworu to cztery czwarte. Pierwszy takt w linii melodii składa się z czterech ćwierćnut: e, e, f, g. Następny takt to cztery ćwierćnuty: g, f, e, d. Kolejny to cztery ćwierćnuty: c, c, d, e. Następny takt składa się z ćwierćnuty z kropką z dźwiękiem e, ósemki z dźwiękiem d, ćwierćnuty z dźwiękiem d i pauzy ćwierćnutowej. W drugiej linijce partii melodii pierwsze trzy takty są identyczne jak w pierwszej, natomiast ostatni takt to ćwierćnuta z kropką z dźwiękiem d, ósemka z dźwiękiem c, ćwierćnuta z dźwiękiem c i pauza ćwierćnutowa. Partia akompaniamentu w pierwszej linijce składa się wyłącznie z całych nut z dźwiękami kolejno w taktach: c, g, c, g. W drugiej linijce partia akompaniamentu dla pierwszych trzech taktów jest identyczna, a w ostatnim znajdują się dwie półnuty: g, c.
Animacja przedstawia interaktywną partyturę utworu "Oda do radości". Plansza tytułowa zawiera tytuł wspomnianego utworu oraz ilustrację, przedstawiającą pięciolinię z kluczem wiolinowym i nutami w różnych kolorach. W trakcie trwania animacji, w synchronizacji ze ścieżką dźwiękową, na pięciolinii pojawiają się kolorowe nuty. Pierwsza partia w systemie to melodia, druga to akompaniament. Metrum utworu to cztery czwarte. Pierwszy takt w linii melodii składa się z czterech ćwierćnut: e, e, f, g. Następny takt to cztery ćwierćnuty: g, f, e, d. Kolejny to cztery ćwierćnuty: c, c, d, e. Następny takt składa się z ćwierćnuty z kropką z dźwiękiem e, ósemki z dźwiękiem d, ćwierćnuty z dźwiękiem d i pauzy ćwierćnutowej. W drugiej linijce partii melodii pierwsze trzy takty są identyczne jak w pierwszej, natomiast ostatni takt to ćwierćnuta z kropką z dźwiękiem d, ósemka z dźwiękiem c, ćwierćnuta z dźwiękiem c i pauza ćwierćnutowa. Partia akompaniamentu w pierwszej linijce składa się wyłącznie z całych nut z dźwiękami kolejno w taktach: c, g, c, g. W drugiej linijce partia akompaniamentu dla pierwszych trzech taktów jest identyczna, a w ostatnim znajdują się dwie półnuty: g, c.
„Oda do radości” – chroma notes [czytaj: kroma nołts], online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Oda do radości” – chroma notes [czytaj: kroma nołts], licencja: CC BY 3.0.
„Oda do radości” – chroma notes [czytaj: kroma nołts], online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, „Oda do radości” – chroma notes [czytaj: kroma nołts], licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia interaktywną partyturę utworu "Oda do radości". Plansza tytułowa zawiera tytuł wspomnianego utworu oraz ilustrację, przedstawiającą pięciolinię z kluczem wiolinowym i nutami w różnych kolorach. W trakcie trwania animacji, w synchronizacji ze ścieżką dźwiękową, na pięciolinii pojawiają się kolorowe nuty. Pierwsza partia w systemie to melodia, druga to akompaniament. Metrum utworu to cztery czwarte. Pierwszy takt w linii melodii składa się z czterech ćwierćnut: e, e, f, g. Następny takt to cztery ćwierćnuty: g, f, e, d. Kolejny to cztery ćwierćnuty: c, c, d, e. Następny takt składa się z ćwierćnuty z kropką z dźwiękiem e, ósemki z dźwiękiem d, ćwierćnuty z dźwiękiem d i pauzy ćwierćnutowej. W drugiej linijce partii melodii pierwsze trzy takty są identyczne jak w pierwszej, natomiast ostatni takt to ćwierćnuta z kropką z dźwiękiem d, ósemka z dźwiękiem c, ćwierćnuta z dźwiękiem c i pauza ćwierćnutowa. Partia akompaniamentu w pierwszej linijce składa się wyłącznie z całych nut z dźwiękami kolejno w taktach: c, g, c, g. W drugiej linijce partia akompaniamentu dla pierwszych trzech taktów jest identyczna, a w ostatnim znajdują się dwie półnuty: g, c.
Franz Schubert czyt: Franc Szubert (1797 - 1828)
Franz Schubert był jednym z tych kompozytorów, który wprowadził muzykę w nową epokę — romantyczną. Jego talent najbardziej objawił się w twórczości pieśniarskiej, o czym może świadczyć liczba skomponowanych przez Schuberta pieśni z towarzyszeniem fortepianu (ponad 600). Nadał pieśni, gatunkowi, który był traktowany marginalnie i stanowił rodzaj sztuki popularnej, nową rangę — stworzył pieśń artystyczną.
R1F4827UORJN9
Ilustracja interaktywna przedstawia Franza Schuberta. Mężczyznę w okularach z bujną fryzurą, ubranego elegancko, pod szyją ma zawiązaną czarną muchę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wrażliwość Schuberta na słowo w połączeniu z wyczuciem muzycznym oraz upodobaniem do kantylenowej linii melodycznej były cechami tak bardzo odróżniającymi jego pieśni od pozostałych, że uznano go za ojca pieśni romantycznej. Tym samym wpłynął on w istotny sposób na kształt pieśni tworzonych przez kompozytorów kolejnych generacji.
Ilustracja interaktywna przedstawia Franza Schuberta. Mężczyznę w okularach z bujną fryzurą, ubranego elegancko, pod szyją ma zawiązaną czarną muchę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wrażliwość Schuberta na słowo w połączeniu z wyczuciem muzycznym oraz upodobaniem do kantylenowej linii melodycznej były cechami tak bardzo odróżniającymi jego pieśni od pozostałych, że uznano go za ojca pieśni romantycznej. Tym samym wpłynął on w istotny sposób na kształt pieśni tworzonych przez kompozytorów kolejnych generacji.
Franz Schubert (1797‑1828)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Małgorzata przy kołowrotku
R14XCBQDC5A7R
Ilustracja interaktywna przedstawia „Izbę Małgorzaty” – ilustrację Gustava Schlicka do „Fausta” Goethego. Kobieta siedzi na stołku, opiera się prawym bokiem o krzesło. W tle widać baldachim. Kobieta ma zamyślony wyraz twarzy. Ubrana jest w długą suknię i czepek. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jedną z pierwszych wydanych schubertowskich pieśni była, skomponowana do fragmentu zaczerpniętego z Fausta Goethego, Małgorzata przy kołowrotku. Kompozytor napisał ją w 1814 r., co stanowi symboliczny moment powstania pieśni romantycznej. Przez wielu jest to data uznawana także za umowny początek romantyzmu.
Ilustracja interaktywna przedstawia „Izbę Małgorzaty” – ilustrację Gustava Schlicka do „Fausta” Goethego. Kobieta siedzi na stołku, opiera się prawym bokiem o krzesło. W tle widać baldachim. Kobieta ma zamyślony wyraz twarzy. Ubrana jest w długą suknię i czepek. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jedną z pierwszych wydanych schubertowskich pieśni była, skomponowana do fragmentu zaczerpniętego z Fausta Goethego, Małgorzata przy kołowrotku. Kompozytor napisał ją w 1814 r., co stanowi symboliczny moment powstania pieśni romantycznej. Przez wielu jest to data uznawana także za umowny początek romantyzmu.
Gustav Schlick „Izba Małgorzaty”, 1834 r., Niemcy
Źródło: goethezeitportal.de, licencja: CC BY 3.0.
Warstwa tekstowa pieśni opisuje rozważania Małgorzaty na temat postaci Fausta oraz jego zalotów. Istotny staje się tu fortepian, który nie stanowi tylko akompaniamentu, ale przede wszystkim pełni funkcję ilustracyjną. Schubert stosuje motyw imitujący obracający się kołowrotek w partii prawej ręki, natomiast w lewej pulsujący rytm naśladujący pracę pedału kołowrotkowego. Powoduje to potrzymanie napięcia przez prawie całą pieśń. Wyjątek stanowi punkt kulminacyjny tekstu, gdy ruch kołowrotka na chwilę ustaje. Użycie motywu ilustracyjnego, spajającego pieśń w całość, jest charakterystycznym zabiegiem stosowanym przez Schuberta także w wielu innych pieśniach. Pod względem formalnym pieśń ma formę rondową.
R17MGJ9F9KBTS
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy na pięciolinii pierwszej strony pieśni „Małgorzata przy kołowrotku” F. Schuberta.
Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Franz Schubert, „Małgorzata przy kołowrotku” , wyk. głos – Renée Fleming, fortepian – Christoph Eschenbach, (1814). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy na pięciolinii pierwszej strony pieśni „Małgorzata przy kołowrotku” F. Schuberta.
Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Franz Schubert, „Małgorzata przy kołowrotku” , wyk. głos – Renée Fleming, fortepian – Christoph Eschenbach, (1814). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Pierwsza strona pieśni „Małgorzata przy kołowrotku” Schuberta, wikimedia.org, CC BY 3.0 (ilustracja), Franz Schubert, „Małgorzata przy kołowrotku”, wyk. głos. – Renée Fleming, fortepian – Christoph Eschenbach, (1814), online‑skills, CC BY 3.0 (utwór)
Wyjaśnij pojęcie pieśń zwrotkowo- wariacyjna.
Wyjaśnij pojęcie pieśń zwrotkowo- wariacyjna.
Wyjaśnij pojęcie pieśń zwrotkowo- wariacyjna.
Wysłuchaj pieśni napisanej do tekstu Goethego (fragment z Fausta), o tytule Małgorzata przy kołowrotku. Powstanie tej kompozycji, w 1814 roku, uznane zostało za jeden z symbolicznych początków romantyzmu.
Twórca Małgorzaty przy kołowrotku uważany jest za jednego z najważniejszych przedstawicieli stylu romantycznego w muzyce. Napisał ogromną wręcz liczbę pieśni – ponad 600. Wprowadził do nich typowo romantyczną emocjonalność oraz różnorodność konstrukcyjną. Pisał pieśni zwrotkowe, zwrotkowo‑wariacyjne, przekomponowane, ballady itp. Podniósł też rolę i znaczenie fortepianu – jako równorzędnego partnera śpiewaka, współtworzącego nastrój i emocje.
Kompozytor całe swoje życie związał z jednym miastem. Nie zyskał tam jednak ani uznania, ani popularności. Pozostał skromnym artystą, zmagającym się z ciągłymi problemami finansowymi. Swoje utwory upowszechniał głównie wśród grona przyjaciół. Prawdziwe uznanie i sława przyszły dopiero po jego przedwczesnej śmierci.
Odpowiedz na pytania: Jakie jest imię i nazwisko kompozytora? W jakim mieście żył i tworzył? Wymień co najmniej cztery inne tytuły jego pieśni.
R1OZtOr1YYKKf
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Król elfów
Inną istotną pieśnią napisaną do słów Goethego jest Król elfów. Opowiada ona o pędzącym nocą konno Ojcu z Synem. Temu ostatniemu wydaje się, że widzi Króla elfów, który chce porwać młodzieńca, co Ojciec bierze za majaczenie w chorobie. Okazuje się to jednak prawdą, gdy dojeżdżają bowiem w bezpieczne miejsce, Syn już nie żyje. Król elfów to ballada w formie przekomponowanej. Występuje w niej motyw integrujący pieśń w całość – mowa o motywie galopującego nocą konia.
W balladzie występują także cztery postacie. Każdej z nich Schubert powierza charakterystyczne środki muzyczne:
Narrator – partia w trybie molowym, głos w średnim rejestrze;
Ojciec – partia zarówno w trybie molowym, jak i durowym, najniższy rejestr głosu;
Syn – partia utrzymana w trybie molowym, najwyższy rejestr głosu;
Król elfów – partia w trybie durowym, wprowadza zmiany faktury, np. zanik motywu triolowego w lewej ręce.
R1F7U5HGD7NPQ
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy na pięciolinii, który przedstawia rękopis „Króla elfów” F. Schuberta. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Franz Schubert, „Król elfów”, wyk. głos. – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore, (1815). Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy na pięciolinii, który przedstawia rękopis „Króla elfów” F. Schuberta. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Franz Schubert, „Król elfów”, wyk. głos. – Dietrich Fischer-Dieskau, fortepian – Gerald Moore, (1815). Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
Rękopis „Króla elfów” Schuberta, wikipedia.org, domena publiczna (ilustracja)| Franz Schubert, „Król elfów”, wyk. głos. – Dietrich Fischer‑Dieskau, fortepian – Gerald Moore , (1815), online‑skills, CC BY 3.0 (utwór)
Stanisław Moniuszko (1819‑1872)
Bardzo ważną domeną działalności Moniuszki są pieśni. Gatunek ten jest stale obecny w twórczym życiu kompozytora. To właśnie pieśni, jeszcze za czasów jego studiów w Berlinie, zostaną jako pierwsze opublikowane i zademonstrowane szerszemu gronu melomanów.
Znasz‑li ten kraj
Slajd 1 z 2
Rwoitg3eNsVAv1
Fragment nut, strona 48 ze śpiewnika domowego Stanisława Moniuszki. Moniuszko - Znasz-li ten kraj.
Moniuszko - „Znasz-li ten kraj”, jbc.bj.uj.edu.pl, CC BY 3.0
R125KgZIi0ffA1
Fragment nut, strona 49 ze śpiewnika domowego Stanisława Moniuszki - Moniuszko. Znasz-li ten kraj.
Moniuszko - „Znasz-li ten kraj”, jbc.bj.uj.edu.pl, CC BY 3.0
RlQvPA25INCxg1
Utwór muzyczny: Moniuszko Znasz-li ten kraj. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór muzyczny: Moniuszko Znasz-li ten kraj. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór muzyczny: Moniuszko Znasz-li ten kraj. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Kozak
R1eDY0Fpm83Ao1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Moniuszko – pieśń „Kozak”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Utwór muzyczny: Moniuszko - pieśń „Kozak”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Ilustracja interaktywna przedstawia: Moniuszko – pieśń „Kozak”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Utwór muzyczny: Moniuszko - pieśń „Kozak”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
1
1. Moniuszko – pieśń „Kozak” {audio}
Moniuszko – pieśń „Kozak”, online-skills, CC BY 3.0 (utwór) | S. Moniuszko „Kozak”, imslp.nl, CC BY 3.0
Prząśniczka
R18LL4vRU7tBL
Grafika przedstawia partyturę utworu „Prząśniczka” autorstwa kompozytora Stanisława Moniuszko ze słowami autorstwa Jana Czeczota. Utwór jest napisany w metrum dwie czwarte, w tonacji d‑moll. Partytura ma jedną stronę, na której zapisano szesnaście taktów. Melodię zapisano w kluczu wiolinowym, a pod nutami zanotowano tekst, łącznie cztery zwrotki. Wszystkie dźwięki należą do oktaw razkreślnej lub dwukreślnej. W pierwszych dwóch linijkach, czyli taktach od pierwszego do ósmego zapisano zwrotkę utworu. W pierwszym takcie w pierwszej linijce na pierwszą miarę śpiewana jest ósemka z kropką d, a następnie szesnastka d. Na miarę drugą śpiewane są ósemki: f oraz g. Nad taktem zapisano akord d‑moll. W drugim takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta a, natomiast na miarę drugą dwie ósemki d. Nad taktem zapisano akord d‑moll. W takcie trzecim na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta b, natomiast na miarę trzecią ósemki a oraz g. Nad taktem zapisano akord g‑moll. W czwartym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta z kropką a, po której wykonywana jest jeszcze ósemka a. Nad taktem zapisano akord d‑moll. W takcie piątym na pierwszą miarę śpiewane są ósemka z kropką a oraz szesnastka e, na miarę drugą wykonywane są dwie ósemki: a oraz e. Nad taktem zapisano akord: dominantę septymową a. W takcie szóstym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta f, natomiast na miarę drugą ósemki d oraz f. Nad taktem zapisano akord d‑moll. W siódmym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta a, natomiast na miarę drugą dwie ósemki e. Nad taktem zapisano akord: dominantę septymową A. W takcie ósmym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta z kropką f, a następnie ósemka a. Nad taktem zapisano akord d‑moll. W taktach od dziewiątego do szesnastego zapisano refren utworu. W takcie dziewiątym na pierwszą miarę śpiewane są ósemka z kropką c oraz szesnastka b, a na miarę drugą ósemki a oraz g. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W dziesiątym takcie na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta z kropką f, a następnie ósemka f. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W jedenastym takcie na pierwszą miarę śpiewane są ósemka z kropką g oraz szesnastka g, a na drugą miarę ósemki e oraz c. Nad taktem zapisano akord: dominantę septymową C. W takcie dwunastym śpiewana jest ćwierćnuta z kropką a na pierwszą miarę, po której zaznaczono pauzę ósemkową. Nad taktem zapisano akord F‑dur. W takcie trzynastym na pierwszą miarę śpiewane są ósemka z kropką a oraz szesnastka b, a na miarę drugą ósemka a oraz ósemka gis. Nad taktem zapisano akord: dominantę septymową A. W takcie czternastym na pierwszą miarę śpiewana jest ćwierćnuta a, natomiast na miarę drugą ćwierćnuta d. Nad taktem zapisano akord d‑moll. W takcie piętnastym na pierwszą miarę śpiewane są ósemki: b oraz g, natomiast na miarę drugą ósemki e oraz a. Nad taktem zapisano akordy: g‑moll na pierwszą miarę oraz dominantę septymową A na miarę drugą. W ostatnim, szesnastym takcie śpiewana jest ćwierćnuta d na miarę pierwszą, natomiast na miarę drugą zaznaczono pauzę ćwierćnutową. Nad taktem zapisano akord d‑moll.
Partytura do utworu „Prząśniczka” autorstwa Stanisława Moniuszki, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura do utworu „Prząśniczka” autorstwa Stanisława Moniuszki, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
U prząśniczki siedzą, jak anioł dzieweczki,
Przędą sobie, przędą jedwabne niteczki,
Kręć się, kręć, wrzeciono,
Wić się tobie wić!
Ta pamięta lepiej,
Czyja dłuższa nić!
Poszedł do Królewca młodzieniec z wiciną,
Łzami się zalewał, żegnając z dziewczyną.
Kręć się, kręć, wrzeciono,
Wić się tobie wić!
Ta pamięta lepiej,
Czyja dłuższa nić!
Gładko idzie przędza, wesoło dziewczynie,
Pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie.
Kręć się, kręć, wrzeciono,
Wić się tobie wić!
Ta pamięta lepiej,
Czyja dłuższa nić!
Inny się młodzieniec podsuwa z ubocza,
I innemu rada dziewczyna ochocza.
Kręć się, kręć, wrzeciono,
Prysła wątła nić;
Wstydem dziewczę płonie,
Wstydź się, dziewczę, wstydź!
R12Y8W1bJb9oO
Utwór pod tytułem „Prząśniczka” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszko oraz słowami autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 33 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo żywe, wesołe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Utwór pod tytułem „Prząśniczka” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszko oraz słowami autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 33 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo żywe, wesołe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Stanisław Moniuszko, Jan Czeczot, „Prząśniczka” – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Jan Czeczot, Stanisław Moniuszko, „Prząśniczka” – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Stanisław Moniuszko, Jan Czeczot, „Prząśniczka” – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Jan Czeczot, Stanisław Moniuszko, „Prząśniczka” – wzorcowe wykonanie: śpiew oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Prząśniczka” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszko oraz słowami autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 33 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo żywe, wesołe oraz sentymentalne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
RTcgHp0nNfWI6
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – linia melodyczna oraz akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – linia melodyczna oraz akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
Stanisław Moniuszko, Jan Czeczot, „Prząśniczka” – linia melodyczna oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Jan Czeczot, Stanisław Moniuszko, „Prząśniczka” – linia melodyczna oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Stanisław Moniuszko, Jan Czeczot, „Prząśniczka” – linia melodyczna oraz akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Jan Czeczot, Stanisław Moniuszko, „Prząśniczka” – linia melodyczna oraz akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – linia melodyczna oraz akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać linię melodyczną oraz harmonię.
RBqENYk5YfFfy
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię.
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię.
Stanisław Moniuszko, Jan Czeczot, „Prząśniczka” – akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Jan Czeczot, Stanisław Moniuszko, „Prząśniczka” – akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Stanisław Moniuszko, Jan Czeczot, „Prząśniczka” – akompaniament, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Jan Czeczot, Stanisław Moniuszko, „Prząśniczka” – akompaniament, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Prząśniczka – akompaniament” z muzyką autorstwa Stanisława Moniuszki oraz tekstem autorstwa Jana Czeczota. Utwór trwający 1 minutę i 32 sekundy. Aranżacja kompozycji jest instrumentalna, wykonywana przez fortepian solo. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny, żywy i sentymentalny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie harmonię.
R9PJ46tOanH52
Ćwiczenie 1
Określ, do której z pieśni odnosi się tekst. Ballada przedstawia ojca z synkiem pędzącego konno przez las wieczorową porą. Na początku wydaje się, że dziecko jedynie majaczy w dziwnej chorobie, lecz ostatni wers przynosi nagły zwrot – dziecko nie żyje. Możliwe odpowiedzi: 1. Małgorzata przy kołowrotku, 2. Król Elfów, 3. Pstrąg
Zaznacz, do której z pieśni odnosi się tekst. Ballada przedstawia ojca z synkiem pędzącego konno przez las wieczorową porą. Na początku wydaje się, że dziecko jedynie majaczy w dziwnej chorobie, lecz ostatni wers przynosi nagły zwrot – dziecko nie żyje.
Małgorzata przy kołowrotku
Król Elfów
Pstrąg
Słownik pojęć
Hymn
Hymn
uroczysty i podniosły utwór poetycki lub oparty na nim wokalny utwór muzyczny, sławiący Boga, bohaterów, wielkie idee itp
Pieśń
Pieśń
utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, wykonywany solowo lub chóralnie, z towarzyszeniem instrumentu (najczęściej fortepianu) bądź a cappella. Z uwagi na budowę, pieśń może być zwrotkowa, zwrotkowo‑refrenowa, zwrotkowo‑wariacyjna lub przekomponowana