Ilustracja przedstawia zestaw perkusyjny ustawiony na scenie. Napis: Stuku puku - na czym jeszcze możemy zagrać?.
Ilustracja przedstawia zestaw perkusyjny ustawiony na scenie. Napis: Stuku puku - na czym jeszcze możemy zagrać?.
Stuku puku - na czym jeszcze możemy zagrać?
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Przejdźmy do tematu
Perkusja
Polecenie 1
Posłuchaj jak brzmi zestaw perkusyjny, który najczęściej możesz usłyszeć w utworach szeroko pojętej muzyki rozrywkowej.
R1WgRiAIjOT4W
Na ilustracji zestaw perkusyjny składający się z: bębna wielkiego, tom-tomów, werbla, talerzy. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Solo na perkusji, wykonawca: Simon Philips oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu perkusista wykonuje dynamiczne solo, gra szybkie przebiegi po tom-tomach.
Na ilustracji zestaw perkusyjny składający się z: bębna wielkiego, tom-tomów, werbla, talerzy. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Solo na perkusji, wykonawca: Simon Philips oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu perkusista wykonuje dynamiczne solo, gra szybkie przebiegi po tom-tomach.
Zestaw perkusyjny, Źródło: zpe.gov.pl
Jeszcze więcej o perkusji
Polecenie 2
Z kilku kolejnych filmów dowiesz się znacznie więcej na temat różnorodnej rodziny instrumentów perkusyjnych. Zapoznaj się dokładnie z przedstawionymi informacjami.
R1G9s8incCqSI
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Instrumenty perkusyjne, część 1”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Instrumenty perkusyjne, część 1”.
Instrumenty perkusyjne, część 1 – film, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Instrumenty perkusyjne, część 1 – film, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1LgZmWbDa5fy
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Instrumenty perkusyjne dzielimy na dwie grupy.
Instrumenty perkusyjne dzielą się na idiofony oraz membranofony.
Polecenie 4
R1Yh8jGTsD2Cl
(Uzupełnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Instrumenty perkusyjne wymieniane są w całym materiale filmowym.
bęben, werble, talerze, trójkąt, gong, tam tam, różnego rodzaju dzwonki i dzwony,
Polecenie 5
ReWzwWJJOtmhi
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że oba instrumenty mają formę talrzy zawieszonych na stelażu, i oba wystęują w orkiestrze symfonicznej.
Tam tam to instrument o nieokreślonej wysokości dźwięku, środek instrumentu jest płaski. Gong posiada określoną wysokość dźwięku, środek instrumentu jest wypukły.
RpEXnk9RC8gyU
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Instrumenty perkusyjne, część 2”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Instrumenty perkusyjne, część 2”.
Instrumenty perkusyjne, część 2 – film, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Instrumenty perkusyjne, część 2 – film, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
RzFToVi2aQPjc
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Werbel różni się od zwykłych instrumentów membranowych elementami, które sprawiają, że ten instrument brzmi wyjątkowo.
Werbel to instrument membranowy, który nadaje się do gry solowej jak i w większym gronie. Różni się tym, od innych istrumentów membranowych, że posiada sprężyny, dzięki którym ma charakterystyne brzmienie.
Polecenie 7
RrnutaKRQUpDL
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Wybierz dowolny instrument i opisz go własnymi słowami.
„Mój wybór padł na werbel, który jest instrumentem membranowym wyposażónym w specjalne sprężyny. Elementy te dodają charakterystyczne metaliczne brzmienie. Werbel używany jest np. w „Bolero”Maurice Ravela [czytaj: małrisa rawela] i nadaje rytm utworowi.
Polecenie 8
RnVApXE7kveRa
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Instrumenty perkusyjne można uznać za instrumenty wszechstronne.
Instrumenty perkusyjne są cenione przez kompozytorów ze względu na ich szeroką gamę dźwięków, kluczową rolę w nadawaniu i utrzymywaniu rytmu i tempa.
R13TP0C2xf9fW
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Instrumenty perkusyjne”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Instrumenty perkusyjne”.
Instrumenty perkusyjne – film, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Instrumenty perkusyjne – film, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
R18fELUzKApE8
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Sztabki do instrumentów sztabkowych mogą być wykonane z różnych materiałów.
Sztabki do instrumentów sztabkowych mogą być wykonane ze stopów metali, materiałów sztucznych (plastikowe) oraz naturalnych (drewna).
Polecenie 10
R1UWkL0LhUOAy
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Instrumenty sztabkowe zostały wymienione w materiale filmowym.
W materiale filmowym wymieniono kilka instrumentów, każdy różni się wielkością. Największa jest Marimba
Instrumenty w materiale filmowym wymienione od największego do najmniejszego: Marimba, wibrafon, ksylfon, dzwonki chromatyczne.
Instrumenty perkusyjne - klasyfikacja
Instrumenty perkusyjne to grupa instrumentów muzycznych obejmująca idiofony i membranofony. Dzieli się ją tradycyjnie na:
Instrumenty o określonej wysokości dźwięku (np. dzwonki, ksylofon, kotły)
Instrumenty o nieokreślonej wysokości dźwięku (np. tamburyn, trójkąt, werbel)
Zadaniem instrumentów perkusyjnych to między innymi podkreślenie pulsu, wzbogacenie brzmienia i nadanie charakteru utworowi muzycznemu.
Idiofony
Idiofony należą do najstarszych instrumentów na świecie. Były już wykorzystywane w społeczeństwach pierwotnych jako instrumenty sygnalizacyjne, a także podkreślały rytm w trakcie pracy i obrzędów. Najbardziej rozwinęły się w Afryce i Azji.
Idiofony to tzw. instrumenty „samodźwięczne”, w których wibratorem jest ciało stałe mające naturalną sprężystość, nie wymagające wstępnego napięcia (jak struna czy membrana) ani specjalnego rezonatora. W zależności od zastosowanego systemu klasyfikacji idiofony dzielą się na różne grupy.
Ze względu na sposób pobudzania idiofony dzielą się na:
Uderzane pośrednio, np. prętem - trójkąt;
Uderzane bezpośrednio, np. o ziemię – tykwa;
Zderzane, np. pary jednakowych instrumentów uderzane o siebie – talerze;
Potrząsane, np. marakasy;
Szarpane, np. drumla;
Pocierane, np. harmonika szklana;
Dęte języczkowe, np. języczki pobudzane strumieniem powietrza – harmonia.
trójkąt
instrument perkusyjny w postaci metalowego pręta w kształcie niedomkniętego trójkąta, uderzany pałeczką.
RRIFDcfRsOnm6
Na ilustracji trójkąt znajdujący się w rękach grającej na nim osoby. Metalowy pręt zwinięty w kształt trójkąta jest powieszony na sznurku, który w jednej dłoni trzyma muzyk. W drugiej dłoni osoba grająca ma metalową pałeczkę.
Tykwy
Rm2jE1dZrNGKC
Na ilustracji na sznurku wisi i suszy się kilka owoców tykwy. Tykwy mają kształt podobny do gruszki, tylko są dużo większe.
instrument perkusyjny, który powstaje z wysuszonych i wydrążonych owoców tykwy.
talerze
czynele, piatti, żele, instrument z grupy idiofonów.
R1W45eUro9KHn
Na zdjęciu dwa talerze. Dwa płaskie, metalowe krążki przymocowane są do statywów.
grzechotki
RcgY36KgaRG3N
Na zdjęciu dwa marakasy. Marakasy składają się z pojemnika o kształcie jaja i rączki. Pojemnik zdobiony jest w afrykańskie wzory.
harmonijka ustna
Rw8vnNbgz9ANE
Na zdjęciu harmonijka ustna. Metalowe, podłużne pudełeczko, które ma na jednym dłuższym boku przegródki, w które wdmuchuje się powietrze.
Ze względu na kształt idiofony dzielą się na:
Płytowe, np. gong;
Prętowe, np. trójkąt;
Sztabkowe, np. czelesta;
Rurowe, np. dzwony rurowe;
Języczkowe, np. harmonia.
gong
R15hXBmfVT8Ng
Na zdjęciu gong. Duży, metalowy, płaski okrąg wisi na drewnianym statywie.
Gong, online-skills, CC BY 3.0
instrument z grupy idiofonów, pochodzenia azjatyckiego (w Europie od średniowiecza).
czelesta
RkjgtrbZZ0zUt
Na zdjęciu czelesta. Instrument, który z zewnątrz przypomina pianino. We wnętrzu, zamiast strun, ma metalowe sztabki.
chimesy
REh5WvsoFS9ID
Na zdjęciu dzwony rurowe. Na metalowym statywie powieszono metalowe rury różnej długości.
Ze względu na zastosowany materiał idiofony dzielą się na:
Ksylofony - drewno, np. ksylofon;
Metalofony – metal, np. wibrafon;
Litofony – kamień, np. zestaw kamieni;
Krystalofony – szkło, np. harmonika szklana.
Membranofony
Membranofony były znane od początku działalności człowieka, jako narzędzia sygnałowe. Wówczas napinano skórę na wypróchniałe pnie. Z czasem membranofony zyskały funkcje obrzędowe i taneczne. W Europie membranofony były używane już w neolicie.
Membranofony to grupa instrumentów, w których źródłem dźwięku jest drgająca membrana, np. skóra. Ze względu na budowę membranofony dzielą się na:
Kotły – mają korpus sklepiony z jednej strony, membrana jest napięta;
Bębny – korpus bębna jest otwarty z obu stron tak jak rura, membrana jest napięta;
Mirlitony – membrana jest luźna, lekko przymocowana do ramki instrumentu o dowolnym kształcie.
Ze względu na sposób pobudzania membranofony dzielą się na:
Uderzane, np. pałką – kotły;
Pocierane, np. dłonią – bębenki obręczowe;
Dęte, np. strumieniem powietrza – mirlitony.
Werbel wraz z wielkim bębnem stanowią podstawowy zestaw perkusyjny. Posłuchaj jak brzmi werbel w zależności od techniki gry. Werbel swoje charakterystyczne brzmienie zyskuje dzięki sprężynom napiętym na dolnej membranie.
R14VmOu23RTti
Na zdjęciu werbel. Werbel to bębenek z dwiema membranami (od góry i od dołu), z metalowymi naciągami i sprężyną zamontowaną przy dolnej membranie.
Werbel, drumstore.pl, CC BY 3.0
RGtpaVXsxnDkd
Na zdjęciu werbel. Werbel to bębenek z dwiema membranami (od góry i od dołu), z metalowymi naciągami i sprężyną zamontowaną przy dolnej membranie. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Przykład gry na niewytłumionym werblu. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu kilka dźwięków zagranych na nie wytłumionym werblu. Dźwięki trwają długo, głęboko.
Na zdjęciu werbel. Werbel to bębenek z dwiema membranami (od góry i od dołu), z metalowymi naciągami i sprężyną zamontowaną przy dolnej membranie. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Przykład gry na niewytłumionym werblu. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu kilka dźwięków zagranych na nie wytłumionym werblu. Dźwięki trwają długo, głęboko.
Werbel, Źródło: zpe.gov.pl
R1WKTKUoY51Z4
Na zdjęciu werbel. Werbel to bębenek z dwiema membranami (od góry i od dołu), z metalowymi naciągami i sprężyną zamontowaną przy dolnej membranie. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Przykład gry na wytłumionym werblu. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu kilka dźwięków zagranych na wytłumionym werblu. Dźwięki trwają krótko, są selektywne.
Na zdjęciu werbel. Werbel to bębenek z dwiema membranami (od góry i od dołu), z metalowymi naciągami i sprężyną zamontowaną przy dolnej membranie. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Przykład gry na wytłumionym werblu. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu kilka dźwięków zagranych na wytłumionym werblu. Dźwięki trwają krótko, są selektywne.
Werbel, Źródło: zpe.gov.pl
R123jZxRZkn74
Na zdjęciu werbel. Werbel to bębenek z dwiema membranami (od góry i od dołu), z metalowymi naciągami i sprężyną zamontowaną przy dolnej membranie. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Przykład gry na obręczy werbla. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu kilka dźwięków zagranych na obręczy werbla Dźwięki trwają krótko, są selektywne i dużo bardziej płaskie niż w poprzednich nagraniach.
Na zdjęciu werbel. Werbel to bębenek z dwiema membranami (od góry i od dołu), z metalowymi naciągami i sprężyną zamontowaną przy dolnej membranie. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Przykład gry na obręczy werbla. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia nagrania. Na nagraniu kilka dźwięków zagranych na obręczy werbla Dźwięki trwają krótko, są selektywne i dużo bardziej płaskie niż w poprzednich nagraniach.
Werbel, Źródło: zpe.gov.pl
Kotły składają się z naciągu rozpiętego na miskowatym korpusie, najczęściej wykonanym z miedzi. Najpopularniejszy typ kotłów wyposażony jest w pedał, który pozwala na regulację napięcia membrany a tym samym daje możliwość strojenia instrumentu. Dawniej używano do tego śrub, które były o wiele mniej wygodne. Membrany są wykonywane ze skóry lub tworzyw sztucznych. Kotliści korzystają z różnych pałek, dzięki którym uzyskują różne barwy. Klasyczny zestaw kotłów składa się z czterech instrumentów.
R1PFDxs7IepfQ
Na zdjęciu pięć kotłów. W każdym kotle na olbrzymiej “misie” wykonanej z miedzi rozpięta jest membrana. Membrana przypięta jest naciągami, które umożliwiają jej strojenie.
Kotły
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Popularnym instrumentem z grupy membranofonów są konga (congas). To rodzina bębnów kubańskich wywodzących się z Afryki. Pełny zestaw to cztery bębny (Nino, Quinto, Conga i Tumba). Congas są integralną częścią tradycyjnej kultury kubańskiej. Obecnie konga używane w szeroko pojętej muzyce rozrywkowej.
Posłuchaj jak na tych instrumentach gra Orlando Poleo, perkusista z Wenezueli.
Rb92IGfdoC8F1
Na zdjęciu konga i bongosy. Konga to wysokie, tuby z naciągniętą na wierzchu membraną. Bongosy to małe bębenki połączone na stałe po dwa.
Konga i bongosy
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R8jajsm42QtNT
Na zdjęciu Orlando Poleo gra na kongach. Postawny, czarnoskóry mężczyzna, w kraciastej koszuli stoi za dwoma wysokimi drewnianymi bębnami. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Solo na congach, wykonawca: Orlando Poleo oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu skoczny, szybki rytm, zagrany na kongach. W czasie gry muzyk zmienia barwę instrumentu, uderzając w różne miejsca membrany.
Na zdjęciu Orlando Poleo gra na kongach. Postawny, czarnoskóry mężczyzna, w kraciastej koszuli stoi za dwoma wysokimi drewnianymi bębnami. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Solo na congach, wykonawca: Orlando Poleo oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu skoczny, szybki rytm, zagrany na kongach. W czasie gry muzyk zmienia barwę instrumentu, uderzając w różne miejsca membrany.
Perkusista grający na kongach, Źródło: zpe.gov.pl
Instrumenty perkusyjne melodyczne i niemelodyczne
Wszystkie instrumenty perkusyjne, zarówno idiofony jak i membranofony, dzieli się jeszcze ze względu na wysokość dźwięku, jaką można z nich uzyskać. Te, na których można zagrać melodię przyjmują nazwę instrumenty perkusyjne melodyczne, czyli są to instrumenty o określonej wysokości dźwięku. Druga grupa to takie instrumenty, na których nie można zagrać melodii. Te instrumenty określane są jako niemelodyczne, czyli o nieokreślonej wysokości dźwięku.
Marimba
Marimba to instrument ludowy, którego rodowód sięga czasów sprzed odkrycia Ameryki. Na marimbie grano w Afryce i Ameryce Środkowej. W tradycyjnej wersji do sztabek instrumentu, jako rezonatory doczepianie są tykwy – jednoroczne rośliny tropikalne z rodziny dyniowatych. Tradycyjne zespoły grające na marimbach zdobyły popularność w Gwatemali, gdzie są symbolem kultury narodowej. Marimba jest popularna również w muzyce rozrywkowej, wówczas używa się profesjonalnych instrumentów wysokiej klasy.
R5ghKYg0OqZPg
Na zdjęciu dwie kobiety jedna starsza, w tradycyjnym południowoamerykańskim stroju, druga, młodsza w stroju europejskim. Obie kobiety siedzą za marimbą. Starsza trzyma w dłoni pałeczki. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Tradycyjny zespół z Gwatemali, przygrywający do tańca. Wykonawca: Fidel Funes oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu taneczny utwór w wykonaniu marimby, instrumentów dętych blaszanych i perkusji.
Na zdjęciu dwie kobiety jedna starsza, w tradycyjnym południowoamerykańskim stroju, druga, młodsza w stroju europejskim. Obie kobiety siedzą za marimbą. Starsza trzyma w dłoni pałeczki. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Tradycyjny zespół z Gwatemali, przygrywający do tańca. Wykonawca: Fidel Funes oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu taneczny utwór w wykonaniu marimby, instrumentów dętych blaszanych i perkusji.
Balafon, instrument podobny do marimby, Źródło: zpe.gov.pl
Wibrafon
Bardziej skomplikowaną odmianą dzwonków jest wibrafon. To dość sporych rozmiarów konstrukcja oparta na solidnym stojaku, składająca się z metalowych (najczęściej aluminiowych) płytek, ułożonych w dwóch rzędach. Uderza się w nie jedną, dwiema lub czterema (po dwie w każdej ręce) pałeczkami o główkach obciągniętych filcem, gumą lub włóczką. Pod każdą płytką zawieszona jest rura rezonatoraRezonatoryrezonatora (jak w ksylofonie). Przy jej górnym końcu umocowane jest „skrzydełko”, wprowadzane w ruch obrotowy za pomocą małego silniczka elektrycznego. Dzięki temu powstają charakterystyczne, wibrujące dźwięki, od których wzięła się nazwa instrumentu.
Ksylofon
Ksylofon do orkiestry trafił po raz pierwszy w XIX wieku, wcześniej był używany przede wszystkim jako instrument ludowy. Jego nazwa pochodzi z greki i oznacza „dźwięk drzewa”.
Sztabki wykorzystane w instrumencie wykonane są z twardego drewna o różnej długości i ułożone kolejno na metalowej ramie od najdłuższych do najkrótszych, albo też w dwóch rzędach, na kształt klawiatury fortepianu. Większość ksylofonów posiada jeszcze poniżej każdej sztabki specjalne rezonatoryRezonatoryrezonatory, które wzmacniają głośność dźwięku. Sztabki robi się zwykle z drewna różanego lub palisandrowego. Uderzanie ich za pomocą twardych młoteczków powoduje wydobycie bardzo krótkiego dźwięku o charakterystycznej, łatwej do rozpoznania barwie.
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywają się idiofony wykonane ze szkła?
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywają się idiofony wykonane ze szkła?
Jak nazywają się idiofony wykonane ze szkła? Wpisz odpowiedź.
Odpowiedź: Te idiofony to: ........................
Rdlno70a4lFvH
Ćwiczenie 4
Wskaż instrument, który jest idiofonem: Możliwe odpowiedzi: 1. trójkąt, 2. werbel, 3. wielki bęben, 4. kotły
Wskaż instrument, który jest idiofonem:
trójkąt
werbel
wielki bęben
kotły
R1aVCauB5Uc6u
Ćwiczenie 5
Wskaż instrument, który należy do membranofonów: Możliwe odpowiedzi: 1. werbel, 2. marimba, 3. ksylofon, 4. czelesta
Wskaż instrument, który należy do membranofonów:
werbel
marimba
ksylofon
czelesta
R1XwygWmddRhE
Ćwiczenie 6
Wskaż instrument, który ma klawiaturę: Możliwe odpowiedzi: 1. czelesta, 2. wibrafon, 3. ksylofon, 4. triangel
Wskaż instrument, który ma klawiaturę:
czelesta
wibrafon
ksylofon
triangel
R16Hm3IYOkDqn
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie: Jak nazywa się muzyk, który gra na kotłach? Możliwe odpowiedzi: 1. kotlista, 2. dobosz, 3. pianista, 4. klarnecista
Jak nazywa się muzyk, który gra na kotłach?
kotlista
dobosz
pianista
klarnecista
R1azIzII8P4lI
Ćwiczenie 8
Wskaż instrument, w którym źródłem dźwięku są drewniane sztabki: Możliwe odpowiedzi: 1. ksylofon, 2. wibrafon, 3. dzwony rurowe, 4. metalofon
Wskaż instrument, w którym źródłem dźwięku są drewniane sztabki:
ksylofon
wibrafon
dzwony rurowe
metalofon
R1KVaoorfN3e8
Ćwiczenie 9
Wskaż instrumenty pochodzące z Kuby. Możliwe odpowiedzi: 1. kongi, 2. kotły, 3. dzwonki, 4. dzwony rurowe
Instrumenty pochodzące z Kuby to:
konga
kotły
dzwonki
dzwony rurowe
Instrumenty perkusyjne w różnych typach orkiestr
Polecenie 12
RiKnVE3WqNl7d
Orkiestra symfoniczna jest jak duża rodzina. Pomieści wszystkich wraz z całym zestawem akcesoriów perkusyjnych. Jeśli powyższe wiadomości o tych instrumentach niezbyt zapadły Ci w pamięć, przypatrz się kolejnej tabeli, potem zakryj ją i wypisz te instrumenty perkusyjne, które zapamiętałeś.
RJH1NBGEYIn5N
Grafika przedstawia liczne instrumenty ułożone obok siebie, zaprezentowane na białym tle. Każdy z instrumentów został podpisany, zaczynając od góry z lewej strony są to: mały bęben, wielki bęben, dzwonki pałeczkowe, ksylofon, czelesta, dzwony rurowe, bęben podłużny, miotełka, tamburyn, pałeczki, dzwonki klawiszowe, trójkąt, kastaniety, talerze, gong, tam‑tam, kocioł obrotowy, kocioł pedałowy, wibrafon, pudełeczka i komplet jazzowy.
Instrumenty perkusyjne, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Instrumenty perkusyjne, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 13
Kolejna ilustracja interaktywna przedstawia podział instrumentów na dwie grupy ze względu na wysokość dźwięku. Zapoznaj się z opisami, grafikami i brzmieniem instrumentów.
RaFGvtX7M8DFc
Ilustracja interaktywna przedstawia podział instrumentów perkusyjnych na: instrumenty o określonej wysokości dźwięku instrumenty o nieokreślonej wysokości dźwięku. Do instrumentów perkusyjnych o określonej wysokości dźwięku zaliczamy: marimbę, ksylofon, wibrafon, dzwony rurowe, dzwonki. Do instrumentów perkusyjnych o nieokreślonej wysokości dźwięku zaliczamy: werbel, bęben wielki, kotły, tamburyn, trójkąt, marakasy, kastaniety, talerze, tam tam. Z prawej strony znajduje się panel boczny, po kliknięciu na nazwę instrumentu wyświetla się informacja dodatkowa, zdjęcie osoby grającej na tym instrumencie oraz wybrzmiewa dźwięk instrumentu. Poniżej wypisano informacje dodatkowe o kolejnych instrumentach.
Marimba, treść informacji dodatkowej: Jest to instrument podobny do ksylofonu, posiada jednak szersze i cieńsze niż ksylofon drewniane sztabki oraz niższy rejestr gry. W przeciwieństwie do ksylofonu brzmienie marimby jest miękkie i bogate w tony harmoniczne. W nowoczesnej marimbie do drewnianych sztabek podłączone są metalowe rezonatory wzmacniające drgania. Gra się na niej pałkami, często trzymając po dwie w każdej ręce, co pozwala wydobyć jednocześnie cztery dźwięki.
Ksylofon, treść informacji dodatkowej: Jest instrumentem zbudowanym ze sztabek wykonanych z twardego drewna o różnej długości. Są one ułożone kolejno na metalowej ramie od najdłuższych do najkrótszych, albo też w dwóch rzędach, na kształt klawiatury fortepianu. Większość ksylofonów posiada jeszcze poniżej każdej sztabki specjalne rezonatory, które wzmacniają głośność dźwięku. Sztabki robi się zwykle z drewna różanego lub palisandrowego. Uderzanie ich za pomocą twardych młoteczków powoduje wydobycie bardzo krótkiego dźwięku o charakterystycznej, łatwej do rozpoznania barwie.
Wibrafon, treść informacji dodatkowej: To większa i bardziej skomplikowana odmiana dzwonków. Wibrafon skonstruowany jest z metalowych (najczęściej aluminiowych) płytek, ułożonych w dwóch rzędach na metalowym stojaku. Uderza się w nie jedną, dwiema lub czterema (po dwie w każdej ręce) pałeczkami o główkach obciągniętych filcem, gumą lub włóczką. Pod każdą płytką zawieszona jest rura rezonatora (jak w ksylofonie). Przy jej górnym końcu umocowane jest „skrzydełko”, wprowadzane w ruch obrotowy za pomocą małego silniczka elektrycznego. Dzięki temu powstają charakterystyczne, wibrujące dźwięki, od których wzięła się nazwa instrumentu.
Dzwony rurowe, treść informacji dodatkowej: Zbudowano je na przełomie XIX i XX wieku, chcąc wymyślić zastępnik dla dzwonów kościelnych. Jest to instrument zbudowany z 18 – 20 lekkich rur miedzianych. Rury zawieszone są na ramie w dwóch rzędach, w układzie klawiatury fortepianu. Różne długości rur odpowiadają dźwiękom skali chromatycznej w obrębie ok. 1,5 oktawy. Dzwony posiadają tłumiki, które uruchamia się za pomocą pedału. Gra się na tym instrumencie specjalnym drewnianym młotkiem, a jego brzmienie bardzo przypomina dźwięk prawdziwego dzwonu.
Dzwonki, treść informacji dodatkowej: Nazywane są dzwonkami orkiestrowymi, ale ich pełna nazwa to z niemieckiego Glockenspiel, co oznacza „grę dzwonów”. Instrument ten przypomina mały ksylofon, ale zrobiony jest nie z drewna, lecz ze stalowych sztabek. Gra się na nim za pomocą drewnianych lub plastikowych młoteczków, które dają dźwięki wysokie i o jasnej barwie. Sztabki ułożone są na kształt klawiatury fortepianu, w dwóch rzędach, a każda z nich nastrojona jest w odległości półtonu od kolejnej. Dzwonki wykorzystywane są niemal we wszystkich rodzajach muzyki, od hip hopu do jazzu.
Werbel, treść informacji dodatkowej: Bęben znacznie mniejszy od wielkiego. Wraz z bębnem wielkim tworzy podstawową część zespołu perkusyjnego. Ma dwie membrany z zamocowanymi na spodzie kilkoma dodatkowymi strunami, zrobionymi z drutu lub zwierzęcego jelita. Struny te współgrają z membraną i przedłużają jej drgania. Efektem jest powstanie charakterystycznego dźwięku o nieokreślonej wysokości. Werbel używany jest do trzymania rytmu i wydobywania specjalnych efektów warkoczących. Można na nim grać za pomocą pałeczek, młoteczków lub miotełek.
Bęben wielki, treść informacji dodatkowej: Wraz z werblem tworzy podstawę rytmu i jest największym bębnem w zespole perkusyjnym. To instrument zbudowany z walcowatego korpusu o około metrowej średnicy, na który z obu stron naciągnięta jest membrana, napięta za pomocą śrub. Korpus instrumentu wykonuje się z laminowanego drewna lub metalu, a główki drewnianych pałek, za pomocą których dźwięk jest wydobywany, obciągnięte są filcem lub owczą skórą. Można uderzać pałeczkami po obu stronach instrumentu. W orkiestrze używany jest do akcentowania pewnych momentów muzyki i często łączony z uderzeniem talerzy.
Kotły, treść informacji dodatkowej: Najważniejszy element w rodzinie orkiestrowych instrumentów perkusyjnych. Pozwalają trzymać rytm, wspierają melodię i harmonię. To instrument łatwy do rozpoznania, gdyż wygląda jak duże, błyszczące naczynie albo właśnie kociołek. Nazwy instrumentu używa się zwykle w liczbie mnogiej, gdyż kotły w orkiestrze występują najczęściej parami, a czasem jest ich nawet 3 lub 4. Korpus instrumentu zwykle robi się z miedzi lub mosiądzu. Na nim rozpięta jest membrana - błona zrobiona ze skóry bydlęcej lub z plastiku. Kotły są instrumentem strojonym, co oznacza, że mogą grać dźwięki o określonej wysokości. Tę wysokość można jeszcze dodatkowo zmieniać poprzez zmianę napięcia membrany, używając do tego celu specjalnego pedału. W ten sposób na jednym kotle można zagrać spory zakres różnych dźwięków. Robi się to uderzając w membranę filcowymi lub drewnianymi pałeczkami. Kotły są najważniejszym elementem w rodzinie orkiestrowych instrumentów perkusyjnych. Pozwalają trzymać rytm, wspierają melodię i harmonię.
Tamburyn, treść informacji dodatkowej: Sporadycznie pojawia się w orkiestrze symfonicznej, jest natomiast popularnym instrumentem ludowym, pojawia się też w orkiestrach wojskowych. Zwany też bębenkiem baskijskim, to mały bęben obręczowy z jedną membraną. Na obręczy wykonanej z drewna lub plastiku dodatkowo zamontowane są metalowe brzękadełka. Gdy uderzamy dłonią o membranę lub potrząsamy instrumentem, wydobywamy z tamburyna dźwięki o nieokreślonej wysokości.
Trójkąt, treść informacji dodatkowej: Wchodzi w skład sekcji instrumentów perkusyjnych orkiestry symfonicznej. Trójkąt zrobiony jest z metalowego pręta wygiętego na kształt trójkąta – stąd nazwa instrumentu. Trójkąt ten ma wszystkie boki równe, a jeden jego dolny róg jest otwarty. Dźwięk wytwarza się uderzając metalowym pręcikiem na zewnątrz lub w środku trójkąta. Ważne jest, by ręce grającego nie dotykały instrumentu, gdyż wibracje zostaną stłumione. Dlatego trójkąt wiesza się na sznureczku lub jakimś innym zaczepie.
Marakasy, treść informacji dodatkowej: Instrument wykonany zazwyczaj ze skorupy orzecha kokosowego lub tykwy, wypełniony kamyczkami lub osadzony na drewnianej rączce; używany w zespołach jazzowych; często w parze, trzymany oburącz.
Kastaniety, treść informacji dodatkowej: Dwa przymocowane do palców dłoni muszelki drewniane, uderzane o siebie; narodowy instrument hiszpański, kastaniety orkiestrowe są osadzone na drewnianej rączce.
Talerze, treść informacji dodatkowej: Najczęściej wykonane są z brązu, czyli stopu miedzi i cyny, a brzmienie zależy od ich rozmiaru. Nie można na nich zagrać dźwięków o określonej wysokości, w orkiestrze używane są do podkreślenia rytmu i w celu osiągnięcia efektów dramatycznych. Gra się na nich uderzając jednym talerzem o drugi, czasem także za pomocą specjalnych pałeczek lub miotełek. Jest to bardzo stary instrument, używany już w czasach starożytnych do celów rytualnych.
Tam tam, treść informacji dodatkowej: Afrykański instrument wykonany z wydrążonych kloców drewna, z wyciętą szczeliną w bocznej ściance; uderzając pałkami w krawędzie szczeliny, uzyskuje się 2 donośne dźwięki, wyższy i niższy, których kombinacje umożliwiają przekazywanie sygnałów na odległość, w orkiestrach symfonicznych stanowi odmiana gongu.
Ilustracja interaktywna przedstawia podział instrumentów perkusyjnych na: instrumenty o określonej wysokości dźwięku instrumenty o nieokreślonej wysokości dźwięku. Do instrumentów perkusyjnych o określonej wysokości dźwięku zaliczamy: marimbę, ksylofon, wibrafon, dzwony rurowe, dzwonki. Do instrumentów perkusyjnych o nieokreślonej wysokości dźwięku zaliczamy: werbel, bęben wielki, kotły, tamburyn, trójkąt, marakasy, kastaniety, talerze, tam tam. Z prawej strony znajduje się panel boczny, po kliknięciu na nazwę instrumentu wyświetla się informacja dodatkowa, zdjęcie osoby grającej na tym instrumencie oraz wybrzmiewa dźwięk instrumentu. Poniżej wypisano informacje dodatkowe o kolejnych instrumentach.
Marimba, treść informacji dodatkowej: Jest to instrument podobny do ksylofonu, posiada jednak szersze i cieńsze niż ksylofon drewniane sztabki oraz niższy rejestr gry. W przeciwieństwie do ksylofonu brzmienie marimby jest miękkie i bogate w tony harmoniczne. W nowoczesnej marimbie do drewnianych sztabek podłączone są metalowe rezonatory wzmacniające drgania. Gra się na niej pałkami, często trzymając po dwie w każdej ręce, co pozwala wydobyć jednocześnie cztery dźwięki.
Ksylofon, treść informacji dodatkowej: Jest instrumentem zbudowanym ze sztabek wykonanych z twardego drewna o różnej długości. Są one ułożone kolejno na metalowej ramie od najdłuższych do najkrótszych, albo też w dwóch rzędach, na kształt klawiatury fortepianu. Większość ksylofonów posiada jeszcze poniżej każdej sztabki specjalne rezonatory, które wzmacniają głośność dźwięku. Sztabki robi się zwykle z drewna różanego lub palisandrowego. Uderzanie ich za pomocą twardych młoteczków powoduje wydobycie bardzo krótkiego dźwięku o charakterystycznej, łatwej do rozpoznania barwie.
Wibrafon, treść informacji dodatkowej: To większa i bardziej skomplikowana odmiana dzwonków. Wibrafon skonstruowany jest z metalowych (najczęściej aluminiowych) płytek, ułożonych w dwóch rzędach na metalowym stojaku. Uderza się w nie jedną, dwiema lub czterema (po dwie w każdej ręce) pałeczkami o główkach obciągniętych filcem, gumą lub włóczką. Pod każdą płytką zawieszona jest rura rezonatora (jak w ksylofonie). Przy jej górnym końcu umocowane jest „skrzydełko”, wprowadzane w ruch obrotowy za pomocą małego silniczka elektrycznego. Dzięki temu powstają charakterystyczne, wibrujące dźwięki, od których wzięła się nazwa instrumentu.
Dzwony rurowe, treść informacji dodatkowej: Zbudowano je na przełomie XIX i XX wieku, chcąc wymyślić zastępnik dla dzwonów kościelnych. Jest to instrument zbudowany z 18 – 20 lekkich rur miedzianych. Rury zawieszone są na ramie w dwóch rzędach, w układzie klawiatury fortepianu. Różne długości rur odpowiadają dźwiękom skali chromatycznej w obrębie ok. 1,5 oktawy. Dzwony posiadają tłumiki, które uruchamia się za pomocą pedału. Gra się na tym instrumencie specjalnym drewnianym młotkiem, a jego brzmienie bardzo przypomina dźwięk prawdziwego dzwonu.
Dzwonki, treść informacji dodatkowej: Nazywane są dzwonkami orkiestrowymi, ale ich pełna nazwa to z niemieckiego Glockenspiel, co oznacza „grę dzwonów”. Instrument ten przypomina mały ksylofon, ale zrobiony jest nie z drewna, lecz ze stalowych sztabek. Gra się na nim za pomocą drewnianych lub plastikowych młoteczków, które dają dźwięki wysokie i o jasnej barwie. Sztabki ułożone są na kształt klawiatury fortepianu, w dwóch rzędach, a każda z nich nastrojona jest w odległości półtonu od kolejnej. Dzwonki wykorzystywane są niemal we wszystkich rodzajach muzyki, od hip hopu do jazzu.
Werbel, treść informacji dodatkowej: Bęben znacznie mniejszy od wielkiego. Wraz z bębnem wielkim tworzy podstawową część zespołu perkusyjnego. Ma dwie membrany z zamocowanymi na spodzie kilkoma dodatkowymi strunami, zrobionymi z drutu lub zwierzęcego jelita. Struny te współgrają z membraną i przedłużają jej drgania. Efektem jest powstanie charakterystycznego dźwięku o nieokreślonej wysokości. Werbel używany jest do trzymania rytmu i wydobywania specjalnych efektów warkoczących. Można na nim grać za pomocą pałeczek, młoteczków lub miotełek.
Bęben wielki, treść informacji dodatkowej: Wraz z werblem tworzy podstawę rytmu i jest największym bębnem w zespole perkusyjnym. To instrument zbudowany z walcowatego korpusu o około metrowej średnicy, na który z obu stron naciągnięta jest membrana, napięta za pomocą śrub. Korpus instrumentu wykonuje się z laminowanego drewna lub metalu, a główki drewnianych pałek, za pomocą których dźwięk jest wydobywany, obciągnięte są filcem lub owczą skórą. Można uderzać pałeczkami po obu stronach instrumentu. W orkiestrze używany jest do akcentowania pewnych momentów muzyki i często łączony z uderzeniem talerzy.
Kotły, treść informacji dodatkowej: Najważniejszy element w rodzinie orkiestrowych instrumentów perkusyjnych. Pozwalają trzymać rytm, wspierają melodię i harmonię. To instrument łatwy do rozpoznania, gdyż wygląda jak duże, błyszczące naczynie albo właśnie kociołek. Nazwy instrumentu używa się zwykle w liczbie mnogiej, gdyż kotły w orkiestrze występują najczęściej parami, a czasem jest ich nawet 3 lub 4. Korpus instrumentu zwykle robi się z miedzi lub mosiądzu. Na nim rozpięta jest membrana - błona zrobiona ze skóry bydlęcej lub z plastiku. Kotły są instrumentem strojonym, co oznacza, że mogą grać dźwięki o określonej wysokości. Tę wysokość można jeszcze dodatkowo zmieniać poprzez zmianę napięcia membrany, używając do tego celu specjalnego pedału. W ten sposób na jednym kotle można zagrać spory zakres różnych dźwięków. Robi się to uderzając w membranę filcowymi lub drewnianymi pałeczkami. Kotły są najważniejszym elementem w rodzinie orkiestrowych instrumentów perkusyjnych. Pozwalają trzymać rytm, wspierają melodię i harmonię.
Tamburyn, treść informacji dodatkowej: Sporadycznie pojawia się w orkiestrze symfonicznej, jest natomiast popularnym instrumentem ludowym, pojawia się też w orkiestrach wojskowych. Zwany też bębenkiem baskijskim, to mały bęben obręczowy z jedną membraną. Na obręczy wykonanej z drewna lub plastiku dodatkowo zamontowane są metalowe brzękadełka. Gdy uderzamy dłonią o membranę lub potrząsamy instrumentem, wydobywamy z tamburyna dźwięki o nieokreślonej wysokości.
Trójkąt, treść informacji dodatkowej: Wchodzi w skład sekcji instrumentów perkusyjnych orkiestry symfonicznej. Trójkąt zrobiony jest z metalowego pręta wygiętego na kształt trójkąta – stąd nazwa instrumentu. Trójkąt ten ma wszystkie boki równe, a jeden jego dolny róg jest otwarty. Dźwięk wytwarza się uderzając metalowym pręcikiem na zewnątrz lub w środku trójkąta. Ważne jest, by ręce grającego nie dotykały instrumentu, gdyż wibracje zostaną stłumione. Dlatego trójkąt wiesza się na sznureczku lub jakimś innym zaczepie.
Marakasy, treść informacji dodatkowej: Instrument wykonany zazwyczaj ze skorupy orzecha kokosowego lub tykwy, wypełniony kamyczkami lub osadzony na drewnianej rączce; używany w zespołach jazzowych; często w parze, trzymany oburącz.
Kastaniety, treść informacji dodatkowej: Dwa przymocowane do palców dłoni muszelki drewniane, uderzane o siebie; narodowy instrument hiszpański, kastaniety orkiestrowe są osadzone na drewnianej rączce.
Talerze, treść informacji dodatkowej: Najczęściej wykonane są z brązu, czyli stopu miedzi i cyny, a brzmienie zależy od ich rozmiaru. Nie można na nich zagrać dźwięków o określonej wysokości, w orkiestrze używane są do podkreślenia rytmu i w celu osiągnięcia efektów dramatycznych. Gra się na nich uderzając jednym talerzem o drugi, czasem także za pomocą specjalnych pałeczek lub miotełek. Jest to bardzo stary instrument, używany już w czasach starożytnych do celów rytualnych.
Tam tam, treść informacji dodatkowej: Afrykański instrument wykonany z wydrążonych kloców drewna, z wyciętą szczeliną w bocznej ściance; uderzając pałkami w krawędzie szczeliny, uzyskuje się 2 donośne dźwięki, wyższy i niższy, których kombinacje umożliwiają przekazywanie sygnałów na odległość, w orkiestrach symfonicznych stanowi odmiana gongu.
Podział instrumentów perkusyjnych o określonej i nieokreślonej wysokości dźwięku, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Podział instrumentów perkusyjnych o określonej i nieokreślonej wysokości dźwięku, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Jak wielką rolę odgrywa perkusjaPerkusjaperkusja w muzyce nie trzeba nikogo przekonywać. Jeśli sprawdziliście już swoją umiejętność nazywania poszczególnych instrumentów z pamięci czas na ich rozpoznawanie ze słuchu.
Polecenie 14
Rozpoznaj przykłady instrumentów zastosowanych w tych fragmentach muzycznych:
RffG1FzHYQ97E
Nagranie dźwiękowe do lekcji pod tytułem "Przykład dźwiękowy numer 1".
Nagranie dźwiękowe do lekcji pod tytułem "Przykład dźwiękowy numer 1".
Przykład dźwiękowy numer 1, prezentacja: Klaudia Mazur, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Klaudia Mazur, Przykład dźwiękowy numer 1, licencja: CC BY 3.0.
Przykład dźwiękowy numer 3, prezentacja: Klaudia Mazur, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Klaudia Mazur, Przykład dźwiękowy numer 3, licencja: CC BY 3.0.
Nagranie dźwiękowe do lekcji pod tytułem "Przykład dźwiękowy numer 3".
R11EuOsXFAqRM
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Wróć do materiału filmowego omawiającego instrumenty perkusyjne i wsłuchaj się w brzmienie instrumentów.
Fragmenty muzyczne przedstawiają: tam tam, wielki bęben oraz dzwonki.
Polecenie 14
Wypisz jak najwięcej instrumentów perkusyjnych, które znasz.
ROz4mzBB0YPRX
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Możesz wspomóc się opisem ilustracji przedstawiającej instrumenty perkusyjne, zamieszczonym powyżej.
Do instrumentów perkusyjnych możemy zaliczyć między innymi: mały bęben, wielki bęben, dzwonki pałeczkowe, ksylofon, czelestę, dzwony rurowe, bęben podłużny, miotełkę, tamburyn, pałeczki, dzwonki klawiszowe, trójkąt, kastaniety, talerze, gong, tam‑tam, kocioł obrotowy, kocioł pedałowy, wibrafon, pudełeczka i komplet jazzowy.
Wykonując muzykę klasyczną mamy w głowach obraz orkiestry symfonicznej, w której perkusjaPerkusjaperkusja będzie inaczej potraktowana aniżeli w big bandzie rozrywkowym czy jazzowym. Perkusyjne instrumenty należeć będą do rodziny idiofonów o określonej lub nieokreślonej wysokości brzmienia. Do pozornie najłatwiejszego i zarazem najmniejszego instrumentu będzie należał trójkąt. W tej samej grupie będą również talerze i gong. Zastosowanie znajduje również szereg innych instrumentów perkusyjnych typu chimes, czy tamburyna.
Polecenie 15
Odpowiedz na pytanie. Na przełomie jakiego wieku zbudowano dzwony rurowe? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1WcdsqNHmtEw
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Informacja ta jest zawarta w sekcji o instrumentach o określonej wysokości dźwięku.
Dzwony rurowe powstały na przełomie XIX i XX wieku.
Polecenie 16
Odpowiedz na pytanie. Który z instrumentów nazywa się „glockenspiel”? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
RFFMOABidOVhp
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
glocken [czytaj: gloken] z języka niemieckiego oznacza dzwonek, spiel [czytaj: szpil] - gra.
Dzwonki.
Polecenie 17
Opisz krótko budowę marakasów. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
R1a97XlKvEH25
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Marakasy zbudowane są z dwóch elementów - obudowy oraz rękojeści.
Marakasy zbudowane są z obudowy, która wykonywana jest ze skorupy orzecha kokosowego lub tykwy. Wnętrze instrumentu wypełnione jest kamyczkami, lub innym sypkim materiałem. Osadzony jest na drewnianej rączce.
Takie instrumenty jak kongi czy bongosy można spotkać w orkiestrach o charakterze bardziej rozrywkowym. Duży bęben i werbel jest niezastąpiony w orkiestrach wojskowych, nadając puls podczas marszu i prezentacji.
Wniosek jest jeden: zmieniająca się stylistyka muzyczna wymusza niejako zestawy perkusyjne odpowiednio dobierane do wykonywanych utworów.
Mnogość instrumentów perkusyjnych wymaga osobnego opracowania, ale ciekawe jest czy fani sagi o Harrym Potterze wiedzą, że słynny temat przypisany sowie Hedwidze (Hedwig's Theme) [czytaj: hedłigs fim] rozpoczyna czelestaCzelestaczelesta, która również należy do tej grupy? Tylko powierzchowny ogląd tego instrumentu przypomina nam do złudzenia pianino. Ale to tylko „maska”, pod którą kryje się iście perkusyjny mechanizm - młoteczki uderzają w metalowe płytki, które wydają dźwięk podobny do dzwonków.
Rne8ht7sB488x
Utwór pod tytułem „Motyw Hedwigi” z filmu pod tytułem „Harry Potter” autorstwa Johna Williamsa w wykonaniu orkiestry London Session Orchestra pod batutą kompozytora Johna Williamsa. Fragment trwający 38 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, wykonywana przez orkiestrę. Utwór jest wykonywany w niespiesznym tempie, z bardzo tajemniczym, niezwykłym, wręcz magicznym brzmieniem. Charakterystyczny motyw przewodni wykonuje rzadko używana w muzyce czelesta.
Utwór pod tytułem „Motyw Hedwigi” z filmu pod tytułem „Harry Potter” autorstwa Johna Williamsa w wykonaniu orkiestry London Session Orchestra pod batutą kompozytora Johna Williamsa. Fragment trwający 38 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, wykonywana przez orkiestrę. Utwór jest wykonywany w niespiesznym tempie, z bardzo tajemniczym, niezwykłym, wręcz magicznym brzmieniem. Charakterystyczny motyw przewodni wykonuje rzadko używana w muzyce czelesta.
Motyw Hedwigi z filmu Harry Potter (fragment), wykonanie: London Session Orchestra [czyta: london saszyn orkestra], John Wiliams [czytaj: dżon wiliams] (dyrygent), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: London Session Orchestra, John Williams, Motyw Hedwigi z filmu Harry Potter, licencja: CC BY 3.0.
Motyw Hedwigi z filmu Harry Potter (fragment), wykonanie: London Session Orchestra [czyta: london saszyn orkestra], John Wiliams [czytaj: dżon wiliams] (dyrygent), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: London Session Orchestra, John Williams, Motyw Hedwigi z filmu Harry Potter, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Motyw Hedwigi” z filmu pod tytułem „Harry Potter” autorstwa Johna Williamsa w wykonaniu orkiestry London Session Orchestra pod batutą kompozytora Johna Williamsa. Fragment trwający 38 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, wykonywana przez orkiestrę. Utwór jest wykonywany w niespiesznym tempie, z bardzo tajemniczym, niezwykłym, wręcz magicznym brzmieniem. Charakterystyczny motyw przewodni wykonuje rzadko używana w muzyce czelesta.
Instrumenty perkusyjne w muzyce poważnej
Przed Tobą kilka przykładów wykorzystania instrumentów perkusyjnych w muzyce klasycznej.
Posłuchaj, w jaki sposób Franciszek Liszt [czytaj: list] wykorzystał w koncercie fortepianowym trójkąt, najmniejszy instrument perkusyjny z orkiestry symfonicznej.
RfMYn5Q3dPRmC
Na obrazie Franciszek Liszt. Kompozytor to szczupły, młody mężczyzna, ubrany na ciemno. Twarz ma pociągłą, włosy dłuższe, sięgające brody są zaczesane do tyłu. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: I Koncert fortepianowy Es - dur, autorstwa Ferenca Liszta. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany przez pianistę i akompaniującą mu orkiestrę. Pianista gra szybką, błyskotliwą melodię. Orkiestra i trójkąt grają w przerwach. Tak, jakby pianista dialogował z perkusistą grającym na trójkącie.
Na obrazie Franciszek Liszt. Kompozytor to szczupły, młody mężczyzna, ubrany na ciemno. Twarz ma pociągłą, włosy dłuższe, sięgające brody są zaczesane do tyłu. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: I Koncert fortepianowy Es - dur, autorstwa Ferenca Liszta. Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany przez pianistę i akompaniującą mu orkiestrę. Pianista gra szybką, błyskotliwą melodię. Orkiestra i trójkąt grają w przerwach. Tak, jakby pianista dialogował z perkusistą grającym na trójkącie.
Ferenc Liszt, Źródło: zpe.gov.pl
Interesującym przykładem użycia werbla jest Bolero Maurycego Ravela. Na werblu wygrywany jest wciąż ten sam rytm. Posłuchaj fragmentu tego utworu. Pierwsze cztery takty werbel gra tylko z akompaniamentem smyczków. Następnie melodię zaczyna grać flet. Zwróć uwagę na moment, w którym klarnet przejmuje melodię po flecie, wówczas flet zaczyna akompaniować w tym samym rytmie, co werbel.
R15d21gbudwVX
Na zdjęciu Maurice Ravel. Kompozytor jest starszym, siwym mężczyzną o łagodnym spojrzeniu. Mężczyzna ma ciemne oczy, lekkie zmarszczki , siwe włosy ma zaczesane do tyłu. Ubrany jest w białą koszulę i tweedową marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Bolero autorstwa Maurice Ravela, wykonawca Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu początek Bolera Maurice’a Ravela. Utwór rozpoczyna się rytmem bolera granym na werblu, to rytmiczne ostinato będzie towarzyszyło przez cały utwór. Później spokojną, kołyszącą melodię gra flet piccolo.
Na zdjęciu Maurice Ravel. Kompozytor jest starszym, siwym mężczyzną o łagodnym spojrzeniu. Mężczyzna ma ciemne oczy, lekkie zmarszczki , siwe włosy ma zaczesane do tyłu. Ubrany jest w białą koszulę i tweedową marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Bolero autorstwa Maurice Ravela, wykonawca Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu początek Bolera Maurice’a Ravela. Utwór rozpoczyna się rytmem bolera granym na werblu, to rytmiczne ostinato będzie towarzyszyło przez cały utwór. Później spokojną, kołyszącą melodię gra flet piccolo.
Maurice Ravel, Źródło: zpe.gov.pl
Innym ciekawym przykładem muzycznym jest 94. Symfonia Józefa Haydna [czytaj: hajdna] nazywana „Niespodzianką” lub „Z uderzeniem w kocioł”. Haydn zastosował w niej swego rodzaju żart, mianowicie w drugiej części początek melodii jest grany cicho a następnie jeszcze ciszej powtarzany. W momencie, kiedy oczekujemy niezwykle spokojnego zakończenia, nagle odzywa się ostry i bardzo głośny akord. Posłuchaj tego fragmentu.
R1MeVbvhrpEME
Na ilustracji interaktywnej portret Josepha Haydna. Na obrazie mężczyzna w średnim wieku, twarz pociągła, wyrazisty nos, wąskie usta, brązowe oczy. Na głowie biała peruka, na wysokości ucha ułożone loki. Ubrany jest w białą koszulę z żabotem i ciemny surdut. W prawej ręce, pod lewym ramieniem trzyma bogato zdobioną książkę być może są to nuty. Siedzi na ciemnoczerwono-brązowym fotelu. Tło jest brązowo-czerwone. Światło pada na twarz i lewe ramię mężczyzny. W centrum obrazu znajduje się punkt interaktywny po jego naciśnięciu wyświetla się napis: Symfonia nr 94 G-dur Josepha Haydna. Wykonawca Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu początek części Symfonii, znanej jako Symfonia z uderzeniem w kocioł. Muzyka rozpoczyna się łagodnie, tak jakby ktoś się skradał. Nagle pojawia się mocny akord i uderzenie w kocioł.
Na ilustracji interaktywnej portret Josepha Haydna. Na obrazie mężczyzna w średnim wieku, twarz pociągła, wyrazisty nos, wąskie usta, brązowe oczy. Na głowie biała peruka, na wysokości ucha ułożone loki. Ubrany jest w białą koszulę z żabotem i ciemny surdut. W prawej ręce, pod lewym ramieniem trzyma bogato zdobioną książkę być może są to nuty. Siedzi na ciemnoczerwono-brązowym fotelu. Tło jest brązowo-czerwone. Światło pada na twarz i lewe ramię mężczyzny. W centrum obrazu znajduje się punkt interaktywny po jego naciśnięciu wyświetla się napis: Symfonia nr 94 G-dur Josepha Haydna. Wykonawca Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu początek części Symfonii, znanej jako Symfonia z uderzeniem w kocioł. Muzyka rozpoczyna się łagodnie, tak jakby ktoś się skradał. Nagle pojawia się mocny akord i uderzenie w kocioł.
Joseph Haydn, Źródło: zpe.gov.pl
2
Ćwiczenie 10
R9jATHnH9fcKz
Znajdź i wykreśl wskazane instrumenty.
Znajdź i wykreśl wskazane instrumenty.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RNXCLC58AEP1D
Ćwiczenie 10
Wskaż instrumenty perkusyjne
2
Ćwiczenie 11
Wysłuchaj fragmentów dźwiękowych, a następnie połącz je z właściwym instrumentem perkusyjnym.
RYVcG2Wkyk05q
Wysłuchaj fragmentów dźwiękowych, a następnie połącz je z właściwym instrumentem perkusyjnym.
Wysłuchaj fragmentów dźwiękowych, a następnie połącz je z właściwym instrumentem perkusyjnym.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R16YVqQMtefuu
Opisz dowolny instrument o określonej wysokości dźwięku, dowolny instrument o nieokreślonej wysokości dźwięku, jeden idiofon i jeden membranofon.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjna „Kolekcjoner instrumentów” – to kolejna zabawa, polegająca na zbieraniu instrumentów. Aby je zdobyć, trzeba wykazać się wiedzą na ich temat: czasami je rozpoznać po nazwie albo zapamiętać, jak brzmią przedstawione instrumenty. Celem gry jest zebranie wszystkich instrumentów. Miłej zabawy!
Alternatywa aplikacji on‑line
Poniżej przedstawiono alternatywę aplikacji.
Kolekcjoner instrumentów51080Brawo! Udało ci się zaliczyć quizy.Niestety, nie zaliczyłeś quizów. Spróbuj ponownie.
Test
Kolekcjoner instrumentów
Liczba pytań:
5
Limit czasu:
10 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Kolekcjoner instrumentów
Pytanie
1/5
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Do jakiej grupy instrumentów należy bęben?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jaki instrument wykonuje linię melodyczną w utworze?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Batuta to atrybut:
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Wskaż, który instrument nazywano w Polsce multankami?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zaznacz, które z instrumentów siedzą obok altówek w dzisiejszej orkiestrze symfonicznej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1EW0ixZY4gqu
Gra edukacyjna składa się z dwóch rund. Runda pierwsza zawiera quiz, który składa się 25 pytań. Ta seria pytań sprawdza wiedzę z zakresu grup instrumentów. Rozwiązanie quizu pozwala na skompletowanie układanki. Runda druga dotyczy budowy instrumentów oraz ich historii. Zawiera 12 pytań. Po każdej odpowiedzi odblokuje się jeden losowy instrument. Celem tej rundy jest zebranie wszystkich instrumentów. Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania użytkownik przechodzi do podsumowania zadań, w którym może sprawdzić swój wynik oraz dowiedzieć się czy gra została zaliczona.
Gra edukacyjna składa się z dwóch rund. Runda pierwsza zawiera quiz, który składa się 25 pytań. Ta seria pytań sprawdza wiedzę z zakresu grup instrumentów. Rozwiązanie quizu pozwala na skompletowanie układanki. Runda druga dotyczy budowy instrumentów oraz ich historii. Zawiera 12 pytań. Po każdej odpowiedzi odblokuje się jeden losowy instrument. Celem tej rundy jest zebranie wszystkich instrumentów. Po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania użytkownik przechodzi do podsumowania zadań, w którym może sprawdzić swój wynik oraz dowiedzieć się czy gra została zaliczona.
Kolekcjoner instrumentów – gra edukacyjna, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Kolekcjoner instrumentów- gra edukacyjna, licencja: CC BY 3.0.
Alternatywa aplikacji on‑line
Poniżej przedstawiono alternatywę aplikacji.
Czar instrumentów51080Brawo! Udało ci się zaliczyć quizy.Niestety, nie zaliczyłeś quizów. Spróbuj ponownie.
Test
Czar instrumentów
Liczba pytań:
5
Limit czasu:
10 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Czar instrumentów
Pytanie
1/5
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Zaznacz miejsce, w ktorym urodził się Fryderyk Chopin.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W którym wieku żył fryderyk Chopin?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ile lat miał młody Fryderyk, gdy rozpoczął lekcje gry na fortepianie?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Co był oprzyczyną śmierci Fryderyka Chopna?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dlaczego rok 2010 został nazwany „Rokiem Chopinowskim”?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RTXk0nTP6kWdk
Gra edukacyjna zawiera dwie rundy. Pierwsza poświęcona jest życiu i twórczości Fryderyka Chopina. Runda druga skupia się na sprawdzeniu wiedzy z zakresu informacji o fortepianie. Każda kolejna runda ma wyższy stopień trudności. Aby zaliczyć grę, należy uzyskać 60 procent możliwych do zdobycia punktów. Runda pierwsza składa się z 5 zadań. Runda druga zawiera 11 pytań, po każdej odpowiedzi odblokowuje się jedna część fortepianu.
Gra edukacyjna zawiera dwie rundy. Pierwsza poświęcona jest życiu i twórczości Fryderyka Chopina. Runda druga skupia się na sprawdzeniu wiedzy z zakresu informacji o fortepianie. Każda kolejna runda ma wyższy stopień trudności. Aby zaliczyć grę, należy uzyskać 60 procent możliwych do zdobycia punktów. Runda pierwsza składa się z 5 zadań. Runda druga zawiera 11 pytań, po każdej odpowiedzi odblokowuje się jedna część fortepianu.
Czar instrumentów- gra edukacyjna, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Czar instrumentów- gra edukacyjna, licencja: CC BY 3.0.
R7tjx5e5Pe8zI
Ćwiczenie 12
Dopasuj nazwę grupy instrumentów do opisu ich źródła dźwięku. 1. Są to instrumenty „samodźwięczne”, w których wibratorem jest ciało stałe mające własną sprężystość. Możliwe odpowiedzi: A. chordofony, B. membranofony , C. idiofony, D. areofony, E. elektrofony. 2. Instrumenty, w których wibratorem jest napięta błona-membrana. Możliwe odpowiedzi: A. chordofony, B. membranofony , C. idiofony, D. areofony, E. elektrofony. 3. Instrumenty strunowe, w których wibratorem jest napięta struna. Możliwe odpowiedzi: A. chordofony, B. membranofony , C. idiofony, D. areofony, E. elektrofony. 4. Są to elektryczne instrumenty muzyczne. Możliwe odpowiedzi: A. chordofony, B. membranofony , C. idiofony, D. areofony, E. elektrofony. 5. Instrumenty, w których wibratorem jest drgające powietrze (instrumenty dęte). A. chordofony, B. membranofony , C. idiofony, D. areofony, E. elektrofony.
Dopasuj nazwę grupy instrumentów do opisu ich źródła dźwięku. 1. Są to instrumenty „samodźwięczne”, w których wibratorem jest ciało stałe mające własną sprężystość. Możliwe odpowiedzi: A. chordofony, B. membranofony , C. idiofony, D. areofony, E. elektrofony. 2. Instrumenty, w których wibratorem jest napięta błona-membrana. Możliwe odpowiedzi: A. chordofony, B. membranofony , C. idiofony, D. areofony, E. elektrofony. 3. Instrumenty strunowe, w których wibratorem jest napięta struna. Możliwe odpowiedzi: A. chordofony, B. membranofony , C. idiofony, D. areofony, E. elektrofony. 4. Są to elektryczne instrumenty muzyczne. Możliwe odpowiedzi: A. chordofony, B. membranofony , C. idiofony, D. areofony, E. elektrofony. 5. Instrumenty, w których wibratorem jest drgające powietrze (instrumenty dęte). A. chordofony, B. membranofony , C. idiofony, D. areofony, E. elektrofony.
Dopasuj opis grupy instrumentów za względu na rodzaj wibratora (źródła dźwięku) do ogólnej ich nazwy.
Są to instrumenty „samodźwięczne”, w których wibratorem jest ciało stałe mające własną sprężystość., Instrumenty strunowe, w których wibratorem jest napięta struna., Instrumenty, w których wibratorem jest drgające powietrze (instrumenty dęte)., Instrumenty, w których wibratorem jest napięta błona-membrana., Są to elektryczno-mechaniczne instrumenty muzyczne.
Prezentacja instrumentów perkusyjnych. Na prezentacji 7 slajdów, na każdym zdjęcie innego instrumentu dętego. Zdjęciu towarzyszy próbka dźwięku danego instrumentu. Na slajdzie pierwszym wielki bęben. Instrument ma kilkadziesiąt centymetrów średnicy, jest duży. Ma membranę wykonaną z tworzywa sztucznego. Na nagraniu kilka dźwięków zgranych na bębnie. Dźwięk jest niski, dudniący. Na drugim slajdzie - gong. Gong to metalowy wielki, dość grupy talerz. Ten na zdjęciu jest bogato zdobiony. Dźwięk gongu jest potężny, metaliczny, długo wybrzmiewa. Na trzecim slajdzie kotły. Instrument to miedziane misy, na które naciągnięta jest skórzana membrana. Naciągi instrumentu można regulować za pomocą pedałów i w ten sposób wydobywać dźwięki różnej wysokości. Na nagraniu rytm zagrany na 2 kotłach (dwie wysokości dźwięku). Na kolejnym slajdzie talerze. Instrument wykonany jest z metalu, jest płaskim, lekkim talerzem. Na nagraniu dwa długie dźwięki, zagrane na talerzach. Talerze mają jasną, metaliczną, trochę szeleszczącą barwę. Ich dźwięk długo wybrzmiewa. Kolejny instrument to trójkąt. Instrument to metalowy pręt, zwinięty w kształt trójkąta. Do instrumentu dołączona jest metalowa pałeczka. Na nagraniu kilka długich dźwięków, zagranych na trójkącie. Trójkąt ma metaliczne, bardzo jasne, długo trwające dźwięki. Przedostatni instrument to werbel. Instrument ba korpus wykonany z metalu dwie membrany: od góry i od dołu instrumentu. Pod spodem umieszczone są sprężyny. Na nagraniu tremolo zagrane na werblu. Oprócz brzmienia uderzanej membrany (jak przy bębnach) słychać też szelest (pochodzący od sprężyny). Na ostatnim slajdzie - czelesta. Instrument z zewnątrz wygląda podobnie do pianina, ma drewnianą obudowę i białe i czarne klawisze. W środku zamiast strun znajdują się sztabki. Na nagraniu fragment Tańca wieszczki cukrowej z baletu Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. Instrument brzmi podobnie do dzwonków. Można grać na nim nawet skomplikowane melodie.
Prezentacja instrumentów perkusyjnych. Na prezentacji 7 slajdów, na każdym zdjęcie innego instrumentu dętego. Zdjęciu towarzyszy próbka dźwięku danego instrumentu. Na slajdzie pierwszym wielki bęben. Instrument ma kilkadziesiąt centymetrów średnicy, jest duży. Ma membranę wykonaną z tworzywa sztucznego. Na nagraniu kilka dźwięków zgranych na bębnie. Dźwięk jest niski, dudniący. Na drugim slajdzie - gong. Gong to metalowy wielki, dość grupy talerz. Ten na zdjęciu jest bogato zdobiony. Dźwięk gongu jest potężny, metaliczny, długo wybrzmiewa. Na trzecim slajdzie kotły. Instrument to miedziane misy, na które naciągnięta jest skórzana membrana. Naciągi instrumentu można regulować za pomocą pedałów i w ten sposób wydobywać dźwięki różnej wysokości. Na nagraniu rytm zagrany na 2 kotłach (dwie wysokości dźwięku). Na kolejnym slajdzie talerze. Instrument wykonany jest z metalu, jest płaskim, lekkim talerzem. Na nagraniu dwa długie dźwięki, zagrane na talerzach. Talerze mają jasną, metaliczną, trochę szeleszczącą barwę. Ich dźwięk długo wybrzmiewa. Kolejny instrument to trójkąt. Instrument to metalowy pręt, zwinięty w kształt trójkąta. Do instrumentu dołączona jest metalowa pałeczka. Na nagraniu kilka długich dźwięków, zagranych na trójkącie. Trójkąt ma metaliczne, bardzo jasne, długo trwające dźwięki. Przedostatni instrument to werbel. Instrument ba korpus wykonany z metalu dwie membrany: od góry i od dołu instrumentu. Pod spodem umieszczone są sprężyny. Na nagraniu tremolo zagrane na werblu. Oprócz brzmienia uderzanej membrany (jak przy bębnach) słychać też szelest (pochodzący od sprężyny). Na ostatnim slajdzie - czelesta. Instrument z zewnątrz wygląda podobnie do pianina, ma drewnianą obudowę i białe i czarne klawisze. W środku zamiast strun znajdują się sztabki. Na nagraniu fragment Tańca wieszczki cukrowej z baletu Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. Instrument brzmi podobnie do dzwonków. Można grać na nim nawet skomplikowane melodie.
Instrumenty perkusyjne - zrób je sam
RSCuMgJ9GbVF6
Na zdjęciu młody, łysy mężczyzna o ciemnej brodzie, siedzący na kostce brukowej po turecku, który został otoczony przez tłum gapiów. Mężczyzna który znalazł się w centrum uwagi jest artystą ulicznym i jest w trakcie odbywania występu. Gra pałeczkami na bębnie, ale część z jego instrumentów stanowi przedmioty kuchenne, na przykład garnki, talerze oraz woki. Część z obserwujących stoi, część siedzi na krawężniku, niektórzy robią zdjęcia.
Francesco Bellia (fotograf), Dario Rossi dający koncert na instrumentach codziennego użytku, 2019 r., socialup.it, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Francesco Bellia, Dario Rossi dający koncert na instrumentach codziennego użytku, fotografia, dostępny w internecie: https://www.socialup.it/intervista-a-dario-rossi-le-percussioni-lelettronica-e-la-potenza-del-live/ [dostęp 26.08.2022], licencja: CC BY 3.0.
Instrumenty perkusyjne można bardzo łatwo „wykonać” tak właściwie ze wszystkiego co nas otacza. Każdy szmer, szelest, stukot czy uderzenie jest powodem, by nazwać źródło dźwięku rodzajem „instrumentu” perkusyjnego. Można je podzielić według tradycyjnego uszeregowania na te o określonej wysokości dźwięku i te, których możemy powtórzyć jedynie rytm, w którym „grają”- czyli o nieokreślonej wysokości dźwięku.
Kolejny film uzupełni ten temat pokazując jednocześnie, jak wiele związków muzyka może mieć z innymi przedmiotami takimi jak: plastyka czy technika. Znajdziecie w nim pokazane sposoby, jak zbudować z ogólnodostępnych materiałów własny, prosty instrument strunowy oraz nietypowe instrumenty perkusyjne.
Ale co dalej? Zobaczcie sami…
Polecenie 18
Wykonajcie instrumenty perkusyjne zgodnie z instrukcjami z filmu a następnie wspólnie zagrajcie akompaniament do dowolnego utworu.
RgnRlGBLjOlYK
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Jak zbudować proste instrumenty?”.
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany "Jak zbudować proste instrumenty?”.
Jak zbudować proste instrumenty? – film, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Jak zbudować proste instrumenty? – film, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 19
RQgg95YMyWGG5
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Do zbudowania własnych instrumentów perkusyjnych wykorzystałym...
Do zbudowania własnych instrumentów perkusyjnych wykorzystałym wszelkie pojemniki, butelki, baniaki i akcesoria ogrodnicze, które stworzyłby namiastkę bębnów i talerzy perkusyjnych.
Polecenie 20
R10oy1AJxwJmv
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Wybierz instrument zaprezentowany w materiale filmowym i udziel odpowiedzi.
Domowy instrument, który najbardziej przypomina ten rzeczywisty, to domowe marakasy wykonane z tekturowych kubeczków i grubej kaszy. Dźwięk bardzo przypomina te tradycyjne drewniane instrumenty.
Polecenie 21
REpAhlSkH0ObW
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się nad pytaniem i odpowiedz zgodnie ze swoim przeczuciem.
Muzykę można usłyszeć wszędzie, ponieważ dźwięki otaczają nas w codziennym życiu, od śpiewu ptaków po odgłosy miejskiej infrastruktury.
Śpiewam całym sobą
Śpiew to nie tylko jedyny dźwięk, który możemy wydobywać z siebie. Body percussion, [czytaj: body perkaszyn], czyli gra całego ciała i sposoby wydobywania z niego dźwięków to dość popularna i znana metoda nauki śpiewu. Dzięki dodatkowym ruchom, sposobom znajdowania dźwięków poprzez pstrykanie, klaskanie, tupanie itd. zapamiętujemy lepiej tekst, melodię i na długo utrwalamy treść emocjonalną piosenki.
Artystami, którzy metodę instrumentalnego użycia wdechu wykorzystali w stopniu mistrzowskim byli między innymi Michael Jackson [czytaj: majkel dżekson] i Bobby McFerrin [czytaj: bobi makferin].
Ten pierwszy prócz charakterystycznego i niepowtarzalnego układu tanecznego przy piosenkach stworzył „unikalny styl wokalny, w którym przerywane wdechy zostały wkomponowane w puls frazy, czym artysta wywoływał w słuchaczach nadzwyczajną emocjonalną ekscytację (…)” (źródło: Marcin Wawruk, „Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach i podpowiedziach. Podręcznik”, PWM, Kraków 2019, s. 55).
Przykładem zastosowania wdechu jako perkusyjnego tła jest drugi z wymienionych twórców. Jego słynne „Don't Worry Be Happy” [czytaj: dont łory bi hepi] do złudzenia przypomina wieloosobowy zespół śpiewaków, który w rzeczywistości okazuje się… jednym wykonawcą, czyli Bobbim McFerrinem!
R1WsH32gKxh7T
Utwór pod tytułem „Don’t Worry, Be Happy” autorstwa Bobby’ego McFerrina, wykonywany przez wokalistę. Fragment trwający 29 sekund. Kompozycja jest wokalna, wykonywana przez głos męski. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma mocno rytmiczny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie głos McFerrina, który poza wykonaniem linii wokalnej imituje różne instrumenty poprzez nakładanie na siebie poszczególnych ścieżek. Tekst jest śpiewany w języku angielskim.
Utwór pod tytułem „Don’t Worry, Be Happy” autorstwa Bobby’ego McFerrina, wykonywany przez wokalistę. Fragment trwający 29 sekund. Kompozycja jest wokalna, wykonywana przez głos męski. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma mocno rytmiczny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie głos McFerrina, który poza wykonaniem linii wokalnej imituje różne instrumenty poprzez nakładanie na siebie poszczególnych ścieżek. Tekst jest śpiewany w języku angielskim.
Bobby McFerrin, Don't Worry Be Happy (fragment), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Bobby McFerrin, Don't Worry Be Happy, licencja: CC BY 3.0.
Bobby McFerrin, Don't Worry Be Happy (fragment), online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Bobby McFerrin, Don't Worry Be Happy, licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Don’t Worry, Be Happy” autorstwa Bobby’ego McFerrina, wykonywany przez wokalistę. Fragment trwający 29 sekund. Kompozycja jest wokalna, wykonywana przez głos męski. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma mocno rytmiczny charakter. W nagraniu słychać wyłącznie głos McFerrina, który poza wykonaniem linii wokalnej imituje różne instrumenty poprzez nakładanie na siebie poszczególnych ścieżek. Tekst jest śpiewany w języku angielskim.
Po nich oczywiście nastała „era” perkusyjnego potraktowania swojego ciała, którą rozpoczęli niezliczeni wokaliści i beatboxerzy znani z internetowych kanałów muzycznych.
Animacja przedstawiająca piosenkę, której towarzyszą gestodźwięki
R7VPFL3onx90J
Materiał filmowy do lekcji, zatytułowany: Utwór „Czerwone jabłuszko” z akompaniamentem gestodźwięków.
Materiał filmowy do lekcji, zatytułowany: Utwór „Czerwone jabłuszko” z akompaniamentem gestodźwięków.
Utwór „Czerwone jabłuszko” z akompaniamentem gestodźwięków, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Utwór „Czerwone jabłuszko” z akompaniamentem gestodźwięków, licencja: CC BY 3.0.
Wysłuchaj nagrania utworu „Na cztery i na sześć” i zapoznaj się z partyturą. Twoim zadaniem będzie stworzenie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki. Najpierw naucz się piosenki w taki sposób, by swobodnie śpiewać melodię oraz rozpoznawać jej części (zwrotki oraz refreny). Następnie poddaj utwór analizie, rozważając, jak można własnym akompaniamentem perkusyjnym uzupełnić melodię oraz akordy w taki sposób, by utwór na tym zyskał.
Do Twojej dyspozycji jest partytura z pustą linią w kluczu perkusyjnym, którą należy uzupełnić. Materiał wydrukuj lub przepisz do zeszytu nutowego, a następnie rozpisz akompaniament, który Twoim zdaniem będzie najlepiej pasował.
Po zakończeniu tworzenia własnego akompaniamentu przećwicz go z nagraniem, a następnie zagraj.
R14eHrcB8zQDx
Piosenka „Na cztery i na sześć”
Piosenka „Na cztery i na sześć”
Piosenka „Na cztery i na sześć”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Piosenka „Na cztery i na sześć”, licencja: CC BY 3.0.
Piosenka „Na cztery i na sześć”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Piosenka „Na cztery i na sześć”, licencja: CC BY 3.0.
Piosenka „Na cztery i na sześć”
R1TqKoEKs7Rw7
Partytura piosenki „Na cztery i na sześć”
Partytura piosenki „Na cztery i na sześć”, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura piosenki „Na cztery i na sześć”, licencja: CC BY 3.0.
RT4bIKeNpFN4l
Partytura piosenki „Na cztery i na sześć” z pustą linią perkusyjną
Partytura piosenki „Na cztery i na sześć” z pustą linią perkusyjną, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura piosenki „Na cztery i na sześć” z pustą linią perkusyjną, licencja: CC BY 3.0.
R1LTDfWyVGQK3
Uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Pamiętaj, że przy tworzeniu akompaniamentu perkusyjnego kluczowe jest odpowiednie użycie rytmu; najlepiej, żeby był prosty i dobrze pasował do melodii piosenki. Najlepiej sprawdzą się tu ćwierćnuty oraz półnuty, które będą rozmieszczone w mocnych częściach taktów. Ósemek dobrze użyć w miejscach, w których powinny wystąpić synkopy zgodne z linią melodyczną; oprócz tego można je wykorzystać w miejscach, w których w melodii występują dłuższe dźwięki (by wypełnić przestrzeń i odpowiednio stworzyć tło perkusyjne).
W razie problemów możesz wysłuchać przykładowej odpowiedzi – poniżej znajduje się nagranie oraz partytura z akompaniamentem. Możesz się nimi zainspirować, by samodzielnie stworzyć własny akompaniament.
RXWrXGxFPmNBC
Partytura piosenki „Na cztery i na sześć” z przykładowym akompaniamentem perkusyjnym, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Partytura piosenki „Na cztery i na sześć” z przykładowym akompaniamentem perkusyjnym, licencja: CC BY 3.0.
R1RTKHEw0Rqlc
Piosenka „Na cztery i na sześć” z przykładowym akompaniamentem perkusyjnym, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Piosenka „Na cztery i na sześć” z przykładowym akompaniamentem perkusyjnym, licencja: CC BY 3.0.
Piosenka „Na cztery i na sześć” z przykładowym akompaniamentem perkusyjnym, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Piosenka „Na cztery i na sześć” z przykładowym akompaniamentem perkusyjnym, licencja: CC BY 3.0.
Słownik pojęć
Akord
Akord
współbrzmienie co najmniej trzech różnych dźwięków.
Artykulacja
Artykulacja
(z języka łacińskiego: articulalio [czytaj: artikulalio] = rozczłonkowanie) — sposób wykonywania kolejno następujących po sobie lub współbrzmiących dźwięków.
Bęben
Bęben
perkusyjny instrument muzyczny z grupy membranofonów.
Bębenek
Bębenek
mały bęben; instrument muzyczny z grupy membranofonów.
Czelesta
Czelesta
(z języka włoskiego: celesta [czytaj: selesta]) — instrument perkusyjny klawiszowy, wynaleziony pod koniec XIX w., przypominający wyglądem „harmonium” lub pianio (przypis autorki).
Drumla
Drumla
instrument z grupy idiofonów szarpanych, w kształcie podkowy, z elastyczną sprężynką wewnątrz.
Dzwonki diatoniczne
Dzwonki diatoniczne
to instrument wykonany z metalowych sztabek. Dzwonki diatoniczne opierają się na dźwiękach jednej skali diatonicznej. Takie dzwonki nie mają możliwości zagrania podwyższonych lub obniżonych dźwięków. Składają się z jednego rzędu.
Dzwonki chromatyczne
Dzwonki chromatyczne
to odmiana dzwonków, których zadaniem jest podwyższanie i obniżanie dźwięków skali diatonicznej z pomocą znaków chromatycznych. Na takich dzwonkach zagra się dźwięki obniżone lub podwyższone o pół tonu. Dzwonki chromatyczne można poznać po tym, że składają się z dwóch rzędów.
Dzwony rurowe
Dzwony rurowe
instrument perkusyjny z rodziny idiofonów.
Gong
Gong
instrument z grupy idiofonów, pochodzenia azjatyckiego (w Europie od średniowiecza).
Grzechotka
Grzechotka
instrument muzyczny, idiofon.
Harmonika szklana
Harmonika szklana
dawny instrument muzyczny składający się ze szklanych kloszów, umieszczonych na wspólnej osi, wprowadzanych w ruch obrotowy.
Idiofony
Idiofony
(z języka greckiego idios [czytaj: idjos] = własny, phone [czytaj: fołn]— dźwięk) — ogólna nazwa instrumentów perkusyjnych samobrzmiących, czyli takich, w których dźwięk powstaje przez drgania całego instrumentu, np. gong, talerze, kastaniety.
Konga
Konga
instrument perkusyjny z rodziny membranofonów.
Kotły
Kotły
instrumenty perkusyjne z grupy membranofonów.
Ksylofon
Ksylofon
[gr. xýlon ‘drewno’, phōnḗ ‘dźwięk’], instrument z grupy idiofonów uderzanych w postaci kilku rzędów drewnianych płytek różnej długości, w które uderza się drewnianymi pałeczkami.
Marimba
Marimba
afrykański instrument perkusyjny, rodzaj ksylofonu.
Membranofony
Membranofony
[łac.-gr.] - grupa instrumentów, w których źródłem dźwięku jest drgająca membrana, np. skóra lub błona napięta na rezonatorze (tzn. na części instrumentu współbrzmiącej ze źródłem dźwięku i wzmacniającej jego brzmienie).
Metronom
Metronom
(z języka greckiego metronomós [czytaj: metronomos]= kontroler miar i wag), czyli taktotmierz — przyrząd do ścisłego wyznaczania tempa utworu; skonstruowany został w r. 1816 przez Mälzla [czytaj: melcla] (stąd skrót: M. M. = metronom); wahadło metronomu wystukuje szybciej lub wolniej, zależnie od regulacji równomierne uderzenia rytmiczne; liczby na podziałce regulacyjnej, wzdłuż której przesuwa się umieszczony na wahadle ciężarek, określają ilość uderzeń na minutę.
Mirliton
Mirliton
prymitywny membranofon dęty w postaci drewnianej, metalowej lub kartonowej rurki.
Perkusja
Perkusja
(z języka łacińskiego: percissio [czytaj: perkisio] = uderzenie); pierwsze znaczenie: grupa instrumentów perkusyjnych w orkiestrze; drugie znaczenie: efekty dźwiękowe i brzmieniowe wydobywane z instrumentów perkusyjnych.
Pulpit
Pulpit
podstawka do nut w postaci pochyłej płyty.
Rezonatory
Rezonatory
(z języka łacińskiego: resonare = dawać oddźwięk) lub pudło rezonansowe (zobacz. rezonans)— część składowa wielu instrumentów muzycznych służąca do wzmacniania dźwięku, np. pudło skrzypiec, płyta rezonansowa w fortepianie, rury w wibrafonie (…). Może to być również jakakolwiek przestrzeń jednostronnie otwarta, umożliwiająca wzmacnianie dźwięków i innych zjawisk głosowych na przykład pokój, beczka bez dna i tym podobne.
Orkiestra symfoniczna
Orkiestra symfoniczna
orkiestra złożona z instrumentów smyczkowych, dętych, perkusyjnych, harfy, niekiedy fortepianu i innych.
Talerze
Talerze
czynele, piatti, żele, instrument z grupy idiofonów.
Tamburyn
Tamburyn
tamburyno, mały, płaski bębenek z błoną napiętą na obręczy, w której umieszczone są brzęczące blaszki.
Trójkąt
Trójkąt
instrument perkusyjny w postaci metalowego pręta w kształcie niedomkniętego trójkąta, uderzany pałeczką.
Tykwa
Tykwa
instrument perkusyjny, który powstaje z wysuszonych i wydrążonych owoców tykwy.
Werbel
Werbel
[niem.] perkusyjny instrument, rodzaj małego bębna opatrzony od spodu kilkoma rezonującymi strunami.
Wibrator
Wibrator
część instrumentu muzycznego, wprawiana w drganie i wydająca dźwięk.