Co kilkadziesiąt gardeł to nie jedno
Przejdźmy do tematu
Rodzaje głosów
Każdy z nas ma inny głos. Niektóre brzmią wysoko, inne nisko. Wynika to z budowy naszego ciała. Naturalna wysokość głosu zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od długości strun głosowych (fałd głosowych) i wielkości krtani. Im krótsze struny głosowe i mniejsza krtań, tym głos jest wyższy.
Dlaczego nasz głos z wiekiem się zmienia?
Malutkie dziecko ma bardzo wysoki głos, bo jego krtań jest jeszcze mała. Wraz z rozwojem i wzrostem i ona się powiększa, a to z kolei wpływa na zmianę głosu. Dziewczęta przechodzą mutację powoli, w dłuższym okresie czasu, co skutkuje obniżeniem ich głosu przeciętnie o kwartę. Natomiast mutacja u chłopców przebiega szybko i gwałtownie, dzieje się to miedzy 11. a 15. rokiem życia. Wówczas krtań chłopców zaczyna gwałtownie rosnąć, na szyi pojawia się zgrubienie zwane jabłkiem Adama, w głosie zachodzą nagłe zmiany, obniża się on nawet o oktawę. Głosy dorosłych kobiet i mężczyzn znacznie różnią się od siebie. Dorośli charakteryzują się niższymi głosami z uwagi na większą krtań i dłuższe struny głosowe.
Podział głosów w zespołach wokalnych i chórach
Wielkość naszej krtani ma wpływ na głos mówiony, ale również na śpiewanie. Niskie dźwięki będą łatwiejsze do wykonania dla osób z niższymi głosami, a wysokie dla tych z wysokimi. Nie oznacza to jednak, że osoba o niższym głosie nie potrafi śpiewać wysoko i odwrotnie. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom można w pewnym zakresie zwiększyć swoje możliwości.
Właśnie po to, by łatwiej było danym głosom śpiewać rożne melodie podzielono głosy na wysokie i niskie. Każdy głos ma swoją nazwę oraz określoną rozpiętość od najniższego do najwyższego dźwięku. Kompozytor zna te przedziały i komponując utwory wokalne musi o tym pamiętać zanim zdecyduje czy daną melodię wykona głos wysoki czy niski. Wyróżniamy podział na głosy męskie i żeńskie, a wśród nich wysokie i niskie.
Podstawowy podział głosów
Sopran - wysoki głos żeński.
Alt - niski głos żeński.
Istnieją głosy kobiece, których skala nie sięga w górę do najwyższych dźwięków sopranu, ani w dół do najniższych dźwięków altu i nazywa się je mezzosopranem.
Tenor- wysoki głos męski.
Bas - niski głos męski.
Podobnie jak w przypadku głosów kobiecych, tu również istnieje głos średni zwany barytonem.

Dzieci dysponują głosami, których skale odpowiadają mniej więcej skalom głosów kobiecych, dlatego dzielimy je na soprany, mezzosoprany i alty.

Istnieją cechy, dzięki którym możemy rozróżniać głosy ze względu na ich barwę, zwinność oraz skalę. Niektóre głosy mają jasną barwę, a inne ciemną. Mogą być lekkie i miękkie albo potężne i wyróżniać się ogromną siłą brzmienia. Bywają głosy wyjątkowe jeśli chodzi o łatwość bardzo szybkiego i czystego śpiewania nazywa się je koloraturami.
Połącz w pary kafelki: nazwę głosu z jego opisem.
najwyższy głos żeński, najniższy głos żeński, najniższy głos męski, dziecięce głosy niskie, dziecięce głosy wysokie, najwyższy głos męski
| sopran | |
| alt | |
| tenor | |
| bas | |
| soprany dziewczęce i chłopięce | |
| alty dziewczęce i chłopięce |
Śpiewanie w zespole
Wspomnieliśmy o głosach solowych. Pamiętajmy jednak, że na scenie nie zawsze śpiewają one samodzielnie. Często łączą się po dwa, trzy, cztery lub nawet więcej. Taki zespół solistów śpiewających przez chwilę na scenie nazywamy ansamblemansamblem.
Zespół wokalny
Zespoły wokalne tworzone przez wokalistów mogą liczyć od kilku do kilkunastu osób. Ze względu na skład dzielą się na: dziecięce, męskie, żeńskie i mieszane. Wykonują dowolną muzykę z akompaniamentem instrumentów muzycznych lub bez akompaniamentu, czyli a cappella. Każda osoba w zespole śpiewa w utworze swoją własną partię, inną od partii pozostałych członków.
Od liczby osób w zespole zależy jego nazwa. Zespół wokalny złożony z dwóch wykonawców to duet, z trzech tercet i kolejno kwartet, kwintet, sekstet, septet, oktet, nonet.

Wysłuchaj dwóch utworów wykonywanych przez zespoły wokalne. Spróbuj rozpoznać poszczególne głosy.
Wysłuchaj utworu w wykonaniu chóru męskiego. Zwróć uwagę na barwę i wysokości głosów.
Wysłuchaj utworu w wykonaniu chóru żeńskiego. Zwróć uwagę na barwę i wysokości głosów.
Posłuchaj nagrań dwóch przykładów muzycznych, a następnie dopasuj prawidłowo rodzaj zespołu wokalnego.
żeński zespół wokalny, męski zespół wokalny
| AUDIO 1 | |
| AUDIO 2 |
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dw8EOYIaA
Na nagraniu utwór sakralny wykonany przez chór męski. Słowa pieśni są w języku łacińskim. Utwór rozpoczyna się bardzo delikatnie. Muzyka narasta chór śpiewa forte a z chwilę znów piano. Środkowa część utworu to solo mężczyzny śpiewającego basem na tle parlando całego chóru. W utworze są bardzo duże i nagłe różnice dynamiczne.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dw8EOYIaA
Na nagraniu utwór kolędowy, kołysanka w wykonaniu chóru żeńskiego. Utwór jest delikatny, kołysankowy w metrum sześć ósmych.
Zaznacz, które głosy wchodzą w skład wokalnego zespołu męskiego.
- tenor, baryton, bas
- sopran, tenor, bas
- tenor, baryton, alt
Zaznacz, które głosy wchodzą w skład wokalnego zespołu żeńskiego.
- alt, tenor, bas
- sopran, mezzosopran, alt
- sopran, mezzosopran, bas
Zaznacz poprawne odpowiedzi.
- Sopran jest najwyższym głosem żeńskim.
- Bas jest najniższym głosem męskim.
- Dziecięcy zespół wokalny jest zespołem jednorodnym.
- A cappella to śpiew z towarzyszeniem instrumentalnym.
Chór
Chór jest zespołem wykonujących muzykę wokalną, jedno- lub wielogłosową. Śpiewa z towarzyszeniem instrumentów albo bez nich czyli a cappellaa cappella. Początkowo chóry rozwijały się tylko w kościołach jednak w okresie barokubaroku zaczęły powstawać chóry wykonujące muzykę świecką. XIX wiek przyniósł rozwój amatorskich chórów, które istniały obok zespołów zawodowych.

Chóry mogą być ogromne i liczyć dziesiątki lub setki osób. Nazwa chóru jest uzależniona od jego składu. Te małe nazywamy kameralnymi. Rozróżniamy również chóry żeńskie, męskie, dziecięce. Najczęściej spotykamy się z chórami mieszanymi, śpiewają w nich kobiety i mężczyźni. Nie zawsze są to zawodowi muzycy, czasami w chórze śpiewają ludzie bez wykształcenia muzycznego i taki rodzaj chóru nazywamy amatorskim. Zrzesza on osoby, które po prostu lubią śpiewać.
Mieszany chór tradycyjnie jest podzielony na 4 głosy − dwa żeńskie (sopran i alt) i dwa męskie (tenor i bas). Cały chór może oczywiście śpiewać unisono (jednym głosem) lub w podziale na cztery głosy. Bywają również utwory, w których każdy głos podzielony jest na kilka różnych partii.
Wysłuchaj utworu w wykonaniu chóru. Spróbuj rozpoznać poszczególne głosy.
Wysłuchaj kolejnego utworu w wykonaniu chóru. Tym razem to aranżacja wokalna przeboju rockowego zespołu Toto. Największe sukcesy grupa odnosiła w latach 80. XX w. Zwróć uwagę na brzmienie nie tylko głosów ale również różnych instrumentów, które w tym przypadku są imitowane przez wokalistów. Wyszukaj w sieci oryginalne nagranie i porównaj obydwa wykonania. Uzasadnij przy tym swoje preferencje muzyczne.
Ułóż w odpowiednim porządku wertykalnym głosy w wirtualnej partyturze, dla czterogłosowego chóru mieszanego.
- Tenor
- Sopran
- Bas
- Alt
Chór i zespół wokalny to nie to samo. W zespole wokalnym każda osoba śpiewa inną melodię, natomiast w chórze jedną melodię wyśpiewuje cała grupa osób. Zwykle na czele grupy staje lider, a w przypadku muzyki jest to dyrygent.
Dyrygent
Dyrygent jest artystycznym przywódcą i interpretatorem muzyki, który kieruje zespołem muzycznym, takim jak orkiestra, chór, zespół kameralny lub zespół symfoniczny. Jego rola polega na koordynowaniu i kształtowaniu brzmienia grupy wykonawczej, interpretacji utworów muzycznych oraz zapewnieniu jedności i precyzji w wykonaniu. Przy opracowaniu utworu dyrygent korzysta z partytury - zapisu nutowego utworu. Kamerton to mały instrument, który służy dyrygentowi do strojenia. Dzięki temu dyrygent może podać poszczególnym glosom właściwe dźwięki.

Rozwiąż krzyżówkę.
- Najniższy głos męski.
- Najwyższy głos żeński.
- Przyrząd służący do strojenia.
- Osoba prowadząca zespół wokalny.
- Dyrygent ma ją przed sobą.
- Do zapisania dźwięków we współczesnej notacji muzycznej.
- Jeden z wielu kluczy muzycznych.
| 1 | |||||||||||||
| 2 | |||||||||||||
| 3 | |||||||||||||
| 4 | |||||||||||||
| 5 | |||||||||||||
| 6 | |||||||||||||
| 7 |
Rola chórów i zespołów wokalnych
Wielka jest rola chóru w kulturze muzycznej. Dla osób, które nie są profesjonalnymi muzykami śpiew to najbardziej przystępna forma muzykowania i na dodatek nie wiąże się z ograniczeniami wiekowymi. Wystarczy grupa chętnych osób i dyrygent (najlepiej, aby posiadał on wykształcenie muzyczne). Chór prezentuje się w utworach muzyki klasycznej, w dziełach scenicznych, np. w operzeoperze, w wielkich formach wokalno‑instrumentalnych, takich jak oratoriaoratoria, mszemsze, kantatykantaty, pasjepasje, ale także we współczesnych gatunkach muzycznych jak gospel, pop, jazzjazz, musicalmusical. Repertuar przeznaczony na chór jest ogromny i każdy chór może znaleźć w nim coś dla siebie.

Wyszukaj informacje w dostępnych źródłach na temat koncertów chórów, zarówno tych w których można uczestniczyć realnie jak również takich, które dają możliwość uczestniczenia w koncercie on line. W miarę możliwości spróbuj uczestniczyć w takim wydarzeniu. Pamiętaj żeby stosować zasady wynikające ze świadomego korzystania i uczestniczenia w dorobku kultury muzycznej jakimi są: odpowiednie zachowanie podczas koncertu, tolerancja dla preferencji muzycznych innych osób oraz szacunek dla twórców i wykonawców.
Klasyfikacja chórów
Chóry również klasyfikuje się ze względu na różne czynniki. Rozróżnia się chóry mieszane, tzn. na głosy męskie i żeńskie oraz chóry jednorodne: męski, żeński, chłopięcy. Chóry dzieli się również wg ilości głosów, np.: jednogłosowy, dwugłosowy, trzygłosowy czterogłosowy itd. Można również wyróżnić chóry profesjonalne, np. chór operowy i amatorskie, np. chór szkolny czy kościelna schola.
Zarówno zespoły wokalne, jak i chóry mogą śpiewać a cappella lub z towarzyszeniem instrumentów.
W Polsce zespoły chóralne powstawały już w średniowieczu, głównie przy klasztorach i katedrach. W renesansie w Katedrze na Wawelu działa kapela rorantystów, chór męski a cappella, do którego należeli wyłącznie duchowni. W XIX wieku powstało w Polsce wiele chórów amatorskich, był to okres, kiedy nasz kraj był pod zaborami.
W dalszej części lekcji nauczysz się rozpoznawać słuchem oraz na podstawie partyturypartytury różne rodzaje chórów. Zaczniesz od analizy partytur.
1. Sopran – najwyższy głos żeński oraz śpiewaczka o takim głosie.
2. Alt - najniższy głos żeński oraz śpiewaczka o takim głosie.
3. Bas - najniższy głos męski oraz śpiewak o takim głosie.
4. Głosy żeńskie (sopran, alt) i męski (bas) świadczą o tym, że jest to trzygłosowy chór mieszany.
Przed Tobą zapis muzyczny średniowiecznej pieśni hymnicznej Bogurodzica. Zwróć uwagę na to, że w zapisie tym nie ma oznaczenia metrummetrum. W utworze występuje melodia tylko dla jednego głosu. Wysłuchaj nagrania fragmentu utworu w wykonaniu jednogłosowego chóru męskiego a cappella i śledź zapis nutowy.

Na postawie wysłuchanego przed chwilą utworu wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi dotyczące Bogurodzicy.
- Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana a cappella.
- Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana z towarzyszeniem instrumentów.
- Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana jednogłosowo.
- Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana wielogłosowo.
- Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana przez chór męski.
- Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana przez chór żeński.
- Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana przez chór mieszany.
- Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana przez chór chłopięcy.
W kolejnym ćwiczeniu będziesz słuchał hymnu Gaude Mater Polonia i śledził jego zapis nutowy. Staraj się śledzić poszczególne melodie w głosach, jak również układ wertykalny zapisu nutowego. Utwór ten jest śpiewany a cappella, czyli bez towarzyszenia instrumentów.

Wysłuchaj kolejnego utworu. Będzie to Sicut cereus [czytaj: sikut czereus], którego autorem jest Giovanni Pierluigi da Palestrina [czytaj: dżiowani pierluidżi da palestrina], włoski kompozytor epoki renesansu. Podczas słuchania rozwiąż ćwiczenie.
Wysłuchany utwór Sicut Cirvus został wykonany przez:
- chór mieszany
- chór męski
- chór żeński
Wysłuchaj utwór W. A. Mozarta a następnie rozwiąż poniższe ćwiczenia.
Wskaż poprawną odpowiedź.
- Dies irae W.A. Mozarta było wykonywane a cappella.
- Dies irae W.A. Mozarta było wykonywane z towarzyszeniem fortepianu
Wskaż wszystkie głosy, które słyszałeś podczas słuchania Dies irae W.A. Mozarta
- Sopran
- Alt
- Tenor
- Bas
Słuchaj utworu Thomasa Tallis’a If ye love me [czytaj: if ji lav mi] i śledź zapis muzyczny. Następnie rozwiąż ćwiczenia.
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi utworu Thomasa Tallis'a If ye love me.
Wskaż poprawną odpowiedź.
- If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane a cappella.
- If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane z towarzyszeniem orkiestry.
Wskaż wszystkie głosy, które słyszałeś podczas słuchania If ye love me Thomasa Tallis’a.
- Sopran
- Alt
- Tenor
- Bas
Wskaż poprawną odpowiedź
- If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane przez chór męski.
- If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane przez chór żeński.
- If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane przez chór mieszany.
- If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane przez chór chłopięcy.
Ten temat niejedno ma imię
Teatr w starożytności
W teatrze starożytnym chór odgrywał kluczową rolę jako integralny element przedstawień scenicznych. Był nie tylko zespołem wokalnym, ale również grupą aktorów, którzy śpiewali, tańczyli i wykonywali ruchy sceniczne. Chór stanowił głos społeczności, reprezentując widownię i pełniąc funkcję narratora i komentatora - moralisty.
W starożytnej Grecji, gdzie narodziła się sztuka teatralna, chór był istotnym elementem tragedii i komedii. Składał się z dziesiątek lub nawet setek członków, a ich obecność na scenie była nieodzowna. Chór wchodził w interakcję z aktorami, a ich dialogi, śpiewy i tańce stanowiły kluczowy element przedstawienia.
Teksty śpiewane przez chór w teatrze starożytnym były nazywane pieśniami chóralnymi. Mówiły one o mitach, historii czy filozoficznych ideach, stanowiąc komentarz lub refleksję na temat przedstawianej fabuły.
Chór w teatrze starożytnym nie tylko śpiewał, ale również wykonywał taniec. Choreografia była integralną częścią ich występów.
Również strój chóru w teatrze starożytnym miał duże znaczenie. Członkowie chóru nosili charakterystyczne kostiumy, które różniły ich od aktorów. Mogły to być tuniki, ozdobione maski, hełmy czy też ozdobne nakrycia głowy.
Przedstawienia odbywały się w tzw. amfiteatrach, czyli budowlach wznoszonych na stokach wzgórz. Amfiteatry miały doskonałą akustykę.
Istotny był już sam moment wejścia, procesja (parodosparodos) chóru na orchestrę. Było to miejsce przeznaczone do występów chóru. To tam chór śpiewał i tańczył. Orcheomai w języku greckim znaczy tańczę.
Język polski
W kręgu starożytnych dramatów. Informacje wstępne o tragedii greckiej
Tragedia to utwór dramatyczny przeznaczony do wystawiania na scenie. Los postaci tragicznej miał wzbudzać u widzów uczucia litości i trwogi, dając im szansę przeżycia katharsiskatharsis. Był to emocjonalny wstrząs związany z historią bohaterów.
Tragedia grecka miała stały układ kompozycyjny, w którym część należała do chóru.
Parodos – pierwsza pieśń chóru wchodzącego na orchestrę, który informował jak doszło do konfliktu
Stasimon – pieśń chóru śpiewana w trakcie jego przebywania na scenie, która była komentarzem zdarzenia z poszczególnych epizodów
Eksodos – pieśń wieńcząco‑podsumowującą, którą śpiewa schodzący z orchestry chór.
Biologia
Najwęższy odcinek krtani to głośnia, w której powstają dźwięki. Tworzą ją fałdy głosowe znajdujące się na bocznych ścianach krtani. Między nimi znajduje się szpara głośni. Podczas mówienia struny głosowe napinają się, a szpara głośni ulega zmniejszeniu. Wychodzące z płuc powietrze wprawia w drgania fałdy głosowe, które stają się źródłem dźwięku. Ludzka mowa i śpiew powstaje przy współudziale krtani, języka, podniebienia, policzków, warg i zębów.
U mężczyzn na przedniej stronie szyi, pod skórą, można zauważyć jedną z chrząstek krtani, zwaną jabłkiem Adama. Jej kształt należy do drugorzędowych cech płciowych.
Słownik pojęć
[wym. a kapella] bez akompaniamentu instrumentów
niski głos kobiecy lub chłopięcy
(franc. ensemble - razem, zespół) zespół muzyków, śpiewaków lub aktorów oraz scena zbiorowa w przedstawieniu teatralnym
kierunek występujący w kulturze europejskiej w XVII–XVIII w.
najniższy głos męski
styl w kościelnej muzyce wokalnej, wywodzący się z religijnych pieśni czarnoskórych Amerykanów; też: pieśń w tym stylu
improwizowana muzyka powstała w drugiej połowie XIX w. w USA z połączenia elementów muzyki europejskiej i muzyków z Afryki
utwór wokalno‑instrumentalny w nastroju uroczystym, złożony m.in. z arii, duetów i chórów
z greckiego oczyszczenie
podstawowy schemat określający czas trwania nut oraz układ akcentów w obrębie taktu w utworze muzycznym
utwór muzyczny oparty na tekście mszy
przedstawienie teatralne lub film, złożone z partii mówionych, śpiewanych i tanecznych
sceniczny dramat muzyczny
monumentalny utwór wokalno‑instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej
pierwsza pieśń śpiewana przez chór wchodzący na scenę po zakończeniu prologu
zapis nutowy utworu muzycznego podzielony na partie wokalne i instrumentalne
utwór muzyczny podobny do oratorium, oparty na ewangelicznym tekście o męce Chrystusa
gatunek popularnej muzyki rozrywkowej skierowanej do szerokiego grona odbiorców
najwyższy głos żeński lub chłopięcy
najwyższy głos męski

