RP7J703FAfZYw1
Ilustracja przedstawia grupę dzieci, stojących w rzędzie. Dzieci mają szeroko otwarte usta, tak jakby śpiewały samogłoskę a. Napis: Co kilkadziesiąt gardeł to nie jedno.

Co kilkadziesiąt gardeł to nie jedno

Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przejdźmy do tematu

Rodzaje głosów

Każdy z nas ma inny głos. Niektóre brzmią wysoko, inne nisko. Wynika to z budowy naszego ciała. Naturalna wysokość głosu zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od długości strun głosowych (fałd głosowych) i wielkości krtani. Im krótsze struny głosowe i mniejsza krtań, tym głos jest wyższy.

Dlaczego nasz głos z wiekiem się zmienia?

Malutkie dziecko ma bardzo wysoki głos, bo jego krtań jest jeszcze mała. Wraz z rozwojem i wzrostem i ona się powiększa, a to z kolei wpływa na zmianę głosu. Dziewczęta przechodzą mutację powoli, w dłuższym okresie czasu, co skutkuje obniżeniem ich głosu przeciętnie o kwartę. Natomiast mutacja u chłopców przebiega szybko i gwałtownie, dzieje się to miedzy 11. a 15. rokiem życia. Wówczas krtań chłopców zaczyna gwałtownie rosnąć, na szyi pojawia się zgrubienie zwane jabłkiem Adama, w głosie zachodzą nagłe zmiany, obniża się on nawet o oktawę. Głosy dorosłych kobiet i mężczyzn znacznie różnią się od siebie. Dorośli charakteryzują się niższymi głosami z uwagi na większą krtań i dłuższe struny głosowe.

Podział głosów w zespołach wokalnych i chórach

Wielkość naszej krtani ma wpływ na głos mówiony, ale również na śpiewanie. Niskie dźwięki będą łatwiejsze do wykonania dla osób z niższymi głosami, a wysokie dla tych z wysokimi. Nie oznacza to jednak, że osoba o niższym głosie nie potrafi śpiewać wysoko i odwrotnie. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom można w pewnym zakresie zwiększyć swoje możliwości.
Właśnie po to, by łatwiej było danym głosom śpiewać rożne melodie podzielono głosy na wysokie i niskie. Każdy głos ma swoją nazwę oraz określoną rozpiętość od najniższego do najwyższego dźwięku. Kompozytor zna te przedziały i komponując utwory wokalne musi o tym pamiętać zanim zdecyduje czy daną melodię wykona głos wysoki czy niski. Wyróżniamy podział na głosy męskie i żeńskie, a wśród nich wysokie i niskie.

Podstawowy podział głosów

  • Sopran - wysoki głos żeński.

  • Alt - niski głos żeński.

Istnieją głosy kobiece, których skala nie sięga w górę do najwyższych dźwięków sopranu, ani w dół do najniższych dźwięków altu i nazywa się je mezzosopranem.

  • Tenor- wysoki głos męski.

  • Bas - niski głos męski.

Podobnie jak w przypadku głosów kobiecych, tu również istnieje głos średni zwany barytonem.

RU00C5JcwB1Di
Luciano Pavarotti - słynny tenor
Źródło: Wikimedia, licencja: CC BY 3.0.

Dzieci dysponują głosami, których skale odpowiadają mniej więcej skalom głosów kobiecych, dlatego dzielimy je na soprany, mezzosoprany i alty.

R12M1QJFN6LEU
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Istnieją cechy, dzięki którym możemy rozróżniać głosy ze względu na ich barwę, zwinność oraz skalę. Niektóre głosy mają jasną barwę, a inne ciemną. Mogą być lekkie i miękkie albo potężne i wyróżniać się ogromną siłą brzmienia. Bywają głosy wyjątkowe jeśli chodzi o łatwość bardzo szybkiego i czystego śpiewania nazywa się je koloraturami.

Ciekawostka

Pokaż więcej

RLMvYhH2fmi6A
Ćwiczenie 1
Wskaż które z wymienionych to głosy żeńskie. Możliwe odpowiedzi: 1. alt, 2. mezzosopran, 3. tenor
RC71I1xLm8Uf6
Ćwiczenie 2
Wśród wymienionych wskaż głosy męskie. Możliwe odpowiedzi: 1. alt, 2. bas, 3. tenor
Rlz6XEkE39TOz
Ćwiczenie 3
Połącz w pary nazwę głosu z jego opisem. 1. sopran Możliwe odpowiedzi: A. wysoki głos żeński i dziecięcy B. niski głos żeński i dziecięcy C. wysoki głos męski D. niski głos męski. 2. alt A. wysoki głos żeński i dziecięcy B. niski głos żeński i dziecięcy C. wysoki głos męski D. niski głos męski. 3. tenor A. wysoki głos żeński i dziecięcy B. niski głos żeński i dziecięcy C. wysoki głos męski D. niski głos męski. 4. bas A. wysoki głos żeński i dziecięcy B. niski głos żeński i dziecięcy C. wysoki głos męski D. niski głos męski.

Śpiewanie w zespole

Wspomnieliśmy o głosach solowych. Pamiętajmy jednak, że na scenie nie zawsze śpiewają one samodzielnie. Często łączą się po dwa, trzy, cztery lub nawet więcej. Taki zespół solistów śpiewających przez chwilę na scenie nazywamy ansamblemAnsamblansamblem.

Zespół wokalny

Zespoły wokalne tworzone przez wokalistów mogą liczyć od kilku do kilkunastu osób. Ze względu na skład dzielą się na: dziecięce, męskie, żeńskie i mieszane. Wykonują dowolną muzykę z akompaniamentem instrumentów muzycznych lub bez akompaniamentu, czyli a cappella. Każda osoba w zespole śpiewa w utworze swoją własną partię, inną od partii pozostałych członków.
Od liczby osób w zespole zależy jego nazwa. Zespół wokalny złożony z dwóch wykonawców to duet, z trzech tercet i kolejno kwartet, kwintet, sekstet, septet, oktet, nonet.

R1ScNSOoqRs0y
Źródło: online-skills.
Polecenie 1

Wysłuchaj dwóch utworów wykonywanych przez zespoły wokalne. Spróbuj rozpoznać poszczególne głosy.

R10Xl3eLPMUCV
Ilustracja przedstawia zapis nutowy aranżacji na zespół wokalny utworu Piotra Czajkowskiego: Taniec wieszczki cukrowej. Pod tytułem napis informujący, że aranżację wykonał zespół Pentatonix. Pięciolinie są opisane: sopran - Kristin, alt - Mitch, Tenor - Scott, Bass - Avi i vocal percussion. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetla się napis: Dance of a sugar plum fairy (z baletu Dziadek do Orzechów), autorstwa Piotra Czajkowskiego w interpretacji a cappella. Wykonawca: Kwintet wokalny Pentatonix oraz odtwarza się muzyka. Na nagraniu pięć osób śpiewa, imitując brzmienie instrumentów znany utwór Piotra Czajkowskiego. Melodia jest lekka, taneczna. Jeden z wokalistów imituje brzmienie perkusji, wykonując beat box. Inny realizuje partię basową, wykonując niskie dźwięki na sylabie dm. Pozostałe głosy realizują melodię i harmonie, śpiewając na sylabach: na, na, na lub da da dam.
Dan Satter (nuty do utworu Piotra Czajkowskiego), „Dance of a sugar plum fairy” (z baletu „Dziadek do Orzechów”), musescore.com, CC BY 3.0 (ilustracja); Piotr Czajkowski, „Dance of a sugar plum fairy” (z baletu „Dziadek do Orzechów”), online‑skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
R1BeKSauHWU1N
Ilustracja przedstawia pierwszą stronę zapisu nutowego utworu Hm, Hm, Hm! fragmentu opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta. W partyturze umieszczono partie instrumentów: oboje, klarnety, fagoty, rogi, skrzypce, altówki, wiolonczele oraz pięć partii wokalnych. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Utwór: Hm! Hm! Hm! (z opery Czarodziejski flet), autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wykonawca Kwintet wokalny oraz odtwarza się muzyka. Utwór rozpoczyna Papageno (odtwórca jednej z głównych ról w operze), śpiewając kilkukrotnie zabawne Hm, Hm, Hm. Potem głosy śpiewają z towarzyszeniem orkiestry pogodny utwór - czasami śpiewa jeden śpiewak, czasami dwóch, czasami trzech a czasami cały pięcioosobowy zespół.
Wolfgang Amadeusz Mozart, Widok nutowy do utworu „Hm! Hm! Hm!” z opery „Czarodziejski flet”, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Wolfgang Amadeusz Mozart, „Hm! Hm! Hm!” z opery „Czarodziejski flet”, online‑skills, CC BY 3.0 (dźwięk)
Polecenie 1
R1MrDByCLmxiz
Scharakteryzuj cztery główne głosy ludzkie: sopran, alt, tenor, bas. Odpowiedź zapisz w ramce.
Ciekawostka

Pokaż więcej

Polecenie 2

Wysłuchaj utworu w wykonaniu chóru męskiego. Zwróć uwagę na barwę i wysokości głosów.

R1BS8mJXrycRW
Na ilustracji zdjęcie chóru męskiego śpiewającego w kościele. Mężczyźni stoją na schodkach przed ołtarzem. Tyłem do publiczności stoi przed nimi dyrygent. Mężczyźni mają przed sobą rozłożone teczki z nutami. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Miserere wykonawcy: Wyrzyski Chór Męski pod dyrekcją dr hab. Piotra Jańczaka oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór sakralny wykonany przez chór męski. Słowa pieśni są w języku łacińskim. Utwór rozpoczyna się bardzo delikatnie. Muzyka narasta chór śpiewa forte a z chwilę znów piano. Środkowa część utworu to solo mężczyzny śpiewającego basem na tle parlando całego chóru. W utworze są bardzo duże i nagłe różnice dynamiczne.
Chór męski, online-skills, CC BY 3.0
RS7u8h4FRv7Lw
Ćwiczenie 4
Wskaż głos męski, który mieści się w środkowym zakresie skali?
Polecenie 3

Wysłuchaj utworu w wykonaniu chóru żeńskiego. Zwróć uwagę na barwę i wysokości głosów.

R1LwQezaLtLrH
Na starym zdjęciu kompozytor Feliks Nowowiejski. Mężczyzna ma dłuższe włosy, obfite wąsy. Ubrany jest w koszulę i płaszcz, na szyi ma krawat. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Noc cicha w śnie, autorstwa Feliksa Nowowiejskiego. Wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór kolędowy, kołysanka w wykonaniu chóru żeńskiego. Utwór jest delikatny, kołysankowy w metrum sześć ósmych.
Feliks Nowowiejski, „Noc cicha w śnie”, AMFN, CC BY 3.0
Polecenie 3
RqiUmwGMwKwZf
Napisz czym wg Ciebie jest barwa i wysokość głosu. Następnie zweryfikuj swoją wiedzę wykorzystując dowolne źródła. Napisz na ile zgodne było Twoje wyobrażenie na ten temat.
RiTjpiMjoFtSG
Ćwiczenie 4
Wymień znane Ci rodzaje chórów.
R1Q9u9Oe92IAk
Na nagraniu utwór sakralny wykonany przez chór męski. Słowa pieśni są w języku łacińskim. Utwór rozpoczyna się bardzo delikatnie. Muzyka narasta chór śpiewa forte a z chwilę znów piano. Środkowa część utworu to solo mężczyzny śpiewającego basem na tle parlando całego chóru. W utworze są bardzo duże i nagłe różnice dynamiczne.
R13WsqvNeSlpR
Na nagraniu utwór kolędowy, kołysanka w wykonaniu chóru żeńskiego. Utwór jest delikatny, kołysankowy w metrum sześć ósmych.
R1TiQLTZN4hwW
Ćwiczenie 4
Dopasuj chór do głosów.
RiJtHCjXLBlVD
Ćwiczenie 5
Wskaż głosy, które wchodzą w skład wokalnego zespołu męskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. tenor, baryton, bas, 2. sopran, tenor, bas, 3. tenor, baryton, alt
R1Bo4ignk6QeV
Ćwiczenie 6
Wskaż głosy, które wchodzą w skład wokalnego zespołu żeńskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. alt, tenor, bas, 2. sopran, mezzosopran, alt, 3. sopran, mezzosopran, bas
RUfrGVv5I30fn
Ćwiczenie 7
Wskaż poprawne zdania. Możliwe odpowiedzi: 1. Sopran jest najwyższym głosem żeńskim. 2. Bas jest najniższym głosem męskim. 3. Dziecięcy zespół wokalny jest zespołem jednorodnym. 4. A cappella to śpiew z towarzyszeniem instrumentalnym.
R1PqnK4NVerzj
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytanie: Jaka jest obsada wykonawcza utworu Witolda Lutosławskiego - Słomkowy łańcuszek, część pt. Dzieci?
R1R4cFD4QpAOv
Na zdjęciu Witold Lutosławski siedzący przy fortepianie. Kompozytor na fotografii jest starszym mężczyzną o siwych włosach i zielonych oczach. Mężczyzna delikatnie się uśmiecha, lewą rękę ma opartą o fortepian, prawą położoną na nogach. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Słomkowy łańcuszek, część pt. Dzieci, autorstwa Witolda Lutosławskiego. Wykonawca Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany przez chór dziecięcy z akompaniamentem instrumentów dętych drewnianych. Piosenka jest wesoła, skoczna.
Witold Lutosławski, „Słomkowy łańcuszek”, część pt. „Dzieci”, AMFN, CC BY 3.0
RlkEIxchIaRkP
Ćwiczenie 8
Połącz w pary wykonawców ze sposobem wykonania utworu

Chór

Chór jest zespołem wykonujących muzykę wokalną, jedno- lub wielogłosową. Śpiewa z towarzyszeniem instrumentów albo bez nich czyli a cappellaA cappellaa cappella. Początkowo chóry rozwijały się tylko w kościołach jednak w okresie barokuBarokbaroku zaczęły powstawać chóry wykonujące muzykę świecką. XIX wiek przyniósł rozwój amatorskich chórów, które istniały obok zespołów zawodowych.

R5DJZwyDlko7b1
Źródło: online-skills, źródło:.
R1DT9RPJEavv2
Ćwiczenie 9
Co oznacza zwrot a cappella

Chóry mogą być ogromne i liczyć dziesiątki lub setki osób. Nazwa chóru jest uzależniona od jego składu. Te małe nazywamy kameralnymi. Rozróżniamy również chóry żeńskie, męskie, dziecięce. Najczęściej spotykamy się z chórami mieszanymi, śpiewają w nich kobiety i mężczyźni. Nie zawsze są to zawodowi muzycy, czasami w chórze śpiewają ludzie bez wykształcenia muzycznego i taki rodzaj chóru nazywamy amatorskim. Zrzesza on osoby, które po prostu lubią śpiewać.

Mieszany chór tradycyjnie jest podzielony na 4 głosy − dwa żeńskie (sopran i alt) i dwa męskie (tenor i bas). Cały chór może oczywiście śpiewać unisono (jednym głosem) lub w podziale na cztery głosy. Bywają również utwory, w których każdy głos podzielony jest na kilka różnych partii.

Polecenie 4
RTqXxDEutrMyb
Ilustracja przedstawia fotografię Damijana Močnika, w czasie koncertu. Mężczyzna ma krótkie, jasne włosy, okulary w metalowej oprawce, ma otwarte usta, tak jakby śpiewał. Prawą rękę ma uniesioną wysoko. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetli się napis: „Verbum supernum prodiensDamiana Močnika. Wykonawca: University of Utah Singers (chór mieszany) oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór chóralny, na chór mieszany a cappella. Utwór jest medytacyjny, łagodny, pełen ciekawych brzmień. Słychać głosy męskie i żeńskie. Soprany śpiewają wysoko, czysto i jasno. Różne fragmenty rozpoczynają różne głosy, potem dołączają do nich pozostali, tworząc ciekawą i piękną harmonię.
Autor nieznany, Fotografia Damijana Močnika w czasie koncetru, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Damijan Močnik, „Verbum supernum prodiens”, online‑skills, CC BY 3.0 (dźwięk)

Wysłuchaj utworu w wykonaniu chóru. Spróbuj rozpoznać poszczególne głosy.

Polecenie 4
R1Ie37DbQrl53
Wymień jak najwięcej nazw głosów, które poznałeś.
Polecenie 5
R1RzzyHlMim7D
lustracja przedstawia fotografię zespołu Peretum Jazille w czasie koncertu. Na pierwszym planie widać dyrygenta, odwróconego plecami do publiczności. Za nim trzy rzędy chórzystów: w środku kobiety, po bokach mężczyźni. Scenę oświetla niebiesko-fioletowe światło. Po naciśnięciu punktu aktywnego, pojawia się napis: „Africa”, autorstwa zespołu TOTO, wykonawca: Perpetuum Jazzile (chór mieszany) oraz odtwarza się muzyka. Na nagraniu utwór rozrywkowy, zaaranżowany na chór mieszany. Niektórzy z chórzystów wykonują beat box, imitując brzmienie perkusji. Dwóch solistów śpiewa zwrotki, reszta chóru śpiewa chórki, tworząc harmonię utworu. Refren śpiewają głosy żeńskie, głosy męskie realizują akompaniament. W czasie utworu jest miejsce na mocno jazzujący fragment, odbiegający melodią od oryginału.
Rok Tržan (fot.), Andraž Slakan dyrygujący Perpetuum Jazzile, 2015, Lublana, Słowenia, wikimedia.org, CC BY 3.0 (ilustracja); TOTO, „Africa”, online‑skills, CC BY 3.0 (dźwięk)

Wysłuchaj kolejnego utworu w wykonaniu chóru. Tym razem to aranżacja wokalna przeboju rockowego zespołu Toto. Największe sukcesy grupa odnosiła w latach 80. XX w. Zwróć uwagę na brzmienie  nie tylko głosów ale również różnych instrumentów, które w tym przypadku są imitowane przez wokalistów. Wyszukaj w sieci oryginalne nagranie i porównaj obydwa wykonania. Uzasadnij przy tym swoje preferencje muzyczne.

Polecenie 5
RrwpTPJSlKNPv
Wyszukaj w sieci informacje na temat zespołu wokalnego, który wykonuje znane przeboje zespołów muzyki rozrywkowej, np. pop, rock i inne. Napisz na ten temat krótką notatkę, której zadaniem jest zachęcenie Twoich kolegów do zainteresowania się tym zespołem.
Ciekawostka

Pokaż więcej

R1MomavzFze7Y
Ćwiczenie 10
Głosy śpiewające w chórze dziecięcym to: Możliwe odpowiedzi: 1. alt, 2. sopran, 3. tenor
R1WNCEtVYnTJz
Ćwiczenie 11
Uszereguj głosy od najwyższego do najniższego, tak jak występują one w partyturze czterogłosowego chóru mieszanego. Elementy do uszeregowania: 1. Tenor, 2. Sopran, 3. Bas, 4. Alt
Ćwiczenie 12
RubjySqgCxRBk
Przyporządkuj tytuły utworów i dzieł do odpowiednich kompozytorów lub wykonawców. Damijan Močnik Możliwe odpowiedzi: 1. Verbum supernum prodiens, 2. Dance of a sugar plum fairy, 3. Africa, 4. Czarodziejski flet Pentatonix Możliwe odpowiedzi: 1. Verbum supernum prodiens, 2. Dance of a sugar plum fairy, 3. Africa, 4. Czarodziejski flet Perpetum Jazzile Możliwe odpowiedzi: 1. Verbum supernum prodiens, 2. Dance of a sugar plum fairy, 3. Africa, 4. Czarodziejski flet W.A. Mozart Możliwe odpowiedzi: 1. Verbum supernum prodiens, 2. Dance of a sugar plum fairy, 3. Africa, 4. Czarodziejski flet
Ćwiczenie 12
R1dftGpjzE4yP
Wyszukaj informacje na temat chóru lub zespołu wokalnego, który prowadzi działalność w Twoim miejscu zamieszkania. Napisz na ten temat krótką notatkę.

Chór i zespół wokalny to nie to samo. W zespole wokalnym każda osoba śpiewa inną melodię, natomiast w chórze jedną melodię wyśpiewuje cała grupa osób. Zwykle na czele grupy staje lider, a w przypadku muzyki jest to dyrygent.

Dyrygent

Dyrygent jest artystycznym przywódcą i interpretatorem muzyki, który kieruje zespołem muzycznym, takim jak orkiestra, chór, zespół kameralny lub zespół symfoniczny. Jego rola polega na koordynowaniu i kształtowaniu brzmienia grupy wykonawczej, interpretacji utworów muzycznych oraz zapewnieniu jedności i precyzji w wykonaniu. Przy opracowaniu utworu dyrygent korzysta z partytury - zapisu nutowego utworu. Kamerton to mały instrument, który służy dyrygentowi do strojenia. Dzięki temu dyrygent może podać poszczególnym glosom właściwe dźwięki.

R4O6qDMMvGFjD1
Źródło: online-skills, źródło:.
RQkEmFwbasvSO
Na zdjęciu chór żeński i jego dyrygent dr hab. Monika Wilkiewicz , Chór patrzy na dyrygenta. Dyrygent śpiewa z chórem, ma lekko uniesione obie ręce. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Dyrygent to osoba, która prowadzi zespół wokalny, chór lub orkiestrę.
Dyrygent dr hab. Monika Wilkiewicz (pedagog bydgoskiej Akademii Muzycznej) wraz z chórem, zdjęcie: Dariusz Bloch, expressbydgoski.pl
R1DKpzRU2gn8i
Ćwiczenie 13
Odgadnij hasła do krzyżówki. 1. Najniższy głos męski. (3 litery) 2. Najwyższy głos żeński. (6 liter) 3. Przyrząd służący do strojenia. (8 liter) 4. Osoba prowadząca zespół wokalny.(8 liter) 5. Dyrygent ma ją przed sobą. (9 liter) 6. Do zapisania dźwięków we współczesnej notacji muzycznej. (11 liter) 7. Jeden z wielu kluczy muzycznych. (9 liter)

Rola chórów i zespołów wokalnych

Wielka jest rola chóru w kulturze muzycznej. Dla osób, które nie są profesjonalnymi muzykami śpiew to najbardziej przystępna forma muzykowania i na dodatek nie wiąże się z ograniczeniami wiekowymi. Wystarczy grupa chętnych osób i dyrygent (najlepiej, aby posiadał on wykształcenie muzyczne). Chór prezentuje się w utworach muzyki klasycznej, w dziełach scenicznych, np. w operzeOperaoperze, w wielkich formach wokalno‑instrumentalnych, takich jak oratoriaOratoriumoratoria, mszeMszamsze, kantatyKantatakantaty, pasjePasjapasje, ale także we współczesnych gatunkach muzycznych jak gospel, pop, jazzJazzjazz, musicalMusicalmusical. Repertuar przeznaczony na chór jest ogromny i każdy chór może znaleźć w nim coś dla siebie.

R1egpfkdH56ws1
Źródło: online-skills, źródło:, licencja: CC0.
1
R1G0l4LWpsEoZ1
Ćwiczenie 14
Wyjaśnij pojęcia: zespół wokalny, kwintet wokalny, chór, tercet wokalny, dyrygent.
Ćwiczenie 14
R1ArP9Hb2SXq2
Wyjaśnij innej osobie jaka jest różnica między chórem dziecięcym a chórem mieszanym.
Polecenie 6

Wyszukaj informacje w dostępnych źródłach na temat koncertów chórów, zarówno tych w których można uczestniczyć realnie jak również takich, które dają możliwość uczestniczenia w koncercie on line. W miarę możliwości spróbuj uczestniczyć w takim wydarzeniu. Pamiętaj żeby stosować zasady wynikające ze świadomego korzystania i uczestniczenia w dorobku kultury muzycznej jakimi są: odpowiednie zachowanie podczas koncertu, tolerancja dla preferencji muzycznych innych osób oraz szacunek dla twórców i wykonawców.

Klasyfikacja chórów

Chóry również klasyfikuje się ze względu na różne czynniki. Rozróżnia się chóry mieszane, tzn. na głosy męskie i żeńskie oraz chóry jednorodne: męski, żeński, chłopięcy. Chóry dzieli się również wg ilości głosów, np.: jednogłosowy, dwugłosowy, trzygłosowy czterogłosowy itd. Można również wyróżnić chóry profesjonalne, np. chór operowy i amatorskie, np. chór szkolny czy kościelna schola.

Zarówno zespoły wokalne, jak i chóry mogą śpiewać a cappella lub z towarzyszeniem instrumentów.

R9I5zpzz8xGxU
Ćwiczenie 15
Na podstawie opisu partytury określ typ chóru. Na ilustracji cztery pięciolinie. Przed pierwszą napis sopran, przed drugą alt, przed trzecią tenor, przed czwartą bas. Możliwe odpowiedzi: A. chór mieszany B. chór żeński, C. chór męski, D. chór dziecięcy.
Feliks Nowowiejski, fragment partytury do utworu „Rota”, idn.org.pl, CC BY 3.0
R1O82Wt5EH2zc
Ćwiczenie 15
Wskaż rodzaj chóru na podstawie opisu: W chórze tym śpiewają soprany, alty, tenory i basy.

W Polsce zespoły chóralne powstawały już w średniowieczu, głównie przy klasztorach i katedrach. W renesansie w Katedrze na Wawelu działa kapela rorantystów, chór męski a cappella, do którego należeli wyłącznie duchowni. W XIX wieku powstało w Polsce wiele chórów amatorskich, był to okres, kiedy nasz kraj był pod zaborami.

W dalszej części lekcji nauczysz się rozpoznawać słuchem oraz na podstawie partyturyPartyturapartytury różne rodzaje chórów. Zaczniesz od analizy partytur.

R10o7TBJLVmGR
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy „Nieście chwałę (psalm 29)”, autorstwa Mikołaja Gomółki. Zapis znajduje się na sześciu pięcioliniach, które są połączone po trzy. Pierwsza linia przeznaczona jest dla sopranów, druga dla altów, trzecia dla basów. Pod nutami zapisany jest tekst psalmu: Nieście chwałę mocarze Panu mocniejszemu. Nieście chwałę królowie, Królowi więtszemu. Na ilustracji umieszczone są aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Sopran – najwyższy głos żeński oraz śpiewaczka o takim głosie., 2. Alt - najniższy głos żeński oraz śpiewaczka o takim głosie., 3. Bas - najniższy głos męski oraz śpiewak o takim głosie., 4. Głosy żeńskie (sopran, alt) i męski (bas) świadczą o tym, że jest to trzygłosowy chór mieszany.
Gomółka Mikołaj, Nieście chwałę (psalm 29), idn.org.pl, CC BY 3.0
Polecenie 7

Przed Tobą zapis muzyczny średniowiecznej pieśni hymnicznej Bogurodzica. Zwróć uwagę na to, że w zapisie tym nie ma oznaczenia metrumMetrummetrum. W utworze występuje melodia tylko dla jednego głosu. Wysłuchaj nagrania fragmentu utworu w wykonaniu jednogłosowego chóru męskiego a cappella i śledź zapis nutowy.

RVMOZmi6EP6yz
Polecenie 7
R1dLABcxyCrSV
W średniowiecznej pieśni hymnicznej Bogurodzica, w zapisie nutowym nie ma oznaczenia metrum. W utworze występuje melodia tylko dla jednego głosu. Dowiedz się dlaczego w utworze tym nie ma oznaczenia metrycznego. Odpowiedź zapisz w ramce.
R1csGaQODqrvE
Ilustracja interaktywna przedstawia najstarszy znany zapis tekstu „Bogurodzicy” z 1407, zapisany na tylnej wyklejce zbioru kazań łacińskich, skopiowanych przez wikarego w Kcyni na Pałukach Macieja z Grochowa. Papier jest pożółkły, zniszczony, widoczne są linie, na których zapisane są nuty w kształcie rombów i ozdobne pierwsze litery tekstu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis: Utwór: Bogurodzica, nieznanego autora, Wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz odtwarza muzyka. Na nagraniu głosy męskie wykonują jednogłosowo, unisono, tekst w dawnym języku polskim. W melodii występują melizmaty - czyli wykonywanie wielu dźwięków na jednej sylabie. Melodia jest spokojna, modlitewna.
Bogurodzica, najstarszy rękopis, Źródło: zpe.gov.pl
RqA0C5bgPqq58
Ćwiczenie 16
Na podstawie informacji o nagraniu wskaż wszystkie prawdziwe odpowiedzi dotyczące Bogurodzicy. Możliwe odpowiedzi: 1. Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana a capella. 2. Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana z towarzyszeniem instrumentów. 3. Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana jednogłosowo. 4. Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana wielogłosowo., 5. Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana przez chór męski. 6. Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana przez chór żeński. 7. Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana przez chór mieszany. 8. Pieśń hymniczna Bogurodzica była wykonywana przez chór chłopięcy.
Ćwiczenie 16
R1dUpWq0fUI80
Wyszukaj informacje na temat cech muzycznych pieśni Bogurodzica. Odpowiedź zapisz w ramce.
Polecenie 8

W kolejnym ćwiczeniu będziesz słuchał hymnu Gaude Mater Polonia i śledził jego zapis nutowy. Staraj się śledzić poszczególne melodie w głosach, jak również układ wertykalny zapisu nutowego. Utwór ten jest śpiewany a cappella, czyli bez towarzyszenia instrumentów.

RPbatuFQztCsD1
RnJWopA4cuUdy
Na obrazie święty Stanisław Biskup. Duchowny przedstawiony jest w mitrze, z pastorałem, w szatach liturgicznych. U jego stóp klęczy postać męska. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetla się napis „Gaude Mater Polonia" Kompozytor: Wincenty z Kielczy, Wykonawca: Chór Cantores Veiherovienses. Pojawia się także przycisk, służący do uruchomienia muzyki. Na nagraniu wersja utworu na chór czterogłosowy mieszany. Słychać głosy kobiece i męskie. Główna melodia śpiewana przez soprany (wysokie głosy żeńskie). Pozostałe głosy śpiewają inne melodie. Chór śpiewa po łacinie.
Święty Stanisław ze Szczepanowa
Źródło: zpe.gov.pl.
Polecenie 8
R1HSxyM9cXK5x
Wyjaśnij co oznacza zapis a cappella

Wysłuchaj kolejnego utworu. Będzie to Sicut cereus [czytaj: sikut czereus], którego autorem jest Giovanni Pierluigi da Palestrina [czytaj: dżiowani pierluidżi da palestrina], włoski kompozytor epoki renesansu. Podczas słuchania rozwiąż ćwiczenie.

RhEjuOG5Mh0LX
Ilustracja interaktywna przedstawia Giovanniego Pierluigiego da Palestrina, włoskiego kompozytora epoki renesansu. Widoczny jest starszy mężczyzna, trzymający w ręce pióro. Przed nim biała kartka. Mężczyzna siedzi na ozdobnym krześle. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetli się napis: Giovanni Pierluigi da Palestrina, Sicut cereus. Wykonawca: Sistine Chapel Choir, Massimo Palombella oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu wielogłosowy utwór, kolejno dołączają się głosy. Rozpoczyna głos męski, później dochodzą po kolei głosy żeńskie i męskie. Głosy śpiewają różne melodie, żadna z nich nie jest najważniejsza. Tekst wypowiadają w różnym czasie. Muzyka jest spokojna, modlitewna, natchniona.
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Źródło: zpe.gov.pl.
R1U3MMmGF45O5
Ćwiczenie 17
Zapoznaj się z informacjami o utworze Sicut Cirvus i odpowiedz kto wykonuje ten utwór. Możliwe odpowiedzi: 1. chór mieszany, 2. chór męski, 3. chór żeński.
Polecenie 9
R1ctLINrTZ7Pm
Wytłumacz innej osobie czym charakteryzuje się chór męski, żeński, mieszany. Odpowiedź wpisz w ramce.
Ćwiczenie 18

Wysłuchaj utwór W. A. Mozarta a następnie rozwiąż poniższe ćwiczenia.

RyqKYjoQuKOcA
Na ilustracji obraz „Sąd ostateczny" W centrum dzieła siedzący na tronie Chrystus, pod Jego stopami ziemia. Po prawej stronie Jego głowy miecz, po lewej lilia. Wokół siedzą postacie apostołów i Maryja. Pod nimi, na ziemi Anioł w zbroi, z włócznią zwieńczoną krzyżem. Wokół niego mnóstwo nagich postaci ludzkich. Wiele z nich jest przerażonych. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, wyświetli się napis: Utwór do polecenia 1 oraz pojawi się możliwość odtworzenia nagrania. Utwór „Dies irae” z Requiem Mozarta wykonuje kwartet wokalny w składzie sopran, alt, tenor, bas z towarzyszeniem fortepianu. Utwór jest żywiołowy, szybki, burzliwy.
Sąd ostateczny, Hans Memling
Źródło: zpe.gov.pl.
R1Hfkc95fpmxq
Po zapoznaniu się z informacjami na temat nagrania wybierz prawidłową odpowiedź. A. Dies irae było wykonane a cappella, B. Dies irae było wykonane z towarzyszeniem fortepianu.
RsRrrFbu4J43M
Po zapoznaniu się z informacjami na temat nagrania określ które głosy śpiewają Dies irae Mozarta. Możliwości: sopran, alt, tenor, bas.
Polecenie 9
RKD8ZQHvAu8sb
Wyszukaj dowolny utwór Mozarta napisany na chór lub chór i orkiestrę. Tytuł zapisz w ramce.
RkWBiXmzmS9rE
Ćwiczenie 19
Nagranie dźwiękowe
Polecenie 9
R174uToY68F9X
Wyjaśnij prostym językiem co oznacza wykonanie utworu a capella przez jednogłosowy chór męski. Odpowiedź zapisz w ramce.
Polecenie 9

Słuchaj utworu Thomasa Tallis’a If ye love me [czytaj: if ji lav mi] i śledź zapis muzyczny. Następnie rozwiąż ćwiczenia.

Polecenie 9

Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi utworu Thomasa Tallis'a If ye love me.

Rwdo030AEufhz
Na ilustracji interaktywnej zapis nutowy utworu If ye love me, autorstwa Thomasa Tallis’a . W zapisie cztery pięciolinie połączone są akoladą. Trzy pięciolinie rozpoczynają się kluczem wiolinowym, czwarta kluczem basowym. Pod nutami możliwość odtworzenia nagrania. Utwór a cappella wykonywany przez chór mieszany, polifoniczny, spokojny, pogodny.
Thomas Tallis "If ye love me"
Źródło: zpe.gov.pl.
RfLKHrJX6ideF
Ćwiczenie 20
Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane a capella., 2. If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane z towarzyszeniem orkiestry.
RLCY7UDK6UmmE
Ćwiczenie 21
Jakie głosy występują w partyturze utworu If ye love me?
RdXRpjl7JRPvS
Ćwiczenie 22
Wskaż zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane przez chór męski, 2. If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane przez chór mieszany, 3. If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane przez chór chłopięcy, 4. If ye love me Thomasa Tallis’a było wykonywane przez chór żeński.

Ten temat niejedno ma imię

Teatr w starożytności

W teatrze starożytnym chór odgrywał kluczową rolę jako integralny element przedstawień scenicznych. Był nie tylko zespołem wokalnym, ale również grupą aktorów, którzy śpiewali, tańczyli i wykonywali ruchy sceniczne. Chór stanowił głos społeczności, reprezentując widownię i pełniąc funkcję narratora i komentatora - moralisty.

W starożytnej Grecji, gdzie narodziła się sztuka teatralna, chór był istotnym elementem tragedii i komedii. Składał się z dziesiątek lub nawet setek członków, a ich obecność na scenie była nieodzowna. Chór wchodził w interakcję z aktorami, a ich dialogi, śpiewy i tańce stanowiły kluczowy element przedstawienia.

Teksty śpiewane przez chór w teatrze starożytnym były nazywane pieśniami chóralnymi. Mówiły one o mitach, historii czy filozoficznych ideach, stanowiąc komentarz lub refleksję na temat przedstawianej fabuły.

Chór w teatrze starożytnym nie tylko śpiewał, ale również wykonywał taniec. Choreografia była integralną częścią ich występów.

Również strój chóru w teatrze starożytnym miał duże znaczenie. Członkowie chóru nosili charakterystyczne kostiumy, które różniły ich od aktorów. Mogły to być tuniki, ozdobione maski, hełmy czy też ozdobne nakrycia głowy.

Przedstawienia odbywały się w tzw. amfiteatrach, czyli budowlach wznoszonych na stokach wzgórz. Amfiteatry miały doskonałą akustykę.

Istotny był już sam moment wejścia, procesja (parodosParodosparodos) chóru na orchestrę. Było to miejsce przeznaczone do występów chóru. To tam chór śpiewał i tańczył. Orcheomai w języku greckim znaczy tańczę.

Język polski

W kręgu starożytnych dramatów. Informacje wstępne o tragedii greckiej

Tragedia to utwór dramatyczny przeznaczony do wystawiania na scenie. Los postaci tragicznej miał wzbudzać u widzów uczucia litości i trwogi, dając im szansę przeżycia katharsisKatharsiskatharsis. Był to emocjonalny wstrząs związany z historią bohaterów.

Tragedia grecka miała stały układ kompozycyjny, w którym część należała do chóru.

  • Parodos – pierwsza pieśń chóru wchodzącego na orchestrę, który informował jak doszło do konfliktu

  • Stasimon pieśń chóru śpiewana w trakcie jego przebywania na scenie, która była komentarzem zdarzenia z poszczególnych epizodów

  • Eksodos pieśń wieńcząco‑podsumowującą, którą śpiewa schodzący z orchestry chór.

Biologia

Najwęższy odcinek krtani to głośnia, w której powstają dźwięki. Tworzą ją fałdy głosowe znajdujące się na bocznych ścianach krtani. Między nimi znajduje się szpara głośni. Podczas mówienia struny głosowe napinają się, a szpara głośni ulega zmniejszeniu. Wychodzące z płuc powietrze wprawia w drgania fałdy głosowe, które stają się źródłem dźwięku. Ludzka mowa i śpiew powstaje przy współudziale krtani, języka, podniebienia, policzków, warg i zębów.

Ciekawostka

U mężczyzn na przedniej stronie szyi, pod skórą, można zauważyć jedną z chrząstek krtani, zwaną jabłkiem Adama. Jej kształt należy do drugorzędowych cech płciowych.

Słownik pojęć

A cappella
A cappella

[wym. a kapella] bez akompaniamentu instrumentów

Alt
Alt

niski głos kobiecy lub chłopięcy

Ansambl
Ansambl

(franc. ensemble - razem, zespół) zespół muzyków, śpiewaków lub aktorów oraz scena zbiorowa w przedstawieniu teatralnym

Barok
Barok

kierunek występujący w kulturze europejskiej w XVII–XVIII w.

Bas
Bas

najniższy głos męski

Gospel
Gospel

styl w kościelnej muzyce wokalnej, wywodzący się z religijnych pieśni czarnoskórych Amerykanów; też: pieśń w tym stylu

Jazz
Jazz

improwizowana muzyka powstała w drugiej połowie XIX w. w USA z połączenia elementów muzyki europejskiej i muzyków z Afryki

Kantata
Kantata

utwór wokalno‑instrumentalny w nastroju uroczystym, złożony m.in. z arii, duetów i chórów

Katharsis
Katharsis

z greckiego oczyszczenie

Metrum
Metrum

podstawowy schemat określający czas trwania nut oraz układ akcentów w obrębie taktu w utworze muzycznym

Msza
Msza

utwór muzyczny oparty na tekście mszy

Musical
Musical

przedstawienie teatralne lub film, złożone z partii mówionych, śpiewanych i tanecznych

Opera
Opera

sceniczny dramat muzyczny

Oratorium
Oratorium

monumentalny utwór wokalno‑instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej

Parodos
Parodos

pierwsza pieśń śpiewana przez chór wchodzący na scenę po zakończeniu prologu

Partytura
Partytura

zapis nutowy utworu muzycznego podzielony na partie wokalne i instrumentalne

Pasja
Pasja

utwór muzyczny podobny do oratorium, oparty na ewangelicznym tekście o męce Chrystusa

Pop
Pop

gatunek popularnej muzyki rozrywkowej skierowanej do szerokiego grona odbiorców

Sopran
Sopran

najwyższy głos żeński lub chłopięcy

Tenor
Tenor

najwyższy głos męski