Epoki w dziejach muzyki - klasycyzm
Klasyczny problem z definicją
Termin „muzyka klasyczna” jest używany w odniesieniu do dwóch obszarów w historii muzyki. W ścisłym znaczeniu mówimy o muzyce klasycyzmu. Druga definicja odnosi się do szeroko pojętej muzyki poważnej tworzonej na przestrzeni wszystkich epok. W tym znaczeniu terminem muzyka klasyczna określamy całą twórczość muzyczną tzw. kultury wysokiej.
Początkowo termin klasyczny odnosił się do muzyki powstałej w latach 1750 – 1827, a okres ten nazywany jest klasycyzmem. Z czasem zaczęto używać terminu muzyka klasyczna w stosunku do muzyki poważnej, niezależnie od czasu w jakim powstała. Dla uniknięcia nieporozumień w terminologii muzykę powstałą w klasycyzmie określa się obecnie klasycystyczną. Największy wpływ na jej powstawanie mieli trzej kompozytorzy wiedeńscy: Joseph Haydn [czytaj: jozef hajdn], Wolfgang Amadeus Mozart [czytaj: wolfgang amdeos mocart] i Ludwig van Beethoven, [czytaj: ludwiś fan betowen] których nazywa się Wielką Trójką Klasyków Wiedeńskich.
Obejrzyj film o muzyce okresu klasycyzmu.
Klasyczny, czyli jaki?
Po okresie wielkiego przepychu nastał czas perfekcyjnego piękna. Powrócono do starożytnych koncepcji, a kolejną próbą przywrócenia ponadczasowych, starożytnych ideałów piękna była epoka klasycyzmu.
Słowo klasycyzm swoje źródło ma w starożytnym Rzymie, gdzie mianem civis classicus [czytaj: cziwis klassikus] określano obywateli należących do najwyższej klasy społecznej. Dla pozostałych Rzymian stanowili wzór zachowania, cnót i postawy obywatelskiej. Od tego momentu termin „klasyczny” oznaczał doskonałość i mistrzostwo. Stąd właśnie mowa o „klasycznych proporcjach”, przyjmując, że określone w ten sposób zjawiska uznajemy za typowe, tradycyjne i doskonałe. W okresie klasycyzmu koncepcje w sztuce ponownie nawiązują do starożytności. Wcześniej do czasów starożytnych odwoływano się już w renesansie. Potem nastał barok, w którym dominowała różnorodność, i przepych. Klasycyzm uznawany jest więc za kolejną próbę przywrócenia ponadczasowych, starożytnych ideałów piękna.
Klasycyzm objawił się przede wszystkim w architekturze, malarstwie, rzeźbie i muzyce. Nowo powstające gmachy i budowle zawierały elementy architektury greckiej i rzymskiej. W dziedzinie rzeźby powróciła tematyka mitologiczna, w malarstwie bardzo duże znaczenie zyskała tematyka historyczna.

Klasycy wiedeńscy
Mianem klasyków wiedeńskich określa się trzech kompozytorów tworzących w okresie klasycyzmu tj. Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Ludwiga van Beethovena. Nazwa wiedeńscy wzięła się od miejsca w którym żyli i tworzyli kompozytorzy. Wiedeń zaś stał się muzyczną stolicą Europy.
Artyści w epoce klasycyzmu osiągali coraz większą swobodę twórczą i powoli uniezależniali się od ośrodków dworskich czy kościelnych.

Najważniejsze formy okresu klasycyzmu
Najpopularniejszy w epoce klasycyzmu był cykl sonatowycykl sonatowy. Jest to forma muzyczna występująca najczęściej w układzie cztero- i trzyczęściowym:
allegro w formie sonatowej, poprzedzone niekiedy wolnym wstępem i zakończone kodąkodą,
część powolna, nierzadko w formie wariacjiwariacji,
menuetmenuet (w układzie trzyczęściowym pomijany)
finał, będący zazwyczaj rondemrondem.
Cykl sonatowy stał się podstawą wszystkich zasadniczych gatunków klasycznej muzyki instrumentalnej, takich jak sonatasonata, symfoniasymfonia, koncertkoncert czy kwartetkwartet.

Najbardziej znacząca była pierwsza część cyklu. Podstawową zasadę konstrukcyjną stanowi w niej kontrast między tematami osiągany za pomocą środków harmonicznych, rytmicznych, agogicznych i instrumentacyjnych. Są one prezentowane w ekspozycjiekspozycji, następnie są przetwarzane w przetworzeniu, a finalnie wracają w początkowym kształcie w repryzierepryzie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dzbw24FHX
Utwór: Sonata fortepianowa A‑dur KV 331 cz. III, autorstwa: Wolfganga Amadeusza Mozarta. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się wesołym, skocznym charakterem.
Orkiestra symfoniczna
W epoce klasycyzmu wraz z powstaniem symfonii powstała orkiestra symfoniczna. Pierwsze orkiestry liczyły około 40 muzyków. Wcześniej, aż do połowy XVIII wieku nie istniała standardowa obsada orkiestry. Symfonia jest orkiestrowym odpowiednikiem sonaty.
Wysłuchaj symfonii Josepha Haydna pt. Kura. Zawdzięcza ona swój tytuł skojarzeniom, jakie mieli słuchacze w związku z charakterystycznym drugim tematem pierwszej części – rytm punktowany w partii oboju kojarzył się z gdakaniem kury.
Symfonia Josepha Haydna pt. Kura, zawdzięcza swój tytuł skojarzeniom, jakie mieli słuchacze w związku z charakterystycznym drugim tematem pierwszej części – rytm punktowany w partii oboju kojarzył się z gdakaniem kury. Wystukaj rytmy, które Twoim zdaniem mogą kojarzyć się z gdakaniem kury.
Wskaż prawdziwą informację o artyście w dobie klasycyzmu.
- był zależny od Kościoła
- był zależny od dworu
- osiągał coraz większą swobodę twórczą
Słownik pojęć
solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, najczęściej pochodzi z opery lub oratorium
w najszerszym rozumieniu epoka w historii kultury europejskiej obejmująca zjawiska artystyczne od końca XVI do połowy XVIII w.; w sensie najwęższym pojęcie to określa kierunek w sztukach plastycznych Włoch i Hiszpanii, występujący również w krajach środkowej Europy (Austria, Niemcy); pomiędzy tymi skrajnymi wariantami istnieje wiele koncepcji pośrednich, dotyczących zarówno topografii baroku, jak i jego ram chronologicznych
instrument wykonujący utwór
(z łac. classicus – doskonały, pierwszorzędny, wzorowy, wyuczony) – styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do kultury starożytnych Rzymian i Greków; styl ten nawiązywał głównie do antyku
instrument klawiszowo‑strunowy, podobny do fortepianu. Nacisnięcie klawisza powoduje szarpnięcie struny
zakończenie kompozycji muzycznych zawierające zwięzłe powtórzenie głównych tematów
instrumentalny utwór muzyczny przeznaczony do wykonania przez solistę i orkiestrę symfoniczną
utwór muzyczny na cztery instrumenty; za najwcześniejszy uważany jest kwartet smyczkowy; przeważnie występujący w składzie: pierwsze skrzypce, drugie skrzypce, altówka, wiolonczela
francuski taniec dworski
utwór sceniczny będący połączeniem tekstu (zwanego librettem) i muzyki, wykonywany przez śpiewaków - solistów, chóry, orkiestrę, zwykle w teatralnej oprawie, z wykorzystaniem scenografii, kostiumów, gry aktorskiej, czasem tańca.
utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella
od XVIII w.: forma instrumentalna z refrenem przedzielonym epizodami
instrumentalny utwór muzyczny składający się zwykle z trzech lub czterech odrębnych części
muzyczna cykliczna forma orkiestrowa, zazwyczaj 4‑częściowa, zbudowana zgodnie z zasadami cyklu sonatowego
utwór muzyczny, w którym występują zmiany tematu, melodii, harmonii itp.