RGiZxEqkoBfv31
Ilustracja przedstawia kolorowe zdjęcie fragmentów partytur leżących na drewnianych deskach. Trzy widoczne na fotografii kartki noszą na sobie ślady czasu, są pożółkłe i poszarpane na brzegach. Na środku napis: Epoki w dziejach muzyki - klasycyzm

Epoki w dziejach muzyki - klasycyzm

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Klasyczny problem z definicją

Termin „muzyka klasyczna” jest używany w odniesieniu do dwóch obszarów w historii muzyki.  W ścisłym znaczeniu mówimy o muzyce klasycyzmu. Druga definicja odnosi się do szeroko pojętej muzyki poważnej tworzonej na przestrzeni wszystkich epok. W tym znaczeniu terminem muzyka klasyczna określamy całą twórczość muzyczną tzw. kultury wysokiej.

Początkowo termin klasyczny odnosił się do muzyki powstałej w latach 1750 – 1827, a okres ten nazywany jest klasycyzmem. Z czasem zaczęto używać terminu muzyka klasyczna w stosunku do muzyki poważnej, niezależnie od czasu w jakim powstała. Dla uniknięcia nieporozumień w terminologii muzykę powstałą w klasycyzmie określa się obecnie klasycystyczną. Największy wpływ na jej powstawanie mieli trzej kompozytorzy wiedeńscy: Joseph Haydn [czytaj: jozef hajdn],  Wolfgang Amadeus Mozart [czytaj: wolfgang amdeos mocart] i Ludwig van Beethoven, [czytaj: ludwiś fan betowen] których nazywa się Wielką Trójką Klasyków Wiedeńskich.

ROTlDbFwnar26
Ćwiczenie 1
Wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Terminem muzyka klasyczna w ścisłym znaczeniu określamy muzykę epoki klasycyzmu. 2. Terminem muzyka klasyczna w szerokim znaczeniu określamy muzykę poważną wszystkich epok. 3. Terminem muzyka klasyczna określamy wyłącznie twórczość tzw. klasyków wiedeńskich: Haydna, Mozarta i Beethovena.
Polecenie 1

Obejrzyj film o muzyce okresu klasycyzmu.

R1GBb4HBL1zvP
Film pt. Z muzyką przez wieki - klasycyzm.
R1bDOKmS765aZ
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst. Kilka opcji odpowiedzi jest błędnych.

Klasyczny, czyli jaki?

Po okresie wielkiego przepychu nastał czas perfekcyjnego piękna. Powrócono do starożytnych koncepcji, a kolejną próbą przywrócenia ponadczasowych, starożytnych ideałów piękna była epoka klasycyzmu.

Słowo klasycyzm swoje źródło ma w starożytnym Rzymie, gdzie mianem civis classicus [czytaj: cziwis klassikus] określano obywateli należących do najwyższej klasy społecznej. Dla pozostałych Rzymian stanowili wzór zachowania, cnót i postawy obywatelskiej. Od tego momentu termin „klasyczny” oznaczał doskonałość i mistrzostwo. Stąd właśnie mowa o „klasycznych proporcjach”, przyjmując, że określone w ten sposób zjawiska uznajemy za typowe, tradycyjne i doskonałe. W okresie klasycyzmu koncepcje w sztuce ponownie nawiązują do starożytności. Wcześniej do czasów starożytnych odwoływano się już w renesansie. Potem nastał barok, w którym dominowała różnorodność,  i  przepych.  Klasycyzm uznawany jest więc za kolejną próbę przywrócenia ponadczasowych, starożytnych ideałów piękna.

Klasycyzm objawił się przede wszystkim w architekturze, malarstwie, rzeźbie i muzyce. Nowo powstające gmachy i budowle zawierały elementy architektury greckiej i rzymskiej. W dziedzinie rzeźby powróciła tematyka mitologiczna, w malarstwie bardzo duże znaczenie zyskała tematyka historyczna.

R1R3a03afNZXW1
Budowle w stylu klasycystycznym. Od lewej: Bartosz Morąg (fot.) Belweder (Pałac Prezydencki) w Warszawie, wikimedia.org, CC BY 3.0; Marcin Białek (fot.), Teatr Wielki w Warszawie, wikimedia.org, CC BY 3.0; Cezary P. (fot.), Biały Dom w Waszyngtonie, wikimedia.org, domena publiczna; Roman Eugeniusz (fot.), Pałac na Wodzie w Warszawie, wikimedia.org, CC BY 3.0; Berthold Werner (fot.), Brama Brandenburska w Berlinie, Nimecy, wikimedia.org, CC BY 3.0; Rafał T. (fot.), Budynek komisji wojewódzkiej w Radomiu, fotopolska.eu, CC BY 2.5

Klasycy wiedeńscy

Mianem klasyków wiedeńskich określa się trzech kompozytorów tworzących w okresie klasycyzmu tj. Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Ludwiga van Beethovena. Nazwa wiedeńscy wzięła się od miejsca w którym żyli i tworzyli kompozytorzy. Wiedeń zaś stał się muzyczną stolicą Europy.

Artyści w epoce klasycyzmu osiągali coraz większą swobodę twórczą i powoli uniezależniali się od ośrodków dworskich czy kościelnych.

R1Ouj0WO8kfBi
Od lewej: Thomas Hardy, „Portret <span lang='de">Josepha Haydna”, 1791, Royal College of Music Museum of Instruments, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna; Barbara Kraft, „Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta”, 1819, wikimedia.org, domena publiczna; Ferdinand Georg Waldmüller, „Portret Ludwiga van Beethovena”, 1823, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna

Najważniejsze formy okresu klasycyzmu

Najpopularniejszy w epoce klasycyzmu był cykl sonatowyCykl sonatowycykl sonatowy. Jest to forma muzyczna występująca najczęściej w układzie cztero- i trzyczęściowym:

  • allegro w formie sonatowej, poprzedzone niekiedy wolnym wstępem i zakończone kodąKodakodą,

  • część powolna, nierzadko w formie wariacjiWariacjawariacji,

  • menuetMenuetmenuet (w układzie trzyczęściowym pomijany)

  • finał, będący zazwyczaj rondemRondorondem.

Cykl sonatowy stał się podstawą wszystkich zasadniczych gatunków klasycznej muzyki instrumentalnej, takich jak sonataSonatasonata, symfoniaSymfoniasymfonia, koncertKoncertkoncert czy kwartetKwartetkwartet.

R13wXY2r6wzKX1
Kwartet smyczkowy, online-skills, CC BY 3.0

Najbardziej znacząca była pierwsza część cyklu. Podstawową zasadę konstrukcyjną stanowi w niej kontrast między tematami osiągany za pomocą środków harmonicznych, rytmicznych, agogicznych i instrumentacyjnych. Są one prezentowane w ekspozycjiEkspozycjaekspozycji, następnie są przetwarzane w przetworzeniu, a finalnie wracają w początkowym kształcie w repryzieRepryzarepryzie.

R1ZDfm4qRDtbV
Utwór: Sonata fortepianowa A‑dur KV 331 cz. III, autorstwa: Wolfganga Amadeusza Mozarta. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się wesołym, skocznym charakterem.

Orkiestra symfoniczna

W epoce klasycyzmu wraz z powstaniem symfonii powstała orkiestra symfoniczna. Pierwsze orkiestry liczyły około 40 muzyków. Wcześniej, aż do połowy XVIII wieku nie istniała standardowa obsada orkiestry. Symfonia jest orkiestrowym odpowiednikiem sonaty.

RNWODt7HKnSOr
Ilustracja interaktywna przedstawia orkiestrę symfoniczną podczas przygotowań do koncerty. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Orkiestra symfoniczna to zespół instrumentalny przeznaczony do wykonywania wielkich dzieł muzycznych: symfonii, koncertów, oper i baletów w czasie koncertów w teatrach muzycznych i na otwartym powietrzu., 2. Do połowy XVIII w. nie istniała standardowa obsada orkiestry, składy dostosowane były do konkretnego utworu. Początek nowego, dojrzałego stylu w muzyce symfonicznej i związane z nim zmiany w składzie orkiestry wiążą się z działalnością kompozytorów szkoły mannheimskiej, którzy w połowie XVIII w. na dworze książęcym w Mannheim stworzyli i prowadzili orkiestrę symfoniczną. 3. Podstawę orkiestry stanowił zespół instrumentów smyczkowych, tj. I i II skrzypce, altówka oraz wiolonczela zdwajana przez kontrabas. Wyraźnie zwiększyła się rola grupy instrumentów dętych, którą tworzyły flety, oboje i fagoty. Ten typ orkiestry utrzymał się zasadniczo w całym okresie klasycznym, z tym, że klawesyn, który powszechny był w poprzednich epokach, przy pełniejszej obsadzie stał się zbyteczny i zachował się jedynie w operze dla realizacji akompaniamentu recytatywów. W niektórych dziełach Mozarta pojawiły się po raz pierwszy dwa klarnety, które w składzie orkiestry utrzymały się na stałe. Beethoven wprowadził natomiast puzony, czy też odmiany instrumentów o skrajnych brzmieniach (flet piccolo, kontrafagot).
Vienna Mozart Orchestra w historycznych strojach, Wikimedia, domena publiczna
Polecenie 2

Wysłuchaj symfonii Josepha Haydna pt. Kura.  Zawdzięcza ona swój tytuł skojarzeniom, jakie mieli słuchacze w związku z charakterystycznym drugim tematem pierwszej części – rytm punktowany w partii oboju kojarzył się z gdakaniem kury.

RgazaOuhKcNyg
lustracja przedstawia zapis nutowy składający się z pięciolinii, na których umieszczone są zapisy określonych znaków muzycznych na 83 Symfonię Josepha Haydna „Kura”. Dodatkowo został zamieszczona informacja - utwór muzyczny. 83 Symfonia G-dur Hob. 1/83 Kura, cz. I, Allegro spiritoso Wykonawca: Austro-Hungarian Haydn Orchestra. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Joseph Haydn, widok nutowy na 83 Symfonię, „Kura”, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Joseph Haydn, 83 Symfonia, „Kura”, cz. I Allegro spiritoso, online‑skills, CC BY 3.0
Polecenie 2

Symfonia Josepha Haydna pt. Kura, zawdzięcza swój tytuł skojarzeniom, jakie mieli słuchacze w związku z charakterystycznym drugim tematem pierwszej części – rytm punktowany w partii oboju kojarzył się z gdakaniem kury. Wystukaj rytmy, które Twoim zdaniem mogą kojarzyć się z gdakaniem kury.

RrzkaaK4p74pI
Ćwiczenie 3
Sztukę w okresie klasycyzmu można potraktować jako ponowne nawiązanie do: Możliwe odpowiedzi: 1. starożytności, 2. baroku, 3. renesansu
R9UcDCKv829zX
Ćwiczenie 4
Wskaż prawdziwą informację o artyście w dobie klasycyzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. był zależny od Kościoła, 2. był zależny od dworu, 3. osiągał coraz większą swobodę twórczą.
RhCrdLFlPjeJ8
Ćwiczenie 5
Wskaż miasto, które było uznawane za centrum kultury muzycznej klasycyzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Paryż, 2. Wiedeń, 3. Bonn
RoB4TbiAfMgvH
Ćwiczenie 6
Gmachy i budowle klasycystyczne zawierały elementy architektury: Możliwe odpowiedzi: 1. greckiej, 2. rzymskiej, 3. greckiej i rzymskiej
R1IYtSuwvvf8L
Ćwiczenie 7
Zaznacz prawdziwe zdanie o klasycyzmie. Możliwe odpowiedzi: 1. preferowano różnorodność i rezygnowano z zasady umiaru, 2. próbowano przywrócić ponadczasowe, starożytne ideały piękna, 3. sztuka nie była odzwierciedleniem wydarzeń politycznych i społecznych
RULIlfO9ktYv9
Ćwiczenie 8
Przypisz nazwiskom kompozytorów właściwe imiona. Nazwiska: Haydn, Mozart, Beethoven. Imiona: Wolfgang Amadeusz, Joseph, Ludwig.
RC8dY11w56kYX
Ćwiczenie 8
Wskaż kompozytora, który nie jest przedstawicielem klasycyzmu.
R7iHYiXUVlGzT
Ćwiczenie 9
Wskaż gatunki muzyki instrumentalnej, których podstawą jest cykl sonatowy.

Słownik pojęć

Aria
Aria

solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, najczęściej pochodzi z opery lub oratorium

Barok
Barok

w najszerszym rozumieniu epoka w historii kultury europejskiej obejmująca zjawiska artystyczne od końca XVI do połowy XVIII w.; w sensie najwęższym pojęcie to określa kierunek w sztukach plastycznych Włoch i Hiszpanii, występujący również w krajach środkowej Europy (Austria, Niemcy); pomiędzy tymi skrajnymi wariantami istnieje wiele koncepcji pośrednich, dotyczących zarówno topografii baroku, jak i jego ram chronologicznych

Instrument wykonawczy
Instrument wykonawczy

instrument wykonujący utwór

Klasycyzm
Klasycyzm

(z łac. classicus – doskonały, pierwszorzędny, wzorowy, wyuczony) – styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do kultury starożytnych Rzymian i Greków; styl ten nawiązywał głównie do antyku

Klawesyn
Klawesyn

instrument klawiszowo‑strunowy, podobny do fortepianu. Nacisnięcie klawisza powoduje szarpnięcie struny

Koda
Koda

zakończenie kompozycji muzycznych zawierające zwięzłe powtórzenie głównych tematów

Koncert
Koncert

instrumentalny utwór muzyczny przeznaczony do wykonania przez solistę i orkiestrę symfoniczną

Kwartet
Kwartet

utwór muzyczny na cztery instrumenty; za najwcześniejszy uważany jest kwartet smyczkowy; przeważnie występujący w składzie: pierwsze skrzypce, drugie skrzypce, altówka, wiolonczela

Menuet
Menuet

francuski taniec dworski

Opera
Opera

utwór sceniczny będący połączeniem tekstu (zwanego librettem) i muzyki, wykonywany przez śpiewaków - solistów, chóry, orkiestrę, zwykle w teatralnej oprawie, z wykorzystaniem scenografii, kostiumów, gry aktorskiej, czasem tańca.

Pieśń
Pieśń

utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella

Rondo
Rondo

od XVIII w.: forma instrumentalna z refrenem przedzielonym epizodami

Sonata
Sonata

instrumentalny utwór muzyczny składający się zwykle z trzech lub czterech odrębnych części

Symfonia
Symfonia

muzyczna cykliczna forma orkiestrowa, zazwyczaj 4‑częściowa, zbudowana zgodnie z zasadami cyklu sonatowego

Wariacja
Wariacja

utwór muzyczny, w którym występują zmiany tematu, melodii, harmonii itp.