Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przekształcanie zdań pojedynczych w złożone

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady przekształcania zdań pytających na oznajmujące,

  • zna zasady przekształcania zdań pojedynczych w złożone.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyodrębniać z tekstu zdania pojedyncze i złożone,

  • potrafi przekształcać zdania pojedyncze w złożone,

  • potrafi przekształcać zdania pytające w oznajmujące,

  • potrafi logicznie myśleć,

  • potrafi aktywnie uczestniczyć w zajęciach.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna, praca binarna.

  1. Środki dydaktyczne

Karty pracy, ćwiczenia, wiersz: „Ptasie radio”.

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Nauczyciel pyta uczniów, co to jest zdanie pojedyncze i jakie są rodzaje zdań pojedynczych ( proste i rozwinięte). Następnie uczniowie odpowiadają na pytanie, co to jest zdanie złożone i podają przykłady zdań złożonych. Uczniowie z pomocą nauczyciela przypominają najczęściej spotykane spójniki, łączące zdania pojedyncze w zdaniach złożonych.

  1. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 1). Uczniowie rozcinają paski ze zdaniami, a następnie łączą zdania pojedyncze w złożone i układają na ławce. Nauczyciel zapisuje na tablicy spójniki, konieczne do połączenia zdań ( i, a, ale, bo, kiedy, która), sprawdza efekty pracy, pomaga uczniom, którzy mają kłopoty z wykonaniem zadania.

  2. Przerwa śródlekcyjna – nauczyciel czyta wiersz J. Tuwima: „ Ptasie radio”(załącznik 2), uczniowie inscenizują utwór i powtarzają za nauczycielem odgłosy wydawane przez ptaki występujące w utworze.

  3. Uczniowie przepisują do zeszytu ułożone w karcie pracy zdania (załącznik 3).

  1. Faza podsumowująca

Uczniowie pracują w parach. Układają zdania pojedyncze, a kolega z ławki tworzy z nich zdania złożone.

  1. Bibliografia

J.Tuwim , Najpiękniejsze wiersze dla dzieci, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2004.

  1. Załączniki

  1. Karta pracy

załącznik 1.

Na drzewie było dużo jabłek.

Babcia mieszka w górach.

Nadeszła powódź.

Dojrzewały powoli.

Potem poszedłem na spacer z psem.

Lubię chodzić do lasu.

Ania pojechała do babci.

Woda zalała pola i wioskę.

W ogródku nie było pokrzyw.

Najpierw przeczytałem książkę.

Dawno minęły te czasy.

W lesie jest miło i przyjemnie.

Ludzie oświetlali domy świecą i lampą.

W lesie żyje dużo ptaków.

W ogródku pachniały różne kwiaty.

Tylko niektóre z ptaków są drapieżne.

  1. Wiersz J. Tuwima: „Ptasie radio”

załącznik 2.

Ptasie radio

Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,

Nadajemy audycję z ptasiego kraju.

Proszę, niech każdy nastawi aparat,

Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad:

Po pierwsze — w sprawie,

Co świtem piszczy w trawie?

Po drugie — gdzie się

Ukrywa echo w lesie.

Po trzecie — kto się

Ma pierwszy kąpać w rosie?

Po czwarte — jak

Poznać, kto ptak,

A kto nie ptak?

A po piąte przez dziesiąte

Będą ćwierkać, świstać, kwilić,

Pitpilitać i pimpilić

Ptaszki następujące:

Słowik, wróbel, kos, jaskółka, Kogut, dzięcioł, gil, kukułka, Szczygieł, sowa, kruk, czubatka, Drozd, sikora i dzierlatka, Kaczka, gąska, jemiołuszka, Dudek, trznadel, pośmieciuszka, Wilga, zięba, bocian, szpak Oraz każdy inny ptak.

Pierwszy — słowik Zaczął tak:

„Halo! O, halo lo lo lo lo! Tu tu tu tu tu tu tu Radio, radijo, dijo, ijo, ijo Tijo, trijo, tru lu lu lu lu Pio pio pijo lo lo lo lo lo Plo pio pio pio pio halo!”

Na to wróbel zaterlikał: „Cóż to znowu za muzyka? Muszę zajrzeć do słownika, By zrozumieć śpiew słowika. Ćwir ćwir świrk! Świr świr ćwirk! Tu nie teatr Ani cyrk!

Patrzcie go! Nastroszył piórka! I wydziera się jak kurka! Dość tych arii, dość tych liryk! Ćwir ćwir czyrik, Czyr czyr ćwirik!”

I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać, Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać, Że aż kogut na patyku Zapiał gniewnie: „Kukuryku!”

  1. Zapis do zeszytu

załącznik 3.

Na drzewie było dużo jabłek, ale dojrzewały powoli.

Ania pojechała do babci, która mieszka w górach.

Nadeszła powódź i woda zalała pola i wioskę.

Najpierw przeczytałem książkę, a potem poszedłem na spacer z psem.

Lubię chodzić do lasu, bo w lesie jest miło i przyjemnie.

Dawno minęły te czasy, kiedy ludzie oświetlali domy świecą i lampą.

W lesie żyje dużo ptaków, ale tylko niektóre z nich są drapieżne.

W ogródku pachniały różne kwiaty i nie było tam pokrzyw.

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

R1GCFK0kZByLU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.54 KB w języku polskim
R1EkyKC223j8f

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 30.50 KB w języku polskim