Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przemiany Eustachego, czyli z życia smoków

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • określa cechy osobowości, przeżycia i uczucia bohatera,

  • rozumie pojęcie motywu literackiego.

  • zna teksty literackie, w których występuje motyw smoka.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • korzystać z różnych źródeł informacji,

  • zredagować notatkę w formie tabeli,

  • stworzyć prezentację w programie Microsoft PowerPoint.

2. Metoda i forma pracy

praca z tekstem, tworzenie prezentacji komputerowej

3. Środki dydaktyczne

książki, w których występuje motyw smoka, ilustracje przedstawiające smoki, komputery z zainstalowanym programem Microsoft PowerPoint

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie przypominają, w jakich okolicznościach doszło do przemiany Eustachego w smoka. Odczytujemy fragment, w którym Eustachy wykazuje się ignorancją w zakresie wiedzy o smokach, ponieważ nie czytał książek, które powinien znać.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wyszukują fragmenty tekstu mówiące o uczuciach Eustachego w momencie przemiany w smoka. Zastanawiamy się, jak zmienił się jego charakter w związku z tą przygodą. Zapis wniosków w tabelce.

zarozumiały, szorstki, niemiły, ponury, leniwy, złośliwy, przemądrzały, samolubny, nieżyczliwy, dokuczliwy, tchórzliwy

mądrzejszy, bardziej pokorny, miły, wesoły, życzliwy, pracowity, uprzejmy, odważny, waleczny, przyjacielski, chętny do pomocy innym

  1. Uczniowie zastanawiają się, jakie znają książki i filmy, w których występuje postać smoka, pokazują przyniesione przez siebie ilustracje. Nauczyciel prezentuje przygotowaną wystawę książek na temat smoków i wyjaśnia pojęcie motywu. Zbieramy informacje o wyglądzie, zwyczajach i zachowaniu smoków.

    • Jak wyglądają smoki, jakie są typowe elementy budowy smoczego ciała?

    • Gdzie zazwyczaj bohaterowie znanych opowieści spotykają smoki?

    • Jakie odczucia wzbudzają smoki?

    • Jak się zachowują?

    • Jak można pokonać smoka?

  1. Na podstawie zebranych informacji uczniowie przygotowują prezentację o smokach w programie Microsoft PowerPoint. Nauczyciel przypomina zasady posługiwania się programem, dzieli uczniów na grupy, pomaga zeskanować ilustracje przyniesione przez uczniów. Poszczególne grupy ustalają kształt prezentacji i dzielą się pracą, np. każda osoba pracuje nad pojedynczym slajdem.

Przykładowy plan prezentacji:

  1. Smoki literackie i filmowe. (tytuły książek i filmów, imiona smoków, ilustracje znanych smoków)

  2. Po czym poznać smoka? (charakterystyczne elementy budowy ciała smoka: omówienie ilustrowane zeskanowanym obrazkiem lub rysunkiem)

  3. Zachowuje się jak smok, czyli... jak? (zwyczaje, zachowanie smoków)

  4. Smok z moich marzeń (lub koszmarów) – rysunek wykonany w programie Paint.

c) Faza podsumowująca

Prezentacja i omówienie efektów pracy grup.

5. Bibliografia

Lewis C. S., Podróż „Wędrowca do Świtu”, Poznań, Media Rodzina 2005 r.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz opowiadanie pt. Moje spotkanie ze smokiem. Wprowadź do opowiadania opis smoka.

7. Czas trwania lekcji

90 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przewidziana dla klasy VI szkoły podstawowej.

R4rWuNJqQEYFV

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.15 KB w języku polskim
R1Y3Vzhn7esoL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim