Przemiany społeczno–gospodarcze w Europie w okresie napoleońskim.
1733 wynalezienie maszyny tkackiej przez Jamesa Kay'a. 1769 opatentowanie maszyny parowej przez Jamesa Watta. 1776 pierwszy pokaz pompy napędzanej maszyną parową. 1789 wybuch rewolucji we Francji. 1804 wprowadzenie kodeksu Napoleona we Francji
Nauczysz się:
wyjaśniać, jakie zmiany dokonały się w gospodarce europejskiej w 2. połowie XVIII i na początku XIX wieku;
przedstawiać społeczne skutki zmian gospodarczych w Europie;
objaśniać, w jaki sposób rewolucja francuska przyśpieszyła przemiany społeczne w innych częściach Europy.
U schyłku XVIII w. zaczął się w Europie kształtować nowy model społeczeństwa. Po upływie dziesięcioleci nazwano je społeczeństwem kapitalistycznym. Różniło się ono znacząco od społeczeństwa stanowegospołeczeństwa stanowego, które ukształtowało się w okresie średniowiecza. Pierwszy etap kształtowania się społeczeństwa związany był z rewolucją przemysłowąrewolucją przemysłową w Anglii oraz rewolucją francuską u schyłku XVIII wieku.
Rewolucja przemysłowa w Anglii
Trwające w Anglii przez większą część XVII w. konflikty społeczne zmieniły społeczeństwo. Zmiany jakie się dokonały w społeczeństwie, pogłębił rozwój gospodarki. Anglia wkroczyła na drogę rewolucji przemysłowej. Postęp techniczny dokonywał się w angielskim rzemiośle. Stopniowo praca ręczna została zastąpiona pracą mechaniczną. W miejsce produkcji ręcznej (rzemieślniczej) zaczęła się pojawiać produkcja manufakturowaprodukcja manufakturowa, a wkrótce fabryczna. Szczególnie dotyczyło to włókiennictwa.

Władza stopniowo przeszła w ręce przedstawicieli angielskiej burżuazjiburżuazji. Podboje kolonialne przynosiły wielkie zyski, na których korzystali angielscy kupcy. Narodziła się nowa grupa ludzi dysponujących kapitałemkapitałem. Pojawiły się pierwsze fabryki. Za symboliczny początek rewolucji przemysłowej uważa się opatentowanie maszyny parowej przez Jamesa Watta (1736 - 1819)Jamesa Watta (1736 - 1819) w 1769 r.
Wyjaśnij, dlaczego maszyna parowa zrewolucjonizowała produkcję.
Podaj nazwy urządzeń, które powstały w XIX wieku i przyczyniły się do rozwoju produkcji.
Podaj nazwy urządzeń, które powstały w XX wieku i przyczyniły się do rozwoju produkcji.
Maszyny stosowano w różnych dziedzinach produkcji, we włókiennictwie, przemyśle metalowym i górnictwie. Nowe fabryki budowano w miejscach występowania surowców. Innym powodem ich zakładania stały się możliwości komunikacyjne. Wokół fabryk zaczęły wyrastać nowe miasta. Po raz pierwszy w historii powstał nowy rodzaj miast, miasta przemysłowe.

Nowe grupy społeczne
W społeczeństwie angielskim powstały dwie grupy społeczne: kapitaliści, czyli właściciele fabryk i robotnicy, czyli najemni pracownicy zatrudniani w fabrykach.fabrykach. Kapitalistami zostawali zarówno przedstawiciele mieszczaństwa, jak i szlachty, którzy inwestowali w rozwój przemysłu. Robotnicy rekrutowali się spośród biedoty. Niskie zarobki zmuszały do podejmowania pracy nie tylko przez mężczyzn, ale również przez kobiety i dzieci. W miastach powstawały wielkie skupiska biedy, tzw. slumsyslumsy [czyt.: slamsy]. Rodziła się w ten sposób nowa grupa społeczna: proletariatproletariat. Londyn stał się największym miastem Europy i w początkach XVIII w. liczył około 500 tysięcy mieszkańców. Na początku XIX w. liczba jego mieszkańców przekroczyła milion. Dzięki wielkim podbojom oraz rozwojowi przemysłu Anglia stała się nie tylko mocarstwem kolonialnym, ale przede wszystkim największym producentem przemysłowym na świecie.
Rozwój gospodarki we Francji
Francja w XVIII w. była mocarstwem europejskim. Stosunki społeczne panujące w Anglii wzbudzały we Francji wielkie zainteresowanie tamtejszego mieszczaństwa. Rozwój gospodarki francuskiej był ograniczany przez nadmierną ingerencję państwa. Ponadto istniejący we Francji model społeczeństwa stanowego ograniczał możliwości francuskiego mieszczaństwa. Uprzywilejowana pozycja duchowieństwa i szlachty polegała na szczególnej pozycji prawnej (odrębne sądownictwo) oraz zwolnieniu z podatków. Oczywiście, nie wszyscy duchowni i nie cała szlachta żyli w luksusie, ale w świadomości społecznej panowało przekonanie o ich uprzywilejowaniu. Te dwa stany stanowiły zaledwie ok. 2% społeczeństwa francuskiego. Jego reszta, czyli tzw. stan trzecistan trzeci składał się w przytłaczającej większości z chłopów. Jednocześnie do stanu trzeciego zaliczani byli mieszczanie (rzemieślnicy i kupcy) oraz przedstawiciele tzw. wolnych zawodów (artyści, prawnicy, lekarze). Specyficzną grupę społeczną stanowili tzw. sankiuloci.sankiuloci.

Wymień, które elementy rysunku świadczą, że przedstawia on parę sankiulotów z czasów rewolucji francuskiej.
Na podstawie opisu wymień, które elementy rysunku świadczą, że przedstawia on parę sankiulotów z czasów rewolucji francuskiej.
Byli to przedstawiciele tzw. ludu miejskiego. Stanowili oni grupę niezbyt liczną, ale odegrali oni wielką rolę w rewolucji francuskiej. Wyróżniali się charakterystycznym strojem oraz chętnie noszoną bronią. Ich znakiem stała się tzw. czapka frygijska, która była uważana za symbol zrzuconego jarzma niewolnictwa. Często ozdabiano ją kokardą w kolorach rewolucyjnej Francji (niebieskim, białym i czerwonym).
Ustrój stanowy nie dawał możliwości awansu społecznego francuskiemu mieszczaństwu. Ten stan rzeczy krytykowali filozofowie oświeceniowi, którzy piętnowali istniejący we Francji model społeczeństwa. Propagowali ideały wolności i równości. Za przykład podawali porządki społeczne istniejące w Anglii.

Choć rewolucję rozpoczęli głównie przedstawiciele burżuazji, to wkrótce ważnym czynnikiem stali się sankiuloci. Uchwalona w dniu 26.08.1789 r. Deklaracja Praw Człowieka i ObywatelaDeklaracja Praw Człowieka i Obywatela zniosła podziały stanowe, ogłaszając równość wszystkich mieszkańców Francji wobec prawa. W miarę rozwoju wydarzeń ujawniła się siła ludu, jako ważnego czynnika wpływającego rozwój wydarzeń. Okazało się, że, lud jest nieobliczalny, chwiejny w swoich nastrojach, łatwo ulega wpływom demagogówdemagogów, a podburzony staje się groźny w swym morderczym zapale. Niektóre środowiska polityczne (np. jakobinijakobini) starały się wykorzystać energię ludu do swoich celów, nadto ogłaszając, że prowadzona przez nich polityka terroru służy interesom ludu. Symbolem ruchu rewolucyjnego stały się czerwone czapki (tzw. czapki frygijskie), które chętnie zakładali sankiuloci.
Wymień najważniejsze hasła rewolucji francuskiej.
Polityka wewnętrzna Napoleona Bonaparte
Po upadku rządów Maksymiliana de Robespierre’aMaksymiliana de Robespierre’a (1794 r.) i ustanowieniu dyktatury Napoleona BonaparteNapoleona Bonaparte (w 1799 r.) jednym z jego celów było uspokojenie nastrojów wewnętrznych. Zbudował on silne, sprawnie zarządzane państwo. O porządek wewnętrzny dbał silny aparat policyjny, kierowany przez Józefa FouchéJózefa Fouché. Dzięki niemu zlikwidowano nie tylko wszelką opozycję, zarówno monarchistyczną, ale też i jakobińską. Bonaparte realizował politykę bliską interesom francuskiej burżuazji. Kierował się interesem burżuazji, lecz jednocześnie starał się zapewnić spokój wśród ludu. Ludowi odebrano prawo zrzeszania się i poddano policyjnej kontroli. Z drugiej strony, otworzyły się nowe możliwości awansu – przede wszystkim w armii. W 1804 r. został opracowany nowy kodeks prawny nazwany Kodeksem NapoleonaKodeksem Napoleona. Znosił on przywileje stanowe, wprowadził równość i wolność osobistą. Gwarantował wolność sumienia i nienaruszalne prawo własności. Podstawą społeczną rządów Bonapartego stała się francuska burżuazja. Dzięki zamówieniom dla armii z jednej strony, a z drugiej dostępowi do rynków całej Europy rosła jej siła i zamożność.
Do rozmaitych powiedzeń, które przypisywane są Napoleonowi Bonaparte należy też i takie: “Nigdy więcej czerwonych czapek i czerwonych pantofli”. Wyjaśnij sens tego powiedzenia.
Wpływ epoki napoleońskiej na dzieje Europy
Rewolucja i epoka napoleońska splotły się w jedną całość. Rewolucja obaliła porządek monarchii absolutnej we Francji pod hasłami wolności, równości i braterstwa, a armie napoleońskie rozniosły nowe idee po całej Europie. Również tą drogą rozpowszechnił się w Europie Kodeksem Napoleona, który był wyrazem tych idei. W społeczeństwie ujawniły się nowe siły, które dotychczas nie miały wpływu na rzeczywistość społeczną. Z drugiej strony, przerażał sposób wyrażania tych sił, szczególnie ludu. Okazały się one niebezpieczne dla stabilizacji społecznej. Rozpoczął się wtedy proces kształtowania nowego społeczeństwa, które okazało się inne niż społeczeństwo stanowe. Proces ten trwał przez kilkadziesiąt lat i przebiegał w rytmie powtarzających się w XIX wieku wydarzeń rewolucyjnych.
Posegreguj podane niżej pojęcia - klasy społeczne - w hierarchii społeczeństwa kapitalistycznego .
Jaki czynnik decydował o miejscu człowieka w społeczeństwie stanowym, a jaki w społeczeństwie kapitalistycznym?
Wyjaśnij, dlaczego w społeczeństwie kapitalistycznym naczelną wartością stała się wolność jednostki?
Hasła wolności, równości, podmiotowości społeczeństwa ujawniły swoją niezwykłą atrakcyjność. Weszły one na stałe do repertuaru ideałów politycznych sił liberalnych i demokratycznych. Pojawił się jednak wielki dylemat, z którym nie umiano sobie poradzić: jak wprowadzić wolność i równość, nie angażując w to destrukcyjnej siły ludu. Doświadczenie rewolucji XIX i XX wieku pokazało, że było to raczej niemożliwe.
Wyjaśnij, jakimi drogami dotarły w pierwszej dekadzie XIX w. do innych krajów postanowienia Kodeksu Napoleona?
Słownik pojęć
słowa pochodzenia francuskiego, początkowo oznaczające mieszczaństwo, a w końcu odnoszące się tylko do jego najbogatszej części
dokument uchwalony w 1789 r. we Francji, ogłaszający podstawowe prawa i wolności ludu
osoba, która ma wpływ na opinię publiczną poprzez swoje działanie; działanie takie jest często ukierunkowane na szybki i łatwy efekt
zakład przemysłowy, w którym produkcja odbywa się przy użyciu maszyn
jakobini - klub polityczny istniejący we Francji podczas rewolucji francuskiej
Szkocki konstruktor, wynalazca i przemysłowiec, twórca maszyny parowej.
Francuski polityk z czasów rewolucji, minister policji w czasach Napoleona.
pojęcie z zakresu ekonomii, oznaczające środki, które mogą zostać przeznaczone na cele inwestycyjne
zbiór przepisów i praw wprowadzony w życie w 1804 r.
Francuski polityk, przywódca jakobinów, jeden z przywódców rewolucji francuskiej.
zakład, w którym produkt wytwarzany jest ręcznie; produkcja oparta jest na podziale pracy, którą wykonują wykwalifikowani pracownicy
Francuski generał, polityk, cesarz Francuzów w latach 1804‑1814.
proletariat - klasa społeczna powstała na przełomie XVIII i XIX w., inaczej robotnicy zatrudnieni w fabrykach
proces zmian w technologii produkcji zapoczątkowany w Anglii w II połowie XVIII w., który z czasem ogarnął całą Europę, a później resztę świata
w XVIII w. nazwa stosowana w odniesieniu do ludzi ubogich, ubierających się niezgodnie z modą (dosłownie “ludzie bez krótkich spodni”)
dzielnice zamieszkane przez biedotę
społeczeństwo na które składają się stany, czyli zbiorowości społecznne wyróżniające się pozycją ekonomiczną, społeczną i prawną
nazwą tą określano w przedrewolucyjnej Francji 98 procent ludności; stanowił on ogół ludzi wolnych nie zaliczających się do szlachty i kleru
Bibliografia
J. Baszkiewicz, S. Meller, Rewolucja francuska 1789 - 1794. Społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983.
J. Czubaty, Księstwo Warszawskie (1807 - 1815), Warszawa 2011.
S. Meller, Pożegnanie z rewolucją, Warszawa 1991.