Przemysł wysokiej technologii
SCENARIUSZ LEKCJI
IV ETAP EDUKACYJNY
Temat: Przemysł wysokiej technologii.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Geografia, 2.10: [Uczeń] przedstawia cechy przemysłu wysokiej technologii; podaje przykłady jego lokalizacji na świecie; poznaje nowe funkcje ośrodków przemysłowych i nowe formy przestrzenne – technopolie, klastry i dystrykty przemysłowe.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
podaje czynniki lokalizacji technopolii na świecie,
przedstawia produkty przemysłu wysokiej technologii,
wskazuje przykładowe technopolie na świecie,
przedstawia zależności między lokalizacją przemysłu wysokich technologii a rozwojem gospodarczym państwa,
wyjaśnia na przykładzie pojęcia klastry i dystrykty przemysłowe,
podaje kryteria, na podstawie których wyróżnia się gałęzie przemysłu wysokich technologii,
wymienia gałęzie przemysłu hi‑tech i ich funkcje wraz z przykładami konkretnych produktów,
wymienia i umiejscawia główne czynniki lokalizacji przemysłu hi‑tech we właściwym etapie produkcji przemysłu hi‑tech,
wskazuje przyczyny zaklasyfikowania wybranych gałęzi przemysłu do przemysłu wysokich technologii, np. dlaczego przemysł chemiczny jest zaliczany do przemysłu hi‑tech,
rozróżnia nowe formy przestrzenne i ocenia ich znaczenie dla rozwoju przemysłu wysokich technologii,
charakteryzuje rozmieszczenie przemysłu wysokich technologii na świecie,
określa przyczynę dużego znaczenia we współczesnej gospodarce przemysłu wysokich technologii.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
lokalizuje obiekty na różnych mapach,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie.
KOMPETENCJE KLUCZOWE:
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Nauczyciel wyjaśnia co to jest przemysł. Uczniowie ustalają funkcje przemysłu: ekonomiczną, społeczną, przestrzenną. Na podstawie atlasu i prezentacji multimedialnej uczniowie określają czynniki lokalizacji przemysłu. | Mapa, atlas, prezentacja multimedialna | Burza mózgów, pogadanka | Zbiorowa, jednolita |
Etap realizacji | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Nauczyciel przedstawia zmiany w przemyśle i wyjaśnia co znaczy przemysł wysokich technologii. Uczniowie wspólnie z nauczycielem ustalają cechy i gałęzie przemysłu wysokich technologii. Nauczyciel zadaje pytanie: „Dlaczego przemysł farmaceutyczny jest zaliczany do przemysłu wysokich technologii?”. Uczniowie podają swoje propozycje, a nauczyciel zapisuje je na tablicy i uzupełnia ewentualne braki. Uczniowie wykonują ćwiczenie obrazujące czynniki lokalizacji zakładów przemysłu hi‑tech w poszczególnych etapach procesu produkcji. Na podstawie informacji zawartych w prezentacji multimedialnej scharakteryzuj technopolię „Dolina Krzemowa”, a następnie oceń jej lokalizację. Po zakończeniu pracy chętny uczeń prezentuje wyniki swojej pracy, a pozostała cześć klasy uzupełnia brakujące informacje. | Mapa, atlas, prezentacja multimedialna | Burza mózgów, pogadanka, dyskusja | Zbiorowa, jednolita |
Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup. Po dwie grupy pracują nad tym samym zagadnieniem. Zadania dla grup: Pary grup mają do opracowania: Grupa I i IV opracowuje mapę myśli Na podstawie prezentacji multimedialnej oraz map w atlasie geograficznym dokonaj charakterystyki klastrów: wypisz państwa, w których znajdują się klastry dla wskazanych kontynentów, a następnie określ cechy położenia i profil produkcji w klastrze. Przedstaw znaczenie klastra w regionie / państwie. Grupa II i V opracowuje mapę myśli. Na podstawie prezentacji multimedialnej oraz map w atlasie geograficznym dokonaj charakterystyki dystryktów: wypisz państwa, w których znajdują się dystrykty dla wskazanych kontynentów, a następnie określ cechy położenia i profil produkcji w dystrykcie. Przedstaw znaczenie dystryktu w regionie / państwie. Grupa III i VI opracowuje mapę myśli Na podstawie prezentacji multimedialnej oraz map w atlasie geograficznym dokonaj charakterystyki technopolii: wypisz państwa, w których znajdują się technopolia dla wskazanych kontynentów, a następnie określ cechy położenia i profil produkcji w technopolii. Przedstaw znaczenie technopolii w regionie / państwie. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy. | Mapa, atlas, prezentacja multimedialna | Burza mózgów, pogadanka, mapa myśli | Zbiorowa, Jednolita, grupowa | |
Etap podsumowania | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się | Wskaż różnice między: - klastrem a technopolią, - klastrem a dystryktem. | Mapa, atlas, prezentacja multimedialna | Pogadanka | Zbiorowa, jednolita |