I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
1. Muzyka w prehistorii. Uczeń:
1) wymienia i omawia hipotezy dotyczące powstania muzyki;
2. Starożytność (Egipt, Grecja, Rzym i in.). Uczeń:
1) wymienia i omawia funkcje muzyki (użytkowa, obrzędowa, rozrywkowa, wojskowa);
4) omawia miejsce muzyki w nauce i filozofii starożytnej (Pitagoras – teoria muzyki, Platon i Arystoteles – znaczenie muzyki w wychowaniu młodego pokolenia, wartości etyczno‑moralne).
4. Renesans. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę renesansową, jej odniesienia do starożytnych ideałów i wartości;
7. Romantyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:
c) wymienia charakterystyczne cechy romantyzmu (uczuciowość, elementy narodowe i ludowe, wirtuozeria (wirtuozi, np. Niccolo Paganini, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt, Henryk Wieniawski i in.).
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
c) cechy stylów muzycznych,
e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
Nauczysz się
wskazywać jak kształtowały się łączenie oraz integracja sztuk;
opowiadać o integracji sztuk w poszczególnych epokach;
tłumaczyć formy oraz dzieła, które łączą odmienne dziedziny sztuki;
Sztuka. Łączenie i synteza w czasach antyku, średniowiecza i renesansu.
Rcr9sIsyzcLLP
Samo łączenie oraz integracja różnych sztuk istnieje już od epoki antyku. Chociaż ta lekcja dotyczy współczesności, to warto prześledzić historyczne przykłady wskazujące na syntezę sztuk. Wskazuje się, iż egipskie hieroglify stanowią połączenie słowa oraz obrazu. Równie ważne było połączenie liryki z muzyką w starożytnej Grecji, które zakładało, iż częścią wiersza była melodia, a tekst był wyśpiewywany. Tragedia starogrecka często używała chóru, który łączył w sobie muzykę, taniec oraz słowa (w śpiewie). Maski były przykładem wykorzystania sztuki wizualnej.
Łączenie i synteza sztuk w czasach średniowiecza i renesansu.
Ważnym przykładem na łączenie różnych dziedzin sztuki podczas epok średniowiecza oraz renesansu były książki oraz księgi. Powstanie księgi łączyło sztukę kaligraficzną mnichów i ilustracje tworzone przez malarzy. Mogły zawierać iluminacje, a także malunki; stanowiły połączenie działań kaligrafa oraz ilustratora.
RLBOh8n9z1rVa
Innym przykładem na połączenia sztuk może być pojawienie się tańców towarzyskich w średniowieczu. Sam taniec bardzo szybko rozpoczął wykorzystywać także inne dziedziny artyzmu - wykorzystując akompaniament muzyczny (zarówno instrumentalny, jak i wokalno‑instrumentalny) oraz wzornictwo i stroje. Ten trend był kontynuowany w epoce renesansu. Pojawiły się także widowiska taneczne, które jeszcze mocniej czerpały z różnych dziedzin sztuki.
Łączenie i synteza sztuk w czasach baroku, klasycyzmu i romantyzmu.
Podczas baroku poszukiwano jedności wszystkich sztuk. Najważniejszym przykładem na wykorzystanie tej idei jest powstanie gatunku opery na przełomie XVI i XVII wieku. Przyczyniła się do tego grupa, którą współcześnie nazywa się Cameratą florencką. Jej program zakładał wskrzeszenie starożytnej tragedii greckiej oraz nawiązanie do jej wzorów. Nowa forma muzyczna uzyskała nazwę opera. Miał to być utwór syntetyczny - łączący muzykę oraz literaturę, a także plastykę i inne sztuki wizualne oraz ruch. Pierwsza opera Jacopo Periego o tytule „Dafne” miała premierę w 1597 roku.
R2n7BwwnCuKuL
R1djKmjKg0jt81
R1TM0gQnbir6z1
Rlj2ai3FKxO5H
RcOamwYlWFBIe1
Romantyzm to czas kultywacji marzeń, legend, mitów oraz duchowości. W zakresie sztuki wierzono w połączenie jej różnych dziedzin. Szczególnie w Niemczech ważne było zjawisko „Gesamtkunstwerk”, czyli dzieła totalnego, uniwersalnego, rozumianego jako synteza różnych sztuk. Początkowo koncepcja była rozwijana przez myślicieli, takich jak Karl Trahndorff. Z czasem została ona wykorzystana przez kompozytora Ryszarda Wagnera, który stworzył dramat muzyczny. Nowa forma czerpała z koncepcji syntezy sztuk, podporządkowując wszystko przebiegowi akcji. Korzystał z muzyki, tekstu oraz oprawy wizualnej i choreografii. Sam Wagner tworzył nie tylko muzykę i libretta, ale także starał się mieć swój udział w kwestiach wizualnych oraz dotyczących ruchu aktorów. W taki sposób powstały „Tristan i Izolda” oraz składający się z czterech dzieł cykl „Pierścień Nibelunga”. Przykłady na łączenie różnych dziedzin sztuki można odnaleźć także wśród wielu poetów, również polskich, takich jak Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki czy Cyprian Kamil Norwid (który był dodatkowo malarzem i rysownikiem).
RXxeZu2BCBQYa
Łączenie i synteza sztuk od początku XX wieku.
Kolejne nurty w sztuce - takie jak symbolizm czy modernizm - również chętnie sięgały po połączenie różnych dziedzin artyzmu. W musicalach najważniejsze jest połączenie akcji wraz z fabułą, śpiewu i muzyki oraz tańca. Pozostałe elementy, takie jak aspekt wizualny, dotyczący scenografii oraz kostiumów jest również istotny, jednak ma przede wszystkim ubarwiać i uwypuklać umiejętności wykonawców. Film jako odrębna dziedzina może bardziej dowolnie odwoływać się do dziedzin sztuki. Istnieją filmy taneczne czy musicalowe, jednak w części produkcji fabularnych nie ma ani tańca, ani śpiewu. W filmie zazwyczaj główny nacisk jest położony na umiejętności aktorskie, akcję dramatyczną oraz aspekt wizualny. Istotną kwestią jest też oprawa dźwiękowa. Początkowo filmy były nieme, od końca lat dwudziestych zyskały one też dźwięk. Od tego czasu rozpoczął się rozwój muzyki filmowej, która ma za zadanie współgrać z wydarzeniami z ekranu, podkreślać emocje, a także wprowadzać w nastrój.
RG3JiffzJKT8V
RPOGZZRrnhsLS1
Omówienie poprzednich epok w kontekście integracji oraz łączenie dziedzin sztuki miało na celu nie tylko ukazanie historii tego zjawiska. Wiele z nich jest nadal obecnych w kulturze i wciąż kultywowanych. Opera, pomimo faktu, iż istnieje od ponad czterystu lat, nadal jest popularna i chętnie oglądana przez widzów. Podobnie jest z baletem. Musicale oraz filmy to nie tylko olbrzymi biznes, ale też tysiące produkcji tworzonych rocznie, które znajdują swoich odbiorców na całym świecie.
RMnbTrSJ2XTJS
Instrument wymyślony przez Ryszarda Wagnera, czyli tuba wagnerowska
RJ2wrwohKh5j61
Zadania
RhfGDLeLhcah9
Ćwiczenie 1
R11FKD2tGS7kt
Ćwiczenie 2
R1IqmHhDlSvPl
Ćwiczenie 3
R1djKmjKg0jt81
RwrFmYPOCZeEK
Ćwiczenie 4
RlwN01obUw8rr
Ćwiczenie 5
RvAOZXl0QZmUb
Ćwiczenie 6
RMqQP0ajcuUDW
Ćwiczenie 7
Połącz twórcę z jego dziełem. Ryszard Wagner Możliwe odpowiedzi: 1. Dafne, 2. Tristan i Izolda, 3. Czarodziejski Flet. Jacopo Peri. Możliwe odpowiedzi: 1. Dafne, 2. Tristan i Izolda, 3. Czarodziejski Flet. Wolfgang Amadeusz Mozart. Możliwe odpowiedzi: 1. Dafne, 2. Tristan i Izolda, 3. Czarodziejski Flet.
Połącz twórcę z jego dziełem. Ryszard Wagner Możliwe odpowiedzi: 1. Dafne, 2. Tristan i Izolda, 3. Czarodziejski Flet. Jacopo Peri. Możliwe odpowiedzi: 1. Dafne, 2. Tristan i Izolda, 3. Czarodziejski Flet. Wolfgang Amadeusz Mozart. Możliwe odpowiedzi: 1. Dafne, 2. Tristan i Izolda, 3. Czarodziejski Flet.
Połącz twórcę z jego dziełem.
<i>Tristan i Izolda</i>, <i>Dafne</i>, <i>Czarodziejski Flet</i>
Ryszard Wagner
Jacopo Peri
Wolfgang Amadeusz Mozart
Słownik pojęć
Drzeworyt
Drzeworyt
Najstarsza technika graficzna wypukła (grafika), także nazwa odbitki. Na drewnianym klocku powleczonym gruntem opracowuje się rysunek; metalowymi dłutami lub rylcami wycina się tło (na odbitce białe), partie wypukłe pokrywa się farbą i odbija ręcznie na papierze.
Happening
Happening
Forma wypowiedzi artystycznej, operująca ciągiem zdarzeń o częściowo zaplanowanej strukturze, otwarta na przypadek i improwizację, dążąca do wciągnięcia widza i uczynienia z niego współtwórcy wydarzenia. Happening cechuje podobieństwo do wielu dziedzin sztuki — może zawierać elementy teatru, muzyki, malarstwa, rzeźby, a zwłaszcza asamblażu i environment; charakterystyczne dla happeningu jest umieszczenie go w sytuacjach codziennego życia.
Komiks
Komiks
Rodzaj sztuki należący do pogranicza literatury i plastyki, zaliczany do współczesnej kultury masowej z racji rozpowszechniania przez druk w prasie lub w formie wysokonakładowych broszur.
Masque
Masque
Widowisko powstałe i kultywowane w teatrze dworskim XVI–XVII w., głównie w Anglii, także we Francji i Włoszech; przeznaczone do amatorskiego wykonania przez arystokrację, dla uświetnienia szczególnych okazji (np. ślub) i dla wspólnej zabawy.
Performance
Performance
Termin używany od końca lat 60. XX w. na określenie efemerycznych działań artystycznych, przybierających formę wystąpień artysty (artystów) przed publicznością, która, w odróżnieniu od happeningu, jest bezpośrednim, lecz biernym obserwatorem, a nie uczestnikiem akcji.
Biblioteka utworów muzycznych
R1djKmjKg0jt81
Utwór muzyczny: Claudio Monteverdi - toccata z opery „Orfeusz”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RYsSWps2tiDEK1
Utwór muzyczny: Mozart - Aria Królowej Nocy z opery „Czarodziejski Flet”. W celu wysłuchania utworu należy kliknąć w szary trójkąt umieszczony w lewym dolnym rogu odtwarzacza.
RytGxNHGpWkHO1
Utwór muzyczny: Ryszard Wagner - uwertura z dramatu muzycznego „Tristian i Izolda”. W celu wysłuchania utworu należy kliknąć w szary trójkąt umieszczony w lewym dolnym rogu odtwarzacza.
RPOGZZRrnhsLS1
Utwór muzyczny: Nino Rota - motyw muzyczny z filmu „Ojciec Chrzestny”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Przewiń
Głośność
Bibliografia
Małgorzata Kowalska, ABC Historii Muzyki, Musica Iagiellonica 2001.
Danuta Wójcik, ABC Form Muzycznych, Musica Iagiellonica 2006.