Przepis na udane urodziny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady redagowania takich krótkich form wypowiedzi pisemnej, jak: zaproszenie, życzenia, przepis,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • samodzielnie zredagować zaproszenie,

  • samodzielnie zredagować życzenia,

  • samodzielnie zredagować przepis,

  • dokonać przekładu intersemiotycznego (prace plastyczne),

  • zadbać o estetykę prac,

  • dostosować styl wypowiedzi do sytuacji,

  • planować pracę,

  • omawiać efekty swojej pracy, uzasadniając wybór sposobu realizacji powierzonego mu zadania,

  • współpracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne, zajęcia praktyczne.

3. Środki dydaktyczne

Wycinki z gazet i książki zawierające przepisy, kartki pocztowe, zaproszenia, szary papier, pisaki, farby, kredki, klej, papier samoprzylepny.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie prezentują zgromadzone w domu materiały: wycinki z gazet i książki zawierające przepisy, kartki pocztowe, zaproszenia. Na ich podstawie przypominają wiadomości dotyczące zasad redagowania oraz poprawnej pisowni zaproszenia, życzeń. Wnioski zapisywane są na tablicy.

b) Faza realizacyjna

  1. Na prośbę nauczyciela uczniowie opisują tradycje panujące w ich rodzinach, dotyczące obchodzenia urodzin oraz obyczaje obchodzenia urodzin w gronie rówieśników. Wskazują też, jakie zasady dotyczące zachowania obowiązują jubilata i gości, uzasadniają, dlaczego niektóre urodziny (na przykład osiemnaste) obchodzi się szczególnie uroczyście.

  2. Nauczyciel wyjaśnia, jaki jest cel lekcji oraz na czym polegać będzie zadanie uczniów: „Przygotujcie plakat zatytułowany Udane urodziny. Zamieście na nim: przepis na przebieg udanej imprezy urodzinowej, zaproszenie oraz życzenia, które można złożyć jubilatowi. Pamiętajcie też, by ozdobić go plastycznie odpowiednimi symbolami, które kojarzą wam się z urodzinami. Zadbajcie o właściwe rozplanowanie materiałów i estetykę pracy”.

  3. Uczniowie przypominają, jakie zasady obowiązują przy pracy w grupach. Dzielą się na zespoły, wyznaczają sobie poszczególne zadania i funkcje, planują pracę.

  4. Uczniowie w grupach na polecenie nauczyciela wykonują plakat zawierający: przepis na przebieg udanej imprezy urodzinowej, zaproszenie oraz życzenia, które można złożyć jubilatowi. Prowadzący zwraca uwagę, że plakat powinien zachęcać do określonych zachowań, a więc musi być ciekawy i estetyczny.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie prezentują swoje prace, nauczyciel sprawdza poprawność zredagowanych przepisów, życzeń i zaproszeń (pod kątem stylistycznym, kompozycyjnym i językowym) oraz omawia rodzaj popełnionych błędów. Uczniowie dokonują korekty zgodnie ze wskazówkami prowadzącego, a następnie wybierają najciekawsze pod względem plastycznym prace, uzasadniając swoje opinie i oceny. Następnie ozdabiają przygotowanymi plakatami gazetkę klasową.

5. Bibliografia

  1. Badowska A., Mazurek O., Olinkiewicz E., Otolińska R., Inspiracje, pomysły. Książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Siedmioróg, Wrocław 2002.

  2. Bernacka D., Od słowa do działania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

  3. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

2 × 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Na poprzedniej lekcji nauczyciel powinien polecić uczniom, by przynieśli wycinki z gazet i książki zawierające: przepisy, kartki pocztowe, zaproszenia, a także: szary papier, pisaki, farby, kredki, klej, papier samoprzylepny.

Rwttia4EC26kK

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.51 KB w języku polskim
R197q67yp8Ya9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim