Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przeprowadzamy wywiad z bohaterem

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna zasady:

  • budowania zdań pojedynczych rozwiniętych,

  • stawiania pytań otwartych,

  • kulturalnego prowadzenia dialogu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zbudować zdanie pojedyncze,

  • jasno formułować pytania.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi prowadzić rozmowę w sposób kulturalny i ciekawy,

  • potrafi słuchać swego rozmówcy,

  • kształci postawę otwartości wobec rozmówcy,

  • doskonali umiejętność pracy w zespole.

2. Metoda i formy pracy

Praca ze słownikiem, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Słowniki, materiały pomocnicze (karty pracy) przygotowane przez nauczyciela.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na wstępie, aby wdrożyć uczniów do lepszej komunikacji, proponuję wykonanie ćwiczenia pt. „Pajęczyna” opracowanego przez autorki książki Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie (patrz poz. nr 1 bibliografii).

Celem takiego ćwiczenia jest doskonalenie umiejętności prezentacji własnego punktu widzenia oraz prowadzenia dyskusji.

Następnie nauczyciel proponuje jeszcze wykonanie prostego ćwiczenia stylistycznego (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Potem nauczyciel omawia cel lekcji. Wyjaśnia uczniom, że będą uczyli się stawiania pytań i prowadzenia dyskusji.

  2. Uczniowie zostają podzieleni na zespoły dwuosobowe.

  3. Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie jak największej liczby pytań otwartych, czyli takich, które wymagają odpowiedzi pełnym zdaniem, a nie stwierdzeniem lub zaprzeczeniem.

  4. Nauczyciel rozdaję uczniom karty pracy (załącznik 2).

  5. Po wykonaniu i omówieniu ćwiczenia nauczyciel ponownie dzieli uczniów na zespoły. Tym razem każda grupa powinna liczyć nie więcej niż 4 osoby. Zadanie polega na przygotowaniu wywiadu z wybraną przez dzieci osobą. Każdy zespół przygotowuje pytania dla tej samej osoby. Może to być wychowawca klasy, ulubiony nauczyciel czy osoba powszechnie znana - aktor, piosenkarz. Przed przystąpieniem do pracy uczniowie otrzymują jeszcze materiały pomocnicze, tj. kartę zawierającą zwroty niezbędne do przeprowadzenia wywiadu (załącznik 3). W czasie realizacji zadania uczniowie mogą korzystać ze słowników i pomocy nauczyciela.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie zespoły prezentują swoje prace.

Zapewne okaże się, że uczniowie przygotowali bardzo różne wywiady, mimo że korzystali z tych samych materiałów i mieli tego samego rozmówcę,. Nauczyciel ocenia pracę każdej grupy. Następnie omawia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Budnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, cz. 2, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003.

  2. Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.

  3. Malczewski J., Malczewska L., Szkolny słownik ortograficzny, Oficyna Wydawnicza Graf – Punkt, Warszawa 2002.

  4. Słownik poprawnej polszczyzny, red nauk. W. Doroszewski, wyd. 18, Wydawnictwo

Naukowe PWN, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Ćwiczenie 1

Przekształć podane zdanie pojedyncze pięciokrotnie, kierując się celem odpowiedzi.

ZDANIE TWIERDZĄCE: Odpowiem na wszystkie pytania.

1. Zdanie zawierające prośbę:

2. Zdanie zawierające odmowę:

3. Perswazja:

4. Zdanie zawierające niedowierzanie:

5. Zdanie zawierające żądanie:

załącznik 2

Kto?

Kiedy?

W jakim celu?

Pod jakim warunkiem?

Dlaczego?

Gdzie?

Z jakiej przyczyny?

Ile?

Kogo?

Jak?

b) Zwroty do wywiadu

załącznik 3

Zwroty niezbędne do prowadzenia dialogu:

Witam, czy mógłbym prosić.........

Mam nadzieję, że nie odmówi mi Pan.....

Proszę o ................

Ośmielam się zapytać jeszcze.....

Mam jeszcze jedno pytanie..................

Pozwolę sobie jeszcze zapytać...........

Czy nie zechciałaby...............................

Proszę łaskawie uchylić rąbka tajemnicy...................

Czy może Pani potwierdzić opinię........................

Czy to prawda, że ........................................................

Bardzo proszę o potwierdzenie lub zaprzeczenie następującej informacji...................

Pragnę jeszcze zapytać............................................................

Dziękuję za poświęcony mi czas i miłą rozmowę.....................................

c) Zadanie domowe

Przeprowadź wywiad ze swoją mamą. Rozmowa powinna zawierać przynajmniej 10 pytań skierowanych przez ciebie do rozmówczyni.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

W ćwiczeniu 1 należy zwrócić uwagę dzieci, by budowane przez nich wypowiedzenia zawsze były zdaniami pojedynczymi rozwiniętymi.

Rt15V7KajK2ku

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.81 KB w języku polskim
R8cctXQcMCsSo

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 30.00 KB w języku polskim