Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przestrzegamy zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie lekcji wychowania fizycznego Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

II. Uczeń kończący klasę III

II.4 Bezpieczeństwo i edukacja zdrowotna

II.4.e Uczeń przestrzega zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych; posługuje się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem

Adresat: Uczniowie klasy III

Czas zajęć: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady bezpiecznego zachowania się w trakcie lekcji wychowania fizycznego

  • zna nazwy wybranych przyborów

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • wykonuje ćwiczenia, gry i zabawy z różnymi przyborami

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • szanuje sprzęt sportowy

Metody nauczania

zabawowa klasyczna, zadaniowa ścisła

Formy i miejsce zajęć

Formy: frontalna, indywidualna, grupowa

Miejsce ćwiczeń: Sala gimnastyczna lub inne miejsce przygotowane do prowadzenia zajęć.

Przybory i przyrządy

Piłeczki do tenisa stołowego – ok. 300 sztuk, kosz/wiaderka – 4 sztuki, słupki – 2 sztuki, klocki – 1x liczba uczniów, kocyki – 1x liczba uczniów, piłki siatkowe – 2x liczba uczniów +1 szt., obręcze gimnastyczne – 14 sztuk, kółka ringo – ½x liczba uczniów, karton/paletka – 1x liczba uczniów, znaczniki (szarfy) – dwa kolory po ½x liczba uczniów, stoper – 1 sztuka, ławeczki gimnastyczne – 4 sztuki, rzutnik, laptop.

Zasoby multimedialne

  1. film: „Ćwiczenia z przyborami”

  2. prezentacja multimedialna: „Ćwiczenia z nietypowym przyborem”

  3. prezentacja multimedialna: „Przybory sportowe”

Opis przebiegu lekcji

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 15 – 20 minut

  1. Czynności organizacyjne

  • Zbiórka uczniów.

  • Sprawdzenie obecności i przygotowania do zajęć.

  • Podanie tematu lekcji.

  • Obejrzenie i omówienie materiałów multimedialnych o przestrzeganiu zasad bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć ruchowych oraz posługiwaniu się przyborami sportowymi zgodnie z ich przeznaczeniem.

  1. Rozgrzewka

Zabawa ożywiająca – „Kto więcej przyniesie”

Dzieci siedzą w dwóch rzędach na linii startu – mety. Na podłodze przy każdym zespole, przy słupku startowym, stoi pusty kosz na piłeczki. Na podłodze za linią półmetka stoi kosz z piłeczkami do tenisa stołowego. Na sygnał nauczyciela, pierwsze osoby z zespołów biegną za linię półmetka do kosza z piłeczkami. Biorą w dłonie jak największą liczbę piłeczek, z którymi wracają do zespołu
i wkładają je do kosza. Wygrywa zespół, którego uczestnicy przyniosą więcej piłeczek.

Ustawienie w szeregu.

Dzieci w rozsypce
w dowolnej pozycji korekcyjnej.

Zasoby multimedialne.

Podział uczniów na dwa zespoły.

Część główna 20 – 25 minut

Zabawa – „Wyciągnij klocek stopami”

Zespoły ustawione w rzędzie na linii startu – mety.
Na półmetku leżą obręcze, w których znajdują się klocki w liczbie ćwiczących. Na sygnał nauczyciela pierwszy
z zespołu wykonuje w leżeniu przodem ślizg na kocyku do półmetka, odpychając się oburącz od podłogi. Po przekroczeniu linii półmetka, dziecko siada na kocyku, wyciąga klocek stopami z obręczy i kładzie go na podłodze. Po wykonaniu zadania, biegiem wraca do zespołu. Po minięciu linii startu – mety, startuje następna osoba, aż do wykonania zadania przez wszystkich uczestników.

Zabawa – „Jazda na kocykach”

Dzieci w przysiadzie podpartym, kładą dłonie na kocyku
– ślizgają się po podłodze w różnych kierunkach, w pozycji na czworakach.

Zabawa skoczna

Układamy na podłodze obręcze gimnastyczne, tak aby stykały się ze sobą. Dzieci kolejno skaczą obunóż przez obręcze.

RLoraozC2wPdF

Następnie zwiększamy odległość między obręczami i ich układ względem siebie.

RuGJK0ii0FLqV

Gra – „Kto więcej”

Zespoły ustawiają się na liniach bocznych boiska do piłki siatkowej. W połowie wyznaczonego boiska ustawione są dwie ławki, na których, w kółkach ringo, leżą piłki siatkowe (liczba piłek jest równa liczbie członków jednego zespołu). Na sygnał nauczyciela pierwszy zespół kopiąc swoją piłkę leżącą na podłodze, próbuje strącić piłkę znajdującą się na ławce. Kopnięcie piłki następuje
z odległości wyznaczonej przez nauczyciela. Nie wolno zmniejszać tej odległości. Zespół liczy ilość strąconych piłek. Następnie zadanie wykonuje drugi zespół. Każdy
z zespołów powtarza zadanie 5 razy. Wygrywa zespół, który w sumie strąci więcej piłek.

R9NCJ4MC2OFOB

Każdy uczeń ma kocyk.

Dzieci pokonują trasę skacząc obunóż, jednonóż, bieżnie.

Nauczyciel przez odliczenie dzieli dzieci na dwa zespoły.

Część końcowa 5 –10 minut

  1. Ćwiczenia kompensacyjno – korekcyjne o charakterze uspokajającym

  • Dzieci otrzymują jeden kartonik i jedną piłeczkę do tenisa stołowego. Kładą piłeczkę na kartonie.
    Na sygnał nauczyciela podnoszą karton z piłeczką
    i starają się jak najdłużej utrzymać piłeczkę na kartonie,

  • w pozycji stojąc zdmuchiwanie piłeczki z kartonu (8x),

  • uczniowie dmuchając piłeczkę, przemieszczają się na czworakach na miejsce zbiórki. Ćwiczenie kończy się w siadzie skrzyżnym. Uczeń trzyma piłeczkę w dłoni.

  1. Czynności organizacyjne

  • Zbiórka i podsumowanie zajęć.

  • Zachęcenie uczniów do samodzielnego wykonywania poznanych podczas lekcji ćwiczeń.

  • Pożegnanie.

  • Odniesienie sprzętu sportowego do magazynu.

Dzieci w rozsypce.

Karton/paletka
(o wielkości A4).

Uczniowie w siadzie skrzyżnym.

W podsumowaniu nauczyciel podkreśla znaczenie właściwego, bezpiecznego zachowania się podczas lekcji wychowania fizycznego.

RncWhzspI98Yu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 159.50 KB w języku polskim
R12EIIbUWH6qd

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 101.79 KB w języku polskim