Autor/autorka

Marek Temecki

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła branżowa I stopnia - klasa I

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Przestrzeganie prawa w świecie informatyki. Podstawa programowa: V.1.2.3.4

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wszyscy od lat korzystamy z internetu. Ale czy do końca wiemy kto i na jakich warunkach umieszcza tam materiały? Większość z użytkowników bezrefleksyjnie kopiuje znajdujące się tam materiały i udostępnia innym jako swoje. Np uczniowie kopiują treści internetowe do swoich prac przygotowywanych na lekcje, oczekując najlepszej oceny od nauczyciela. Oczywiście nie podają źródeł z których korzystali. Ważne jest zatem, aby użytkownicy internetu byli świadomi ograniczeń przy wykorzystaniu treści internetowych w swoich materiałach. Dlatego tak ważne jest poznanie zasad legalnego posługiwania się treściami internetowymi do własnych celów.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Jak korzystać z internetu aby nie łamać praw autorskich i praw majątkowych twórców publikujących w sieci. Podstawa programowa: V.1.2.3.4

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń dowie się, jak legalnie korzystać z zasobów sieciowych i publikacji.

  2. uczeń pozna najważniejsze zapisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

  3. uczeń wykorzysta wyszukiwarkę do szybkiego wyszukiwania ilustracji na licencji CC.

  4. uczeń wykona prezentację o licencji CC i zasadach korzystania z zasobów na niej udostępnionych.

9. Metody i formy pracy

Metoda: wykład i dyskusja
Forma: praca indywidualna

10. Środki dydaktyczne

Komputery w pracowni, zasoby sieci

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputery w pracowni komputerowej z dostępem do internetu, projektor.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie do problemu własności.

    • Czas trwania: 7 minut

    • Opis aktywności:

      Pytanie nauczyciela: Co oznacza stwierdzenie uczciwy człowiek?
      Podczas dyskusji nauczyciel dąży do odpowiedzi (przestrzega prawa).
      Projekcja filmu
      https://www.youtube.com/watch?v=2e_RYfJr1ss
       Dyskusja co było widoczne na filmie? Efektem dyskusji stwierdzenie że była to kradzież.

  • Aktywność 2

    • Temat: Jak zdobywam materiały w internecie?

    • Czas trwania: 7 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel zadaje pytanie uczniom:
      W jaki sposób uzyskujecie dostęp do nowych filmów, nagrań ulubionego zespołu, gier, programów itp.?
      Celem jest uzyskanie odpowiedzi, że te materiały są sciągane z sieci (torrenty), otrzymanie od kolegów, którzy ściągnęli te pliki, kopiowanie od innych.
      Nauczyciel zadaje pytanie: Czy to jest dopuszczalne i legalne?
      Celem jest uzyskanie odpowiedzi prowadzacych do wniosku, że nie wszystko jest legalne i dopusczalne co robimy podczas pozyskiwania tych materiałów.

  • Aktywność 3

    • Temat: Prawo autorskie.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel pokazuje planszę z artykułem 115 „Ustawy o prawch autorskich i prawach pokrewnych” i tłumaczy znaczenie tych zapisów i odpowiada na pytania uczniów.
      Następnie pokazana jest plansza „Przedmiot prawa autorskiego”, która jest omawiana.
      Na koniec tej aktywności pokazana jest plansza „Kiedy wolno”. Nauczyciel omawia zapis i tłumaczy na przykładach dozwolone korzystanie z zasobów internetu wciągając uczniów do podawania własnych przykładów.

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Zadanie domowe
Proszę wykonać prezentację o licencjach CC.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

R11p3lViTcDNx

Plik PDF o rozmiarze 393.78 KB w języku polskim
Rdpsi4r15f0Od

Plik PDF o rozmiarze 511.15 KB w języku polskim
RwHzK8NkBXeUY

Plik PDF o rozmiarze 172.09 KB w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna