Przestrzeganie prawa w świecie informatyki. Podstawa programowa: V.1.2.3.4
Autor/autorka
Marek Temecki
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła branżowa I stopnia - klasa I
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Przestrzeganie prawa w świecie informatyki. Podstawa programowa: V.1.2.3.4
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wszyscy od lat korzystamy z internetu. Ale czy do końca wiemy kto i na jakich warunkach umieszcza tam materiały? Większość z użytkowników bezrefleksyjnie kopiuje znajdujące się tam materiały i udostępnia innym jako swoje. Np uczniowie kopiują treści internetowe do swoich prac przygotowywanych na lekcje, oczekując najlepszej oceny od nauczyciela. Oczywiście nie podają źródeł z których korzystali. Ważne jest zatem, aby użytkownicy internetu byli świadomi ograniczeń przy wykorzystaniu treści internetowych w swoich materiałach. Dlatego tak ważne jest poznanie zasad legalnego posługiwania się treściami internetowymi do własnych celów.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Jak korzystać z internetu aby nie łamać praw autorskich i praw majątkowych twórców publikujących w sieci. Podstawa programowa: V.1.2.3.4
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń dowie się, jak legalnie korzystać z zasobów sieciowych i publikacji.
uczeń pozna najważniejsze zapisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
uczeń wykorzysta wyszukiwarkę do szybkiego wyszukiwania ilustracji na licencji CC.
uczeń wykona prezentację o licencji CC i zasadach korzystania z zasobów na niej udostępnionych.
9. Metody i formy pracy
Metoda: wykład i dyskusja
Forma: praca indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Komputery w pracowni, zasoby sieci
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputery w pracowni komputerowej z dostępem do internetu, projektor.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do problemu własności.
Czas trwania: 7 minut
Opis aktywności:
Pytanie nauczyciela: Co oznacza stwierdzenie uczciwy człowiek?
Podczas dyskusji nauczyciel dąży do odpowiedzi (przestrzega prawa).
Projekcja filmu
https://www.youtube.com/watch?v=2e_RYfJr1ss
Dyskusja co było widoczne na filmie? Efektem dyskusji stwierdzenie że była to kradzież.
Aktywność 2
Temat: Jak zdobywam materiały w internecie?
Czas trwania: 7 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zadaje pytanie uczniom:
W jaki sposób uzyskujecie dostęp do nowych filmów, nagrań ulubionego zespołu, gier, programów itp.?
Celem jest uzyskanie odpowiedzi, że te materiały są sciągane z sieci (torrenty), otrzymanie od kolegów, którzy ściągnęli te pliki, kopiowanie od innych.
Nauczyciel zadaje pytanie: Czy to jest dopuszczalne i legalne?
Celem jest uzyskanie odpowiedzi prowadzacych do wniosku, że nie wszystko jest legalne i dopusczalne co robimy podczas pozyskiwania tych materiałów.
Aktywność 3
Temat: Prawo autorskie.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel pokazuje planszę z artykułem 115 „Ustawy o prawch autorskich i prawach pokrewnych” i tłumaczy znaczenie tych zapisów i odpowiada na pytania uczniów.
Następnie pokazana jest plansza „Przedmiot prawa autorskiego”, która jest omawiana.
Na koniec tej aktywności pokazana jest plansza „Kiedy wolno”. Nauczyciel omawia zapis i tłumaczy na przykładach dozwolone korzystanie z zasobów internetu wciągając uczniów do podawania własnych przykładów.
Aktywność 4
Temat: Licencje CC (Creative Commons)
Czas trwania: 12 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel omawia licencje CC pokazując stronę https://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/ a następnie uczniowie wyszukują w sieci licencje CC dopisując do hasła w wyszukiwarce CC lub wykorzystując wyszukiwarki darmowych treści np. https://www.europeana.eu/pl , chmura OneDrive. Można również wykorzystać materiał znajdujący się na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej pod linkiem https://zpe.gov.pl/a/wprowadzenie/DdZ0Lp6Xe
13. Sposób ewaluacji zajęć
Zadanie domowe
Proszę wykonać prezentację o licencjach CC.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna