Przestrzeń – kierunek – ruch w komunikacji językowej
Otaczający nas świat to ogromna i nieskończona przestrzeń. Język, którym posługujemy się na co dzień, pokazuje to, co bliskie i dalekie – w tekstach i w strukturze gramatycznej. Na przykład w dłuższych wypowiedziach podkreślamy ważne akapity i fragmenty tekstów, używając wyrażeń „w tym miejscu pokażę”, „tutaj opiszę” itp. Potrafimy wyznaczać kierunki – głównie za pomocą przyimków: „idę do domu”, „idę ze szkoły”, „idę po moście”. Wskazujemy także jakąś – określoną lub nieokreśloną – przestrzeń dzięki zaimkom „gdzieś”, „tu”, „tam” się zdarzyło.
W naszych wyobrażeniach wyrazy odnoszące się do kierunków kojarzą się z ocenami lub metaforami: „sięgnąć nieba” (pozytywne emocje i wartości) czy „spaść na ziemię” (negatywne emocje i wartości), a nawet z pewnymi utartymi przekonaniami (stereotypami). W języku zawarta jest więc „mapa”, której kontury tworzone są przez różne części mowy i znaczenia wyrazów.
1) Wyobraź sobie, że rysujesz „językową mapę świata”. Poszukaj jak najwięcej określeń, w których pojawiają się pojęcia:
POLSKA – np. polska gościnność,
EUROPA – np. Unia Europejska, europejski porządek,
WSCHÓD – np. kultura Dalekiego Wschodu, Bliski Wschód,
ZACHÓD – np. państwa zachodnie, zachodnie demokracje,
CENTRUM – np. centrum mody, centrum kultury,
PERYFERIE – np. peryferie kultury,
Jakie oceny (wartości) i emocje (uczucia) kojarzą się z tymi pojęciami? A może z tymi pojęciami wiążą się jakieś utarte skojarzenia, zwane stereotypami?
2) Znajdź w dowolnym słowniku i w tekstach prasowych (internetowych) kilka wypowiedzi, w których pojawią się:
przymiotniki: „europejski”, „globalny”, „światowy”,
rzeczownik „świat”,
cząstka „euro-”.
Zastanów się, jakie dodatkowe skojarzenia mogą wywoływać te określenia.
3) Często posługujemy się przyimkami, by pokazać ruch i kierunek. Zilustruj na rysunku przestrzeń opisywaną przez podane poniżej przyimki. Możesz posłużyć się strzałkami określającymi ruch.
W, ZA, PRZY, POD, NAD, PRZED, Z, OD, PONAD
Wzór:
Zauważ, że podobne graficzne pomysły można wykorzystać do zilustrowania czasowników, które zawierają w sobie cząstki: „wy-”, „do-”, „pod-”, „prze-” itp. Stwórz własną ilustrację lub animację komputerową, w której pokażesz informacje o ruchu i przestrzeni zawarte w wyrazach: WYJECHAĆ, DOJECHAĆ, ROZJECHAĆ, PODJECHAĆ, PRZEJECHAĆ, NAJECHAĆ, ZJECHAĆ, ODJECHAĆ itp. Możesz, oczywiście, posłużyć się grafiką samochodu, motoru, roweru lub innego pojazdu (także wymyślonego).
Zaimki i ich rodzaje
Gramatycznymi środkami, które opisują kierunek, przestrzeń czynności i zdarzeń opisanych w tekście, są przede wszystkim zaimki. Zaimki odznaczają się tym, że nie mają swojego znaczenia, a zastępują inne części mowy. Inaczej mówiąc – są potrzebne do tego, aby dobrze połączyć wyrazy w tekstach. Zaimki bardzo często występują w codziennej komunikacji, np. w rozmowie dwóch lub kilku osób. Nie mają znaczenia, ale na ogół potrafimy odczytać ich funkcję, gdyż towarzyszą im – w języku mówionym – gesty.
Zaimki wskazują coś lub służą do łączenia zdań ze sobą, a nawet do budowania pytań. Często zastępują inne części mowy, np.:
przysłówki: TU, TAM, GDZIE, GDZIEŚ, GDZIEŻ, GDZIEKOLWIEK, WSZĘDZIE, NIGDZIE – są to zaimki przysłowne;
przymiotniki: TEN (TA, TO), TAMTEN (TAMTA, TAMTO), ÓW (OWA, OWO) – są to zaimki przymiotne.
Jeśli zaimki zastępują odmienne części mowy (np. zaimek przymiotny) – odmieniają się w taki sam sposób jak wyrazy, w których roli występują. Jeśli zaimki zastępują nieodmienne części mowy (np. zaimek przysłowny) – pozostają również nieodmienne.
Wskaż rodzaj wyróżnionych w zdaniach zaimków i ich funkcję.
Zdanie | Zaimek przymiotny | Zaimek przysłowny | Odnosi się do przestrzeni | Spaja tekst, łączy zdania |
Ale bałagan w pokoju. Tu się nie da, po prostu, pracować! | □ | □ | □ | □ |
Ten fragment ulicy domaga się szybkiego remontu. | □ | □ | □ | □ |
Wszędzie na mieście korki. | □ | □ | □ | □ |
Owa historia na długo pozostanie w naszej pamięci | □ | □ | □ | □ |
Siedzę cały czas nad zadaniem z równaniami. Tego się nie da rozwiązać. | □ | □ | □ | □ |
Tam przeniosłem fotel! | □ | □ | □ | □ |
Powiedz mi, gdzie są nasze bilety. | □ | □ | □ | □ |
Spójrz tam! Ale tęcza na niebie. | □ | □ | □ | □ |
– Szukam mojej książki. – Zerknij na półkę. Tamta z lewej… | □ | □ | □ | □ |
Gdzieś zawieruszyłem portfel. | □ | □ | □ | □ |
Przyimek
Inną częścią mowy, która służy wyznaczaniu kierunku, jest przyimek. Mamy w polszczyźnie przyimki:
proste: np.: „z”, „nad”, „o”, „w”, „za”, „po”, „pod”, „przy”, „przed” itp.;
złożone (połączenia dwóch prostych) np.: „znad”, „popod”, „zza”, „ponad”, „spod”, „sprzed” itp.
Do przyimków zaliczymy również następujące wyrazy: „obok”, „wokół”, „jak”, „niczym”, „niż”.
Niektóre z nich pojawiają się w formie dłuższej (przed wyrazami trudnymi do wymówienia) lub krótszej (przed wyrazami łatwiejszymi w wymowie), np.: „bez” – „beze”, „przed” – „przede”, „przez” – „przeze”, „w” – „we”, „z” – „ze”, „od” – „ode”, „nad” – „nade”.
Przyimki występują w połączeniach z innymi wyrazami (głównie rzeczownikami i zaimkami). Takie połączenia nazywamy wyrażeniami przyimkowymi: „Idę do domu.”, „Wracam ze szkoły.”, „Dostałem to od siostry.”, „Zobaczymy się we wtorek.”, „Jestem wyższy od ciebie”. Przyimki się nie odmieniają, ale pełnią bardzo ważną funkcję w zdaniach. Informują one, które wyrazy są nadrzędne, a które podrzędne:
wyraz nadrzędny (określany) ← wyraz podrzędny (określający)
tablet ← dla taty
biuro ← w Warszawie
prezent ← ode mnie
Rozpoznaj wyrażenia przyimkowe w zbiorze wyrazów. Przepisz przykłady do zeszytu i wskaż strzałkami wyrazy nadrzędne (określane) oraz wyrazy podrzędne (określające):
Wzór: wyjechać ← do Anglii
wracam z wakacji
pracowali beze mnie
płot wokół ogrodu
spotkać się we Wrocławiu
kiosk koło domu
poczekalnia na dworcu
Rozpoznaj, jakie znaczenia pojawiają się w wyrażeniach przyimkowych.
Wyrażenie przyimkowe | Miejsce | Czas | Sposób | Przyczyna | Cel |
przebywać w górach | □ | □ | □ | □ | □ |
zapisać się do chóru | □ | □ | □ | □ | □ |
przyjść z rana | □ | □ | □ | □ | □ |
pojechać na zakupy | □ | □ | □ | □ | □ |
nabałaganić z głupoty | □ | □ | □ | □ | □ |
pisać ku pokrzepieniu serc | □ | □ | □ | □ | □ |
spotkać się za rok | □ | □ | □ | □ | □ |
spacerować z nudów | □ | □ | □ | □ | □ |
spacerować po plaży | □ | □ | □ | □ | □ |
pójść po radę | □ | □ | □ | □ | □ |
dzięki pomocy uratować się | □ | □ | □ | □ | □ |
biegać bez czapki | □ | □ | □ | □ | □ |
stać przy drodze | □ | □ | □ | □ | □ |
grać w filharmonii | □ | □ | □ | □ | □ |
przechodzić przez pasy | □ | □ | □ | □ | □ |
Od wyrażeń przyimkowych utwórz rzeczowniki lub przymiotniki. Możesz skorzystać ze wzoru:rzeczownik, który powstał od wyrażenia przyimkowego: przed szkołą > przedszkole;przymiotnik, który powstał od wyrażenia przyimkowego: po gimnazjum > pogimnazjalny.
Wyrażenie przyimkowe | Pojedynczy wyraz | Część mowy |
---|---|---|
na szyi | ||
bez imienia | ||
po wakacjach | ||
między lasami | ||
przed murem | ||
na ramieniu | ||
bez chmury | ||
przed polem | ||
na powietrzu | ||
przed wakacjami | ||
przed górami |
W rozsypance pojawiają się różne wyrazy określające przestrzeń. Wpisz je do właściwych rubryk zawierających części mowy.
ponad, daleko, międzymorze, dokąd, wschodnioeuropejski, w pobliżu, gdzie, kontynent, wychodzić, nigdzie, wrocławianie, tutaj, wokół, nadbiec, daleki, Ziemia, tamtędy, przybrzeżny, gdziekolwiek, północnoatlantycki, kontynentalny, opolanka, przechodzić, przed, spoza, podchodzić, Europejczyk, pobliski, globalny, tam, Daleki Wschód, portowy, poza, tamże, wysokogórski
Rzeczowniki | |
---|---|
Przymiotniki | |
Przysłówki | |
Czasowniki | |
Zaimki | |
Przyimki |
Przestrzeń w języku
Przestrzeń realną również opisujemy za pomocą nazw miejscowych – zarówno pospolitych: „śródmieście”, „miasto”, „wieś”, „ulica”, „plac”, „biuro”, „kawiarnia” itp., jak i własnych: „Europa”, „Ziemia” – nazwa planety, „Polska”, „Warszawa”, „Miasto Królewskie Kraków”, „Hala Stulecia” itp. (te ostatnie pisane są wielkimi literami). Wyznaczamy za pomocą słów kierunki, odległości, a nawet cechy miejsc ze względu na ich geograficzny czy przyrodniczy charakter („górzysty”, „środkowoeuropejski”, „nadmorski”).
Człowiek – nie znając wszystkich miejsc na ziemi lub nigdy wcześniej ich nie zwiedziwszy – potrafi stworzyć mapę świata w swoich myślach. Ta „mentalna mapa” – jak nazywają ją językoznawcy – raczej oddaje skojarzenia na temat świata, jego mieszkańców, a co więcej, pełna jest różnych dodatkowych znaków, w których kryją się wartości (oceny, postawy wobec ludzi) oraz emocje (od radości po niepokój i negatywne odczucia).
Przestrzeń – choć sama niepoznana do końca – pozwala również tłumaczyć zjawiska abstrakcyjne. Nasze myśli związane z uczuciami, postawami, opisami charakteru układają się w figury słowne, tzw. przenośnie. Potrafimy opisywać stany psychiczne, porównując ludzkiego ducha do pojemnika, w którym gromadzą się emocje lub z którego uchodzą uczucia, myśli itp. Potrafimy również oddzielić rzeczy ważne – są one w centrum naszej uwagi – od spraw drugorzędnych – myślimy o nich jak o peryferiach. Ponadto bardzo często korzystamy z metafor, za pomocą których rzeczy ważne, znane, pozytywne opisujemy jako działania ukierunkowane „naprzód” lub „w górę”, a o rzeczach, sytuacjach, zdarzeniach negatywnych, prozaicznych lub błahych mówimy, że zostały „w tyle” lub „sięgnęły dna”.
W tym potocznym myśleniu pojawia się wiele porównań do miejsc geograficznych (także konkretnych lub bezpośrednio wskazanych), np. „himalaje głupoty”, „rzeka pieniędzy”, „zalew korespondencji”, „księżycowy krajobraz”, „paryska moda”, „syberyjskie mrozy”. Często w języku mediów pojawia się także środek stylistyczny zwany peryfrazą. Jest to wyrażenie zastępujące jakieś słowo. Peryfrazy mogą odnosić się do nazw krajów („Kraj Kwitnącej Wiśni” = Japonia), nazw miast i stolic („stolica światowej mody” = Paryż, „Wenecja Północy” = Petersburg), a nawet ważnych instytucji politycznych („Biały Dom” = urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych).
Spróbuj zawarte w wyrażeniach, metaforach, frazeologizmach znaczenia przyporządkować do rysunków.
nie wychodzić przed orkiestrę, sięgać wzrokiem, zapaść się pod ziemię ze wstydu, iść przed siebie, nie wytykać nosa, nie nadążać za czymś, rozważać w duchu, być w centrum uwagi, mieć zaległości, niebo w gębie, grać pierwsze skrzypce, pierwszoplanowy, ceny spadają, wzloty i upadki, trzymać się mocno ziemi, gromadzić pomysły, patrzeć przed siebie, spaść z obłoków na ziemię, prosto do nieba, wyjść z siebie, odgrywać główną rolę, być u szczytu sławy, zajmować najwyższe stanowisko, patrzeć w przyszłość, skakać z radości, ceny rosną, przychylić komuś nieba
Rys. 1. „METAFORA POJEMNIKA” | |
---|---|
Rys. 2. „METAFORA CENTRUM-PERYFERIE” | |
Rys. 3. „METAFORA RUCHU NAPRZÓD” | |
Rys. 4. „METAFORA RUCHU WSTECZ” | |
Rys. 5. „METAFORA KIERUNKU GÓRA – DÓŁ” |