Ważne daty
1910‑1913 – podróże do Hiszpanii, Rosji i Maroka
1907 – podróż do Włoch
1930 – wyjazd do Stanów Zjednoczonych
1954 – śmierć artysty
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
10. określa funkcję dzieła i wskazuje jej wpływ na kształt dzieła;
13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:
c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;
15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;
18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
8. wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna;
9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
5. na podstawie przedłożonych do analizy przykładów dzieł formułuje ogólne cechy twórczości następujących twórców: Fidiasz, Poliklet, Praksyteles, Giotto, Jan van Eyck, Hieronim Bosch, Masaccio, Sandro Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Andrea Mantegna, Piero della Francesca, Rafael Santi, Giorgione, Tycjan, Jacopo Tintoretto, Pieter Bruegel Starszy, Albrecht Dürer, Hans Holbein Młodszy, Donatello, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, El Greco, Caravaggio, Gianlorenzo Bernini, Francesco Borromini, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Georges de la Tour, Nicolas Poussin, Claude Lorrain, Peter Rubens, Anton van Dyck, Frans Hals, Rembrandt van Rijn, Jan Vermeer van Delft, Antoine Watteau, Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres, Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen, Francisco Goya, Eugène Delacroix, Caspar David Friedrich, William Turner, John Constable, Gustave Courbet, Jean François Millet, Eduard Manet, Claude Monet, Edgar Degas, August Renoir, Georges Seurat, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne, Henri de Toulouse‑Lautrec, August Rodin, Gustaw Klimt, Alfons Mucha, Antonio Gaudí, Edward Munch, Henri Matisse, Pablo Picasso, Umberto Boccioni, Wasyl Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz Malewicz, Marcel Duchamp, Giorgio de Chirico, Salvador Dalí, René Magritte, Marc Chagall, Amadeo Modigliani, Jackson Pollock, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg, Francis Bacon, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Christo, Duane Hanson, Victor Vasarelly, Alberto Giacometti, Constantin Brançusi, Henry Moore, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright, oraz artystów polskich i działających w Polsce (m.in. takich jak: Wit Stwosz, Bartłomiej Berrecci, Tylman z Gameren, Dominik Merlini, Bernardo Belotto, Marceli Bacciarelli, Piotr Aigner, Piotr Michałowski, Artur Grottger, Henryk Rodakowski, Jan Matejko, Józef Chełmoński, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Brandt, Olga Boznańska, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński, Jan Stanisławski, Leon Wyczółkowski, Henryk Siemiradzki, Xawery Dunikowski, Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Jacek Malczewski, Witold Wojtkiewicz, Witkacy, Leon Chwistek i inni przedstawiciele grupy formistów, przedstawiciele grupy Rytm, kapistów i grupy „a.r.”, Tadeusz Makowski, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski, Alina Szapocznikow, Władysław Hasior, Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz);
6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;
8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;
6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
omawiać twórczość Matisse’a po fowizmie;
określać cechy malarstwa w poszczególnych okresach twórczości;
rozpoznawać dzieła artysty;
wskazywać miejsca, w których znajdują się obrazy.
Krystalizacja stylu po fowizmie
Rok 1907 zamyka działalność fowistówfowistów. Malarze wybrali indywidualną drogę twórczą. Cechy właściwe dla kierunku nie zostały jednak w pełni porzucone. Henri Matisse wiele w tym czasie podróżował: w 1907 roku odbył podróż do Włoch, w latach 1910‑1913 odwiedził Niemcy, Hiszpanię, Rosję i Maroko. Jego styl się wykrystalizował i osiągnął artystyczną dojrzałość. Artysta nie zerwał jednak z intensywnością barw i kolorystycznymi kontrastami, będącymi charakterystycznymi cechami prac fowistycznych.
Marzę o sztuce, która by była dla każdego pracownika umysłowego, tak dla człowieka interesu, jak dla literata, środkiem łagodzącym, kojącym umysł, czymś podobnym do wygodnego fotela” - pisał Henri Matisse w 1908 roku. To niefortunne sformułowanie przyczyniło się do utrwalenia jego wizerunku jako niewinnego kolorysty produkującego „ładne” i odprężające obrazy. Tymczasem obwołany przywódcą „dzikich” fowistów Matisse chciał tylko dowieść, że poszukuje malarskiej harmonii, a jego prace nie są wulgarne ani pełne przemocy.
Źródło: http://wyborcza.pl/1,75410,11676476,Bezsenne_noce_profesora_Matisse_a.html?disableRedirects=true (dostęp z dnia 31.03.2018)
W latach 1909‑1910 Matisse namalował Taniec, obraz inspirowany prowansalskimprowansalskim tańcem ludowym farandola, mającym pogańskie tradycje. Temat ten pojawił się we wcześniejszej Radości życia, ale w nowym obrazie zyskał zupełnie inną formę – malarz użył trzech kolorów, które rozdzielił konturemkonturem. Postacie splecione w kręgu podążają w jednakowym rytmie, zataczając krąg. Wszystkie elementy dzieła są płaskimi plamami.
Matisse w pracach z tego okresu osiągnął pełną dojrzałość artystyczną, wyrażoną za pomocą dekoracyjnej, precyzyjnej, arabeskowej linii, płaskiej plamy barwnej oraz przemyślanej, zrytmizowanej kompozycji. Cechy te pojawiły się zarówno we wcześniejszej pracy Harmonia w czerwieni z 1908 roku, jak również w powstałej po Tańcu, w roku 1911, Martwej naturze z bakłażanami. Obydwa dzieła uzupełniają się i, mimo że tytuł pierwszego sugeruje temat wnętrza, to jest on jedynie pretekstem do namalowania martwej natury.
Wpływ sztuki orientalnej i echa kubizmu
W 1912 i 1913 roku Matisse odbył dwie podróże do Maroka, gdzie zetknął się z zupełnie innym charakterem orientu niż ten, który znał z iluminatorskichiluminatorskich wystaw. Porzucił ornamentykę i dekoracyjność na rzecz prostoty kompozycji i kolorów, przede wszystkim błękitów i zieleni. Z tego okresu pochodzi Tryptyk marokański: Widok z okna w Tangerze, Zora na tarasie i Brama kasby.
(…) Matisse odkrywał także możliwości, jakie otwiera przed malarstwem ornament. Zawsze lubił tkaniny: teraz zachwyciły go bogato zdobione algierskie dywany, ale także tradycyjna francuska toile de Jouy – serweta drukowana w błękitne arabeski. Dekoracyjne materiały pozwalały Matisse'owi odkryć plastyczne możliwości płaskich powierzchni – wzór pozwala rozciągnąć przestrzeń w nieskończoność, a także sprawić, aby „tło” stało się równoważne z motywem.
Źródło: http://wyborcza.pl/1,75410,11676476,Bezsenne_noce_profesora_Matisse_a.html?disableRedirects=true (dostęp z dnia 31.03.2018)
Matisse nie został obojętny wobec Cézanne’a malarzy‑kubistów. Forma jego prac stała się zgeometryzowana, kolor stracił na intensywności. Okres ten zdominowały płótna o monochromatycznejmonochromatycznej kolorystyce, a tam, gdzie pojawił się kolor nie miał on znaczącej roli. Portret Grety Prozor, awangardowej aktorki, utrzymany jest w surowej gamie barwnej, z przełamanymi: zielenią, błękitem, ochrą. Kobieta o wydłużonej sylwetce, siedzi swobodnie na fotelu.
Utrzymany jest w stylistyce cézanne’owskiej i inspirowany dokonaniami kubistów, podobnie jak dzieło Lekcja fortepianu, o doskonale zakomponowanej powierzchni, opartej na kombinacjach figur geometrycznych. Powierzchnia obrazu podzielona jest na piony i poziomy. Postać grającego chłopca oraz kubistyczna forma kobiety na krześle przesuwają kompozycję w prawo.
Porównaj kubistyczne dzieło Picassa z obrazem Matisse’a. Wskaż inspiracje i różnice w ujęciu postaci i przestrzeni, kolorystyce i kompozycji.
Na podstawie poznanych obrazów, odpowiedz, co jest głównym tematem dzieł Matisse’a.
Płaska plama, wycinanka, symbol – dojrzałość stylu artysty
We wrześniu 1930 roku Matisse wyjeżdża do Stanów Zjednoczonych, gdzie na zlecenie kolekcjonera sztuki współczesnej Alberta Barnesa wykonuje dekoracje do jednej z jego sal ekspozycyjnych. W lunetach znajdujących się w zakończeniach sklepień, malarz podejmuje temat tańca, realizowany już we wcześniejszych dziełach. Realizacja wymagała wielkiego zaangażowania ze względu na monumentalne rozmiary.
Po II wojnie światowej Matisse kontynuuje zapoczątkowaną dla Barnesa formę płaskich plam barwnych. Stosuje w tym celu duże arkusze papieru pomalowane gwaszem, z których wycina różne kształty, zestawiając je w gotowe kompozycje. Z 1952 roku pochodzi Smutek króla, kolażkolaż, w którym Matisse wraca do intensywnych barw, tworząc wymowną, abstrakcyjną kompozycję.
Technikę wycinania form Matisse powtórzył w wielu innych pracach. Metoda ta pozwoliła choremu i unieruchomionemu artyście kontynuować działania twórcze w ostatnich latach życia. Oprócz wielobarwnych kompozycji powstały wówczas kolaże monochromatyczne. Do najbardziej znanych należą dzieła, w których artysta zastosował intensywny czysty błękit. Na jednolitym, jasnym tle powstawały kompozycje figuralne, najczęściej o tematyce kobiecej, akty, inspirowane postaciami mitologicznymi. Artysta osiągnął w nich minimalizm formy oraz powrócił do częstych we wczesnych okresach swojej twórczości motywów.
W sztuce XX w. Henri Matisse zajmuje pozycję wyjątkową zarówno dzięki wszechstronności swych zainteresowań artystycznych, jak i jednorodności wizji, którą stworzył — pełnej pogody, spokoju i harmonii, wolnej od wszelkich napięć, zawsze zrozumiałej i bliskiej człowiekowi.
Źródło: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Matisse‑Henri;3938628.html (dostęp z dnia 31.03.2018)
Uzupełnij dane na temat poniższego dzieła.
Dobierz do obrazów miejsca, w których się znajdują.
Musee National d’Art Moderne, Paryż, Musée de peinture et de sculpture, Grenoble, Ermitaż, Petersburg, Centre Georges Pompidou, Paryż
Martwa natura z bakłażanami | |
Harmonia w czerwieni | |
Portret Grety Prozor | |
Smutek króla |
Na podstawie trzech dzieł z różnych okresów twórczości Matisse’a omów sposób operowania formą i kształtowania przestrzeni w dziełach malarza.
Na podstawie trzech dowolnych dzieł Matisse’a omów cechy twórczości w okresie pofowistycznym.
Słownik pojęć
kierunek w malarstwie francuskim początku XX w
kraina historyczna w południowo‑wschodniej Francji, nad Morzem Śródziemnym, od dolnego biegu Rodanu na zachodzie po granicę z Włochami na wschodzie.
1. zarys kształtów jakiejś postaci lub przedmiotu, odcinający się od tła; kontury; 2. linia obwodząca kształt czegoś; obrys.
zdobienie ksiąg ilustracjami.
stosowanie w malarstwie jednej barwy w różnych odcieniach.
kompozycja plastyczna powstała przez naklejenie na płótno lub inne podłoże różnych materiałów i tworzyw; też: technika tworzenia takich kompozycji
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
sjp.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Wyd. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980.
Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy,Henri Matisse, nr 25Oxford Educational, Poznań 2008.
Wielcy Malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło. Henri Matisse, nr 94, 1999.