Przewidujemy pogodę
Przewidujemy pogodę
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi zdefiniować, czym zajmuje się meteorologia,
zna działania Światowej Organizacji Meteorologicznej,
wie, co przedstawia mapa synoptyczna.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie scharakteryzować działania Światowej Organizacji Meteorologicznej,
umie zinterpretować mapę synoptyczną,
umie dowieść potrzeby znajomości prognozy pogody w celach ostrzegawczych.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, opis.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wita się z uczniami, rozdaje kserokopie materiałów dla ucznia, podaje temat lekcji: Przewidujemy pogodę
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia zakres badań meteorologii. Wyjaśnia zasady obserwacji meteorologicznych określonych przez Światową Organizację Meteorologiczną.
Nauczyciel przedstawia proces tworzenia map synoptycznych i ich wykorzystanie do opracowywania prognozy pogody. Uczniowie podają definicję pogody i klimatu i wskazują na różne znaczenie tych pojęć.
Wykorzystywanie prognoz pogody do opracowywania prognoz o specjalnym przeznaczeniu. Nauczyciel omawia potrzebę tworzenia dokładnych prognoz dla lotnictwa, rybołówstwa i żeglugi. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie: Jaka jest różnica między klimatem lokalnym a mikroklimatem?
Nauczyciel charakteryzuje wykorzystanie współczesnej techniki do tworzenia dokładnych map pogody. Nauczyciel podkreśla, że znajomość prognozy pogody może posłużyć do celów ostrzegawczych, np. ostrzeżenie przed katastrofami.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Opisz pracę Światowej Organizacji Meteorologicznej.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak