Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przewidujemy pogodę

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi zdefiniować, czym zajmuje się meteorologia,

  • zna działania Światowej Organizacji Meteorologicznej,

  • wie, co przedstawia mapa synoptyczna.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie scharakteryzować działania Światowej Organizacji Meteorologicznej,

  • umie zinterpretować mapę synoptyczną,

  • umie dowieść potrzeby znajomości prognozy pogody w celach ostrzegawczych.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się z uczniami, rozdaje kserokopie materiałów dla ucznia, podaje temat lekcji: Przewidujemy pogodę

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel omawia zakres badań meteorologii. Wyjaśnia zasady obserwacji meteorologicznych określonych przez Światową Organizację Meteorologiczną.

  2. Nauczyciel przedstawia proces tworzenia map synoptycznych i ich wykorzystanie do opracowywania prognozy pogody. Uczniowie podają definicję pogody i klimatu i wskazują na różne znaczenie tych pojęć.

  3. Wykorzystywanie prognoz pogody do opracowywania prognoz o specjalnym przeznaczeniu. Nauczyciel omawia potrzebę tworzenia dokładnych prognoz dla lotnictwa, rybołówstwa i żeglugi. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie: Jaka jest różnica między klimatem lokalnym a mikroklimatem?

  4. Nauczyciel charakteryzuje wykorzystanie współczesnej techniki do tworzenia dokładnych map pogody. Nauczyciel podkreśla, że znajomość prognozy pogody może posłużyć do celów ostrzegawczych, np. ostrzeżenie przed katastrofami.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Opisz pracę Światowej Organizacji Meteorologicznej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RhZ08ryPeAMZr

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.76 KB w języku polskim
RioXBwC6Vi4uo

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim