E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż i konfiguracja urządzeń abonenckich

INF.01. Montaż i utrzymanie torów telekomunikacyjnych oraz urządzeń abonenckich – Monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych 742202 oraz Technik telekomunikacji 352203

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik tlekomunikacjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik tlekomunikacji

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału
  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych 742202 oraz technik telekomunikacji 352203. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywania montażu, uruchamiania, konfiguracji i konserwacji urządzeń sieci abonenckich oraz usuwania uszkodzeń w sieciach abonenckich (INF.01. Montaż i utrzymanie torów telekomunikacyjnych oraz urządzeń abonenckich).

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

INF.01.5. Montaż i konfiguracja urządzeń abonenckich

Uczeń: INF.01.5.1. charakteryzuje sieci abonenckie,
INF.01.5.4. montuje urządzenia sieci abonenckich, INF.01.5.5. uruchamia urządzenia sieci abonenckich,
INF.01.5.6. zabezpiecza urządzenia sieci abonenckich przed przepięciami,
INF.01.5.7. przeprowadza konserwację elementów i urządzeń sieci abonenckich, INF.01.5.8. usuwa uszkodzenia w sieciach abonenckich.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Urządzenia i sieci abonenckie”D1Hm5CJrG„Urządzenia i sieci abonenckie” to animacja przedstawiająca urządzenia abonenckie, aktywne i pasywne elementy składowe sieci abonenckich oraz rodzaje sieci abonenckich. „Montowanie, konfigurowanie i zabezpieczanie urządzeń sieci abonenckich”D2XN6BzCJ„Montowanie, konfigurowanie i zabezpieczanie urządzeń sieci abonenckich” przybliża czynności związane m.in. z montażem okablowania kanałów magistralnych;montaż okanałowania dystrybucyjnego i przepustów kanałowych przez ściany; montażem okablowania kanałów dystrybucyjnych; wykonywaniem oznaczeń połączeń kabli zgodnie z projektem; montażem mechaniczny gniazd sieciowych. „Konserwacje elementów i urządzeń sieci abonenckich oraz usuwanie uszkodzeń w sieciach abonenckich ”DsvEdMHlt„Konserwacje elementów i urządzeń sieci abonenckich oraz usuwanie uszkodzeń w sieciach abonenckich ” to atlas interaktywny, która przybliża informacje na temat m.in nadzoru nad stanem technicznym mającym na celu zagwarantowanie ciągłego zasilania wszystkich aktywnych gniazd abonenckich urządzeń końcowych w sygnał telekomunikacyjny, podejmowaniu działań zmierzających do zabezpieczenia sieci abonenckiej przed ingerencją osób niepowołanych, asystowania technicznego obejmującego udzielanie informacji dotyczących konfiguracji, instalacji modemu kablowego/STB abonenta, dokonywania w pomieszczeniach abonenta czynności związanych z konfiguracją lub instalacją modemu kablowego /STB abonenta, konserwacji okablowania urządzeń abonenckich i telekomunikacyjnych oraz osprzętu pasywnego.

Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDUhWJ6rATInteraktywne materiały sprawdzające zawierają co najmniej 6 form, takich jak: testy wyboru (min. 20 pytań), krzyżówki, quizy, zadania z możliwością użycia materiałów audio‑video, wyszukiwanie błędów oraz zadania typu prawda/fałsz. Można je wykorzystać w procesie dydaktycznym i do samokontroli poprzez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń aż do momentu wykonania ich w pełni poprawnie.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDVam0wNFvSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD12TMzYLJPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1FTMRl1lPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDzYZprPHKNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDqnPiNKfzInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik tlekomunikacji

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z inżynierii mechanicznej.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Animacja w 2D/3D „Urządzenia i sieci abonenckie”

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie przed lekcją zapoznają się z treścią animacji, aby podczas zajęć wiedzieli, jakich informacji szukać w multimedium. Podczas zajęć, po czynnościach organizacyjnych, nauczyciel zapowiada uczniom, że będą pracować metodą burzy mózgów, a efektem ich pracy ma być notatka (graficzna lub tradycyjna) zawierająca najważniejsze informacje.

Film instruktażowy „Montowanie, konfigurowanie i zabezpieczanie urządzeń sieci abonenckich”

Praca indywidualna

Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń przygotowuje sześć pytań quizowych na podstawie treści zawartych w wizualizacji. Następnie uczniowie łączą się w pary i wybierają spośród swoich 12 propozycji sześć najlepszych pytań. W dalszej kolejności łączą się w czwórki, ósemki itd., aż cała klasa wybierze sześć najlepszych pytań metodą kuli śniegowej. Uczniowie, których pytania zostały wybrane, otrzymują pozytywne oceny za aktywność.

Atlas interaktywny „Konserwacja elementów i urządzeń sieci abonenckich oraz usuwanie uszkodzeń w sieciach abonenckich”

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na dwie grupy, które przygotowują prezentacje na temat przydzielonych im zagadnień:

  • gr. I – konseracja elementów i urządzeń sieci abonenckich;

  • gr. II – usuwanie uszkodzeń w sieciach abonenckich.

Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Po zakończeniu wszystkich prezentacji, uczniowie oglądają dalszą część filmu i sporządzają notatki.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może je wykorzystać także w pracy w parach lub wprowadzić elementy oceny koleżeńskiej (np. po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki). Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Film instruktażowy „Montowanie, konfigurowanie i zabezpieczanie urządzeń sieci abonenckich”

Praca w parach

Po zapoznaniu się z informacjami w filmie, pary wybierają po jednym zagadnieniu i przygotowują ich charakterystykę metodą sketchnotingu (prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli). Następnie zapisują je w formacie pdf lub jpg i udostępniają pozostałym uczniom na platformie ZPE. Notatki mogą służyć jako pomoc w przygotowaniu się do lekcji powtórkowej.

Atlas interaktywny „Konserwacja elementów i urządzeń sieci abonenckich oraz usuwanie uszkodzeń w sieciach abonenckich”

Praca samodzielna

Uczniowie samodzielnie w domu analizują multimedium, sporządzają notatki w wybranej przez siebie formie. W trakcie zajęć wykonują powiązane z filmem ćwiczenia, podsumowujące informacje, które zapamiętali w domu.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film edukacyjny, animacja, atlas interaktywny:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • podczas pracy uczniów w grupach należy wziąć pod uwagę fakt, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się należy zapewnić więcej czasu na wykonanie zadań, należy również pamiętać o udzielaniu im wsparcia i pozytywnej motywacji;

  • uczniowie z dysleksją nie powinni być obarczani zadaniami polegającymi na zapisywaniu długich fragmentów tekstu, należy im raczej wyznaczyć zadania polegające na rysowaniu (np. sketchnoting), riserczu lub porządkowaniu dokumentacji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu; poza tym mogą wejść w skład komisji liczącej punkty: będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;

  • podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu (zwłaszcza przy metodzie śnieżnej kuli);

  • uczniowie zdolni mogą na podstawie multimediów i innych dostępnych materiałów źródłowych przygotować prezentację multimedialną, np. dlaczego wentylacja mieszkania jest bardzo ważna.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1MyKtxNHKvSz