E-materiały do kształcenia zawodowego

Wszczęcie postępowania administracyjnego

EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji – technik administracji 334306

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik administracjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik administracji

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑azure

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik administracji 334306. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony jest dla kwalifikacji:

EKA.01 Obsługa klienta w jednostkach administracji:

  • sporządza dokumenty dotyczące spraw administracyjnych w jednostce administracji,

  • przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego.

Wspiera osiąganie wybranego efektu kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

EKA.01.4 Przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego:

2. wszczyna postępowanie administracyjne,
4. stosuje przepisy prawa w zakresie uprawnień i obowiązków stron postępowania administracyjnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał składa się z trzech materiałów multimedialnych.

  • Grafika interaktywnaDMXHzQ3tqGrafika interaktywna – przedstawia podstawowe pojęcia wszczęcia postanowienia administracyjnego.

  • Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieDDOnlOCiBProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie – umożliwia zaprojektowanie sposobu wszczęcia postępowania administracyjnego, jego przebiegu oraz działań uczestników postępowania poprzez dobór gotowych elementów zgromadzonych w bibliotekach.

  • Dokumentacja interaktywnaDB83LNYpQDokumentacja interaktywna – zawiera dokumentację związaną z wszczęciem postępowania administracyjnego.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiałyDUb42vKRhInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.

  • Słownik pojęćDRuRrob4sSłownik pojęć zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD15d6ObdAPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDcbuLTr28Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD637Sa2zMNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDz9DhL5GnInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik administracji

bg‑gray1

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał jest pomocą dydaktyczną dla nauczyciela oraz osób kształcących się w zawodzie technik administracji. Dzięki swojej zawartości wspomoże proces uczenia się, jak również umożliwi praktyczne sprawdzenie wiedzy. Ułatwi zapamiętanie podstawowych pojęć z zakresu obsługi klienta w jednostkach administracji. Poniżej przedstawiono propozycję wykorzystania elementów e‑materiału zarówno do pracy indywidualnej, pracy w grupie, jak i z całym zespołem klasowym.

Na początku lekcji wybrani uczniowie prezentują notatki przygotowane w ramach pracy z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie  „Wszczęcie postępowania administracyjnego”. Każdy uczeń opracowuje przykładowy wniosek strony o wszczęcie postępowania: zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych, przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego, ustalenie prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka, ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego, pozwolenia na budowę, udzielenia zgody na odstępstwo od przepisów techniczno‑budowlanych, przyznanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych, zarejestrowanie pojazdu, o wydanie wtórnika tablic rejestracyjnych, o wymeldowanie w trybie administracyjnym. Na podstawie notatek powstaje na tablicy drzewo, na którym zaznaczone są najważniejsze informacje o danym typie wniosku (każda gałąź to opis innego wniosku). Drzewo następnie zostaje sfotografowane i wysłane do uczniów, stanie się formą notatki‑przypomnienia.

Praca indywidualna

Uczący się zapoznają się samodzielnie z grafiką interaktywną (Podstawowe pojęcia wszczęcia postanowienia administracyjnego), a następnie tworzą na komputerze listę niezbędnych kwalifikacji pracownika administracyjnego, jego cech charakteru i zakresu obowiązków. Opisują również wstępne czynności organu o charakterze merytorycznym i formalnym, które początkują bieg postępowania administracyjnego.

Zadaniem uczniów jest wypisanie pojęć, zagadnień, które wymagają ich zdaniem dokładniejszego wyjaśnienia na małych fiszkach. Niejasne zagadnienia przekazują nauczycielowi, który, po zebraniu wszystkich, czyta je głośno i prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie, a reszta klasy tworzy dodatkowe fiszki, na których zapisuje to, czego wcześniej nie wiedziała. Jeśli nie ma chętnych do wyjaśnienia lub problem jest niezrozumiały dla większości uczniów,  wyjaśnia trudne kwestie osobiście.

Praca w grupach

Uczestnicy (w zespołach dwuosobowych lub trzyosobowych) zapoznają się z przesłanymi przez nauczyciela podstawowymi pojęciami wszczęcia postanowienia administracyjnego (pojęcia z grafiki interaktywnej). Zadaniem każdej grupy jest stworzenie definicji każdego z pojęć (co najmniej 4‑5 słów kluczowych) oraz podanie przykładu sposobu wszczęcia postępowania (na żądanie strony i z urzędu). Podczas lekcji wybrani uczestnicy czytają przygotowaną samodzielnie notatkę oraz przedstawiają ją całej klasie w postaci prostych schematów. Sugeruje się, aby nauczyciel uzupełniał i komentował wypowiedzi prezentujących materiał, w tym celu, by pozostali uczniowie mieli wystarczająco dużo czasu na stworzenie notatki.

Grafika interaktywna

Można zaproponować lekcję metodą grup eksperckich. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Poszczególne  grupy otrzymują zadanie opracowania dwu zagadnień – sposobów wszczęcia postępowania: na żądanie strony i z urzędu. Następnie każda grupa prezentuje swoje zagadnienie, a druga drużyna zadaje ekspertom 5‑6 pytań. Wygrywa ta  grupa, która udzieli więcej poprawnych odpowiedzi.  Grupa uczniów pracujących w wolniejszym tempie przygotowuje pytania dotyczące podstawowych pojęć związanych ze wszczęciem postępowania administracyjnego. Druga grupa, czyli uczniowie pracujący w szybszym tempie, przygotowują i znajdują odpowiedzi na zadane pytania.  Podsumowaniem lekcji jest notatka głosowa (np. nagrana na dyktafon), w której są wszystkie pytania i odpowiedzi lub wyłącznie odpowiedzi na pytania. Nauczyciel może nagrodzić za najciekawsze pytania lub odpowiedzi uczniów/grupy w wybrany przez siebie sposób.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Na podstawie programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie uczący się pracują samodzielnie z przykładowymi wnioskami strony o wszczęcie postępowania – na jej podstawie każdy może samodzielnie wypisać 5 najważniejszych informacji nt. przebiegu oraz działań uczestników postępowania administracyjnego. Biorący udział w lekcji mogą wymieniać się między sobą informacjami i w ten sposób sprawdzić, jakie informacje za kluczowe uznali ich koledzy i koleżanki. Nauczyciel kontroluje przebieg takich zajęć, ale to uczestnicy zajęć dyskutują i tworzą notatki samodzielnie. Notatki mogą mieć formę mapy myśli lub notatek szkieletowych (uczniowie będą się nimi wymieniać).

Dokumentacja interaktywna

Użytkownicy pracują z dokumentacją interaktywną w formie burzy mózgów. Nauczyciel pyta uczniów o zawiadomienia o wszczęciu postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, pozostawienia podania bez rozpoznania, przekazania sprawy organowi właściwemu, zwrot podania z odpowiednim pouczeniem, wezwanie stron do usunięcia braków. Pyta o najważniejsze elementy każdego dokumentu i prosi o wymienienie 2‑3 kluczowych informacji na ich temat. Uczniowie w parach lub w drużynach zapisują swoje odpowiedzi. Następnie pojawia się giełda pomysłów. Drużyna, która udzieli największej liczby dobrych odpowiedzi otrzymuje nagrodę – np. w postaci plusów, zwolnienia z kartkówki czy ocen. Można zastosować metodę odwróconej lekcji, dzięki której nauczyciel zyskuje więcej czasu podczas lekcji na indywidualną pracę z uczniem i ćwiczenia praktyczne. Zadanie domowe polega na wcześniejszym zapoznaniu się z materiałami przygotowanymi przez nauczyciela. Uczniowie wykonują samodzielnie notatki, odpowiadające na zadane pytania, sprawdzające wiedzę ucznia. Następnie uczniowie w szkole z pomocą nauczyciela pogłębiają, systematyzują i utrwalają wiedzę oraz ćwiczą umiejętności i rozwiązują problemy.

Interaktywne materiały sprawdzające

  • Uczniowie wspólnie wypełniają ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi (praca zespołu klasowego).

  • Interaktywne ćwiczenia utrwalą wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień dla tego tematu oraz przygotowują do rozwiązywania zadań na pisemnym egzaminie zawodowym.

bg‑gray1

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie oraz z grafiki interaktywnej. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym oraz analizować podstawowe pojęcia wszczęcia postanowienia administracyjnego i dokumenty związane z wszczęciem postępowania administracyjnego. Ta wiedza przyda się, kiedy nauczyciel rozda, w ramach lekcji odwróconej, notatkę szkieletową do uzupełnienia – trzeba na niej zaznaczyć, które informacje uczniowie powinni wynotować i zabrać ze sobą na lekcję w postaci gotowej notatki. Mapka szkieletowa może mieć też postać mapy myśli.

Nauczyciel na wcześniejszych zajęciach przekazuje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑zasobu. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej dwóch grupach.

bg‑gray1

Indywidualna praca z uczniem

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co szczególnie jest istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne.

Ćwiczenia interaktywne dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ćwiczenia są zróżnicowane, można wybrać inne dla uczniów, którzy szybko przyswajają materiał, inne dla uczniów, dla których to trudniejsze wyzwanie. Każdy uczeń na podstawie materiałów może przygotować samodzielnie notatki w postaci drzewek, mapy myśli oraz w postaci wizualnej (wyżej podane są przykłady). Poza tym warto przygotować schemat notatki szkieletowej, która rozdana zostanie uczniom.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RLh7Ou9hpB6Ci
(Uzupełnij).