E-materiały do kształcenia zawodowego

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane

BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie - Technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik robót wykończeniowych w budownictwieWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik robót wykończeniowych w budownictwie

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.25.Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie:

  • sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.25.5. Sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie

Uczeń:

2) posługuje się dokumentacją projektową oraz specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót wykończeniowych w budownictwie,

3) posługuje się dokumentacją przetargową.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się, 

  • kompetencje obywatelskie, 

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości, 

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy na temat przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane (w tym wykończeniowe) oraz sporządzania dokumentacji przetargowej.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, multimediów oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Opis e‑materiału

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane składa się z trzech multimediów:

Przedstawia tryby udzielania zamówień publicznych i ich pełną charakterystykę, zgodną z obowiązującą ustawą – Prawo zamówień publicznych.

Prezentuje schemat przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane (w trybie przetargowym).

Zawiera dokumentację związaną z postępowaniem o udzielenia zamówienia publicznego na roboty budowlane (w trybie przetargu nieograniczonego).

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDcrfxByIgInteraktywne materiały sprawdzające - dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania z zakresu zamówień publicznych i dokumentacji przetargowej.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDMt3xqQEGSłownik pojęć do e‑materiału - zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD15oF0L00Przewodnik dla nauczyciela - oto podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD5u81XtxSPrzewodnik dla uczącego się - to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD12ntHpymNetografia i bibliografia - stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDyrtIscSyInstrukcja użytkowania - objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik robót wykończeniowych w budownictwie

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik robót wykończeniowych w budownictwie

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami na temat przebiegu postępowania o udzielanie zamówienia publicznego na roboty budowlane (w tym wykończeniowe) oraz z zakresu sporządzania dokumentacji przetargowej.

Atlas interaktywny – Tryby udzielania zamówień publicznych

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym. Jeden z uczniów w grupie, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj”, wybiera z materiału jedno zagadnienie, które jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na kartce. Pozostała część grupy w ciągu trzech minut powinna wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w atlasie i są z podanym zagadnieniem skorelowane. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich przedstawienie na forum klasowym - wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.

Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze atlas. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z atlasem. Nauczyciel prosi uczniów o podanie nazw trybów udzielania zamówień publicznych pojawiających się w atlasie, i wypisuje je na tablicy. Od każdej nazwy odbiegają promienie - uczniowie podchodzą pojedynczo do tablicy i uzupełniają promień o cechę charakterystyczną bądź akt prawny skorelowany z wybranym trybem. Po zakończonym zadaniu uczniowie, budując pełne zdania, definiują tryby udzielania zamówień publicznych.

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z atlasem. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza fimu, dotyczącego wybranego trybu udzielania zamówień publicznych, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.

Schemat interaktywny – Przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane

Praca w grupach

Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się ze wskazaną przez nauczyciela częścią schematu interaktywnego przedstawiającego etap postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane (w trybie przetargowym) – i zebranie o tym etapie jak najwięcej informacji. Wyniki są przedstawione na forum klasy.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, po zapoznaniu się ze schematem interaktywnym, wypisują na karteczkach wszystkie informacje, które zapamiętali ze studiowania tego multimedium (nie ma tu ograniczenia dotyczącego liczby karteczek) i przyklejają je w odpowiednie miejsca na nieuzupełnionym schemacie. Nauczyciel moderuje dyskusję, która jest pokłosiem decyzji. Po zakończonym zadaniu nauczyciel po raz kolejny wyświetla schemat interaktywny - uczniowie weryfikują swoje pomysły.

Dokumentacja interaktywna – Przygotowanie dokumentacji przetargowej

Praca grupowa

Uczniowie, po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną dotyczącą postępowaniem o udzielanie zamówienia publicznego na roboty budowlane (w trybie przetargu nieograniczonego) dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania do pojawiających się w dokumentacji wzorów. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – tworząc wypełniony wzór; wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.

Praca w parach

Nauczyciel omawia z uczniami procedury postępowania o udzielanie zamówienia publicznego na roboty budowlane (w trybie przetargu nieograniczonego). Uczniowie pracują w parach - jedna z osób wciela się w rolę petenta, który ma problem z uzupełnieniem dokumentów, druga - urzędnika, który pomaga, rozwiewa wątpliwości, wskazuje odpowiednie rozwiązanie. Nauczyciel wspiera, pomaga i petentowi, i - jeśli to konieczne - urzędnikowi.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Atlas interaktywny, schemat interaktywny oraz dokumentacja interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Uczeń może przygotowywać autorskie notatki do schematu interaktywnego oraz dokumentacji interaktywnej w formie „Przemyślnika”, w których adresatem i odbiorcą jest on sam, napisać własny scenariusz do animacji, który zaprezentuje podczas lekcji, a także znaleźć np. w internecie dokumentację, która może wzbogacić istniejące multimedium.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Atlas interaktywny – Tryby udzielania zamówień publicznych

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z opisu alternatywnego atlasu;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zrobić kolaż (kompozycję artystyczną z fragmentów różnych przedmiotów) korespondujący z atlasem, np. przedstawiający normy prawne;

uczniowie zdolni mogą napisać krótki e‑book na podstawie wiadomości zamieszczonych w atlasie;

uczniowie, którzy mają problem z wypowiedziami na forum klasy, mogą znaleźć w internecie materiały korespondujące z atlasem, a wyniki przedstawić w niewielkich grupach.

Schemat interaktywny – Przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć samodzielne notatki w formie fiszek; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą znaleźć nowe rozwiązania pozwalające kreatywnie wykorzystać to multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zostać poproszeni o przygotowanie pisemnej prezentacji.

Dokumentacja interaktywna – Przygotowanie dokumentacji przetargowej

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie dokumentacji – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywny scenariusz do dokumentacji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności. interaktywnych materiałów sprawdzających

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści