E-materiały do kształcenia zawodowego

Obliczanie instalacji gazowych

BUD.29. Organizacja i dokumentacja robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją instalacji gazowych - Technik gazownictwa 311913

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik gazownictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik gazownictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik gazownictwa 311913. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.29. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją instalacji gazowych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.29. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją instalacji gazowych:

  • organizowania i wykonywania robót związanych z budową instalacji gazowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia: BUD.29.3 Organizowanie i wykonywanie robót związanych z budową instalacji gazowych.

Uczeń:

  • 1) posługuje się dokumentacją projektową instalacji gazowych,

  • 10) wykonuje przedmiary, obmiary oraz kosztorysy robót związanych z budową i remontem instalacji gazowych,

  • 11) wykonuje obliczenia związane z projektowaniem instalacji gazowych i odprowadzania spalin.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu obliczania instalacji gazowych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, źródeł multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał Obliczanie instalacji gazowych* składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

To książka przedstawiająca zasady projektowania instalacji gazowych – podziału instalacji na odcinki obliczeniowe, doboru materiału i średnic przewodów.

Umożliwia zaprojektowanie fragmentu instalacji gazowej w formie tabelarycznej z zastosowaniem rzutu instalacji gazowej z pojawiającymi się w trakcie obliczania średnicami, długościami i wydatkami odcinków.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1DocFpItInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu obliczania sieci gazowych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDjrzJ2ZWPSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD170Eow47Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDULZTwLI2Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDPTiv5T22Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDUft6REHIInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑zasobu dla zawodu technik gazownictwa

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik gazownictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z projektowaniem instalacji gazowych.

Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

E‑book

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z e‑bookiem. Nauczyciel, wprowadzając w życie metodę „635”, dzieli klasę na sześcioosobowe zespoły. Każdy uczeń w grupie zapisuje w ciągu pięciu minut trzy refleksje związane z  tematem zasad obliczania instalacji gazowych, np.: 1. Przebieg instalacji gazowej w budynku jest uzależniony od architektonicznego układu budynku i rozkładu pomieszczeń. 2. W celu wykonania obliczeń instalacji gazowej konieczne jest określenie liczby, lokalizacji i rodzaju odbiorników gazowych. 3. W celu wykonania obliczeń instalacji gazowej konieczne jest zapoznanie się z rzutami architektonicznymi budynku. 4. W celu wykonania obliczeń instalacji gazowej konieczne jest obliczenie maksymalnego zapotrzebowania gazu, czyli jaki będzie pobór gazu, gdy wszystkie odbiorniki będą użytkowane jednocześnie. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie wymieniają się kartkami zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W czasie kolejnych pięciu minut na kartkach zapisywane są kolejne trzy zdania. Wymiana kartek następuje do momentu, aż każdy otrzyma tę, na której rozpoczął pracę. Uczniowie mogą inspirować się wcześniej zapisanymi pomysłami. W czasie trzydziestu minut na każdej kartce powstaje po osiemnaście zdań – rozwiązań. Uczniowie, na ich podstawie, sporządzają plakat z pomysłami grupy. Dzięki tej metodzie zostają utrwalone zagadnienia dotyczące obliczania instalacji gazowej.

Program ćwiczeniowy do projektowania

Praca w grupach

Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się ze wskazaną przez nauczyciela tabelami niezbędnymi do wykonania obliczeń. Następnie w grupach projektowanie przykładowych instalacji gazowych. Wyniki są przedstawione na forum klasy.

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel po zapoznaniu uczniów z zasadami projektowania instalacji gazowych proponuje dyskusję na temat rozwiązań instalacyjnych, wad i zalet instalacji gazowych, porównania ich z innymi instalacjami. Nauczyciel moderuje dyskusję, która jest pokłosiem decyzji. Po zakończonym zadaniu uczniowie po raz kolejny projektują instalację gazową przy użyciu programu ćwiczeniowego, weryfikując w ten sposób swoje pomysły.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji.  Program ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie sieci gazowych stanowi interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.

3. Indywidualizacja pracy z uczniami

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania i uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Program ćwiczeniowy

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji lub wykonać zadanie alternatywne;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą wykonywać rysunki sieci; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własny projekt instalacji gazowych;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje obliczenia na kartkach.

E‑book

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach dotyczących instalacji gazowych; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book; uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie protokołu.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści