Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiałuWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: montowanie i uruchamianie pozabudynkowych sieci szerokopasmowych, utrzymanie w ruchu, konserwowanie i naprawy pozabudynkowych sieci szerokopasmowych.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
INF.06.2. Podstawy szerokopasmowej komunikacji elektronicznej
Uczeń:
INF.06.2.6. określa parametry i właściwości mediów transmisyjnych sygnału telewizyjnego.
INF.06.3. Montaż i uruchamianie pozabudynkowych sieci szerokopasmowych
Uczeń:
INF.06.3.3. wymienia cechy urządzeń i elementów dla mediów transmisyjnych,
INF.06.3.4. montuje i uruchamia urządzenia i elementy dla różnych mediów transmisyjnych,
INF.06.3.5. przeprowadza pomiary instalacji pozabudynkowych;
INF.06.4. Utrzymanie w ruchu, konserwacja i naprawa pozabudynkowych sieci szerokopasmowych
Uczeń:
INF.06.4.2. wyróżnia parametry łącza transmisji danych,
INF.06.4.3. wykonuje pomiary parametrów transmisji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Typy złącz w pozabudynkowach sieciach szerokopasmowych, ich zadania i parametry jakie muszą spełniać, połączenia stałe i rozłączne”„Typy złącz w pozabudynkowach sieciach szerokopasmowych, ich zadania i parametry jakie muszą spełniać, połączenia stałe i rozłączne” to galeria zdjęć przedstawiająca m.in. pojedyncze narzędzia stosowane do przygotowania kabli koncentrycznych w celu wykonania na nich złącz, pojedyncze narzędzia stosowane do przygotowania kabli światłowodowych w celu wykonania na nich złącz stałych, elementy w postaci typowych złącz na kable koncentryczne. Zasób „Główne elementy podstawowych typów złącz na kablach optycznych i koncentrycznych”„Główne elementy podstawowych typów złącz na kablach optycznych i koncentrycznych” to wizualizacja 3D przedstawia obiekty w postaci podstawowych typów złącz na kablach optycznych (np. SC, LC, FC, E2000, Quick‑CURE) i koncentrycznych (np. złącza F, złącza 5/8”, PG11 na kabel 75omega). Zasób „Montaż podstawowych typów złącz na kablach koncentrycznych i światłowodowych”„Montaż podstawowych typów złącz na kablach koncentrycznych i światłowodowych” to film instruktażowy zawierający prezentację obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji czynności zawodowych – narzędzi i urządzeń w celu przygotowania kabli do wykonania złącza na kablu koncentrycznym i optycznym oraz urządzeń do wykonywania połączeń spawanych optycznych i ich testowania.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Typy złącz w pozabudynkowach sieciach szerokopasmowych, ich zadania i parametry, jakie muszą spełniać, połączenia stałe i rozłączne
Galeria zdjęć
- Główne elementy podstawowych typów złącz na kablach optycznych i koncentrycznych
Wizualizacja 2D/3D
- Montaż podstawowych typów złącz na kablach koncentrycznych i światłowodowych
Film instruktażowy (tutorial)
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z wykonywaniem złącz w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film instruktażowy „Montaż podstawowych typów złącz na kablach koncentrycznych i światłowodowych”
Praca indywidualna i całego zespołu klasowego
Przed emisją filmu uczniowie zapoznają się z pytaniami, na które będą szukali odpowiedzi w multimedium. W trakcie oglądania materiału powinni sporządzać notatki.
Przykładowe pytania:
Jakie narzędzia i urządzenia należy wykorzystać w celu przygotowania kabli do wykonania złącza na kablu koncentrycznym?
Jakie narzędzia i urządzenia należy wykorzystać w celu przygotowania kabli do wykonania złącza na kablu optycznym?
Jakie kroki należy podjąć w celu montażu złącza rozłączalnego na kablu światłowodowym?
Po zakończeniu filmu następuje rozmowa, w trakcie której chętni/wybrani uczniowie odpowiadają na pytania. Reszta zespołu klasowego i nauczyciel weryfikują poprawność wypowiedzi i w razie potrzeby ją uzupełniają.
Galeria zdjęć „Typy złącz w pozabudynkowach sieciach szerokopasmowych, ich zadania i parametry jakie muszą spełniać, połączenia stałe i rozłączne”
Praca indywidualna, praca w parach, praca w całego zespołu klasowego
Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń przygotowuje sześć pytań quizowych na podstawie treści zawartych w galerii. Następnie uczniowie łączą się w pary i wybierają spośród swoich 12 propozycji sześć najlepszych pytań. W dalszej kolejności łączą się w czwórki, ósemki itd., aż cała klasa wybierze sześć najlepszych pytań metodą kuli śniegowej. Uczniowie, których pytania zostały wybrane, otrzymują pozytywne oceny za aktywność.
Wizualizacja 3D „Główne elementy podstawowych typów złącz na kablach optycznych i koncentrycznych”
Cała klasa, praca w grupach
Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą prezentować elementy złączy jednego z typów kabla.
Podczas prezentacji jednej z grup, druga sporządza notatki. Nauczyciel, w razie potrzeby nakierowuje reprezentantów grup pytaniami, bądź uzupełnia wypowiedzi uczniów.
Film instruktażowy „Montaż podstawowych typów złącz na kablach koncentrycznych i światłowodowych”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film instruktażowy.
Zadaniem uczniów jest wykonanie notatek. Uczniowie przekazują później notatkę koleżance lub koledze siedzącym obok – osoba, która otrzymuje kartkę, musi sprawdzić, czy wszystkie zawarte w niej informacje są poprawne.
Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania, korzystając np. z interaktywnych materiałów sprawdzających, obecnych w tym e‑materiale, aby sprawdzić poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Zadania rozwiązywane są w formie klasowego turnieju, klasę można podzielić na grupy. W mniejszych zespołach klasowych gra będzie miała charakter indywidualny.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Film instruktażowy „Montaż podstawowych typów złącz na kablach koncentrycznych i światłowodowych”
Praca w grupach
Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień, np. etapy montażu podstawowych złącz na kablach koncentrycznych. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
Galeria zdjęć „Typy złącz w pozabudynkowach sieciach szerokopasmowych, ich zadania i parametry jakie muszą spełniać, połączenia stałe i rozłączne”
Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Wizualizacja 3D „Główne elementy podstawowych typów złącz na kablach optycznych i koncentrycznych”
Wizualizacja może mieć zastosowanie w tzw. lekcji odwróconej. Na przykład nauczyciel zadaje uczącym się zadanie domowe, które polega na przypomnieniu sobie informacji o tych zasadach. Podczas lekcji nauczyciel odnosi się do wiadomości powtórzonych oraz do nowych treści.
Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej może polegać na następujących działaniach:
nauczyciel prosi uczących się, aby zapoznali się z wizualizacją;
podczas lekcji w klasie nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zapraszając, aby chętne osoby opowiedziały o elementach typów złączy na kablach optycznych i koncentrycznych;
w razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe wiadomości, uzupełnia wiedzę uczących się. Można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się uzupełniali, poprawiali.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. W pracy z filmem należy pamiętać o tym, że:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;
uczniowie uzdolnieni plastycznie mogą wykonywać rzuty za pomocą rysunków realistycznych, natomiast ci z trudnościami – za pomocą rysunków symbolicznych.
osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści zawartych w galerii oraz wizualizacji;
przy wykonywaniu testu należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści