Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Elektromechanik pojazdów samochodowychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Elektromechanik pojazdów samochodowych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie elektromechanik pojazdów samochodowych, technik pojazdów samochodowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych - Elektromechanik pojazdów samochodowych 741203, Technik pojazdów samochodowych 311513.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych:
przeprowadzania obsługi instalacji i konserwacji mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych;
diagnozowania stanu technicznego mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych;
Efekty kształcenia
MOT.02.3. Przeprowadzanie obsługi i konserwacji mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
Uczeń:
4) wykonuje obsługę i konserwację mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych z wykorzystaniem urządzeń i narzędzi,
5) posługuje się dokumentacją serwisową, instrukcją obsługi i konserwacji mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych,
7) przeprowadza czynności kalibracyjne i konfiguracyjne mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych za pomocą komputera diagnostycznego i funkcji komputera pokładowego,
12) stosuje specjalistyczne oprogramowanie komputerowe wspomagające obsługę i konserwacji mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych.
MOT.02.4. Diagnozowanie stanu technicznego mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
Uczeń:
5) stosuje specjalistyczne programy komputerowe do diagnostyki elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych,
6) wykonuje badania diagnostyczne elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Przewodnik po funkcjach oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny” składa się z dwóch materiałów multimedialnych.
Atlas interaktywny
Obsługa oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
Atlas interaktywnyObsługa oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
zawiera informacje na temat obsługi oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny. Informacje te dotyczą parametrów podlegających kontroli, przycisków wyboru oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny oraz diagnostyki OBD.Sekwencje filmowe
Zasady użytkowania oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
Sekwencje filmoweZasady użytkowania oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
obejmują tematy związane z zasadami działania oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny, obsługi oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny, przeprowadzania diagnostyki OBD układów wtryskowych benzyny, kasowania błędów w sterowniku pojazdu. Pod sekwencjami znajdują się dodatkowe plansze interaktywne.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Obsługa oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
Atlas interaktywny
- Zasady użytkowania oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
Sekwencje filmowe
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Elektromechanik pojazdów samochodowych i Technik pojazdów samochodowych
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z funkcjami oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Atlas interaktywny „Obsługa oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie oprogramowanie do diagnostyki układów wtryskowych benzyny. Prosi uczniów o odliczenie do czterech.
Prezentuje zawartość atlasu interaktywnego.
Uczniowie uważnie oglądają prezentacje i notują najważniejsze, według nich, informacje z przydzielonego im tematu:
Jedynki: „Parametry które podlegają kontroli podczas diagnostyki układów wtryskowych”
Dwójki: „Przyciski wyboru oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny”
Trójki: „Diagnostyka samochodowa w standardzie OBD (ang. On‑Board Diagnostic)”
Czwórki: „Inteligentne skanowanie systemu oraz funkcje pomiarowe”
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na przydzielone tematy.
Nauczyciel ustawia dwa kręgi z uczniów (w kręgu zewnętrznym - nieparzystym na przemian osoby z numerem 1 i 3, w kręgu wewnętrznym - parzystym osoby z numerami 2 i 4)
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary tak, aby 1 i 2 oraz 3 i 4 siedzieli na przeciwko siebie.
Na sygnał nauczyciela każdy uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze w ciągu minut, czego się dowiedział, przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości dopytuje lub wskazuje błąd (na podstawie tego co zapamiętał nie notując tej części).
Po upływie ustalonego czasu to samo realizują uczniowie z kręgu zewnętrznego.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, analizują atlas i wypowiedzi wcześniejsze kolegów, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.
Nauczyciel przeprowadza kilka rund () na przemian prosząc o przesunięcie się o jedno lub dwa krzesła w prawo. Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy proces.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie z nich.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
Sekwencje filmowe „Zasady użytkowania oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzynyy”
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje zestawy składające się z tytułów związanych z zasadami i czynności, które wchodzą w skład zasad.
Tytuły:
Zasady działania oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
Zasady obsługi oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
Zasady przeprowadzania diagnostyki OBD układów wtryskowych benzyny
Zasady kasowania błędów w sterowniku pojazdu
Czynności:
używaj odpowiedniego narzędzia diagnostycznego,
przestrzegaj instrukcji producenta,
uważaj na bezpieczeństwo,
monitoruj parametry podzespołu,
dokładnie dokumentuj wyniki,
testuj podzespoły w różnych warunkach,
weryfikuj wyniki aktywacji.
stosuj odpowiednie narzędzia testowe,
utrzymuj odpowiednie warunki testowe,
stosuj zgodne zalecenia producenta,
testuj elementy wykonawcze w różnych warunkach,
dokładnie dokumentuj wyniki testów,
weryfikuj wyniki testów.
stosowanie odpowiednich standardów,
dokumentowanie kodu,
testowanie kodu,
bezpieczeństwo,
optymalizowanie kodu,
używanie jasnych nazw.
identyfikacja podzespołu,
znalezienie informacji o podzespołach,
określenie wieku podzespołu,
uwzględnienie stanu technicznego.
zapoznać się z instrukcją obsługi
odkręcić śruby lub nakrętki
wykonać regulację
sprawdzić dokładność regulacji
dokręcić śruby lub nakrętki
podłączyć diagnostykę
odczytać kody błędów
skasować kody błędów
sprawdzić, czy błędy zostały skasowane
przeczytaj instrukcję obsługi
podłącz odpowiednie urządzenia
uruchom oprogramowanie
odczytaj kody błędów
sprawdź parametry pracy
wykonaj testy i kalibracje
dokonaj naprawy
wszystkie samochody benzynowe produkowane od 1996 roku muszą być wyposażone w standardowy port diagnostyczny OBD‑II.
diagnostyka OBD‑II to wykrywanie usterek w systemie wtrysku paliwa, które mogą wpłynąć na emisję spalin, a także na wydajność i zużycie paliwa.
diagnostyka OBD‑II polega na odczytaniu kodów błędów z modułu sterującego silnika (ECM), które wskazują na źródło usterki.
wszystkie kody błędów są podzielone na kategorie w zależności od rodzaju usterki
kody błędów są zapisywane w pamięci ECM i można je odczytać za pomocą skanera diagnostycznego, który jest podłączany do portu diagnostycznego samochodu
po usunięciu usterki, kody błędów mogą zostać skasowane za pomocą skanera diagnostycznego, co pozwala na zresetowanie komputera samochodu i sprawdzenie, czy usterka została poprawnie naprawiona
usterka może być chwilowa i kody błędów znikną po kilku cyklach jazdy, jeśli problem już nie występuje
wszystkie samochody benzynowe muszą spełniać określone standardy emisji spalin, które są kontrolowane przez diagnostykę OBD‑II
Procedura
Nauczyciel łączy uczniów w zespoły (w liczbie przygotowanych zestawów).
Prezentuje uczniom sekwencje filmowe prosząc uczniów o uważne słuchanie zasad omówionych w filmie.
Rozdaje grupom przygotowane zestawy złożone z zasad i czynności
Zadaniem uczniów będzie ułożenie procedur (czynności) związanych z zasadami
Grupy po zakończonej pracy omawiają swoje prace (kolejno: pierwsza grupa „Zasady działania oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny”, druga grupa „Zasady obsługi oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny” i tak dalej.
Nauczyciel przy każdej procedurze dopytuje inne zespoły o uwagi i koryguje błędy (podobnie robią inne grupy).
Finalnie zespoły wykonują zdjęcia właściwie opracowanych zasad.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Atlas interaktywny „Obsługa oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny”
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem.
Zadaniem każdego ucznia będzie utworzenie, na podstawie informacji przedstawionych w planszy interaktywnej, instrukcji obsługi oprogramowania, w której wskaże parametry podlegające kontroli i bardzo krótkim opisem, opisze możliwe przyciski oraz procedurę uruchomienia inteligentnego skanowania systemu (z wnioskami).
Instrukcja ba być tak skonstruowana, aby osoba, która nigdy nie używała oprogramowania była w stanie odczytać parametry kontrolne.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje własnych opracowań na forum klasy.
Pozostali uczniowie podczas prezentacji, korzystając z pomysłów prelegentów, uzupełniają swój projekt.
Sekwencje filmowe „Zasady użytkowania oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny”
Nauczyciel przekazuje uczniom dostęp do sekwencji filmowych.
Zadaniem uczniów jest stworzenie mapy myślowej, która będzie zawierała w centralnej części nazwę zasady, a od tej odchodziły będą czynności promieniście. Uczeń wybiera jedno zagadnienie z poniższych:
Zasady działania oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
Zasady obsługi oprogramowania do diagnostyki układów wtryskowych benzyny
Zasady przeprowadzania diagnostyki OBD układów wtryskowych benzyny
Zasady kasowania błędów w sterowniku pojazdu
Uczeń prezentuje mapę myślową na forum klasy. Nauczyciel koryguje i ocenia pracę ucznia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Sposób użycia tych materiałów będzie zależał w dużej mierze od sytuacji i procesu dydaktycznego, w którego trakcie te elementy będą wykorzystywane.
W odpowiednim momencie analizy e‑materiału nauczyciel może przerwać działanie i poprosić uczniów w grupie o wykonanie zadania. Taki przerywnik może zaktywizować grupę, która wykonała już zadanie związane z e‑materiałem; może też naprowadzić grupę na „właściwe tory” przy pracy z notatką. Ćwiczenie sprawdzające może przewrotnie wywołać zainteresowanie tematem. Wykazanie luk wiedzowych może skutkować zaciekawieniem danym materiałem (do którego przewidziane jest zadanie z puli „interaktywne materiały sprawdzające”).
Nauczyciel może użyć testu z ćwiczenia 1 złożonego z pytań do wprowadzenia do zajęć lub do podsumowania. Jest ono dedykowane atlasowi, ale przede wszystkim zagadnieniom związanym z oprogramowaniem diagnozującym.
Przykładowe wykorzystanie w pracy samodzielnej
Uczniowie samodzielnie rozwiązują test z ćwiczenia 1
Na jego podstawie, analizując pytania, układają historię związaną z pytaniami.
Nauczyciel wskazuje przykładowy początek historii: „Diagnosta Rafał wziął do ręki ciśnieniomierz. Zaczął się jednak zastanawiać, czy zwykle używa go z oprogramowaniem do diagnostyki wtrysków benzyny?, „a może tylko poza skanerem użyć tylko oscyloskopu i multimetru?” (pytanie z testu: „Jakie urządzenia diagnostyczne są zwykle używane z oprogramowaniem do diagnostyki wtrysków benzyny? poprawne odpowiedzi: skanery diagnostyczne, oscyloskopy, multimetry)
Do kolejnych pytań uczeń układa fabułę i zapisuje ją w notatce.
W zadaniu nie chodzi o przejście całego testu, tylko o wykorzystanie testu do ułożenia historii. Czas na jej układanie to czas przewidziany na rozwiązanie testu.
Po zakończonym teście uczniowie prezentują swoje historie.
Historia pozwoli uczniom zapamiętać odpowiedzi na pytania.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerza program o ważne zagadnienia i skłania uczniów do podejmowania dyskusji poza lekcjami. Np. użycie filmów lub atlasu, aby potem przeprowadzić zajęcia na kolejny temat związany z diagnostyką.
Przed lekcją
Uczeń analizuje sekwencje filmowe, które nauczyciel mu udostępnił.
Na bazie filmu przygotowuje zestaw pytań, na które będzie się starał odpowiedzieć podczas lekcji.
Jednocześnie układa procedurę przygotowania samochodu i sprzętu do przeprowadzenia diagnostyki.
Podczas lekcji
Nauczyciel prezentuje zagadnienia dotyczące procedur, zasad i sposobów przygotowania do przeprowadzenia diagnostyki
Prosi uczniów o zaprezentowanie procedury przygotowania samochodu i sprzętu diagnostycznego (w tym ustawień oprogramowania), którą uczniowie opracowali w domu.
Tworzy z uczniami wspólną bazę pytań, na które będą podczas lekcji odpowiadali.
Używa fragmentu filmu i atlasu do zaprezentowania materiału tak, aby uczniowie mogli na pytania ułożone odpowiedzieć.
Nauczyciel stara się odpowiedzieć na wszystkie pytania z puli lub prosi uczniów o przygotowanie w grupach odpowiedzi na pytania.
Praca z uczniami z SPE
E‑materiały są dobrą podstawa do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciel, analizując możliwość użycia ich w pracy z uczniem, powinien rozważyć stan aktywności ucznia. Ważnym elementem jest rozbudzanie zainteresowań ucznia zagadnieniami prezentowanymi w tych e‑materiałach. Konieczne jest odniesienie prezentowanej teorii do modelu funkcjonowania ucznia w świecie stosującym te teorie. Ważnym jest mocne wskazanie wykorzystanie zdobytych informacji w życiu prywatnym np.: z własnym samochodem u diagnosty
Dzięki różnym podejściom do tych samych zagadnień teoretycznych budujemy umiejętności poznawania przez ucznia świata zewnętrznego oraz zasad postępowania, rozumowania i działania. Dobrym przykładem jest proceduralne pokazanie w różnych materiałach elementów i zasad diagnostyki, które się łączą podczas nauki. Dzięki pracy w parach oraz zastosowaniu metody wymuszonych konsultacji zachodzi doskonalenie mechanizmu podejmowania decyzji przez ucznia.
Bardzo ważnym, przy odpowiednim doborze elementu e‑materiału, jest podejście typu „dziecko ma problem, chcę mu pomóc”. Wariantowość tych e‑materiałów pomaga nauczycielowi pamiętać o tej zasadzie.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
Zaprezentowane e‑materiały dają dużą swobodę w indywidualizacji procesu nauczania i uczenia się. Wieloaspektowe podejście, pojawienie się upraszczających procedur lub zastosowanie akcji typu „wskaż to, co ci sugeruje strzałka” daje możliwość zastosowania wielu wariantów pracy z e‑materiałem.
Jest to kilka ujęć podobnego zagadnienia, prezentujących różny stopień trudności, który można dostosować do potrzeb ucznia. Efekt osiągnięty tymi sposobami może być taki sam. W jednym przypadku może składać się z zastosowania jednego e‑materiału, w innym — może wymagać wprowadzenia, aby przejść do części zaawansowanej (np.: obsługi sprzętu z prezentowanym oprogramowaniem”).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści