Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształeceniaCele i efekty kształecenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik telekomunikacjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik telekomunikacji
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia:
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych 742202 oraz technik telekomunikacji 352203. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montażu i konfigurowania urządzeń abonenckich.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
INF.01.2. Podstawy telekomunikacji
INF.01.2.6. charakteryzuje media i sygnały transmisyjne,
INF.01.2.7. charakteryzuje techniki i metody transmisji sygnału,
INF.01.2.9. wykorzystuje oprogramowanie wbudowane monitorowania i regulacji urządzeń.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑zasób składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑zasobie, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑zasobu.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Media i sygnały transmisyjne w 3DMedia i sygnały transmisyjne w 3D to animacja przedstawiająca rodzaje mediów transmisyjnych, ich parametry i właściwości oraz sygnałów transmisyjnych z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D). Infografika Techniki i metody transmisji sygnałuTechniki i metody transmisji sygnału to multimedium, które przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat technik i metod transmisji sygnału występujących w instalacjach telewizyjnych z uwzględnieniem parametrów modulacji oraz standardu kodowania w sieciach kablowych. Zasób Oprogramowanie do monitorowania pracy systemów sieci telekomunikacyjnej i regulacji urządzeń sieci telekomunikacyjnejOprogramowanie do monitorowania pracy systemów sieci telekomunikacyjnej i regulacji urządzeń sieci telekomunikacyjnej to film edukacyjny prezentujący m.in. obsługę i zastosowania oprogramowania wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć prawa i tworzenia wewnętrznych aktów prawnych
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącegoPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki
Bibliografia i netografiaBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiału.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśniają działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter sieci i urządzeń telekomunikacyjnych oraz technik telekomunikacji
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktycznych wspomagającą proces uczenia się. Wspiera uczniów w nabyciu wiedzy i umiejętności z zakresu monitorowania systemów i regulowania urządzeń sieci telekomunikacyjnej. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Animacja „Media i sygnały transmisyjne w 3D”
Praca indywidualnai całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z zawartością animacji i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu na temat Media i sygnały transmisyjne. Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:
obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”;
za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty;
za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt;
punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.
Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.
Infografika „Techniki i metody transmisji sygnału”
Praca w grupach
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje jeden z punktów infografiki.Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Film edukacyjny „Oprogramowanie do monitorowania pracy systemów sieci telekomunikacyjnej i regulacji urządzeń sieci telekomunikacyjnej”
Praca w parach
Uczniowie, pracując w parach, analizując kroki regulacji sieci telekomunikacyjnej. Następnie wybrane pary omawiają niezbędne działania na forum klasy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują przekazywane informacje i w razie potrzeby uzupełniają je.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodami aktywizującymi. Prezentowane materiały multimedialne pozwalają uczniom pracować we własnym tempie, przewijać, przeglądać kilkakrotnie materiał i omijać fragmenty oczywiste, a więc skupiać się na tym, czego nie rozumieją, Oznacza to, że uczniowie przychodzą na lekcje przygotowani do twórczej współpracy z nauczycielem i innymi uczniami. Nauczyciel może prowadzić na zajęciach dyskusję lub nadzorować pracę w grupach, tak by uczniowie wykorzystali to, czego nauczyli się np. podczas oglądania filmu.
Animacja „Media i sygnały transmisyjne w 3D”
Przygotuj: kartki z bloku technicznego, papier kolorowy, farby lub flamastry, kredki, nożyczki, ołówki. Zapoznaj się z animacją, a następnie przygotuj lapbook na temat mediów i sygnałów transmisyjnych. Staraj się, aby twoja praca była merytorycznie poprawna i estetyczna.
Infografika „Techniki i metody transmisji sygnału”
Na podstawie tego multimedium uczniowie przygotują fiszki, które pomogą ci zapamiętać media oraz sygnały transmisyjne.
Film edukacyjny „Oprogramowanie do monitorowania pracy systemów sieci telekomunikacyjnej i regulacji urządzeń sieci telekomunikacyjnej”
Uczniowie sporządzają notatki, które posłużą do utrwalenia informacji zawartych w multimedium.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Film edukacyjny, animacja:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
podczas dyskusji należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach.
Infografika:
uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;
jeśli zadaniem uczniów w pracy z infografiką jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na uczniów, którzy mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas takim osobom przedstawić inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści