Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Kalkulacja sił i środków

BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi - Technik pożarnictwa 311919

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Dariusz Ruchała

Konsultant przewodnika: Artur Luzar

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Kalkulacja sił i środków

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik pożarnictwa 311919

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.04.3. Kierowanie działaniami ratowniczymi podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

BPO.04.3.11 dobiera siły i środki niezbędne do likwidacji zagrożenia:

  • charakteryzuje zasady doboru sił i środków niezbędnych do zwalczania pożarów,

  • charakteryzuje zasady doboru sił i środków niezbędnych do likwidacji miejscowych zagrożeń,

  • przeprowadza kalkulację sił i środków niezbędnych do likwidacji zagrożenia,

BPO.04.3.11.1 podaje informacje niezbędne do realizacji działań ratowniczych podczas zwalczania pożarów i likwidacji miejscowych zagrożeń,
BPO.04.3.11.2 opisuje rodzaj sił i środków do zwalczania pożaru i likwidacji miejscowego zagrożenia,
BPO.04.3.11.3 określa ilość sił i środków do zwalczania pożaru i likwidacji miejscowego zagrożenia,
BPO.04.3.11.4 oblicza możliwości sił i środków do likwidacji zagrożenia.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi:

  • kierowanie działaniami ratowniczymi na poziomie interwencyjnym podczas pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń;

  • przeprowadzanie czynności kontrolno‑rozpoznawczych.

Celem ogólnym jest przygotowanie uczącego się do obliczania niezbędnych sił i środków, koniecznych do prowadzenia natarcia i obrony, na poziomie interwencyjnym podczas zwalczania pożarów, a także wykorzystanie przedmiotowej wiedzy w działaniach ratowniczych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Obliczanie sił i środków podczas zwalczania pożarów

Typ materiału multimedialnego

Schemat interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Schemat przedstawia sposób wyliczania zapotrzebowania na siły i środki do zwalczania pożaru na poziomie interwencyjnym kierowania działaniami ratowniczymi. Materiał podzielony jest na trzy części:

  • Wprowadzenie,

  • Rozprzestrzenianie się pożaru,

  • Metodyka obliczania sił i środków.

We Wprowadzeniu znajduje się opis kierowania działaniami na poziomie interwencyjnym.

W części Rozprzestrzenianie się pożaru znajduje się rozwijana lista zawierająca następujące punkty:

  • prędkość liniowa rozprzestrzeniania się pożaru – wskazanie charakterystycznych parametrów,

  • tabele z podaniem prędkości liniowej dla wybranych gazów, cieczy i ciał stałych (co najmniej po 5 substancji),

  • parametry geometryczne pożarów – punkt ten zawiera rozwijaną listę, w której oprócz rysunku (piktogramu) zawarte są następujące kształty obliczeniowe pożaru:

    • prostokątny rozwój pożaru – rysunek i wzory obliczeniowe,

    • kołowy rozwój pożaru – rysunek i wzory obliczeniowe,

    • kątowy rozwój pożaru – rysunek i wzory obliczeniowe,

    • pożar w kubaturze – rysunek i wzory obliczeniowe.

W części Metodyka obliczania sił i środków przedstawione są:

  • formy działań gaśniczych – scharakteryzowane rysunkiem oraz parametrami w następujących odmianach:

    • na całą powierzchnię pożaru (skuteczne prądy gaśnicze sięgają do każdego miejsca pożaru),

    • na całą objętość pomieszczenia, w którym trwa pożar,

    • na front pożaru liniowo (natarcie frontalne),

    • na front pożaru powierzchniowo (natarcie frontalne powierzchniowe),

    • na cały obwód powierzchni pożaru (natarcie okrążające),

    • na cały obwód pożaru,

  • metodyka obliczania sił i środków:

    • intensywność podawania środka gaśniczego,

    • wartości intensywności podawania środka gaśniczego,

    • obliczanie wymaganego zużycia środka gaśniczego,

    • zależność między powierzchnią pożaru Ap a powierzchnią gaszenia Ag,

    • obliczanie liczby prądów gaśniczych,

    • liczba samochodów gaśniczych niezbędnych do natarcia i obrony,

    • niezbędny zapas środka gaśniczego w natarciu i obronie,

    • niezbędne liczby samochodów pożarniczych i sprzętu do zaopatrzenia wodnego,

    • naliczanie sił i środków w przypadku pożaru zbiornika z cieczami palnymi.

Materiał może być wykorzystany podczas prowadzenia zajęć teoretycznych z tematu Kalkulacja sił i środków na miejscu zdarzenia lub jako wstęp do zajęć praktycznych.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.04.3.11.1 podaje informacje niezbędne do realizacji działań ratowniczych podczas zwalczania pożarów i likwidacji miejscowych zagrożeń,
BPO.04.3.11.2 opisuje rodzaj sił i środków do zwalczania pożaru i likwidacji miejscowego zagrożenia,
BPO.04.3.11.3 określa ilość sił i środków do zwalczania pożaru i likwidacji miejscowego zagrożenia,
BPO.04.3.11.4 oblicza możliwości sił i środków do likwidacji zagrożenia.

Schemat interaktywny powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • Test wielokrotnego wyboru „Obliczanie sił i środków podczas zwalczania pożarów”,

  • Zadanie z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych, warunków wytrzymałościowych „Parametry potrzebne do obliczenia liczby prądów gaśniczych”,

  • Zadanie z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych, warunków wytrzymałościowych „Parametry potrzebne do obliczenia niezbędnego zapasu wody”,

  • Uzupełnianie podpisów obrazka/schematu „Schemat przepompowywania wody”,

  • Uzupełnianie podpisów obrazka/schematu „Parametry rozwoju pożaru”,

  • Zadanie z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych, warunków wytrzymałościowych „Parametry geometryczne rozprzestrzeniania się pożaru”,

  • Dobieranie w pary „Pożar o powierzchni stanowiącej koło”,

  • Prawda czy fałsz „Kalkulacja sił i środków”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Celem szczegółowym jest przygotowanie uczącego się do odpowiedniego dobierania sił i środków niezbędnych do likwidacji zagrożenia poprzez:

  • charakteryzowanie zasad doboru sił i środków niezbędnych do zwalczania pożarów,

  • charakteryzowanie zasad doboru sił i środków niezbędnych do likwidacji miejscowych zagrożeń,

  • przeprowadzanie kalkulacji sił i środków niezbędnych do likwidacji zagrożenia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Nauczyciel prezentuje poszczególne elementy schematu. Każdy uczący się zapisuje na kartce, czego nie rozumie lub co wymaga, według niego, dodatkowego wyjaśnienia. Po obejrzeniu wszystkich elementów schematu uczący się przekazują kartki nauczycielowi, który dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości na następnych zajęciach.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczących się na grupy (od 4 do 6 osób) i każdej grupie przydziela zestaw zgłoszonych pytań i wątpliwości do wyjaśnienia. Przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi na pytania i wyjaśnienia pod koniec zajęć.
Każda grupa otrzymuje zadanie szczegółowego opracowania, np. w postaci prezentacji, wskazanego przez nauczyciela elementu schematu.
Grupy przygotowują plakaty prezentujące poszczególne formy działań gaśniczych.
Grupy przygotowują plakaty prezentujące poszczególne systemy dostarczania wody do pożaru.
Grupy otrzymują przykładowe scenariusze pożarów, do których dokonują kalkulacji sił i środków. Efekty pracy grupy są prezentowane na forum klasy i poddane do dyskusji, której moderatorem powinien być nauczyciel.

Praca z całym zespołem

Materiał multimedialny można wykorzystać podczas zajęć dotyczących taktyki zwalczania pożarów, a w szczególności z tematu Kalkulacja sił środków podczas działań ratowniczych. Można wykorzystać następujące metody:

  • wykład – jako uzupełnienie omawianego tematu,

  • lekcja odwrócona – uczący się zapoznają się z materiałem przed zajęciami mającymi na celu omówienie i poszerzenie poruszanej tematyki oraz wyjaśnienie wątpliwości – praca z całym zespołem.

Przykładowe tematy do lekcji odwróconej lub wykładu:

  • Parametry rozprzestrzeniania się pożarów,

  • Parametry geometryczne pożarów,

  • Formy działań gaśniczych,

  • Metodyka kalkulacji sił i środków.

Ponadto w ramach lekcji odwróconej uczniowie mogą:

  • przygotować przykładowy schemat pokazujący zależność powierzchni pożaru od powierzchni gaszenia wraz ze wzorami,

  • przygotować schematy graficzne przedstawiające sposoby dostarczania wody podczas gaszenia pożaru,

  • dokonać obliczeń wymaganego zużycia środka gaśniczego po otrzymaniu wartości odpowiednich parametrów (intensywności podawania środka gaśniczego, powierzchni pożaru, obwodu pożaru),

  • dokonać obliczeń liczby prądów gaśniczych na podstawie odpowiednich parametrów (wymaganego zużycia i wydajności).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Powtórzenie materiału, przygotowanie się do sprawdzianu lub egzaminu zawodowego.

Przygotowanie notatek lub fiszek opisujących poszczególne parametry geometryczne pożarów, formy działań gaśniczych oraz metody wyliczania sił i środków podczas działań ratowniczych.

Praca w grupach

Przygotowanie przez grupy uczących się plakatów przedstawiających wskazane przez nauczyciela parametry geometryczne pożarów, formy działań gaśniczych lub metody wyliczania sił i środków podczas działań ratowniczych.

Materiał multimedialny można wykorzystać:

  • jako przygotowanie do lekcji odwróconej – każda grupa przygotowuje szczegółowe opracowanie wybranego tematu. Przykładowe zagadnienia:

    • Parametry rozprzestrzeniania się pożarów,

    • Parametry geometryczne pożarów,

    • Formy działań gaśniczych,

    • Metodyka kalkulacji sił i środków,

  • do metody praktycznej (instrukcji) – uzyskanie potrzebnych informacji dotyczących doboru odpowiedniej ilości sił i środków niezbędnych do realizacji działań ratowniczych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
  • Bazowanie na przekazie polisensorycznym (wielozmysłowym), by zwiększyć możliwości odbioru i wzmacniać wartość przekazu – wykorzystanie schematu interaktywnego podczas zajęć oraz prezentowanie omawianych elementów, omawianie niezrozumiałych zagadnień na realnych przykładach, np.:

    • omawianie parametrów geometrycznych pożarów przy użyciu schematów oraz filmów z realnych zdarzeń,

    • omawianie form działań przy jednoczesnym użyciu schematów oraz filmów z realnych zdarzeń.

  • Bieżące weryfikowanie stopnia zrozumienia przekazywanych treści, modyfikowanie treści wypowiedzi i zadawanych pytań, jeśli są dla kogoś niezrozumiałe. Można również aktywizować uczących się, którzy łatwo przyswajają wiedzę, prosząc ich o wytłumaczenie, jak rozumieją postawione przed nimi zadania. Przy objaśnianiu zadań warto stosować przykłady i wzory rozwiązań, czyli opierać się na konkretach, jeśli jest to możliwe.

    • Przykłady zastosowania: omówienie jednego z tematów:

    • Parametry rozprzestrzeniania się pożarów,

    • Parametry geometryczne pożarów,

    • Formy działań gaśniczych,

    • Metodyka kalkulacji sił i środków.

    Po omówieniu każdego tematu należy zapytać losowo wybranych uczących się, czy rozumieją zadanie, i poprosić ich o jego wytłumaczenie własnymi słowami pozostałym uczącym się. Może to również zrobić osoba zgłaszająca się na ochotnika.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru „Obliczanie sił i środków podczas zwalczania pożarów”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to test wielokrotnego wyboru z jedną lub kilkoma prawidłowymi odpowiedziami, składający się z dziewięciu pytań, obejmujący zadania związane z kalkulacją sił i środków niezbędnych do likwidacji pożaru. Zadania zawierają polecenia w formie tekstowej i mają różny poziom trudności.

Test daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by rozwiązać zadanie poprawnie.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.04.3.11.1 podaje informacje niezbędne do realizacji działań ratowniczych podczas zwalczania pożarów i likwidacji miejscowych zagrożeń,
BPO.04.3.11.2 opisuje rodzaj sił i środków do zwalczania pożaru i likwidacji miejscowego zagrożenia,
BPO.04.3.11.3 określa ilość sił i środków do zwalczania pożaru i likwidacji miejscowego zagrożenia,
BPO.04.3.11.4 oblicza możliwości sił i środków do likwidacji zagrożenia.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych, warunków wytrzymałościowych „Parametry potrzebne do obliczenia liczby prądów gaśniczych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wybraniu prawidłowych parametrów potrzebnych do obliczenia liczby prądów gaśniczych. Zawiera polecenie w formie tekstowej i jest na poziomie trudnym.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by rozwiązać zadanie poprawnie.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.04.3.11.3 określa ilość sił i środków do zwalczania pożaru i likwidacji miejscowego zagrożenia,
BPO.04.3.11.4 oblicza możliwości sił i środków do likwidacji zagrożenia.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych, warunków wytrzymałościowych „Parametry potrzebne do obliczenia niezbędnego zapasu wody”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wybraniu prawidłowych parametrów potrzebnych do obliczenia niezbędnego zapasu wody podczas działań ratowniczych. Zawiera polecenie w formie tekstowej i jest na poziomie trudnym.

Materiał sprawdzający daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by rozwiązać zadanie poprawnie.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.04.3.11.3 określa ilość sił i środków do zwalczania pożaru i likwidacji miejscowego zagrożenia,
BPO.04.3.11.4 oblicza możliwości sił i środków do likwidacji zagrożenia.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka/schematu „Schemat przepompowywania wody”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera schemat przepompowywania wody, na którym do jego poszczególnych elementów należy dopasować odpowiednie opisy. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Materiał sprawdzający daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by rozwiązać zadanie poprawnie.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.04.3.11.2 opisuje rodzaj sił i środków do zwalczania pożaru i likwidacji miejscowego zagrożenia.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka/schematu „Parametry rozwoju pożaru”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera schematy prezentujące różne parametry rozwoju pożarów, do których należy dopasować odpowiednie opisy. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Materiał sprawdzający daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by rozwiązać zadanie poprawnie.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.04.3.11.1 podaje informacje niezbędne do realizacji działań ratowniczych podczas zwalczania pożarów i likwidacji miejscowych zagrożeń.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych, warunków wytrzymałościowych „Parametry geometryczne rozprzestrzeniania się pożaru”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera zadanie polegające na przyporządkowaniu parametrów geometrycznych rozprzestrzeniania się pożaru do odpowiednich schematów. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Materiał sprawdzający daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by rozwiązać zadanie poprawnie.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.04.3.11.1 podaje informacje niezbędne do realizacji działań ratowniczych podczas zwalczania pożarów i likwidacji miejscowych zagrożeń.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary „Pożar o powierzchni stanowiącej koło”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na połączeniu w pary symboli przedstawionych na rysunku z odpowiednimi opisami pożaru o powierzchni stanowiącej koło. Jest to zadanie łatwe.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by rozwiązać zadanie poprawnie.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.04.3.11.1 podaje informacje niezbędne do realizacji działań ratowniczych podczas zwalczania pożarów i likwidacji miejscowych zagrożeń.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Prawda czy fałsz „Kalkulacja sił i środków”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał zawiera sześć zdań z zakresu obliczania sił i środków niezbędnych do prowadzenia działań gaśniczych, które należy określić jako prawdziwe lub fałszywe. Jest to zadanie trudne.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się, jaką umiejętność sprawdziło zadanie lub, w przypadku błędnej odpowiedzi, co musi zrobić, by rozwiązać zadanie poprawnie.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.04.3.11.1 podaje informacje niezbędne do realizacji działań ratowniczych podczas zwalczania pożarów i likwidacji miejscowych zagrożeń,
BPO.04.3.11.2 opisuje rodzaj sił i środków do zwalczania pożaru i likwidacji miejscowego zagrożenia,
BPO.04.3.11.4 oblicza możliwości sił i środków do likwidacji zagrożenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału