E-materiały do kształcenia zawodowego

Opłacalność stosowania urządzeń i systemów rolnictwa precyzyjnego

ROL.08. Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie - Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (kod cyfrowy zawodu 311515): użytkowanie urządzeń i systemów elektronicznych oraz nawigacji satelitarnych stosowanych w rolnictwie, obsługiwanie urządzeń, systemów elektronicznych oraz nawigacji satelitarnej stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących projektowania gospodarstwa w różnych konfiguracjach technologii produkcji rolniczej. Stosowanie pełnego wachlarza urządzeń i systemów do prowadzenia rolnictwa precyzyjnego wpływa na precyzję wykonywanych zabiegów, co ma swoje odzwierciedlenie w kosztach eksploatacji maszyn i pojazdów rolniczych, jak również w uzyskaniu optymalnych wydajności produkcji.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.08. Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie:

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

  • ROL.08.4. Stosowanie urządzeń i systemów agrotronicznych

Osoba ucząca się:

ROL.08.4) umiejętnie stosuje urządzenia i systemy agrotroniczne:

  • ROL.08.4.2) określa możliwości zastosowania systemów elektronicznych i nawigacji satelitarnej w rolnictwie;

  • ROL.08.4.4) opisuje urządzenia wspomagające automatyczną pracę pojazdów, maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie;

  • ROL.08.4.5) dobiera systemy elektroniczne oraz urządzenia wspomagające automatyzację prac w produkcji roślinnej i zwierzęcej,

  • ROL.08.4.6) konfiguruje systemy elektroniczne oraz urządzenia wspomagające automatyzację prac w rolnictwie;

  • ROL.08.4.12) planuje optymalne wykorzystanie sprzętu technicznego z zastosowaniem systemów elektronicznych i nawigacji satelitarnej,

  • ROL.08.4.14) oblicza koszty eksploatacji pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych wyposażonych w układy sterujące i wykonawcze.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

E‑book Koszty związane ze stosowaniem urządzeń i systemów rolnictwa precyzyjnegoDMniuCXPRE‑book Koszty związane ze stosowaniem urządzeń i systemów rolnictwa precyzyjnego

Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • dobieranie systemów elektronicznych oraz urządzeń wspomagających automatyzację prac w produkcji roślinnej i zwierzęcej,

  • planowanie optymalnego wykorzystania sprzętu technicznego z zastosowaniem systemów elektronicznych i nawigacji satelitarnej,

  • określanie możliwości zastosowania systemów elektronicznych i nawigacji satelitarnej w rolnictwie.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie gospodarstwa w różnych konfiguracjach technologii produkcji rolniczejDV0dOW6cQProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie gospodarstwa w różnych konfiguracjach technologii produkcji rolniczej

Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • dobieranie systemów elektronicznych oraz urządzeń wspomagających automatyzację prac w produkcji roślinnej i zwierzęcej,

  • planowanie optymalnego wykorzystania sprzętu technicznego z zastosowaniem systemów elektronicznych i nawigacji satelitarnej,

  • określanie możliwości zastosowania systemów elektronicznych i nawigacji satelitarnej w rolnictwie,

  • obliczanie kosztów eksploatacji pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych wyposażonych w układy sterujące i wykonawcze.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDmgZMp4aEInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności dotyczących opłacalności stosowania urządzeń i systemów rolnictwa precyzyjnego.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDigMh9TCKSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD4uogHnIRPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDCZgpFDn4Przewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDl6GefNVQNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej opłacalności stosowania urządzeń i systemów rolnictwa precyzyjnego.

Instrukcja użytkowaniaD3pE6Ie7CInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • e‑book Koszty związane ze stosowaniem urządzeń i systemów rolnictwa precyzyjnego z ćwiczeniami 1‑6,

  • program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie gospodarstwa w różnych konfiguracjach technologii produkcji rolniczej z ćwiczeniami 7‑8.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności niezbędne w działalności związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

1. E‑book Koszty związane ze stosowaniem urządzeń i systemów rolnictwa precyzyjnego

Praca indywidualna

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami e‑booka. Nauczyciel sugeruje, aby każdy sporządził mapę myśli, w której ujmie najważniejsze jego zdaniem kwestie poruszone w materiale. Tak wykonana notatka może być przydatna w dalszej pracy na lekcji. Nauczyciel zadaje pytania związane z zagadnieniami opisanymi w e‑booku. Uczniowie odpowiadają na pytania. Nauczyciel koryguje błędne odpowiedzi i naprowadza uczniów na właściwy tor myślenia.

2. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie gospodarstwa w różnych konfiguracjach technologii produkcji rolniczej

Praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyjaśnia działanie programu ćwiczeniowego, zachęca też do samodzielnego zapoznania się z instrukcją. Następnie prosi, aby uczniowie w parach wykonali zamieszczone w multimedium polecenie obliczenia kosztów prowadzenia gospodarstwa rolnego na podstawie wskazanych parametrów. Nauczyciel może podać inne parametry, może też zlecić dodatkowe działania w programie. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy. Może w jej trakcie udzielać uczniom pomocy w rozwiązaniu zadania. Po wyznaczonym czasie prosi, aby każda para przedstawiła uzyskany wynik. Po wszystkich odpowiedziach i ustaleniu prawidłowego wyniku nauczyciel zadaje uczniom pytanie o ich opinię na temat opłacalności prowadzenia gospodarstwa rolnego oraz pomysły dotyczące możliwych sposobów oszczędzania. Wybrany lub chętny uczeń podsumowuje dyskusję.

3. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. E‑book Koszty związane ze stosowaniem urządzeń i systemów rolnictwa precyzyjnego

Praca indywidualna

Lekcja odwrócona. Uczniowie zapoznają się w domach z treściami e‑booka; mogą także przejrzeć strony podane w netografii. Na lekcji nauczyciel zadaje pytania związane z tematem zajęć. Uczniowie odpowiadają na pytania na podstawie samodzielnie zdobytej wiedzy. Zwieńczeniem tego etapu jest podsumowanie, którego dokonuje nauczyciel lub wybrany/chętny uczeń.

2. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Projektowanie gospodarstwa w różnych konfiguracjach technologii produkcji rolniczej

Praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Przed lekcją nauczyciel wyjaśnia działanie programu ćwiczeniowego, zachęca też do samodzielnego zapoznania się z instrukcją i możliwościami, jakie daje multimedium. Prosi, aby w domach uczniowie zorientowali się w aktualnych kosztach związanych z prowadzeniem i utrzymaniem gospodarstwa rolnego na wybranym kierunku produkcji.

Podczas lekcji nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą ww. kosztów, sprawdzając stopień przygotowania uczniów do zajęć. Następnie prosi ich o wykonanie w parach polecenia zawartego w multimedium. Nauczyciel może podać inne parametry obliczeń.

Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy. Może w jej trakcie udzielać uczniom pomocy w rozwiązaniu zadania. Po wyznaczonym czasie prosi, aby każda para przedstawiła uzyskany wynik. Po wszystkich odpowiedziach i ustaleniu prawidłowego wyniku wybrany lub chętny uczeń podsumowuje dyskusję.

3. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się. Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych w e‑booku i programie ćwiczeniowym;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; także uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć na każde zadanie więcej czasu;

  • podczas dyskusji należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje, mogą też przygotować prezentację na temat kosztów produkcji rolnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści