Wymiana uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej
INF.05. Montaż i eksploatacja instalacji wewnątrzbudynkowych telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej – Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik elektronik branży elektroniczno‑mechatronicznejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik elektronik branży elektroniczno‑mechatronicznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montowania i uruchamiania instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej, utrzymania w ruchu i konserwowania instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej, naprawy instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
INF.05.3. Montaż i uruchamianie instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej
Uczeń:
charakteryzuje urządzenia i elementy w instalacji telewizji satelitarnej, telewizji sieci kablowej, telewizji naziemnej,
wykonuje montaż kabli, urządzeń i elementów instalacji telewizji satelitarnej, telewizji sieci kablowej, telewizji naziemnej,
wykonuje podłączenia urządzeń i elementów instalacji wewnątrzbudynkowej telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej,
kontroluje poprawność montażu i uruchamia urządzenia instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej;
INF.05.4. Utrzymanie w ruchu i konserwacja instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej
rozpoznaje i lokalizuje uszkodzenia sieci kablowej, instalacji telewizji satelitarnej i naziemnej;
INF.05.5. Naprawa instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej
dokonuje oceny poprawności działania instalacji i urządzeń na podstawie oględzin instalacji, elementów sygnalizujących stan pracy urządzeń aktywnych oraz analizy wyników pomiarów,
lokalizuje uszkodzenia instalacji sieci kablowej, instalacji telewizji satelitarnej i telewizji naziemnej,
dokonuje napraw instalacji sieci kablowej, telewizji satelitarnej i telewizji naziemnej,
wymienia uszkodzone urządzenia i elementy instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej,
analizuje poprawność działania instalacji satelitarnej, kablowej i naziemnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Procedura wymiany uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej”„Procedura wymiany uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej” to film‑tutorial, który prezentuje procedurę wymiany uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej. Zasób „Budowa kabla koncentrycznego”„Budowa kabla koncentrycznego” to wizualizacja przedstawia budowę kabla koncentrycznego z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D). Zasób „Narzędzia niezbędne do wymiany złącza typu F instalacji koncentrycznej”„Narzędzia niezbędne do wymiany złącza typu F instalacji koncentrycznej” to wizualizacja przedstawiająca narzędzia niezbędne do wymiany złącza typu F instalacji koncentrycznej. Zasób „Kable koncentryczne i złącza typu F”„Kable koncentryczne i złącza typu F” przedstawia kable koncentryczne i złącza typu F.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Proces wymiany złącza typu F w instalacji koncentrycznejFilm instruktażowy
Budowa kabla koncentrycznegoWizualizacja w 3D
Narzędzia niezbędne do wymiany złącza typu F instalacji koncentrycznejWizualizacja 3D
Kable koncentryczne i złącza typu FWizualizacja 3D
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i Bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektronik
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z dziedziny informatyki.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film instruktażowy (tutorial) „Procedura wymiany uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej”
Uczniowie pracują indywidualnie. Oglądają film o wymianie uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej. Każdy uczeń przygotowuje notatkę graficzną na podstawie obejrzanego materiału, na przykład metodą sketchnotingu. Po upływie wyznaczonego czasu chętni uczniowie prezentują efekty swojej pracy na forum klasy, omawiając je. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, a następnie prowadzi rozmowę kierowaną w celu podsumowania tej części lekcji. Pyta uczniów o zalety i ewentualne wady przedstawionych w filmie instruktażowym rozwiązań.
Praca uczniów przed zajęciami – praca indywidualna
Film instruktażowy Procedura wymiany uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej
Przed planowanymi zajęciami uczniowie zapoznają się z filmem instruktażowym w e‑materiale: Wymiana uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej. Ich zadaniem jest opracowanie poszczególnych etapów w celu wymiany uszkodzonego złącza typu F. Uczniowie przynoszą opracowane przez siebie schematy na zajęcia.
Praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy (tutorial) „Procedura wymiany uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej”
Praca całego zespołu klasowego i praca w grupach
Zajęcia rozpoczynają się od rozmowy kierowanej, której celem jest weryfikacja, czy uczniowie obejrzeli materiał filmowy, oraz usystematyzowanie zdobytej wiedzy. Nauczyciel podczas rozmowy może zadawać uczniom pytania pomocnicze.
Następnie uczniowie prezentują przygotowane przez siebie schematy kroków wymiany uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej. Po prezentacji klasa może opracować wspólnie jeden najbardziej przydatny i przejrzysty schemat.
Wizualizacja 2D „Budowa kabla koncentrycznego”
Praca w grupach
Uczniowie pracują w trzyosobowych grupach. Zapoznają się z treścią wizualizacji: na jej podstawie oraz korzystając z materiałów dodatkowych, przygotowują plakaty ukazujące budowę kabla koncentrycznego. Efekty swojej pracy pokazują kolegom i koleżankom z klasy – prezentacje są oceniane według następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna,
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej,
estetyka wykonania.
Wizualizacja 3D „Narzędzia niezbędne do wymiany złącza typu F instalacji koncentrycznej”
Praca indywidualna i praca w parach
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium sporządzają na jego podstawie mapę myśli.
Następnie porównują swoją pracę z kolegą z ławki, bądź z inną grupą
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Film instruktażowy (tutorial) „Procedura wymiany uszkodzonego złącza typu F w instalacji koncentrycznej”
Praca indywidualna
Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Wizualizacje „Budowa kabla koncentrycznego”, „Narządzia niezbędne do wymiany złącza typu F instalacji koncentrycznej” oraz „Kable koncentryczne i złącza typu F”
Praca w grupach
Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każdy zespół przygotowuje prezentację dotyczącą przydzielonego zagadnienia. Wystąpienia grup powinny zawierać meteriały ilustracyjne, schematy, grafiki przedstawiające omawiane zagadnienia. Prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 7 minut. W wystąpieniu biorą udział wszyscy członkowie grupy.
Po każdej prezentacji następuje krótka sesja pytań i odpowiedzi, w której uczniowie prowadzący prezentację wyjaśniają pozostałym niezrozumiałe wątki wystąpienia.
Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Film instruktażowy‑tutorial:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem instruktażowym stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach.
Wizualizacja 2D i 3D:
uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;
jeśli zadaniem uczniów w pracy z wizualizacją jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na uczniów, którzy mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas takim osobom przedstawić inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści