Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Optyk mechanik, Technik optykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Optyk mechanik, Technik optyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie optyk‑mechanik, technik optyk. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEP.02. Montaż i naprawa elementó i układów optycznych - Optyk‑Mechanik 731104, Technik optyk 325302.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.02. Montaż i naprawa elementó i układów optycznych:
przygotowywanie materiałów i elementów optycznych do montażu;
montowania i demontowania elementów, układów i przyrządów optycznych;
naprawiania i justowania elementów, układów i przyrządów optycznych;
Efekty kształcenia
MEP.02.2. Podstawy optyki
Uczeń:
1) określa prawa i zasady optyki geometrycznej,
2) określa falową naturę światła,
6) charakteryzuje połączenia,
7) klasyfikuje materiały konstrukcyjne.
MEP.02.4. Montowanie i justowanie elementów układów i przyrządów optycznych
Uczeń:
2) łączy elementy lub części w podzespoły, zespoły lub w gotowe przyrządy i aparaty optyczne,
3) posługuje się narzędziami do justowania i ustawiania układów i przyrządów optycznych,
4) sprawdza działanie przyrządów i aparatów optycznych po montażu.
MEP.02.5. Naprawianie elementów układów i przyrządów optycznych
Uczeń:
2) przeprowadza pomiary diagnostyczne układów i przyrządów optycznych,
3) naprawia uszkodzenia w układach i przyrządach optycznych i optoelektronicznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Prawa i zasady optyki geometrycznej” składa się z czterech materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Prawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
Film edukacyjnyPrawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
Atlas interaktywny
Urządzenia optyczno – mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Atlas interaktywnyUrządzenia optyczno – mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Film instruktażowy - tutorial
Połączenia stosowane w optyce
Film instruktażowy - tutorialPołączenia stosowane w optyce
E‑book
Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
E‑bookMateriały konstrukcyjne stosowane w optyce
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Prawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
Film edukacyjny
- Urządzenia optyczno – mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Atlas interaktywny
- Połączenia stosowane w optyce
Film instruktażowy - tutorial
- Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Optyk mechanik i Technik optyk
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z prawami i zasadami optyki geometrycznej.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Prawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
Nauczyciel wprowadza zagadnienia zjawisk optycznych w przyrodzie.
Prezentuje zawartość filmu edukacyjnego i planszę pod nim.
Uczniowie uważnie oglądają prezentacje nauczyciela i notują, według nich, najważniejsze informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat praw i zjawisk optycznych.
Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.
Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, o czym się dowiedział przysłuchując się prezentacji nauczyciela na temat prawi i zjawisk optycznych w przyrodzie. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują czego dowiedzieli się podczas zajęć, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.
Nauczyciel przeprowadza kilka rund (wskazując jako temat zjawisko odbicia, załamania oraz naturę światła). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów - kończy proces.
Podsumowując działanie nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
Atlas interaktywny Urządzenia optyczno - mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Uczniowie dzieleni są na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje pulę obiektów przedstawiających różne rodzaje urządzeń optyczno‑mechanicznych i pomiarowych (wydrukowane wcześniej przez nauczyciela jako zrzuty ekranu bez podpisu, jaki to rodzaj urządzenia).
Zadaniem uczniów jest zaproponowanie czynności, które można na tych realizować, na podstawie zdjęć obiektów.
Następnie, pod obrazkami, uczniowie umieszczają zapisane na kartkach poprawne ich nazwy.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania, używając atlasu.
Kolejnym krokiem jest praca z obiektami, których grafiki mają wydrukowane.
Uczniowie przygotowują pytań związanych z urzązeniem lub jego fragmentem na zdjęciu przedstawionym w taki sposób, aby odpowiedzi na te pytania pozwoliły określić, jakie to narzędzie (zrzut ekranu)
W oparciu o przygotowane pytania nauczyciel wspólnie z uczniami udziela odpowiedzi.
W razie potrzeby nauczyciel udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Uczniowie robią notatki z zajęć.
Film instruktażowy (tutorial) Połączenia stosowane w optyce
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film.
Zadaniem uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na 3 grupy. Kolejno pyta o wybrany zakres materiału i przydziela do grup: grupa 1 - „połączenia skręcane”, grupa 2 -”połączenia zgrzewane”, grupa 3 - „połączenia bezśrubowe”.
Zadaniem grup jest wypisanie w formie notatki cyfrowej lub na flipcharcie informacji z filmu.
Teraz na podstawie filmu i notatki z niego uczniowie wyszukują w internecie podobnych połączeń dotyczących innego produktu.
Nauczyciel pilnuje czasu i po zakończonej pracy prosi grupy o przedstawienie efektów.
Grupy prezentują swoje nowe „pomysły na połączenia”.
Inne grupy w podsumowaniu każdej prezentacji proszą o wskazanie części wspólnej notatki z powstałą prezentacją
Nauczyciel podsumowując zajęcia wskazuje, że podobne zasady działają w różnych przestrzeniach.
E‑book Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej elementy składowe ebook‑u, z którym uczniowie mają się zapoznać. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Ich zadaniem jest opracowanie grupowo notatki z e‑materiału.
Nauczyciel przydziela zadania: zespół pierwszy będzie opracowywał fragment dotyczący falowej natury światła, zespół drugi zajmie się dyfrakcją, zespół trzeci opracuje zagadnienia związane z interferencją. Grupa czwarta opracuje pojęcia związane z polaryzacją, a grupa piąta sporządzi notatkę z treści dotyczących zasady Fermata.
Uczniowie przystępują do działania, które wykonują w pięciu krokach (realizują tylko dane działanie i nic więcej).
Na znak nauczyciela w pierwszym kroku uczniowie w grupach pracują tylko przeglądając zawartość dedykowanego fragmentu e‑booka. Wpierw przeglądają spis treści i zapoznają się ze strukturą materiału. Zapisują w notatniku główne hasła dotyczące przydzielonych zagadnień. Mają na to około 5 minut. Pojęcia wyszukują w e‑materiale i objaśniają krótko formułując definicje lub zakres tych pojęć.
Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.
W kolejnym, drugim, kroku uczniowie w swoich grupach pobieżne przeglądają tekst wybranych fragmentów e‑materiału (wg przydzielonych zagadnień) i zapisują na kartce wszystkie nagłówki, wyróżnienia w treści i wskazania (podkreślenia). Mają na to około 5 minut.
Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.
W trzecim kroku pracy z ebookiem uczniowie w swoich grupach zastanawiają się, czego mogą dowiedzieć się z przydzielonego dla ich grupy przez nauczyciela e‑materiału.
Uczniowie w swojej grupie dzielą się fragmentem materiału (dzieląc go na mniejsze części) i czytają swoją cześć dokładnie. Ich zdaniem jest zapisanie pytań dotyczących dedykowanego dla nich fragmentu, na które znajdą w nim odpowiedzi. Mają zapisać co najmniej 3 pytania do swojej części.
W kroku czwartym uczniowie z grupie streszczają swoją część. Tu mogą skorzystać z informacji znalezionych w internecie, które rozszerzają zakres e‑book'a. Po każdym zapisanym streszczeniu czytają swoje streszczenie jeszcze raz zastanawiając się, czy odpowiada ono na pytanie, które wcześniej sobie zadali.
Nauczyciel za każdym razem zamyka kolejny krok i wprowadza następny.
W kroku piątym prezentują swoje części grupie i wspólnie układają wspólną, grupową notatkę (streszczenie) wraz z pytaniami dotyczącymi jej treści.
Nauczyciel prosi grupy o zaprezentowanie treści pytań i notatki, która na nie odpowiada wskazując na najważniejsze informacje zawarte w tekście.
Nauczyciel ocenia notatki grup i uzupełnia podczas prezentacji opisy.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Prawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
Nauczyciel daje dostęp do materiału.
Uczniowie samodzielnie analizują jego treść. Ich zadaniem jest odnalezienie w zasobach internetu alternatywnych grafik/rysunków, które mogłyby posłużyć jako przedstawienie omawianych w planszy pojęć.
Uczniowie zapisują te grafiki i opisują ich elementy tworzą zestaw: grafika opis.
Teraz przekazują materiał koledze. On samodzielnie przypisuje opisy do miejsc na rysunku oznaczając cyframi opis i miejsce występowania elementu.
Nauczyciel podsumowując działanie prosi uczniów o zaprezentowanie grafik i opisów oraz przesłanie ich do wspólnej puli materiałów z lekcji (np.: wspólny dla klasy dysk wirtualny).
Atlas interaktywny Urządzenia optyczno - mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom atlas interaktywny. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z urządzeniami optyczno - mechanicznymi i pomiarowymi.
Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie pięciu pytań dotyczących treści zawartych w atlasie interaktywnym.
Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał
Urządzenia optyczno - mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
stara się ułożyć pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą (jedną z czterech) odpowiedź. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, poprawia go nauczyciel.
Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz atlas interaktywny
Urządzenia optyczno - mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.
Film instruktażowy (tutorial) Połączenia stosowane w optyce
Nauczyciel wyświetla uczniom film na lekcji.
Zadaniem samodzielnym uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Zadaniem uczniów będzie przedstawienie/przypisanie w tabeli informacji związanych z połączeniami łącznymi i rozłącznymi.
W tym celu zbudowana jest tabela w taki sposób, aby w pierwszej kolumnie zapisywać etap rodzaj połączenia, w drugiej przypisujemy czynności na tym etapie, które należy wykonać, a w trzeciej kolumnie przykłady zastosowania połączeń.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich tabel.
E‑book Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej e‑materiał w postaci e‑booku. Wskazuje najważniejsze obszary tematyczne.
Uczniowie samodzielnie mają za zadanie narysować mapę myśli związaną z materiałem. W środkowym punkcie uczeń zamieszcza napis „Falowa natura światła i optyka geometryczna” a wokół wypisuje pojęcią związane z tematem, oraz połączenia między nimi.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich map myśli.
Inni uczniowie w klasie uzupełniają swoją strukturę.
Uczniowie wykonują notatkę zdjęciową z kolejnych map myśli utworzonych przez kolegów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: animacją i filmem edukacyjnym. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się wiedzą specjalistyczną.
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę związaną z tematem lekcji.
Pytania podzielone są na bloki tematyczne (decyduje nauczyciel).
Każdy uczeń wybiera jeden blok tematyczny i odpowiada na pytania do niego.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (już na lekcji).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację działań na lekcji.
Nauczyciel daje mu zadanie: przygotowanie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji na temat, który wybrał, odpowiadając na pytania udostępnione przez nauczyciela.
Nauczyciel w trakcie pracy uczniów nad prezentacjami sprawdza ich postępy i odpowiada na ewentualne pytania.
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach przez wybranych uczniów, a pozostali przesyłają je nauczycielowi.
Na podstawie wykonanych prac uczniowie są potem odpowiednio oceniani.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło ci trudności?, co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie gry edukacyjnej, w której niezbędne jest wykorzystanie wiedzy na temat praw i zasad optyki geometrycznej w przyrodzie.
Gra powinna mieć stopniowalny poziom trudności i powinna być przeznaczona dla całego zespołu klasowego.
Każda grupa musi przygotować kompletną grę wraz z zasadami.
Podczas lekcji
Grupy prezentują swoje koncepcje gier na forum klasy.
Nauczyciel weryfikuje wszystkie pomysły, biorąc pod uwagę ich jakość merytoryczną oraz realność wykonania.
Klasa wybiera najlepszą grę i gra w nią. Jest to okazja do zweryfikowania wiedzy uczniów na temat prawi i zasad optyki geometrycznej w przyrodzie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło grupie trudności?, co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując grę następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.
Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.
Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści