E-materiały do kształcenia zawodowego

Prawa i zasady optyki geometrycznej

MEP.02. Montaż i naprawa elementów i układów optycznych - Optyk‑mechanik 731104, Technik optyk 325302

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie optyk‑mechanik, technik optyk. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEP.02. Montaż i naprawa elementó i układów optycznych - Optyk‑Mechanik 731104, Technik optyk 325302.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.02. Montaż i naprawa elementó i układów optycznych:

  • przygotowywanie materiałów i elementów optycznych do montażu;

  • montowania i demontowania elementów, układów i przyrządów optycznych;

  • naprawiania i justowania elementów, układów i przyrządów optycznych;

Efekty kształcenia

MEP.02.2. Podstawy optyki

Uczeń:

1) określa prawa i zasady optyki geometrycznej,

2) określa falową naturę światła,

6) charakteryzuje połączenia,

7) klasyfikuje materiały konstrukcyjne.

MEP.02.4. Montowanie i justowanie elementów układów i przyrządów optycznych

Uczeń:

2) łączy elementy lub części w podzespoły, zespoły lub w gotowe przyrządy i aparaty optyczne,

3) posługuje się narzędziami do justowania i ustawiania układów i przyrządów optycznych,

4) sprawdza działanie przyrządów i aparatów optycznych po montażu.

MEP.02.5. Naprawianie elementów układów i przyrządów optycznych

Uczeń:

2) przeprowadza pomiary diagnostyczne układów i przyrządów optycznych,

3) naprawia uszkodzenia w układach i przyrządach optycznych i optoelektronicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDuoQQ3kbtWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Prawa i zasady optyki geometrycznej” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDGs2uEh7Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDBqMvSpYKSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD8O76KMBLPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD2UPCbReSPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDymGg81N8Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD3P9HyYJ5Instrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Optyk mechanik i Technik optyk

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z prawami i zasadami optyki geometrycznej.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Prawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienia zjawisk optycznych w przyrodzie.

  • Prezentuje zawartość filmu edukacyjnego i planszę pod nim.

  • Uczniowie uważnie oglądają prezentacje nauczyciela i notują, według nich, najważniejsze informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat praw i zjawisk optycznych.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, o czym się dowiedział przysłuchując się prezentacji nauczyciela na temat prawi i zjawisk optycznych w przyrodzie. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują czego dowiedzieli się podczas zajęć, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (wskazując jako temat zjawisko odbicia, załamania oraz naturę światła). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów - kończy proces.

  • Podsumowując działanie nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Atlas interaktywny Urządzenia optyczno - mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
  • Uczniowie dzieleni są na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje pulę obiektów przedstawiających różne rodzaje urządzeń optyczno‑mechanicznych i pomiarowych (wydrukowane wcześniej przez nauczyciela jako zrzuty ekranu bez podpisu, jaki to rodzaj urządzenia).

  • Zadaniem uczniów jest zaproponowanie czynności, które można na tych realizować, na podstawie zdjęć obiektów.

  • Następnie, pod obrazkami, uczniowie umieszczają zapisane na kartkach poprawne ich nazwy.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania, używając atlasu.

  • Kolejnym krokiem jest praca z obiektami, których grafiki mają wydrukowane.

  • Uczniowie przygotowują pytań związanych z urzązeniem lub jego fragmentem na zdjęciu przedstawionym w taki sposób, aby odpowiedzi na te pytania pozwoliły określić, jakie to narzędzie (zrzut ekranu)

  • W oparciu o przygotowane pytania nauczyciel wspólnie z uczniami udziela odpowiedzi.

  • W razie potrzeby nauczyciel udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.

  • Uczniowie robią notatki z zajęć.

Film instruktażowy (tutorial) Połączenia stosowane w optyce
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film.

  • Zadaniem uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na 3 grupy. Kolejno pyta o wybrany zakres materiału i przydziela do grup: grupa 1 - „połączenia skręcane”, grupa 2 -”połączenia zgrzewane”, grupa 3 - „połączenia bezśrubowe”.

  • Zadaniem grup jest wypisanie w formie notatki cyfrowej lub na flipcharcie informacji z filmu.

  • Teraz na podstawie filmu i notatki z niego uczniowie wyszukują w internecie podobnych połączeń dotyczących innego produktu.

  • Nauczyciel pilnuje czasu i po zakończonej pracy prosi grupy o przedstawienie efektów.

  • Grupy prezentują swoje nowe „pomysły na połączenia”.

  • Inne grupy w podsumowaniu każdej prezentacji proszą o wskazanie części wspólnej notatki z powstałą prezentacją

  • Nauczyciel podsumowując zajęcia wskazuje, że podobne zasady działają w różnych przestrzeniach.

E‑book Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej elementy składowe ebook‑u, z którym uczniowie mają się zapoznać. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Ich zadaniem jest opracowanie grupowo notatki z e‑materiału.

  • Nauczyciel przydziela zadania: zespół pierwszy będzie opracowywał fragment dotyczący falowej natury światła, zespół drugi zajmie się dyfrakcją, zespół trzeci opracuje zagadnienia związane z interferencją. Grupa czwarta opracuje pojęcia związane z polaryzacją, a grupa piąta sporządzi notatkę z treści dotyczących zasady Fermata.

  • Uczniowie przystępują do działania, które wykonują w pięciu krokach (realizują tylko dane działanie i nic więcej).

  • Na znak nauczyciela w pierwszym kroku uczniowie w grupach pracują tylko przeglądając zawartość dedykowanego fragmentu e‑booka. Wpierw przeglądają spis treści i zapoznają się ze strukturą materiału. Zapisują w  notatniku główne hasła dotyczące przydzielonych zagadnień. Mają na to około 5 minut. Pojęcia wyszukują w e‑materiale i objaśniają krótko formułując definicje lub zakres tych pojęć.

  • Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.

  • W kolejnym, drugim, kroku uczniowie w swoich grupach pobieżne przeglądają tekst wybranych fragmentów e‑materiału (wg przydzielonych zagadnień) i zapisują na kartce wszystkie nagłówki, wyróżnienia w treści i wskazania (podkreślenia). Mają na to około 5 minut.

  • Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.

  • W trzecim kroku pracy z ebookiem uczniowie w swoich grupach zastanawiają się, czego mogą dowiedzieć się z przydzielonego dla ich grupy przez nauczyciela e‑materiału.

  • Uczniowie w swojej grupie dzielą się fragmentem materiału (dzieląc go na mniejsze części) i czytają swoją cześć dokładnie. Ich zdaniem jest zapisanie pytań dotyczących dedykowanego dla nich fragmentu, na które znajdą w nim odpowiedzi. Mają zapisać co najmniej 3 pytania do swojej części.

  • W kroku czwartym uczniowie z grupie streszczają swoją część. Tu mogą skorzystać z informacji znalezionych w internecie, które rozszerzają zakres e‑book'a. Po każdym zapisanym streszczeniu czytają swoje streszczenie jeszcze raz zastanawiając się, czy odpowiada ono na pytanie, które wcześniej sobie zadali.

  • Nauczyciel za każdym razem zamyka kolejny krok i wprowadza następny.

  • W kroku piątym prezentują swoje części grupie i wspólnie układają wspólną, grupową notatkę (streszczenie) wraz z pytaniami dotyczącymi jej treści.

  • Nauczyciel prosi grupy o zaprezentowanie treści pytań i notatki, która na nie odpowiada wskazując na najważniejsze informacje zawarte w tekście.

  • Nauczyciel ocenia notatki grup i uzupełnia podczas prezentacji opisy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Prawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
  • Nauczyciel daje dostęp do materiału.

  • Uczniowie samodzielnie analizują jego treść. Ich zadaniem jest odnalezienie w zasobach internetu alternatywnych grafik/rysunków, które mogłyby posłużyć jako przedstawienie omawianych w planszy pojęć.

  • Uczniowie zapisują te grafiki i opisują ich elementy tworzą zestaw: grafika opis.

  • Teraz przekazują materiał koledze. On samodzielnie przypisuje opisy do miejsc na rysunku oznaczając cyframi opis i miejsce występowania elementu.

  • Nauczyciel podsumowując działanie prosi uczniów o zaprezentowanie grafik i opisów oraz przesłanie ich do wspólnej puli materiałów z lekcji (np.: wspólny dla klasy dysk wirtualny).

Atlas interaktywny Urządzenia optyczno - mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom atlas interaktywny. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z urządzeniami optyczno - mechanicznymi i pomiarowymi.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie pięciu pytań dotyczących treści zawartych w atlasie interaktywnym.

  • Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał Urządzenia optyczno - mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce stara się ułożyć pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą (jedną z czterech) odpowiedź. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, poprawia go nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz atlas interaktywny Urządzenia optyczno - mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Film instruktażowy (tutorial) Połączenia stosowane w optyce
  • Nauczyciel wyświetla uczniom film na lekcji.

  • Zadaniem samodzielnym uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Zadaniem uczniów będzie przedstawienie/przypisanie w tabeli informacji związanych z połączeniami łącznymi i rozłącznymi.

  • W tym celu zbudowana jest tabela w taki sposób, aby w pierwszej kolumnie zapisywać etap rodzaj połączenia, w drugiej przypisujemy czynności na tym etapie, które należy wykonać, a w trzeciej kolumnie przykłady zastosowania połączeń.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich tabel.

E‑book Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej e‑materiał w postaci e‑booku. Wskazuje najważniejsze obszary tematyczne.

  • Uczniowie samodzielnie mają za zadanie narysować mapę myśli związaną z materiałem. W środkowym punkcie uczeń zamieszcza napis „Falowa natura światła i optyka geometryczna” a wokół wypisuje pojęcią związane z tematem, oraz połączenia między nimi.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich map myśli.

  • Inni uczniowie w klasie uzupełniają swoją strukturę.

  • Uczniowie wykonują notatkę zdjęciową z kolejnych map myśli utworzonych przez kolegów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: animacją i filmem edukacyjnym. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się wiedzą specjalistyczną.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę związaną z tematem lekcji.

  • Pytania podzielone są na bloki tematyczne (decyduje nauczyciel).

  • Każdy uczeń wybiera jeden blok tematyczny i odpowiada na pytania do niego.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (już na lekcji).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację działań na lekcji.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: przygotowanie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji na temat, który wybrał, odpowiadając na pytania udostępnione przez nauczyciela.

  • Nauczyciel w trakcie pracy uczniów nad prezentacjami sprawdza ich postępy i odpowiada na ewentualne pytania.

  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach przez wybranych uczniów, a pozostali przesyłają je nauczycielowi.

  • Na podstawie wykonanych prac uczniowie są potem odpowiednio oceniani.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło ci trudności?, co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie gry edukacyjnej, w której niezbędne jest wykorzystanie wiedzy na temat praw i zasad optyki geometrycznej w przyrodzie.

  • Gra powinna mieć stopniowalny poziom trudności i powinna być przeznaczona dla całego zespołu klasowego.

  • Każda grupa musi przygotować kompletną grę wraz z zasadami.

Podczas lekcji
  • Grupy prezentują swoje koncepcje gier na forum klasy.

  • Nauczyciel weryfikuje wszystkie pomysły, biorąc pod uwagę ich jakość merytoryczną oraz realność wykonania.

  • Klasa wybiera najlepszą grę i gra w nią. Jest to okazja do zweryfikowania wiedzy uczniów na temat prawi i zasad optyki geometrycznej w przyrodzie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło grupie trudności?, co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując grę następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.

Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.

Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).