Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Poligrafia ogólna

PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych i PGF.06. Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej. - Technik procesów drukowania 311935, Drukarz offsetowy 732210, Technik procesów introligatorskich 311936

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowy

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: technik procesów drukowania 311935,  drukarz offsetowy 732210technik procesów introligatorskich 311936. Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik procesów drukowania i drukarz offsetowy powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych.

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla osiągnięcia następujących celów kształcenia:

  • zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami i pojęciami w branży poligraficznej;

  • przybliżenie wyglądu produktu poligraficznego;

  • zapoznania się z kartami technologiczno‑operacyjnymi z uwzględnieniem norm branżowych;

  • przedstawienie właściwego przebiegu procesu produkcji;

  • zapoznanie się ze sprzętem i urządzeniami wykorzystywanymi w poligrafii.

E‑materiał przeznaczony jest dla osiągnięcia poniższych efektów kształcenia.

Uczeń:

  • ma znajomość podstawowej terminologii związanej z branżą poligraficzną;

  • zna zasady i etapy przygotowania produktu poligraficznego;

  • potrafi sporządzać podstawowe formy drukowe;

  • potrafi zaplanować i kontrolować procesy produkcyjne;

  • potrafi wymienić i opisać sprzęt i urządzenia niezbędne w branży poligraficznej;

  • przestrzega zasad przygotowania maszyn w branży poligraficznej;

  • jest gotów do uznania własnej odpowiedzialności za obowiązki związane z pracą w branży;

  • jest gotów do wypełniania obowiązków związanych z zadaniami w branży.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał złożony jest z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera uporządkowane i powiązane ze sobą tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału, w tym: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiał multimedialny

Zawiera następujące materiały, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Zadaniem ich jest przybliżenie zagadnień związanych z zawodem poligrafa, DTP, prepress i impozycją, realizacją druku, kontrolą jakości, procesami introligatorskimi.

Celem jej jest zaprezentowanie w formie struktury informacji na temat procesów poligrafii, maszyn i stosowanych materiałów.

Wspiera poszerzenie wiedzy z zakresu posługiwania się miarami i formatami poligraficznymi.

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDXjxvlaMpInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu poligrafii ogólnej;

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDGY1qyHuYSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaDEp5YeEGQPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięDi9uNecbpPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaDZRbz5KwONetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał oraz umożliwia zapoznanie się z literaturą przedmiotu;

  • Instrukcja użytkowaniaD75HxOTAbInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowy

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie poznają nomenklaturę niezbędną do rozwijania wiedzy na temat technik procesu druku offsetowego. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są podstawami pracy w branży poligraficznej. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Sekwencje filmowe Realia zawodu poligrafa

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają sekwencje filmowe dotyczące zawodu poligrafa. Po odtworzeniu każdej z nich sprawdzają poziom zrozumienia treści, wykonując kolejne zadania zamieszczone pod poszczególnymi filmami. W razie trudności z realizacją zadania ponownie zapoznają się z sekwencją. Na koniec ochotnicy prezentują odpowiedzi kolegom i koleżankom z klasy.

Plansza interaktywna Procesy poligraficzne, maszyny i materiały

Praca w grupach

Quiz. Nauczyciel dzieli klasę na 5‑osobowe grupy. Na podstawie planszy interaktywnej zespoły opracowują 15 pytań testowych, korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Zadania powinny mieć zróżnicowany poziom trudności: łatwe, średnie, trudne. Quizy mogą być wykorzystane jako podsumowanie pracy na zajęciach lub na lekcji powtórkowej do sprawdzianu.

Gra edukacyjna Formaty i miary poligraficzne

Praca indywidualna

Uczniowie wcielają w rolę technologa poligraficznego i wykonują zadanie opisane w grze edukacyjnej. Na koniec prezentują wyniki pracy na forum klasy. W celu podsumowania ochotnicy dzielą się wrażeniami, uzupełniając zdanie:

  • W tym ćwiczeniu łatwe było dla mnie..., a więcej trudności sprawiło mi...

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwią też pracę uczniów poza zajęciami, w trakcie przygotowań się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Sekwencje filmowe Realia zawodu poligrafa

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają sekwencje filmowe na temat zawodu poligrafa. Po odtworzeniu każdej z nich sprawdzają poziom zrozumienia treści, realizując kolejne zadania zamieszczone pod poszczególnymi materiałami. Jeśli mają problem z wykonaniem polecenia lub odpowiedzią na pytanie, ponownie zapoznają się z sekwencją. Wyniki pracy udostępniają na platformie lub prezentują na początku zajęć.

Plansza interaktywna Procesy poligraficzne, maszyny i materiały

Praca w grupach

Quiz. Uczniowie dobierają się w 5‑osobowe zespoły. Następnie w domu, na podstawie planszy, opracowują 15 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności (łatwe, średnie, trudne), korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Quizy umieszczają na platformie i zachęcają pozostałe osoby z klasy do udziały w grze.

Gra edukacyjna Formaty i miary poligraficzne

Praca indywidualna

Uczniowie wcielają w rolę technologa poligraficznego i wykonują zadanie opisane w grze edukacyjnej. Plik przedstawiający wyniki ich pracy wgrywają na platformę ZPE.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób oprócz sprawdzenia swojej wiedzy ugruntowuje też umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Sekwencje filmowe:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z sekwencjami stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I sekwencja + zadania, II sekwencja + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.

Plansza interaktywna:

  • jeśli uczniowie wykonują zadanie w grupach, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania, np. indywidualne wykonanie zadania;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Gra edukacyjna:

  • uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji;

  • podczas pracy z grą edukacyjną na lekcji należy zwrócić uwagę, by nie wprowadzić niezdrowej rywalizacji i/lub nie spowodować sytuacji, w której uczniowie ze SPE będą mieli nierówne szanse; celem gry nie musi być praca na czas, tylko wykonanie misji możliwie jak najdokładniej, z minimalną liczbą błędów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści