Remont statku
TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑zasób uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik budowy jednostek pływających. Tematyka e‑zasobu służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodzie technik budowy jednostek pływających 311942.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających:
wykonywania i nadzorowania prac związanych z montażem kadłubów, ich wyposażaniem oraz remontami kadłubów jednostek pływających.
Efekty kształcenia
TWO.05.5. Wykonywanie prac remontowych kadłuba jednostek pływających
Uczeń:
5. wykonuje zabezpieczenia kadłuba, maszyn i urządzeń jednostek pływających podczas prac remontowych i modernizacyjnych,
7. wykonuje prace remontowe lub modernizacyjne kadłuba jednostek pływających zgodnie z dokumentacją i standardami wykonania prac budowy i remontu jednostek pływających.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą dwa animowane filmy instruktażowe. Zasób „Wymiana uszkodzonego elementu konstrukcyjnego poszycia kadłuba statkuWymiana uszkodzonego elementu konstrukcyjnego poszycia kadłuba statku” przedstawia kolejne czynności mające na celu wymianę elementu poszycia kadłuba. Zasób „Demontaż i montaż wybranej maszyny siłowni okrętowejDemontaż i montaż wybranej maszyny siłowni okrętowej” ukazuje przebieg zdemontowania generatora prądotwórczego z siłowni okrętowej w celach naprawczych, a następnie ponowne go zamontowanie.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Wymiana uszkodzonego elementu konstrukcyjnego poszycia kadłuba statkuFilm instruktażowy
Demontaż i montaż wybranej maszyny siłowni okrętowejFilm instruktażowy
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji związanych z wyposażeniem statku.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film instruktażowy „Wymiana uszkodzonego elementu konstrukcyjnego poszycia kadłuba statku”
Uczniowie oglądają film instruktażowy. Zadaniem uczniów jest tworzenie na bieżąco osi czasu z kolejnością czynności mających na celu wymianę uszkodzonego elementu konstrukcyjnego poszycia kadłuba statku. Po obejrzeniu filmu nauczyciel wraz z uczniami tworzy np. na tablicy jedną wspólną oś. W razie potrzeby pyta uczniów i naprowadza ich na właściwą czynność.
Film instruktażowy „Demontaż i montaż wybranej maszyny siłowni okrętowej”
Uczniowie oglądają film instruktażowy. Ich zadaniem jest opracowanie trzech pytań zamkniętych z trzema odpowiedziami do wyboru na podstawie obejrzanego filmu. Uczniowie zapisują pytania na osobnych kartkach. Po obejrzeniu filmu i opracowaniu pytań nauczyciel zbiera kartki, a następnie odczytuje pytania na głos. Uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Nauczyciel początkowo czyta samo pytanie, a gdy odpowiedź sprawia uczniom problem, to odczytuje dodatkowo trzy odpowiedzi. Najbardziej aktywni uczniowie mogą zostać nagrodzeni plusami.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie razem z nauczycielem (z jego pomocą i wskazówkami) wypełniają ćwiczenia (na klasowej tablicy interaktywnej lub poprzez projekcję z rzutnika - na klasowym komputerze), na bieżąco konsultując odpowiedzi w małych grupach lub na forum klasy (praca całego zespołu klasowego, a także praca z prowadzącym zajęcia).
Praca uczniów poza zajęciami (indywidualna)
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym filmem instruktażowym. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. Później odbywa się praca w grupach metodą stacji, uczniowie otrzymują zadanie wykonania prostych rysunków symbolizujących kolejne etapy wykonywanych czynności podczas wymiany fragmentu poszycia lub maszyny z siłowni okrętowej. Zostaną one później przyklejone do wspólnej tablicy czy plakatu, co pozwoli na stworzenie wspólnej osi czasu.
Praca poza zajęciami (w grupach)
Uczniowie dzieleni są na dwie grupy. Każdej z nich przydzielony zostaje jeden z filmów instruktażowych do opracowania. Forma przedstawienia jest dowolna. Zadaniem grupy jest takie opracowanie materiału zawartego w filmie, aby po przedstawieniu go na lekcji druga grupa posiadła wszystkie informacje na dany temat. Nauczyciel podczas prezentowania tematu przez uczniów dopowiada istotne informacje lub naprowadza uczniów na samodzielne poprawienie się, gdy coś zostanie omówione w błędny sposób.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. W ramach indywidualizacji uczniowie mogą skorzystać z metody tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy szybciej opanowali materiał, mogą stworzyć dla osób, które wolniej opanowują materiał, miniporadnik dot. wymiany uszkodzonego elementu poszycia kadłuba statku lub demontażu i montażu wybranej maszyny siłowni okrętowej. Może on być podpowiedzią dla osób, które wolniej przyswajają materiał. Poradnik ten może mieć formę plakatu czy książeczki – uczniowie mogą sami zdecydować. Uczniowie, którzy wolnej pracują, mogą do gotowego poradnika dopisać swoje przykłady.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści