Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Zabezpieczenie obiektów podlegających obowiązkowej ochronie

BPO.02. Ochrona osób i mienia - Technik ochrony fizycznej osób i mienia 541315

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Wojciech Brodowicz

Konsultant przewodnika: Bartłomiej Podciechowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Zabezpieczenie obiektów podlegających obowiązkowej ochronie

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik Ochrony Fizycznej Osób i Mienia 541315

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.02. Ochrona osób i mienia

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.02.2. Podstawy ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia
BPO.02.5. Zapewnianie ochrony obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

BPO.02.2.2) wskazuje przepisy prawa dotyczące ochrony osób i mienia:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków, przymusu bezpośredniego i broni palnej;
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące, organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego;
BPO.02.2.2)3) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony obszarów, obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie;
BPO.02.2.7) rozróżnia ustawowe uprawnienia i obowiązki pracowników ochrony fizycznej:
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
BPO.02.2.7)2) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby niewpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
BPO.02.2.10) sporządza dokumentację ochronną:
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa;
BPO.02.5.1) określa rodzaj chronionego obiektu, obszaru i urządzenia:
BPO.02.5.1)1) wskazuje kategorie, do których przynależą chronione obiekty, obszary i urządzenia;
BPO.02.5.1)2) identyfikuje obiekty, obszary i urządzenia podlegające obowiązkowej ochronie;
BPO.02.5.6) rozróżnia obowiązki i uprawnienia pracownika ochrony fizycznej:
BPO.02.5.6)1) wymienia obowiązki i uprawnienia pracownika ochrony fizycznej;
BPO.02.5.6)2) wymienia minimalne wymagania dotyczące kwalifikacji pracownika ochrony fizycznej;
BPO.02.5.10) definiuje wewnętrzne służby ochrony:
BPO.02.5.10)2) rozpoznaje strukturę organizacyjną i zasady działania wewnętrznych służb ochrony;
BPO.02.5.10)3) określa uzbrojenie, wyposażenie i umundurowanie pracowników wewnętrznych służb ochrony.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.02. Ochrona osób i mienia:

  • organizowanie i realizowanie ochrony obszarów obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie.

Przygotowanie do wykonywania zadań z zakresu klasyfikowania obiektów podlegających obowiązkowej ochronie oraz dokumentowania działalności ochronnej. Zdobycie i utrwalenie informacji dotyczących uzbrojenia i wyposażenia pracowników ochrony fizycznej, wykonujących zadania w granicach chronionych obiektów.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne uzupełniają się. Każdy dotyczy innego aspektu ochrony obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie.

Korzystając z planszy interaktywnej uczący się ma możliwość zobaczenia poszczególnych elementów wyposażenia pracownika ochrony fizycznej, w tym środków przymusu bezpośredniego oraz sposób ich noszenia.

Zapoznając się z dokumentacją interaktywną może poznać istotne aspekty związane z organizacją i realizacją ochrony obiektów podlegających obowiązkowej ochronie. Zdobyta w ten sposób wiedza i umiejętności, podparte znajomością właściwych aktów prawnych, będą przydatne w późniejszej pracy, w szczególności podczas tworzenia i wykorzystywania stosownej dokumentacji.

Z kolei zapoznanie się z schematem interaktywnym daje uczącemu się możliwość przekrojowego poznania rodzaju i krótkiej charakterystyki obiektów podlegających obowiązkowej ochronie.

Zapoznawanie się z materiałami multimedialnymi może odbywać się w dowolnej kolejności, wskazanej przez nauczyciela.

Materiały sprawdzające odnoszą się do poszczególnych materiałów multimedialnych i podstawowych zagadnień związanych z ochroną obiektów podlegających obowiązkowej ochronie. Sprawdzają wiedzę i umiejętności nabyte podczas korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Uzbrojenie i wyposażenie pracowników ochrony fizycznej

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza zawiera wizualizację uzbrojenia i podstawowego wyposażenia pracowników ochrony fizycznej, z podziałem na:

  1. rodzaje broni palnej i normatywy amunicji:

    • broń palna bojowa w postaci pistoletów i rewolwerów centralnego zapłonu o kalibrach od 6 do 12 mm,

    • pistolety maszynowe o kalibrze od 6 do 12 mm,

    • strzelby gładkolufowe powtarzalne o kalibrze wagomiarowym 12,

    • karabinki o kalibrze od 5,45 do 7,62 mm,

    • przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej.

    Z uwzględnieniem, że pistolety maszynowe o kalibrze od 6 mm do 12 mm oraz strzelby gładkolufowe powtarzalne o kalibrze wagomiarowym 12 stosuje się wyłącznie:

    • do ochrony stałej obiektów i magazynów wojskowych, w których przechowuje się:

      • broń,

      • amunicję,

      • materiały wybuchowe,

      • uzbrojenie, urządzenia i sprzęt wojskowy,

      • środki odurzające, psychotropowe, toksyczne, niebezpieczne czynniki biologiczne,

    • do konwojowania wartości pieniężnych i innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych.

    Z uwzględnieniem, że karabinki o kalibrze od 5,45 mm do 7,62 mm stosuje się wyłącznie do ochrony stałej obiektów i magazynów wojskowych, w których przechowuje się:

    • broń,

    • amunicję,

    • materiały wybuchowe,

    • uzbrojenie, urządzenia i sprzęt wojskowy,

    • środki odurzające, psychotropowe, toksyczne, niebezpieczne czynniki biologiczne,

  1. umundurowanie (ubiór służbowy i ubiór specjalny),

  1. środki przymusu bezpośredniego,

  1. środki łączności (wewnętrznej i zewnętrznej, czyli radiotelefon nasobny i telefon komórkowy),

  1. dodatkowe wyposażenie (środki opatrunkowe, latarkę, maskę przeciwgazową itp.).

Medium może być wykorzystane w dowolnym momencie podczas realizacji tematów związanych z ochroną obiektów podlegających obowiązkowej ochronie. Może być wykorzystywane pomocniczo również podczas zajęć teoretycznych, np. dotyczących podstaw prawnych zawodu, jak i zajęć praktycznych w zakresie technik interwencji.

Wskazane jest, aby uczący się znał zadania zawodowe realizowane przez pracownika ochrony fizycznej.

Plansza interaktywna powiązana jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test samosprawdzający „Wewnętrzne Służby Ochrony - podstawy prawne”,

  • krzyżówka „WSO i rodzaje broni palnej”,

  • zadanie z lukami „Apteczka taktyczna”,

  • zadanie uzupełnianie podpisów na obrazku „Wyposażenia pracownika ochrony fizycznej”.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków, przymusu bezpośredniego i broni palnej;
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące, organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego;
BPO.02.2.2)3) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony obszarów, obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie;
BPO.02.5.6)1) wymienia obowiązki i uprawnienia pracownika ochrony fizycznej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Medium wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie przepisów prawa dotyczących środków przymusu bezpośredniego i broni palnej,

  • wymienianie pojęć związanych ze środkami przymusu bezpośredniego i broni palnej,

  • rozróżnianie przepisów prawa i pojęć dotyczących organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego,

  • identyfikowanie przepisów prawa i pojęć dotyczących organizowania i realizowania ochrony obszarów, obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Materiał multimedialny można wykorzystać w pracy indywidualnej, grupowej oraz pracy z całym zespołem.

Praca indywidualna

Każdy uczący się przed zajęciami samodzielnie zapoznaje się z planszą interaktywną i na kartce notuje to, co jest dla niego niejasne. Na zajęciach prezentuje wskazany przez nauczyciela element planszy. Omawiając go, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Praca w grupach

Nauczyciel wprowadza zasadę rywalizacji. Dzieli uczących się na grupy, które mają różnorodny charakter. Uczący się w grupach losują zagadnienia zawarte w materiale multimedialnym i opracowują je bardziej szczegółowo, wyjaśniają wszystkie niejasności. Wyniki pracy przedstawiają w postaci plakatu lub prezentacji multimedialnej. Wyznaczają przedstawicieli, którzy prezentują wyniki pracy grupy na forum. Następnie są one omawiane i porównywane. Nauczyciel może wprowadzić dodatkowo, dla urozmaicenia zajęć, kryterium atrakcyjności formy prezentacji.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel wykorzystuje zasady gry „memory”. Na tablicy rozmieszczone są kartki z podpisanymi zdjęciami wyposażenia i uzbrojenia pracowników ochrony fizycznej oraz innych służb. Kartki są odwrócone tak, aby zdjęcia nie były widoczne. Uczący się, zgodnie z zasadami gry „memory”, starają się sparować te same kartki, które następnie - odwrócone już, z widocznymi zdjęciami - układane są w szeregu. Po odwróceniu wszystkich kartek uczący się wskazują te, na których jest wyposażenie i uzbrojenie dozwolone do stosowania przez pracownika ochrony fizycznej.

Pracę z planszą interaktywną nauczyciel może wspomagać stawiając pytania:

  1. Jakie elementy wyposażenia stosowane są przez pracownika ochrony fizycznej?

  2. Z jakich elementów składa się umundurowanie pracownika ochrony fizycznej?

  3. Jakie uzbrojenie jest dozwolone do stosowania przez pracownika ochrony fizycznej?

  4. Jakie są typowe działania pracownika ochrony fizycznej, w których może wykorzystać poszczególne elementy wyposażenia i uzbrojenia?

  5. Jakie zastosowanie mają poszczególne elementy wyposażenia pracownika ochrony fizycznej?

Plansza może być wykorzystywana do zajęć polegających na nauce nowych wiadomości oraz do zajęć utrwalających i powtórzeniowych (przygotowanie do sprawdzianu lub do egzaminu).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej. Uczący się, po zapoznaniu się z materiałem, prezentują lub omawiają wskazany przez nauczyciela element planszy. Wskazują na niejasności, które stają się podstawą do dyskusji i wzajemnej wymiany poglądów. Pozostali uczący się aktywnie uczestniczą w wymianie informacji i uwag podczas omawiania poszczególnych elementów wyposażenia i uzbrojenia;

  • przygotowanie do egzaminu.

Praca w grupach

  • przygotowanie prezentacji dotyczącej wyznaczonego zagadnienia. Uczący się, podzieleni uprzednio na pięć grup, przygotowują prezentację multimedialną. Każda grupa przedstawia jedno z poniższych zagadnień:

    1. Elementy wyposażenia stosowane są przez pracownika ochrony fizycznej.

    2. Elementy składowe umundurowania pracownika ochrony fizycznej.

    3. Uzbrojenie dozwolone do stosowania przez pracownika ochrony fizycznej.

    4. Typowe działania pracownika ochrony fizycznej, w których może wykorzystać poszczególne elementy wyposażenia i uzbrojenia.

    5. Zastosowanie poszczególnych elementów wyposażenia pracownika ochrony fizycznej.

  • Uczący się mogą rozbudować opisy wyposażenia pracownika ochrony fizycznej opisanych na planszy. Pozwoli im to lepiej zrozumieć ich wykorzystanie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Charakter materiału multimedialnego pozwala na pracę we własnym tempie. Umieszczone w materiale opisy umożliwiają wielokrotne powracanie do trudniejszych treści.

Plansza pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie go w dowolnym, indywidualnym dla każdego uczącego się tempie.

Materiał zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu wyposażenia i uzbrojenia stosowanego przez pracownika ochrony fizycznej na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.

Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wystąpienia różnych sytuacji z użyciem poszczególnych elementów wyposażenia i uzbrojenia. Nauczyciel prezentuje uczącym się, którzy potrzebują pomocy, zagadnienia i wiedzę zawartą w planszy, natomiast uczących się poszukujących i zainteresowanych zachęca do samodzielnej pracy, aby potem zweryfikować jej efekty.


Tytuł materiału multimedialnego

Dokumentowanie działań ochronnych

Typ materiału multimedialnego

Dokumentacja interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera wzory następujących dokumentów:

  • książki stanu uzbrojenia,

  • książki wydania‑przyjęcia broni i amunicji,

  • tabeli służby,

  • dziennika zmiany,

  • dziennika szkolenia pracowników ochrony,

  • instrukcji postępowania pracowników ochrony w przypadku napadu (na przykładzie banku),

  • instrukcji postępowania pracowników ochrony w przypadku pożaru, lub awarii.

W treści każdego dokumentu umieszczono luki. Zadaniem uczącego się jest poprawne uzupełnienie braków przez wybranie właściwego zapisu (z dwóch podanych opcji). W każdej z tych sytuacji uczący się może skorzystać ze wskazówki. W przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi otrzyma informację zwrotną.

Medium może być wykorzystane w dowolnym momencie podczas realizacji tematów związanych z ochroną obiektów podlegających obowiązkowej ochronie. Może być wykorzystywane pomocniczo również podczas zajęć teoretycznych, np. dotyczących podstaw prawnych zawodu.

Wskazane jest, aby uczący się znał zadania zawodowe realizowane przez pracownika ochrony fizycznej.

Dokumentacja interaktywna powiązana jest z materiałami sprawdzającymi:

  • test samosprawdzający „Zabezpieczenie obiektów podlegających obowiązkowej ochronie”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz, „Książka stanu uzbrojenia”,

  • zadanie z lukami „Pracownik ochrony”.

Materiał powiązany jest z następującym kryterium weryfikacji:
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Medium wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • charakteryzowanie form ochrony mienia,

  • dokonywanie kalkulacji i dyslokacji pracowników podczas ochrony obiektu,

  • sporządzanie harmonogramu prowadzenia działań ochronnych,

  • charakteryzowanie wewnętrznych służby ochrony i specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych,

  • rozróżnianie zadań pracowników ochrony, związanych z rodzajem chronionych obiektów,

  • określanie zadań pracowników ochrony, związanych z rodzajem zagrożeń chronionych obiektów,

  • dobieranie zadań dla pracowników ochrony podczas ochrony obiektu, stosownie do posiadanych kwalifikacji (lub ich braku) i zajmowanego stanowiska.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Dokumentację interaktywną można wykorzystać w pracy indywidualnej, grupowej oraz w pracy z całym zespołem. Jeden z dokumentów można wypełnić wspólnie z całym zespołem, a kolejne dokumenty uczący się mogą wypełniać indywidualnie lub w grupach.

Praca indywidualna

Każdy uczący się przed zajęciami samodzielnie zapoznaje się z dokumentacją interaktywną i wynotowuje ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wskazany przez nauczyciela dokument. Omawiając go, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel może, w razie potrzeby, naprowadzać uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Praca w grupach

Nauczyciel wprowadza zasadę rywalizacji. Dzieli klasę na siedem grup, odpowiadających liczbie dokumentów umieszczonych w medium. Grupy mają różnorodny charakter. W grupach uczący się opracowują poszczególne wylosowane dokumenty. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy zespołu na forum, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, a następnie są one omawiane i porównywane. Nauczyciel może wprowadzić dodatkowo, dla urozmaicenia zajęć, kryterium atrakcyjności formy prezentacji.

Praca z całym zespołem

Po uprzednim zapoznaniu się z medium uczących się w domu, nauczyciel w oparciu o materiał omawiający, np. podstawy prawne w zakresie ochrony obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i wywołuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na zasadzie kazusu. Nauczyciel, odpowiednio aktywując „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.

Pracę z dokumentacją nauczyciel może wspomagać stawiając pytania:

  1. Jakie dokumenty prowadzone są przez służbę ochrony obiektu?

  2. Z jakich elementów składają się poszczególne dokumenty prowadzone przez służbę ochronną?

  3. W jaki sposób dokumentuje się wystąpienie różnych zdarzeń podczas pełnienia służby?

Dokumenty mogą być też punktem wyjścia do omawiania takich zagadnień jak zadania pracowników ochrony oraz postępowanie w przypadku pożaru czy napadu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej. Każdy uczący się, po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną, wypisuje na kartce ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wskazany przez nauczyciela dokument i omawiając go, zwraca uwagę na wynotowane niejasności. Uczący się będą sami próbować je wyjaśnić w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach;

  • przygotowanie do egzaminu.

Praca w grupach

  • przygotowanie prezentacji na temat wyznaczonego dokumentu. Uczący się są podzieleni na siedem grup. Każda przygotowuje prezentację przydzielonego dokumentu, np. w formie prezentacji multimedialnej, scenki rodzajowej lub plakatu, którą następnie przedstawiają na zajęciach.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Charakter materiału multimedialnego pozwala na pracę we własnym tempie. Umieszczone w materiale wskazówki oraz informacje zwrotne, pojawiające się po błędnie wskazanych sformułowaniach, pozwolą uczącemu się na poszukiwanie poprawnych odpowiedzi. Uczniowie zainteresowani tematyką mogą wybrać inne dokumenty związane z zadaniami zawodowymi pracowników ochrony i opracować je w podobny sposób, prezentując je następnie innym uczącym się.


Tytuł materiału multimedialnego

Obiekty podlegające obowiązkowej ochronie

Typ materiału multimedialnego

Schemat interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Schemat przedstawia wykaz obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie, z podziałem na:

  • ważne dla obronności państwa,

  • ważne dla interesu gospodarczego państwa,

  • ważne dla bezpieczeństwa publicznego,

  • ważne dla innych interesów państwa,

  • obiekty, instalacje i usługi wchodzące w skład infrastruktury krytycznej.

Każdy z powyższych elementów wykazu obszarów, obiektów i urządzeń przekierowuje do opisu poszczególnych kategorii, tj.:

  • ważne dla obronności państwa:

    • zakłady produkcji specjalnej oraz zakłady, w których prowadzone są prace naukowo‑badawcze lub konstruktorskie w zakresie takiej produkcji,

    • zakłady produkujące, remontujące i magazynujące uzbrojenie, urządzenia i sprzęt wojskowy,

    • magazyny rezerw strategicznych (Ustawa z dn. 17.12.2020 o rezerwach strategicznych);

  • ważne dla interesu gospodarczego państwa:

    • zakłady mające bezpośredni związek z wydobyciem surowców mineralnych o strategicznym znaczeniu dla państwa,

    • porty morskie i lotnicze

    • banki i przedsiębiorstwa wytwarzające, przechowujące bądź transportujące wartości pieniężne w znacznych ilościach;

  • ważne dla bezpieczeństwa publicznego:

    • zakłady, obiekty i urządzenia mające istotne znaczenie dla funkcjonowania aglomeracji miejskich, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, w szczególności elektrownie i ciepłownie, ujęcia wody, wodociągi i oczyszczalnie ścieków,

    • zakłady stosujące, produkujące lub magazynujące w znacznych ilościach materiały jądrowe, źródła i odpady promieniotwórcze, materiały toksyczne, odurzające, wybuchowe bądź chemiczne o dużej podatności pożarowej lub wybuchowej,

    • rurociągi paliwowe, linie energetyczne i telekomunikacyjne, zapory wodne i śluzy oraz inne urządzenia znajdujące się na otwartym terenie, których zniszczenie lub uszkodzenie może stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, środowiska albo spowodować poważne straty materialne;

  • ważne dla innych interesów państwa:

    • zakłady o unikalnej produkcji gospodarczej,

    • obiekty i urządzenia telekomunikacyjne, pocztowe oraz telewizyjne i radiowe,

    • muzea i inne obiekty, w których zgromadzone są dobra kultury narodowej

    • archiwa państwowe;

  • obiekty, instalacje i usługi wchodzące w skład infrastruktury krytycznej, obejmujące systemy:

    • zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa,

    • łączności,

    • sieci teleinformatycznych,

    • finansowe,

    • zaopatrzenia w żywność,

    • zaopatrzenia w wodę,

    • ochrony zdrowia,

    • transportowe,

    • ratownicze,

    • zapewniające ciągłość funkcjonowania administracji publicznej,

    • produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych i promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.

Medium może być wykorzystane w dowolnym momencie realizacji tematów związanych z ochroną obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, a także pomocniczo podczas zajęć teoretycznych, np. dotyczących podstaw prawnych zawodu, jak i zajęć praktycznych w zakresie technik interwencji.

Wskazane jest, aby uczący się znał zadania zawodowe realizowane przez pracownika ochrony fizycznej.

Schemat interaktywny powiązany jest z materiałem sprawdzającym:

  • test samosprawdzający „Zabezpieczenie obiektów podlegających obowiązkowej ochronie”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Obszary, obiekty, urządzenia i transporty podlegające obowiązkowej ochronie”.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
BPO.02.5.1)1) wskazuje kategorie, do których przynależą chronione obiekty, obszary i urządzenia;
BPO.02.5.1)2) identyfikuje obiekty, obszary i urządzenia podlegające obowiązkowej ochronie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Medium wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wymienianie kategorii, do których przynależą chronione obiekty, obszary i urządzenia;

  • identyfikowanie obiektów, obszarów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Materiał multimedialny można wykorzystać w pracy indywidualnej, grupowej praz w pracy z całym zespołem.

Praca indywidualna

Każdy uczący się przed zajęciami samodzielnie przygotowuje charakterystykę wyznaczonego przez nauczyciela obiektu lub grupy obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, a następnie prezentuje ją na forum. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Praca w grupach

Nauczyciel wprowadza zasadę rywalizacji. Dzieli klasę na pięć grup, odpowiadających np. liczbie elementów wykazu obiektów zawartych w medium. Grupy mają charakter heterogeniczny. W grupach uczący się opracowują wylosowaną grupę obiektów. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy zespołu na forum, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, a następnie są one omawiane i porównywane. Nauczyciel może wprowadzić dodatkowo, dla urozmaicenia zajęć, kryterium atrakcyjności formy prezentacji.

Praca z całym zespołem

Po uprzednim zapoznaniu się z medium uczących się w domu, nauczyciel w oparciu o materiał omawiający podstawy prawne w zakresie ochrony obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i wywołuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na zasadzie kazusu. Nauczyciel, odpowiednio aktywując „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.

Pracę ze schematem interaktywnym nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  1. Jakie obiekty są ważne dla obronności państwa?

  2. Jakie obiekty są ważne dla interesu gospodarczego państwa?

  3. Jakie obiekty są ważne dla bezpieczeństwa państwa?

  4. Jakie obiekty są ważne dla innych interesów państwa?

  5. Jakie obiekty, instalacje i usługi wchodzą w skład infrastruktury krytycznej?

Schemat interaktywny może być wykorzystywany do zajęć polegających na nauce nowych wiadomości oraz do zajęć utrwalających i powtórzeniowych (np. w ramach przygotowania do egzaminu).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej. Każdy uczący się, po zapoznaniu się ze schematem interaktywnym, wynotowuje na kartce ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wskazane przez nauczyciela zagadnienie. Omawiając je, zwraca uwagę na wynotowane niejasności. Uczący się będą sami próbować wyjaśnić niejasności w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel, w razie potrzeby, naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie wiadomości. Możliwa jest także wymiana informacji w parach;

  • przygotowanie do egzaminu.

Praca w grupach

  • przygotowanie prezentacji na temat wyznaczonego zagadnienia. Uczący się są podzieleni na pięć grup. Przygotowują prezentację na temat przydzielonej grupy obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, którą przedstawiają następnie na zajęciach.
    Uczący się mogą rozbudować opisy obiektów wymienionych w schemacie. Lepsze poznanie specyfiki działalności może pomóc uczącym się zrozumieć zadania pracowników ochrony fizycznej w nich zatrudnionych oraz wagę ich ochrony.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Schemat interaktywny pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie w dowolnym, indywidualnym dla każdego uczącego się tempie. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu obiektów podlegających obowiązkowej ochronie na poziomie podstawowym, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się. Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował, w oparciu o ogólnodostępne informacje, możliwość wystąpienia takich obiektów w najbliższej okolicy. Nauczyciel prezentuje uczącym się, którzy potrzebują pomocy, zagadnienia i wiedzę zawartą w schemacie, natomiast uczących się poszukujących i zainteresowanych zachęca do samodzielnej pracy, aby potem zweryfikować jej efekty.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zabezpieczenie obiektów podlegających obowiązkowej ochronie – test wielokrotnego wyboru

Opis materiału sprawdzającego

Test zawiera 5 pytań, które należy rozwiązać w określonym czasie. Zadaniem uczącego się jest wskazanie jednej poprawnej odpowiedzi. Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku udzielenia błędnej odpowiedzi;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania oraz samosprawdzania wiedzy i umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania stwierdzonych braków.

Test zawiera pytania powiązane ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
BPO.02.2.7)2) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby niewpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa;
BPO.02.2.10)2) wskazuje sposoby aktualizowania i przechowywania dokumentacji ochronnej;
BPO.02.5.6)1) wymienia obowiązki i uprawnienia pracownika ochrony fizycznej;
BPO.02.5.6)2) wymienia minimalne wymagania dotyczące kwalifikacji pracownika ochrony fizycznej;
BPO.02.5.10)2) rozpoznaje strukturę organizacyjną i zasady działania wewnętrznych służb ochrony;
BPO.02.5.10)3) określa uzbrojenie, wyposażenie i umundurowanie pracowników wewnętrznych służb ochrony.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

WSO i rodzaje broni palnej - krzyżówka

Opis materiału sprawdzającego

W krzyżówce należy rozszyfrować 4 hasła. Rozwiązaniem jest skrót SUFO.
Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte dotyczące skrótu SUFO.

Poziom trudności zadania: łatwy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z planszą interaktywną „Uzbrojenie i wyposażenie pracowników ochrony fizycznej”.

Zadanie daje możliwość sprawdzania oraz samosprawdzania wiedzy i umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania stwierdzonych braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków, przymusu bezpośredniego i broni palnej;
BPO.02.2.2)2) rozróżnia przepisy prawa i pojęcia dotyczące, organizowania i realizowania ochrony fizycznej oraz elementów zabezpieczenia technicznego;
BPO.02.2.2)3) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony obszarów, obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie;
BPO.02.2.10)1) sporządza dokumentację ochronną zgodnie z przepisami prawa;
BPO.02.2.10)2) wskazuje sposoby aktualizowania i przechowywania dokumentacji ochronnej;
BPO.02.5.6)1) wymienia obowiązki i uprawnienia pracownika ochrony fizycznej;
BPO.02.5.6)2) wymienia minimalne wymagania dotyczące kwalifikacji pracownika ochrony fizycznej;
BPO.02.5.10)2) rozpoznaje strukturę organizacyjną i zasady działania wewnętrznych służb ochrony;
BPO.02.5.10)3) określa uzbrojenie, wyposażenie i umundurowanie pracowników wewnętrznych służb ochrony.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego3

Książka stanu uzbrojenia – zadanie typu prawda czy fałsz

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z 5 stwierdzeń dotyczących prowadzenia książki stanu uzbrojenia. Uczący się ma ocenić, które ze stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe.

Poziom trudności zadania: średni.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania oraz samosprawdzania wiedzy i umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania stwierdzonych braków.

Zadanie powiązane jest z dokumentacją interaktywną „Dokumentowanie działań ochronnych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)1) wskazuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące środków, przymusu bezpośredniego i broni palnej;
BPO.02.5.10)3) określa uzbrojenie, wyposażenie i umundurowanie pracowników wewnętrznych służb ochrony.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Apteczka taktyczna – zadanie z lukami

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu opisane jest wyposażenie apteczki taktycznej. Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie luk w tekście wyrazami podanymi pod nim.

Poziom trudności zadania: łatwy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania oraz samosprawdzania wiedzy i umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania stwierdzonych braków.

Zadanie powiązane jest z planszą interaktywną „Uzbrojenie i wyposażenie pracowników ochrony fizycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.5.10)3) określa uzbrojenie, wyposażenie i umundurowanie pracowników wewnętrznych służb ochrony.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wyposażenia pracownika ochrony fizycznej – uzupełnianie podpisów na obrazku

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na rozpoznaniu i nazwaniu elementów wyposażenia pracownika ochrony fizycznej.

Poziom trudności zadania: średni.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania oraz samosprawdzania wiedzy i umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania stwierdzonych braków.

Zadanie powiązane jest z planszą interaktywną „Uzbrojenie i wyposażenie pracowników ochrony fizycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.5.10)3) określa uzbrojenie, wyposażenie i umundurowanie pracowników wewnętrznych służb ochrony.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Obszary, obiekty, urządzenia i transporty podlegające obowiązkowej ochronie – zadanie ukierunkowane na grupowanie

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie przykładowych obiektów podlegających obowiązkowej ochronie do czterech wskazanych grup obiektów.

Poziom trudności zadania: trudny.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania oraz samosprawdzania wiedzy i umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania stwierdzonych braków.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Obiekty podlegające obowiązkowej ochronie”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.2)3) identyfikuje przepisy prawa i pojęcia dotyczące organizowania i realizowania ochrony obszarów, obiektów oraz urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie;
BPO.02.5.1)1) wskazuje kategorie, do których przynależą chronione obiekty, obszary i urządzenia;
BPO.02.5.1)2) identyfikuje obiekty, obszary i urządzenia podlegające obowiązkowej ochronie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Pracownik ochrony – zadanie z lukami

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie zdań opisujących kwalifikacje i zadania pracownika ochrony podanymi wyrazami.

Poziom trudności zadania: łatwy. Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie daje możliwość sprawdzania oraz samosprawdzania wiedzy i umiejętności uczących się z równoczesną możliwością uzupełniania stwierdzonych braków.

Zadanie powiązane jest z dokumentacją interaktywną „Dokumentowanie działań ochronnych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
BPO.02.2.7)1) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby wpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
BPO.02.2.7)2) określa ustawowe uprawnienia i obowiązki osoby niewpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
BPO.02.5.6)1) wymienia obowiązki i uprawnienia pracownika ochrony fizycznej;
BPO.02.5.6)2) wymienia minimalne wymagania dotyczące kwalifikacji pracownika ochrony fizycznej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału