Obróbka wstępna blach i profili hutniczych
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406311942, technik budowy jednostek pływających 311942
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter kadłubów jednostek pływających. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodach monter kadłubów jednostek pływających 721406 i technik budowy jednostek pływających 311942.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających:
wykonywania obróbki blach i profili hutniczych;
prefabrykowania i montowania kadłuba jednostek pływających;
wykonywania operacji transportowych w procesie budowy kadłuba jednostek pływających;
przygotowania kadłuba jednostek pływających oraz urządzeń do wodowania;
wykonywania prac związanych z remontem lub modernizacją kadłuba jednostek pływających.
Efekty kształcenia
TWO.03.2. Podstawy okrętownictwa:
Uczeń:
charakteryzuje maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
TWO.03.3. Wykonywanie obróbki wstępnej blach i profili hutniczych:
Uczeń:
rozróżnia materiały hutnicze przeznaczone do budowy, remontu lub modernizacji kadłuba jednostek pływających;
charakteryzuje maszyny i urządzenia ciągu obróbki wstępnej blach i profili hutniczych oraz stosuje instrukcje ich obsługi;
wykonuje prace przygotowawcze do obróbki wstępnej materiałów hutniczych;
rozpoznaje alternatywne sposoby wykonania obróbki wstępnej blach i profili hutniczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Obróbka wstępna”„Obróbka wstępna” to pięć sekwencji filmowych, które ukazują proces obróbki wstępnej blach i profili hutniczych. Pierwsza sekwencja przedstawia składowanie blach i profili, druga – walcowanie, trzecia – oczyszczanie, czwarta – przygotowanie powierzchni przed pierwszym malowaniem, piąta – malowanie. Zasób „Proces technologiczny obróbki wstępnej”„Proces technologiczny obróbki wstępnej” to gra edukacyjna umożliwiająca samodzielne zaplanowanie obróbki wstępnej blach i profili hutnicznych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z obróbką wstępną blach i profili hutniczych.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Sekwencje filmowe „Obróbka wstępna”
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć zespołów. Każdej z grup zostaje przyporządkowana sekwencja dotycząca jednego z etapów obróbki wstępnej blach i profili: składowanie, prostowanie, oczyszczanie, przygotowanie powierzchni przed pierwszym malowaniem lub malowanie. Zadaniem uczniów jest graficzne opracowanie danego tematu, np. na plakacie. W czasie przygotowywania plakatu nauczyciel kontroluje uczniów i w razie potrzeby dopowiada, na co zwrócić szczególną uwagę. Po koniec lekcji grupy w odpowiedniej kolejności przedstawiają swoje plakaty. W ten sposób każdy z uczniów posiądzie wiedzę na temat pięciu etapów obróbki wstępnej.
Innym pomysłem jest konwencja turniejowa. Nauczyciel przedstawia uczniom sekwencje, a następnie przedstawia stwierdzenia związane z obróbką wstępną. Każdy uczeń otrzymuje swoje stwierdzenie, są one losowane z puli przygotowanej przez nauczyciela. Uczniowie uczą się w konwencji turniejowej – każdy zapisuje na kartce pytanie do przedstawionego stwierdzenia, a nie odpowiedź. Następnie nauczyciel na forum odczytuje wszystkie pytania, uczniowie wspólnie sprawdzają ich poprawność. Nauczyciel notuje, którzy uczniowie zadali poprawne pytania, i nagradza ich, np. plusem. W razie błędnych odpowiedzi nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe rozwiązanie. Ma to na celu utrwalenie etapów obróbki wstępnej blach i profili hutniczych.
Gra edukacyjna „Proces technologiczny obróbki wstępnej”
Uczniowie indywidualnie lub w parach grają w grę. Sprawdza i utrwala ona najważniejsze informacje z obróbki wstępnej blach i profili. Uczniowie samodzielnie mogą przejść przez wszystkie etapy. Uczeń lub para uczniów, którzy najszybciej ukończą grę, mogą zostać nagrodzeni plusami. Nauczyciel pomaga uczniom, jeśli zajdzie taka potrzeba, oraz w przypadku błędów tłumaczy, co należy zrobić inaczej. Można też omówić poszczególne trudności jako studia przypadków.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z sekwencjami filmowymi, a następnie na kolejnej lekcji przeprowadza z nimi dyskusję w celu sprawdzenia poziomu przyswojenia wiedzy. Poza tym odbywa się klasowy turniej wiedzy (wykorzystane zostają materiały interaktywne). Nauczyciel może też polecić uczniom zagrać w grę edukacyjną, a następnie na lekcji porównać osiągnięte przez nich wyniki. Uczniowie mogą też samodzielnie stworzyć notatki wizualne z opisami etapów obróbki wstępnej.
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale.
Po obejrzeniu sekwencji filmowych oraz zagraniu w grę uczeń może sprawdzić swoją wiedzę poprzez rozwiązanie zadań z interaktywnych materiałów sprawdzających. Każde zadanie posiada informację zwrotną.
Uczniowie mogą na podstawie netografii i bibliografii oraz informacji znalezionych w internecie stworzyć spis ciekawostek (po 2‑3 ciekawostki do każdej z sekwencji) na temat obróbki wstępnej. Uczniom, którzy pracują wolniej, warto zaproponować, aby mieli otwarty w tle słownik i zaglądali do niego w razie potrzeby i trudności.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na pięć grup.
Każda z grup ma przydzielony jeden z pięciu etapów obróbki wstępnej, które są przedstawione w sekwencjach filmowych. Zadaniem grupy jest opracowanie od 5 do 10 pytań odnoszących się do danego etapu wraz z odpowiedziami. Odpowiedzi mogą mieć postać graficzną lub stanowić wybrany fragment z filmu. Grupa uczniów na lekcji zadaje reszcie klasy pytania, a następnie, z pomocą nauczyciela, pomaga innym uczniom odpowiedzieć lub dopowiada informacje. Dzięki temu cała klasa zapozna się z pięcioma etapami obróbki wstępnej blach i profili.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Sekwencje filmowe „Obróbka wstępna” przedstawia pięć etapów obróbki wstępnej blach i profili, natomiast gra edukacyjna „Proces technologiczny obróbki wstępnej” umożliwia uczniowi samodzielne przeprowadzenie procesu wstępnej obróbki. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. W ramach indywidualizacji uczniowie mogą skorzystać z metody tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy szybciej opanowali materiał, mogą stworzyć dla osób, które wolniej opanowują materiał, miniporadnik dotyczący wstępnej obróbki blach i profili. Może on być podpowiedzią dla osób, które wolniej przyswajają materiał. Poradnik ten może mieć formę plakatu czy książeczki – uczniowie mogą sami zdecydować. Uczniowie, którzy wolnej pracują, mogą do gotowego poradnika dopisać swoje przykłady.
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







