Prefabrykacja wstępna kadłuba jednostek pływających
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających
– monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter kadłubów jednostek pływających. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodach monter kadłubów jednostek pływających 721406 i technik budowy jednostek pływających 311942.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających:
wykonywania obróbki blach i profili hutniczych;
prefabrykowania i montowania kadłuba jednostek pływających;
wykonywania operacji transportowych w procesie budowy kadłuba jednostek pływających;
przygotowania kadłuba jednostek pływających oraz urządzeń do wodowania;
wykonywania prac związanych z remontem lub modernizacją kadłuba jednostek pływających.
Efekty kształcenia
TWO.03.4. Wykonywanie elementów i węzłów prefabrykacji wstępnej kadłuba jednostek pływających:
Uczeń:
1. wykonuje opisy elementów konstrukcji kadłuba jednostek pływających zgodnie z dokumentacją;
2. wykonuje cięcie elementów konstrukcyjnych;
3. charakteryzuje maszyny, sprzęt oraz metody stosowane podczas obróbki plastycznej materiałów i elementów konstrukcyjnych kadłuba jednostek pływających;
4. wykonuje gięcie blach i profili hutniczych;
5. wykonuje prace w zakresie uprawnień I stopnia związanych z cięciem i spawaniem elementów jednostek pływających;
7. odczytuje dokumentację konstrukcyjną, technologiczną, traserską, dokumentację materiałową oraz unifikację i standardy budowy kadłuba dotyczące wykonania i naprawy węzłów prefabrykacji wstępnej układu wiązań kadłuba jednostek pływających;
8. wykonuje operacje związane z prefabrykacją węzłów prefabrykacji wstępnej;
9. kompletuje elementy konstrukcyjne i węzły prefabrykacji wstępnej według stopni technologicznego układu wiązań kadłuba jednostek pływających.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Prefabrykacja wstępna”„Prefabrykacja wstępna” to cztery sekwencje filmowe, które ukazują proces prefabrykacji wstępnej. Zasób „Symulacja wykonania dna małej jednostki pływającej”„Symulacja wykonania dna małej jednostki pływającej” to symulator pozwala na odtworzenie przebiegu procesu technologicznego wykonania dna małej jednostki pływającej.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z prefabrykacją wstępną i budową dna małej jednostki pływającej.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Sekwencje filmowe „Prefabrykacja wstępna”
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery zespołów. Każdej z grup zostaje przyporządkowana jedna sekwencja. Zadaniem uczniów jest graficzne opracowanie danego tematu, np. na plakacie. W czasie przygotowywania plakatu nauczyciel kontroluje uczniów i w razie potrzeby dopowiada, na co zwrócić szczególną uwagę. Po koniec lekcji grupy w odpowiedniej kolejności przedstawiają swoje plakaty. W ten sposób każdy z uczniów posiądzie wiedzę na temat prefabrykacji wstępnej.
Symulator „Symulacja wykonania dna małej jednostki pływającej”
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w pary. Zadaniem par będzie ułożenie dna małej jednostki pływającej, czyli przejście przez cały symulator. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom w przechodzeniu kolejnych etapów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z sekwencjami filmowymi, a następnie na kolejnej lekcji przeprowadza z nimi dyskusję w celu sprawdzenia poziomu przyswojenia wiedzy. Poza tym odbywa się klasowy turniej wiedzy (wykorzystane zostają materiały interaktywne). Nauczyciel może też polecić uczniom zapoznanie się z symulatorem w celu utrwalenia wiedzy.
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale.
Po obejrzeniu sekwencji filmowych i animacji uczeń może sprawdzić swoją wiedzę poprzez rozwiązanie zadań z interaktywnych materiałów sprawdzających oraz przejście przez symulator. Każde zadanie z interaktywnych materiałów sprawdzających posiada informację zwrotną.
Warto też zaproponować, aby każdy uczeń stworzył notatkę z przedstawionych w sekwencjach informacji. Notatki mogą mieć różnorodne formy, im ciekawsza forma, tym łatwiej będzie uczniowi zapamiętać informacje.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na cztery grupy. Ich zadaniem jest opracowanie jednej z sekwencji w formie plakatu lub prezentacji oraz stworzenie pytań aktywizujących. Następnie uczniowie będą na lekcji prezentować swoje zagadnienie, uprzednio zadając reszcie klasy opracowane pytania. Pytania mają na celu zmobilizować resztę klasy do zastanowienia się, jak może wyglądać dany proces. Przykładowe pytania to: Co to jest trasowanie?, Czym wycina się w blasze obrys z karty wykroju?. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada istotne informacje lub pomaga reszcie klasy odpowiedzieć na pytania.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Multimedia zawarte w tym materiale przybliżają tematykę prefabrykacji wstępnej. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. W ramach indywidualizacji uczniowie mogą skorzystać z metody dramowej – uczniowie, którzy szybciej opanowali materiał, mogą razem z nauczycielem odegrać krótką scenkę. Uczniowie wcielają się w rolę specjalisty od prefabrykacji i montażu i opowiadają o tych procesach, podkreślając najważniejsze jej elementy. W czasie odgrywania dramy uczniowie, którzy mieli kłopoty z opanowaniem materiału, powinni robić notatki. Ich zadaniem byłoby wypisanie rzeczy, których nie rozumieją. Po zakończeniu dramy uczniowie dzielą się swoimi wątpliwościami i dyskutują o odegranych scenkach. Pomoże im to utrwalić wiedzę.
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







