Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie procesów oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów

Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin - Operator maszyn i urządzeń przeróbczych 811205, Technik przeróbki kopalin stałych 311706

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: technik przeróbki kopalin stałych oraz operator maszyn i urządzeń przeróbczych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

GIW.05. Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin wyodrębionej w zawodach: Operator maszyn i urządzeń przeróbczych 811205 oraz Technik przeróbki kopalin stałych 311706.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: GIW.05. Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin prowadzenia procesów oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów.

Efekty kształcenia

GIW.05.3. Użytkowanie maszyn i urządzeń przeróbczych

Uczeń:

7) charakteryzuje maszyny i urządzenia do odwadniania, odmulania, suszenia i odpylania,

8) charakteryzuje budowę maszyn i urządzeń do odwadniania, odmulania, suszenia i odpylania,

9) obsługuje maszyny i urządzenia do odwadniania, odmulania, suszenia i odpylania.

GIW.05.4. Prowadzenie procesów technologicznych w zakładzie przeróbczym

Uczeń:

9) prowadzi procesy odwadniania, oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i suszenia produktów przeróbki kopalin stałych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDFMlhmdOAWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Sekwencje filmowe Zasady obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w obiegach wodnomułowych: zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnejD3LS7zTKcSekwencje filmowe Zasady obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w obiegach wodnomułowych: zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej to sekwencje filmowe, które przedstawiają budowę zagęszczaca promieniowego filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej i wirówki sedymetacyjnej. Zasób Wizualizacja modelu w grafice 3D Budowa zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnejD15Uv2dLeWizualizacja modelu w grafice 3D Budowa zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej to wizualizacja modelu w grafice 3D, który w dokładny sposób prezentuje częśći wybranych urządzeń. Zasób Animacja modelu w grafice 2D lub 3D Procesy fizykochemiczne zachodzące w obiegu wodnomułowym: sedymentacja, flokulacja i koagulacjaD13x0LA3AAnimacja modelu w grafice 2D lub 3D Procesy fizykochemiczne zachodzące w obiegu wodnomułowym: sedymentacja, flokulacja i koagulacja jest to animacja modelu w grafice 2D przedstawiająca prowadzenie procesów oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDoTnDBeXsInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDWNPTd5rBSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDPgJ4OyJ6Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDHx0Igx7SPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDwWpmaZmlNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDYwWQi4D9Instrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów operator maszyn i urządzeń przeróbczych i technik przeróbki kopalin stałych

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z prowadzeniem procesów oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów.

Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i zespole klasowym
Sekwencje filmowe „Zasady obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w obiegach wodnomułowych: zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na zajęciach sekwencje filmowe, które przedstawiają obsługę maszyn i urządzeń stosowanych w obiegach wodnomułowych.

  • Zadaniem uczniów jest uważne oglądanie e- materiału i sporządzanie notatek.

  • Po zakończonym oglądaniu nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy, rozdaje im małe kartki i długopisy. Następnie każda z grup ma za zadanie stworzyć 6 pytań, które posłużą do stworzenia gry edukacyjnej przypominającej grę „5 sekund” i dotyczących maszyn i urządzeń przeróbczych. Ważnym jest, aby pytania były proste i wymagały konkretnej odpowiedzi.

  • Po zakończeniu pracy grupy oddają kartki z pytaniami nauczycielowi, a ten odkłada na bok kartki z powtarzającymi się pytaniami, a pozostałe kartki wkłada do kapelusza.

  • Grupy mają możliwość zagrania w grę. Przedstawiciele każdej grupy losują pytania i zadaniem uczniów jest odpowiedzenie na nie w ciągu 5 sekund. Nauczyciel koryguje ewentualne błędne odpowiedzi.

  • Członkowie grupy, która udzieli największej ilości prawidłowych odpowiedzi, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami lub pochwałami.

Wizualizacja modelu w grafice 3D „Budowa zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej”
  • Nauczyciel prezentuje wizualizację 3D dotyczącą budowy różnych typów maszyn i urządzeń przeróbczych oraz omawia ich poszczególne elementy.

  • Uczniowie uważnie przypatrują się wizualizacji i notują, według nich, najważniejsze informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat rodzajów maszyn i urządzeń przeróbczych, która zawiera informacje o np. budowie zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej oraz zasadzie ich działania

  • Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, o czym się dowiedział, przeglądając wizualizację 3D „Budowa zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej”.

  • Nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając wizualizację 3D, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (3‑5). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy proces.

  • Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje uczniów o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Animacja modelu w grafice 2D „Procesy fizykochemiczne zachodzące w obiegu wodnomułowym: sedymentacja, flokulacja i koagulacja”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom animację i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące procesów fizykochemicznych zachodzących w obiegu wodnomułowym.

  • Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie 4- osobowych grup.

  • Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie - będzie on polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.

  • Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:

    • Na jakie kategorie dzielimy elementy zawieszone w wodzie?

    • Na czym polega proces koagulacji?

    • Jakie wyróżniamy rodzaje koagulacji?

    • Wymień rodzaje koagulantów.

    • Podaj ujemne skutki oddziaływania glinu na środowisko.

    • Wymień zalety koagulantów żelazowych.

    • Jak przebiega proces sedymentacji?

    • Co to jest granica mętności?

    • Określ cel procesów odwadniania.

  • Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Sekwencje filmowe „Zasady obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w obiegach wodnomułowych: zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom sekwencje filmowe. Omawia zawartość e‑materiału.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących zasady obsługi zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej.

  • Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz sekwencje filmowe „Zasady obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w obiegach wodnomułowych: zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej” i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Wizualizacja modelu w grafice 3D „Budowa zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej”
  • Nauczyciel korzysta z wizualizacji 3D jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło dotyczące budowy różnych typów maszyn i urządzeń przeróbczych (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji wizualizacji 3D przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: zagęszczacz promieniowy, filtr próżniowy, prasa filtracyjna, wirówka sitowa, wirówka sedymentacyjna itp.

  • W dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Animacja modelu w grafice 2D „Procesy fizykochemiczne zachodzące w obiegu wodnomułowym: sedymentacja, flokulacja i koagulacja”
  • Nauczyciel korzysta z animacji 2D jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z procesami fizykochemicznymi zachodzącymi w obiegu wodnomułowym (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji animacji 2D przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: sedymentacja, flokulacja i koagulacja itp.

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: sekwencjami filmowymi – „Zasady obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w obiegach wodnomułowych: zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej”, wizualizacją 3D – „Budowa zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej”, animacją 2D – „Procesy fizykochemiczne zachodzące w obiegu wodnomułowym: sedymentacja, flokulacja i koagulacja”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w obiegach wodnomułowych oraz właściwej ich obsługi.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Do zakładu przeróbczego dostarczono wodę obiegową. Zaplanuj proces jej oczyszczania oraz dobierz odpowiednie maszyny i urządzenia.

  • Uczeń planuje proces oczyszczania, opisując kolejne etapy swojego działania.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności? Co wykonałeś bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do oczyszczania wody obiegowej następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: procesy oczyszczania wód obiegowych, obsługa maszyn i urządzeń przeróbczych oraz suszenie i przeróbka osadów.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań – nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań. Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać sekwencje filmowe – „Zasady obsługi maszyn i urządzeń stosowanych w obiegach wodnomułowych: zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej”, wizualizację 3D – „Budowa zagęszczacza promieniowego, filtra próżniowego, prasy filtracyjnej, wirówki sitowej, wirówki sedymentacyjnej”, czy animację 2D – „Procesy fizykochemiczne zachodzące w obiegu wodnomułowym: sedymentacja, flokulacja i koagulacja”. Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze pomiędzy uczniami, która są zdecydowanie bliższe niż nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym sobie wieku, a co za tym idzie mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem jak również uczyć się od siebie. Uczniowie z mniejszą wiedzą, ale wspierani przez uczniów zdolnych, będą łatwiej się uczyli. Z kolei uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat prowadzenia procesów oczyszczania wód obiegowych, budowy maszyn i urządzeń stosowanych w obiegach wodnomułowych oraz ich obsługi. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy. Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej. Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).