Przyjęcie paczki pocztowej powszechnej krajowej i zagranicznej
EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych – technik usług pocztowych i finansowych 421108
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści:
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał jest zgodny z obowiązującą podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego dla zawodu Technik usług pocztowych i finansowych branży ekonomiczno - administracyjnej i dla wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych:
przyjmowania, doręczania i wydawania przesyłek pocztowych,
prowadzenia promocji i aktywnej sprzedaży towarów i usług świadczonych przez operatora pocztowego.
E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia:
EKA.08.3. Świadczenie usług pocztowych:
2) charakteryzuje usługi pocztowe, w tym kurierskie,
3) przyjmuje zlecenia na usługi w obrocie krajowym i zagranicznym w oparciu o regulaminy i cenniki świadczenia usług pocztowych, w tym kurierskich,
4) realizuje usługi w obrocie krajowym i zagranicznym w oparciu o dokumenty związane ze świadczeniem usług pocztowych, w tym kurierskich,
8) stosuje urządzenia techniczne na stanowisku obsługi klienta: a) stosuje urządzenia specjalistyczne do przyjmowania przesyłek pocztowych, w tym kurierskich, b) obsługuje urządzenia specjalistyczne przy doręczaniu i wydawaniu przesyłek pocztowych, w tym kurierskich;
EKA.08.9. Kompetencje personalne i społeczne:
1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej,
7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Multimedium „Przyjęcie paczki pocztowej powszechnej krajowej i zagranicznej” składa się z trzech materiałów multimedialnych.
Atlas interaktywny - „Przyjęcia paczki pocztowej powszechnej w obrocie krajowym”Atlas interaktywny - „Przyjęcia paczki pocztowej powszechnej w obrocie krajowym”
Infografika - „Przyjęcie paczki pocztowej w obrocie zagranicznym”Infografika - „Przyjęcie paczki pocztowej w obrocie zagranicznym”
Dokumentacja interaktywna - „Wypełnianie dokumentów nadawczych towarzyszących realizacji usługi paczka pocztowa powszechna w obrocie krajowym i zagranicznym”Dokumentacja interaktywna - „Wypełnianie dokumentów nadawczych towarzyszących realizacji usługi paczka pocztowa powszechna w obrocie krajowym i zagranicznym”
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające - pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu ustalania wyniku finansowego, sporządzania rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym i wariancie porównawczym, znajomości elementów sprawozdania finansowego.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Nazwa kategorii: Struktura e-zasobu
- Nazwa kategorii: Opis e-zasobu
- Nazwa kategorii: Podstawowe informacje o e-zasobie
- Nazwa kategorii: Wprowadzenie i cele Koniec elementów należących do kategorii Opis e-zasobu
- Nazwa kategorii: Materiały multimedialne
- Nazwa kategorii: Gra „wcielanie się w rolę”
- Nazwa kategorii: Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
- Nazwa kategorii: Sekwencje filmowe
- Nazwa kategorii: Audiobook Koniec elementów należących do kategorii Materiały multimedialne
- Nazwa kategorii: Obudowa dydaktyczna
- Nazwa kategorii: Interaktywne materiały sprawdzające
- Nazwa kategorii: Słownik pojęć
- Nazwa kategorii: Poradnik dla nauczyciela
- Nazwa kategorii: Poradnik dla uczącego się
- Nazwa kategorii: Bibliografia i netografia
- Nazwa kategorii: Instrukcja użytkowania Koniec elementów należących do kategorii Obudowa dydaktyczna
- Elementy należące do kategorii Struktura e-zasobu
- Elementy należące do kategorii Opis e-zasobu
- Elementy należące do kategorii Materiały multimedialne
- Elementy należące do kategorii Obudowa dydaktyczna
- Wprowadzenie
Przyjęcia paczki pocztowej powszechnej w obrocie krajowymAtlas interaktywny
Przyjęcie paczki pocztowej w obrocie zagranicznymInfografika
Wypełnianie dokumentów nadawczych towarzyszących realizacji usługi paczka pocztowa powszechna w obrocie krajowym i zagranicznymDokumentacja interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik administracji
Atlas interaktywny - Przyjęcia paczki pocztowej powszechnej w obrocie krajowym
Atlas obejmuje informacje dotyczące kolejnych czynności wykonywanych w ramach realizacji zadań zawodowych operatora pocztowego, kolejne etapy procesu czynnościowego: przyjmowanie paczki pocztowej ekonomicznej (płatność gotówkowa), przyjmowanie paczki pocztowej priorytetowej (płatność bezgotówkowa), przyjmowanie paczki pocztowej z potwierdzeniem odbioru (płatność bezgotówkowa), przyjmowanie paczki pocztowej o małych gabarytach (płatność gotówkowa), przyjmowanie paczki pocztowej z zadeklarowaną wartością (płatność gotówkowa), a dodatkowo realizację opcji i usług komplementarnych oraz wskazuje różnice w realizacji usługi paczki zwykłej i paczki z podaną wartością. Pozwala na szczegółowe zapoznanie uczniów z kolejnymi czynnościami wykonywanymi przez operatora pocztowego podczas przyjmowania paczek pocztowych krajowych i zagranicznych, różnymi formami płatności za usługę i usługami dodatkowy (np. potwierdzenie odbioru).
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć:
praca indywidualna
praca w grupach
praca z całym zespołem
każdy z uczniów powtarza kolejność wykonywanych czynności przez operatora pocztowego,
uczniowie dobierają się w pary w celu odegrania opisanych scenek,
uczniowie dobierają się w grupy i przygotowują: a) przyjmowanie paczek pocztowych krajowych b) przyjmowanie paczek pocztowych zagranicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami:
praca indywidualna uczniów
praca w grupach
- powtarzanie i utrwalanie materiału,
- podsumowanie cyklu zajęć.
Na podstawie atlasu interaktywnego uczeń opisuje kolejne czynności wykonywane przez operatora w trakcie przyjmowania paczek pocztowych powszechnych, wymienia usługi dodatkowe, formy płatności za usługę.
Indywidualne analizowanie materiału z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Infografika - Przyjęcie paczki pocztowej w obrocie zagranicznym
Infografika zawiera informacje dotyczące przyjęcia paczki pocztowej w obrocie zagranicznym. Należą do nich: informacje ogóle wprowadzające; procedury, sposoby, zasady i kolejność w trakcie przyjęcia paczki pocztowej w obrocie zagranicznym; terminy doręczenia; ceny i przedziały wagowe; wymiary; zawartość, w tym zawartość zabroniona; dokumenty nadawcze do paczek zagranicznych; i usługi dodatkowe.
Zadaniem infografiki jest zapoznanie uczniów ze sposobami przyjmowania i nadawania paczki pocztowej w obrocie zagranicznym.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć:
praca indywidualna
praca w grupach
praca z całym zespołem
Każdy z uczniów omawia kolejne kroki procedury przyjęcia paczki pocztowej w obrocie zagranicznym,
Uczniowie dobierają się w pary: jeden uczeń wciela się w rolę klienta, zaś drugi uczeń w rolę pracownika placówki pocztowej,
Uczniowie dobierają się w grupy i opracowują przyjmowanie paczek pocztowych w obrocie zagranicznym (dokumenty, kolejność wykonywanych czynności).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami:
praca indywidualna
praca w grupach
- powtarzanie i utrwalanie materiału,
- podsumowanie cyklu zajęć.
Na podstawie zaprezentowanych materiałów uczeń przygotowuje zestawienie i opis wszystkich czynności mających zastosowanie na etapie przyjmowania paczek pocztowych w obrocie zagranicznym.
Indywidualne omówienie zaprezentowanych informacji z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Dokumentacja interaktywna - Wypełnianie dokumentów nadawczych towarzyszących realizacji usługi paczka pocztowa powszechna w obrocie krajowym i zagranicznym
Zawiera dokumentację towarzyszącą realizacji usługi paczka pocztowa powszechna w obrocie krajowym i zagranicznym.
Zapoznanie uczniów z drukami mającymi zastosowanie na etapie przyjmowania paczek pocztowych powszechnych krajowych i zagranicznych przez placówki pocztowe, a także zapoznanie uczniów z dodatkowymi usługami jakie proponują placówki pocztowe dla tych usług.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć:
praca indywidualna
praca w grupach
praca z całym zespołem
Każdy z uczniów wypełnia wybrany druk omawiany w trakcie prezentacji,
Uczniowie dobierają się w pary: jeden uczeń wypełnia druk, drugi uczeń sprawdza poprawność wykonanego ćwiczenia,
Uczniowie dobierają się w grupy i opracowują:
przyjmowanie paczek pocztowych krajowych (dokumenty, kolejność wykonywanych czynności)
przyjmowanie paczek pocztowych zagranicznych (dokumenty, kolejność wykonywanych czynności).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami:
praca indywidualna
praca w grupach
- powtarzanie i utrwalanie materiału,
- podsumowanie cyklu zajęć.
Na podstawie zaprezentowanych materiałów uczeń przygotowuje zestawienie i opis wszystkich druków mających zastosowanie na etapie przyjmowania paczek pocztowych powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym.
Indywidualne omówienie zaprezentowanych druków z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści