E-materiały do kształcenia zawodowego

Przyjęcie paczki pocztowej powszechnej krajowej i zagranicznej

EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych – technik usług pocztowych i finansowych 421108

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści:

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług pocztowych i finansowych

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑azure

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał jest zgodny z obowiązującą podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego dla zawodu Technik usług pocztowych i finansowych branży ekonomiczno - administracyjnej i dla wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych:

  • przyjmowania, doręczania i wydawania przesyłek pocztowych,

  • prowadzenia promocji i aktywnej sprzedaży towarów i usług świadczonych przez operatora pocztowego.

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia:

EKA.08.3. Świadczenie usług pocztowych:

  • 2) charakteryzuje usługi pocztowe, w tym kurierskie,

  • 3) przyjmuje zlecenia na usługi w obrocie krajowym i zagranicznym w oparciu o regulaminy i cenniki świadczenia usług pocztowych, w tym kurierskich,

  • 4) realizuje usługi w obrocie krajowym i zagranicznym w oparciu o dokumenty związane ze świadczeniem usług pocztowych, w tym kurierskich,

  • 8) stosuje urządzenia techniczne na stanowisku obsługi klienta: a) stosuje urządzenia specjalistyczne do przyjmowania przesyłek pocztowych, w tym kurierskich, b) obsługuje urządzenia specjalistyczne przy doręczaniu i wydawaniu przesyłek pocztowych, w tym kurierskich;

EKA.08.9. Kompetencje personalne i społeczne:

  • 1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej,

  • 7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Multimedium „Przyjęcie paczki pocztowej powszechnej krajowej i zagranicznej” składa się z trzech materiałów multimedialnych.

2.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1CJAdOh9Interaktywne materiały sprawdzające - pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu ustalania wyniku finansowego, sporządzania rachunku zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym i wariancie porównawczym, znajomości elementów sprawozdania finansowego.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD10BbFJBbSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDRfaPky9LPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1HTPFn4FPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD142Da9GZNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDcy0ndUZPInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

RvWjqa99eGSmu1
Schemat. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Struktura e-zasobu
    • Elementy należące do kategorii Struktura e-zasobu
    • Nazwa kategorii: Opis e-zasobu
      • Elementy należące do kategorii Opis e-zasobu
      • Nazwa kategorii: Podstawowe informacje o e-zasobie
      • Nazwa kategorii: Wprowadzenie i cele
      • Koniec elementów należących do kategorii Opis e-zasobu
    • Nazwa kategorii: Materiały multimedialne
      • Elementy należące do kategorii Materiały multimedialne
      • Nazwa kategorii: Gra „wcielanie się w rolę”
      • Nazwa kategorii: Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
      • Nazwa kategorii: Sekwencje filmowe
      • Nazwa kategorii: Audiobook
      • Koniec elementów należących do kategorii Materiały multimedialne
    • Nazwa kategorii: Obudowa dydaktyczna
      • Elementy należące do kategorii Obudowa dydaktyczna
      • Nazwa kategorii: Interaktywne materiały sprawdzające
      • Nazwa kategorii: Słownik pojęć
      • Nazwa kategorii: Poradnik dla nauczyciela
      • Nazwa kategorii: Poradnik dla uczącego się
      • Nazwa kategorii: Bibliografia i netografia
      • Nazwa kategorii: Instrukcja użytkowania
      • Koniec elementów należących do kategorii Obudowa dydaktyczna
      Koniec elementów należących do kategorii Struktura e-zasobu
bg‑azure

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik administracji

Atlas interaktywny - Przyjęcia paczki pocztowej powszechnej w obrocie krajowym

Atlas obejmuje informacje dotyczące kolejnych czynności wykonywanych w ramach realizacji zadań zawodowych operatora pocztowego, kolejne etapy procesu czynnościowego: przyjmowanie paczki pocztowej ekonomicznej (płatność gotówkowa), przyjmowanie paczki pocztowej priorytetowej (płatność bezgotówkowa), przyjmowanie paczki pocztowej z potwierdzeniem odbioru (płatność bezgotówkowa), przyjmowanie paczki pocztowej o małych gabarytach (płatność gotówkowa), przyjmowanie paczki pocztowej z zadeklarowaną wartością (płatność gotówkowa), a dodatkowo realizację opcji i usług komplementarnych oraz wskazuje różnice w realizacji usługi paczki zwykłej i paczki z podaną wartością. Pozwala na szczegółowe zapoznanie uczniów z kolejnymi czynnościami wykonywanymi przez operatora pocztowego podczas przyjmowania paczek pocztowych krajowych i zagranicznych, różnymi formami płatności za usługę i usługami dodatkowy (np. potwierdzenie odbioru).

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca z całym zespołem

  1. każdy z uczniów powtarza kolejność wykonywanych czynności przez operatora pocztowego,

  2. uczniowie dobierają się w pary w celu odegrania opisanych scenek,

  3. uczniowie dobierają się w grupy i przygotowują: a) przyjmowanie paczek pocztowych krajowych b) przyjmowanie paczek pocztowych zagranicznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami:

  • praca indywidualna uczniów

  • praca w grupach

- powtarzanie i utrwalanie materiału,
- podsumowanie cyklu zajęć.

Na podstawie atlasu interaktywnego uczeń opisuje kolejne czynności wykonywane przez operatora w trakcie przyjmowania paczek pocztowych powszechnych, wymienia usługi dodatkowe, formy płatności za usługę.

Indywidualne analizowanie materiału z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Infografika - Przyjęcie paczki pocztowej w obrocie zagranicznym

Infografika zawiera informacje dotyczące przyjęcia paczki pocztowej w obrocie zagranicznym. Należą do nich: informacje ogóle wprowadzające; procedury, sposoby, zasady i kolejność w trakcie przyjęcia paczki pocztowej w obrocie zagranicznym; terminy doręczenia; ceny i przedziały wagowe; wymiary; zawartość, w tym zawartość zabroniona; dokumenty nadawcze do paczek zagranicznych; i usługi dodatkowe.

Zadaniem infografiki jest zapoznanie uczniów ze sposobami przyjmowania i nadawania paczki pocztowej w obrocie zagranicznym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca z całym zespołem

  1. Każdy z uczniów omawia kolejne kroki procedury przyjęcia paczki pocztowej w obrocie zagranicznym,

  2. Uczniowie dobierają się w pary: jeden uczeń wciela się w rolę klienta, zaś drugi uczeń w rolę pracownika placówki pocztowej,

  3. Uczniowie dobierają się w grupy i opracowują przyjmowanie paczek pocztowych w obrocie zagranicznym (dokumenty, kolejność wykonywanych czynności).                  

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

-   powtarzanie i utrwalanie materiału,
-   podsumowanie cyklu zajęć.

Na podstawie zaprezentowanych materiałów uczeń przygotowuje zestawienie i opis wszystkich czynności mających zastosowanie na etapie przyjmowania paczek pocztowych w obrocie zagranicznym.

Indywidualne omówienie zaprezentowanych informacji z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Dokumentacja interaktywna - Wypełnianie dokumentów nadawczych towarzyszących realizacji usługi paczka pocztowa powszechna w obrocie krajowym i zagranicznym

Zawiera dokumentację towarzyszącą realizacji usługi paczka pocztowa powszechna w obrocie krajowym i zagranicznym.

Zapoznanie uczniów z drukami mającymi zastosowanie na etapie przyjmowania paczek pocztowych powszechnych krajowych i zagranicznych przez placówki pocztowe, a także zapoznanie uczniów z dodatkowymi usługami jakie proponują placówki pocztowe dla tych usług.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca z całym zespołem

  1. Każdy z uczniów wypełnia wybrany druk omawiany w trakcie prezentacji,

  2. Uczniowie dobierają się w pary: jeden uczeń wypełnia druk, drugi uczeń sprawdza poprawność wykonanego ćwiczenia,

  3. Uczniowie dobierają się w grupy i opracowują:

    • przyjmowanie paczek pocztowych krajowych (dokumenty, kolejność wykonywanych czynności)                     

    • przyjmowanie paczek pocztowych zagranicznych (dokumenty, kolejność wykonywanych czynności). 

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

-   powtarzanie i utrwalanie materiału,
-   podsumowanie cyklu zajęć.

Na podstawie zaprezentowanych materiałów uczeń przygotowuje zestawienie i opis  wszystkich druków mających zastosowanie na etapie przyjmowania paczek pocztowych powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym.

Indywidualne omówienie zaprezentowanych druków z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści